پیش‌ فروش‌ ؛ تنها راه خودروسازان برای تامین مالی

 

پیش‌ فروش‌ ؛ تنها راه خودروسازان برای تامین مالی

 

تسهیلات ۱۰درصدی یک‌ساله برای فروش خودرو نیز کمک چندانی به‌قدرت خرید مشتریانی که باجهش قیمت‌ها به‌یک‌ باره توان خریدشان به‌یک‌ دوم یا یک‌ سوم کاهش یافته است، نمی‌کند

 

درشرایطی که شرکت‌های خودروساز باکمبود نقدینگی شدید مواجه شده و نتوانسته‌اند ازپس بدهی‌های خود به‌قطعه‌سازان بربیایند،‌ دوباره پیش‌فروش‌ها آغاز شده است. هرچند این اقدام ازچندی‌پیش توسط برخی کارشناسان این حوزه نقد شده است، واقعیت این است که از یک‌سو خودروسازان برای تامین نقدینگی خود راهی جز پیش‌فروش ندارند و از سوی دیگر، برخی مشتریان که امکان استفاده ازشرایط فروش فوری را ندارند، ازپیش‌فروش مدت‌دار استقبال کرده‌اند تا درفاصله زمانی پرداخت و تکمیل وجوه، هزینه خودرو را به‌تدریج فراهم کنند.

 

درواقع همان‌طور که تسهیلات ۸۴۴میلیون‌یورویی مصوب دولت به‌دست خودروسازان نرسیده و قیمت‌گذاری نیز تاحدودی دستوری باقی‌مانده است، تسهیلات ۱۰درصدی یک‌ساله برای فروش خودرو نیز کمک چندانی به‌قدرت خرید مشتریانی که باجهش قیمت‌ها به‌یک‌باره توان خریدشان به‌یک‌دوم یا یک‌سوم کاهش یافته است، نمی‌کند. از این رو، برخی مشتریان برای حفظ ارزش پول و امید خود به‌خرید خودرو ازطرح پیش‌فروش استقبال کرده‌اند.

 

ضرورت پرداخت بدهی قطعه‌سازان

 

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس درهمین‌زمینه بااشاره به‌اینکه صنعت‌خودرو امروز بامشکلات متعددی ازجمله کمبود نقدینگی شدید مواجه است به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «یکی‌از راه‌های تامین مالی پیش‌فروش خودرو است؛ اما اینکه به‌دلیل شرایط نامساعد خودروسازان، نقدینگی حاصل از این پیش‌فروش‌ها به‌نوعی پیش‌خور شود جای تردید و نگرانی دارد. چراکه خودروسازان ما درحال‌حاضر حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مشکل دارند و ممکن است بخواهند بااین منابع مالی جدید هزینه‌های جاری را تامین کنند. دراین‌صورت، دولت باید از خودروسازان حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد تا برای تولید خودرو درآینده بامشکل روبه‌رو نشوند.»

 

محمد عزیزی بااشاره به‌اینکه زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده نیز شهریور سال۹۹ است، اضافه می‌کند: «به‌هرحال امیدوارم باحمایت دولت ازخودروساز، پیش‌فروش‌ها، پیش‌خور نشوند و خودروسازان بتوانند باآن بخشی‌از مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند. چراکه اگر این پرداخت‌ها انجام نشود، قطعه‌سازان به‌علت کمبود نقدینگی شدیدی که باآن مواجه هستند، قادر نخواهند بود قطعات مورد نیاز خط‌تولید را تامین کنند و همین موضع منجر به‌افزایش مشکلات دراین حوزه خواهد شد.»

 

بانک مرکزی رویکردش را تغییر دهد

 

عزیزی ادامه می‌دهد: «درحال‌حاضر فکر نمی‌کنم حتی اگر خودروسازان تمام دارایی‌هایشان را به‌فروش برسانند، بتوانند ازپس بدهی خود به‌مردم و قطعه‌سازان بربیایند. درچنین‌شرایطی متولیان دولتی این صنعت باید پاسخگو باشند که چگونه می‌توان شرایط خوبی را برای این صنعت رقم زد.»

 

این نماینده مجلس بابیان اینکه بخش عمده مشکلات امروز صنعت‌خودرو به‌سیاست‌گذاری‌های نادرست گذشته برمی‌گردد، تاکید می‌کند: «درشرایط تحریم، دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه اقتصاد را به‌صورت دستوری کنترل کند؛ اما کنترل دستوری اقتصاد هم نتیجه‌ای جز متضرر شدن صاحبان صنایع مختلف ازجمله خودروسازان ندارد. اتفاقی که اکنون درصنایع دیگری همچون پتروشیمی شاهد آن هستیم.»

 

عزیزی اضافه می‌کند: «بنابراین برای جبران خسارت ناشی از اقتصاد دستوری، دولت موظف است مابه‌التفاوت قیمت‌ خودرو را به‌خودروسازان بپردازد تا آن‌ها هم باچنین مشکلاتی مواجه نشوند.»

 

وی ادامه می‌دهد: «دراین خصوص هم دولت و هم خودروساز درست می‌گویند؛ چون دولت قصد اداره تورم و تحریم‌ها را دارد و خودروساز هم می‌گوید همین خودروهای پرتیراژ هم بالای ۱۵۰۰یورو درهر دستگاه ارزبری دارد. بنابراین نمی‌داند چطور باید دست‌به‌تولید بزند تا نه‌تنها متضرر نشود، بلکه این اقدامش صرفه اقتصادی هم داشته باشد.»

 

دلایل استقبال مشتریان از آغاز پیش‌فرو‌ش‌ها

 

بااین‌تفاصیل، آن‌چه روشن است اینکه ‌دولت باید برحسب اقتصاد دستوری که درپیش گرفته است به‌کمک خودروسازان بیاید و بخشی از زیان آن‌ها را جبران کند. درخصوص پیش‌فروش خودرو هم هرچند خودروسازان برخلاف نظر برخی کارشناسان اقدام کرده‌اند، اما چاره دیگری نداشتند. ازسوی دیگر، این موضوع که‌تنها درساعت نخست اولین نوبت پیش‌فروش ایران‌خودرو نزدیک پنج‌هزار دستگاه خودرو پیش‌خرید شده است، نشان می‌دهد شمار قابل توجهی ازمشتریان بازار توان خرید خودرو درقالب طرح فروش فوری را ندارند و همچنان ازطرح‌های پیش‌فروش استقبال می‌کنند تا درفواصل زمانی موجود تا موعد تکمیل وجه، مبلغ مورد نظر را به‌تدریج تامین کنند. بنابراین برخلاف تمام انتقاداتی که به‌این شیوه ازفعالیت خودروسازان می‌شود، این پیش‌فروش‌ها ازنظر طرف تقاضا نیز برای تامین بخشی از نیاز بازار و مشتریان لازم است.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: EmoVergil
0

خداکنه زودتر تحویل بدن خسته شدیم ما
21:38  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

خخححححح
21:07  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

ممنون از سایت خوبتون
12:59  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

سلام
معلومه دیگه اگه پیش فروش ها نباشن بازار کارشون میخوابه نمیتونن ماشین های فروش فوری رو حتی بدن بعد خودم پیش فروش یک ساینا هستم که تا امروز ۱ سال و ۱ ماه و ۱۵ روز شده هنوز حتی فاکتور نشده در کل در حق کسانی که پیش فروش هستند ظلم شده ۱ سال واقعا کم نیست.
انشاالله همه چی درست بشه
10:48  1398/07/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد