حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 

حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 
در حالی نگاه به عملکرد خودروسازان در زمینه توسعه محصول نشان از عملکرد کند و لاک پشتی دارد که علاوه بر تحریم ها، نبود اقدامات کافی در زمینه تحقیق و توسعه را می توان از اصلی ترین دلایل این موضوع دانست.
 
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو و توان پایین این صنعت در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهم ترین مسایل پیش روی صنعت خودرو در حوزه توسعه محصول است. 
 
این شرایط در حالیست که قطع همکاری شرکای خارجی در سال جاری به واسطه تحریم های دوباره منجر به توقف تولید خودروهای مونتاژی و پسابرجامی شده و برنامه های خودروسازان برای تولید محصولات جدید را لغو کرد در این شرایط تولید محصولاتی با آپشن های بالا نیز با کمبود قطعه مواجه شد چرا که برخی از این محصولات قطعات پیشرفته خود همچون گیربکس اتومات را از طریق واردات تامین می کردند که با توقف همکاری ها، واردات این قطعات نیز متوقف شد. دراین شرایط طبیعی است که انتظار برای توسعه محصول انتظار به جایی از خودروسازان نبود. 
 
بازگشت تحریم‌ها باعث شد خودروسازان تمرکز خود را روی محصولاتی قرار دهند که پیش‌تر تولید می‌شد و در چنین وضعیتی خودروسازان با مشاهده اوضاع نه چندان جالب خود اقدام به راه اندازی نهضت داخلی سازی قطعات کردند تا با تکیه بر توان داخلی علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خود که پیش از این طریق واردات تامین می شد، نسبت به برنامه ریزی برای تولید قطعات پیشرفته تر و در نهایت توسعه محصول اقدام کنند. 
 
بدون شک علاوه بر توان داخلی در تولید قطعات، مرکز تحقیقات شرکت های خودروسازی که در چند سال اخیر چندان فعالیتی نداشته اند نیز کمک بزرگی در این شرایط بودند این در حالیست که همواره از دیرباز تاکنون بودجه چندانی به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اختصاص نیافته و طبیعی است در شرایط فعلی که خودروسازان بیشتر از هر زمان دیگری به واسطه قیمت گذاری دستوری، متحمل ضرر و زیان شده اند نیز نمی توان انتظار داشت بودجه ای به این مراکز تحقیقاتی تخصیص یابد و همین امر باعث شد تا خودروسازان توسعه محصول در سال 98 را در اولویت اقدامات خود قرار ندهند. اما نگاهی به موتور تغییرات تکنولوژی و به دنبال آن توسعه محصول در شرکت‌های بین‌المللی خودرو نشان می دهد سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 
در افق چشم انداز صنعت خودرو نیز پیش بینی شد حدود یک تا سه درصد گردش مالی خودروسازان صرف تحقیق و توسعه ‌شود که در عمل رخ نداد اما گفته می شود بیشتر بودجه‌های اختصاص یافته به این موضوع، در قالب پروژه‌های توسعه محصول جدید به شرکت‌های بزرگ مشاور طراحی خودرو و مجموعه‌های آن اختصاص می‌یابد.
 
به گزارش خودروکار، اما آن چه در سال جاری مشخص است حرکت لاک پشتی خودروسازان در زمینه توسعه محصول به دلایل ذکر شده بوده است. تنها اقدام مثبت خودروسازان در زمینه معرفی محصولات جدید در سال 98 را باید حرکت اخیر دو خودروساز دانست که با معرفی خودروهای جدید خود در حاشیه هیات دولت، تا اندازه ای امید به این صنعت را زنده کردند. رهام تازه وارد سایپا که به شاهین تغیر نام داد در دو مدل سدان و هاچ بک محصولات جدید این گروه خودروسازی در سال آینده هستند و ایران خودرو نیز اقدام به معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک در قالب پرژوه K132  کرد این در حالیست که این خودروساز در بهمن امسال نیز رانا و سورن سال کرد تا نشان دهد در تلاش برای توسعه محصول و تامین نیاز مصرف کنندگان است. اما بدون شک توجه به تحقیق و توسعه را باید راهکار اساسی در توسعه محصول دانست، امری که تا به امروز چندان به آن پرداخته نشده است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
شاهین بلاتکلیف شدید : سلام من پرسیدم گفت مهلت مردودی ها تا ۱۹ آبان هست.بعد اون به شهریاری ها ارسال میشه.البته در روایتی دیگر شنیدم یه قسمت از مرداد هنوز مونده واول اونو خواهند فرستاد
حامد : روغن سیستم را تخلیه و باروغن دکسران 3 جایگزین کنید
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
Hx5 : من آخر تیر 90 روز کاری گرفتم پرسیدم از نمایندگی از روز ثبت چک در سیستم که یک هفته طول کشیده 90 روز کاری بشمارید میاد نیمه آذر پنجشنبه ها و روزهایی که برق نبود را هم حساب کنید میشه تاریخ فاکتور نه تحویل تازه تو قرار داد گفته. حالا کی تحویل بدن ... نمایندگی گفت دو هفته که قطعا بیشتره اما به نظرم چون مدل 404 هستیم نه تاخیر در فاکتور بهمن ماه هستش و آخر سال تحویل میشه یعنی نیمه اسفند خیلی سخت نگیرید
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : سلام پرداخت اولیه چ تاریخی بوده ودرچندمین دوره ثبتنام کردین یعنی هفتمین یاششمین چ تاریخی انتخاب نمایندگی کردین
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارمین : سلام چطوری من ک 3شهربور نکمیل کردم فاکتور نشدم شما یک ماه بعد من تکمیل کردی فاکتور فاکتورشدی؟؟؟؟
عظمی : من تو چه بی کسیم وقتی تکیمون به باد
کوییک آر اس : یک خدا شناسی بیاد بگه کوییک آر اس فاکتور شده
علی : مشکل گشادی مسئول پلاک کار دولتیه براشون مهم نیست حقوق سر برج مییاد همشونم یا پارتی دارن یا سهمیه استخدام شدند بفکر من و شما هستند
علی : چرا نیسان فاکتور شده پلاک نمی کنند ؟ مشکلش الان چیه کسی اطلاع داره راهنمایی کند یعنی پلاک باید از تولید نیسان بیشتر زمان ببره 🤔 دادگاه هم که رای داده پلاک کن مهربون تو که آخر مجبوری بدی بده بره لعنت برای خودت نخر
207تحویل 30مهر : سلام شما در طرح اسکان و املاک ثبت نام کردید؟ چون میگم تا ثبت نام نکنید بیمه خودرو به نام شما ثبت نمیشه در نتیجه فعلا خودروتون هم فاکتور نمیشه.......
پیش بهمن تکمیلی 3مهر : سلام دوستان فاکتورشدم . تکمیلی 3مهر . پیش فروش بهمن طرح دهه تا آخر این برج همه تعهدات پارسال فقط تکسوز فاکتور میشن امسالی ها هم از برج بعد شروع و تا آخر دی ماه فاکتور میشن وتمام تعهدات امسال تا آخر بهمن تا هفته اول اسفند ماشین دستشونه واز بعداز تعطیلات عید 5فروردین ببعد دوگانه ها فاکتور و تا آخر خرداد تحویل فقط موردی که هست دارن سریع تولید میکنن و کیفبت خودروها قابل قبول نیستن درها نامیزون . کیفیت رنگ پایین دوپوششه نیست . موتورها ازدم پیچ تا پیچش داخلی و روغن کم کن. برقی هم درجه 5 چینی . ولی بازم شکر راه میره فعلا
بنیامین : داداشا عزیزا بگم خدمتون که ما همگی باهم به خرد کلی برسیم و بریم تبدیل بزنیم زورکی اونوقت دوگانه ها باد میکنه رودسشون یه هشتک نه به دوکانه هم بزنیم مجبور میشن همه را رنگ زرد بزنن تاکسی کنن . ازطرفی چون رنگشده تاکسی داران هم زبده و خبره میفهمن رنگیه نمیخرن باز باد میکنه رودسشون میزارن مزایده ازطرفی چون مزایده خرها بزخرن وزبده مجبور میشن نصف کمتر بدن و ازطرفی چون جای پارک ندارن مثه اونسال سیب زمینی ها میان میزارن سر چهارراه رایگان فکر خوبیه در دراز مدت نه؟ هرکی موافقه بزنه رو بعلاوه
بنیامین : هرجا را بزنن سایپا را نمیزنن چون بخاطر تولید انواع خوردرو چند ده کشور اعتراض میکنن سایپا و اسرانخودرو از دارایی های یونسکو ارزشمندتر هستن برای جهان سوم بعلت واردات قطعات از زیمباوه کرفته تا شاخ آفریقا و پهنه های تبت دور و کشورهای حاشیه خلیجه عن
پزشکان : موافقم العماع من الضرره العظیم و ما کل غنیمته بگا تا همه سرمایه شما بفنا نرفته تبدیل بزنید بنزین قراره واردات عظیم بشه تازه گاز هم برای موترهای m200 یورو5 فوق العاده مستهلکه