حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 

حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 
در حالی نگاه به عملکرد خودروسازان در زمینه توسعه محصول نشان از عملکرد کند و لاک پشتی دارد که علاوه بر تحریم ها، نبود اقدامات کافی در زمینه تحقیق و توسعه را می توان از اصلی ترین دلایل این موضوع دانست.
 
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو و توان پایین این صنعت در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهم ترین مسایل پیش روی صنعت خودرو در حوزه توسعه محصول است. 
 
این شرایط در حالیست که قطع همکاری شرکای خارجی در سال جاری به واسطه تحریم های دوباره منجر به توقف تولید خودروهای مونتاژی و پسابرجامی شده و برنامه های خودروسازان برای تولید محصولات جدید را لغو کرد در این شرایط تولید محصولاتی با آپشن های بالا نیز با کمبود قطعه مواجه شد چرا که برخی از این محصولات قطعات پیشرفته خود همچون گیربکس اتومات را از طریق واردات تامین می کردند که با توقف همکاری ها، واردات این قطعات نیز متوقف شد. دراین شرایط طبیعی است که انتظار برای توسعه محصول انتظار به جایی از خودروسازان نبود. 
 
بازگشت تحریم‌ها باعث شد خودروسازان تمرکز خود را روی محصولاتی قرار دهند که پیش‌تر تولید می‌شد و در چنین وضعیتی خودروسازان با مشاهده اوضاع نه چندان جالب خود اقدام به راه اندازی نهضت داخلی سازی قطعات کردند تا با تکیه بر توان داخلی علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خود که پیش از این طریق واردات تامین می شد، نسبت به برنامه ریزی برای تولید قطعات پیشرفته تر و در نهایت توسعه محصول اقدام کنند. 
 
بدون شک علاوه بر توان داخلی در تولید قطعات، مرکز تحقیقات شرکت های خودروسازی که در چند سال اخیر چندان فعالیتی نداشته اند نیز کمک بزرگی در این شرایط بودند این در حالیست که همواره از دیرباز تاکنون بودجه چندانی به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اختصاص نیافته و طبیعی است در شرایط فعلی که خودروسازان بیشتر از هر زمان دیگری به واسطه قیمت گذاری دستوری، متحمل ضرر و زیان شده اند نیز نمی توان انتظار داشت بودجه ای به این مراکز تحقیقاتی تخصیص یابد و همین امر باعث شد تا خودروسازان توسعه محصول در سال 98 را در اولویت اقدامات خود قرار ندهند. اما نگاهی به موتور تغییرات تکنولوژی و به دنبال آن توسعه محصول در شرکت‌های بین‌المللی خودرو نشان می دهد سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 
در افق چشم انداز صنعت خودرو نیز پیش بینی شد حدود یک تا سه درصد گردش مالی خودروسازان صرف تحقیق و توسعه ‌شود که در عمل رخ نداد اما گفته می شود بیشتر بودجه‌های اختصاص یافته به این موضوع، در قالب پروژه‌های توسعه محصول جدید به شرکت‌های بزرگ مشاور طراحی خودرو و مجموعه‌های آن اختصاص می‌یابد.
 
به گزارش خودروکار، اما آن چه در سال جاری مشخص است حرکت لاک پشتی خودروسازان در زمینه توسعه محصول به دلایل ذکر شده بوده است. تنها اقدام مثبت خودروسازان در زمینه معرفی محصولات جدید در سال 98 را باید حرکت اخیر دو خودروساز دانست که با معرفی خودروهای جدید خود در حاشیه هیات دولت، تا اندازه ای امید به این صنعت را زنده کردند. رهام تازه وارد سایپا که به شاهین تغیر نام داد در دو مدل سدان و هاچ بک محصولات جدید این گروه خودروسازی در سال آینده هستند و ایران خودرو نیز اقدام به معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک در قالب پرژوه K132  کرد این در حالیست که این خودروساز در بهمن امسال نیز رانا و سورن سال کرد تا نشان دهد در تلاش برای توسعه محصول و تامین نیاز مصرف کنندگان است. اما بدون شک توجه به تحقیق و توسعه را باید راهکار اساسی در توسعه محصول دانست، امری که تا به امروز چندان به آن پرداخته نشده است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جلال : من تحویل اسفند تکمیل وجه اول اردیبهشت خبری از فاکتورنیس لطفا با روح وروان ما بازی نکنید اگر فاکتورشدی شماره درخواستت رو بزار
پلاس : دروغ ناشیانه ای بود.هنوز تعدادی از ۲۶ اسفند و کل اول اردیبهشت باقیمانده.
حسین : من تکمیل وجه ۱ اردیبهشتم ، خبری نیست.
داریوش : من تکمیل وجه ۲ اردیبهشت م خبری نیس هنوز
محسن تهران : سلام من ۲۶ اسفند واریز و ۲۷ پذیرش هنوز فاکتور نشدم مگه میشه اونوقت ۲ اردیبهشت فاکتور بشه
سایپا بی لیاقت : شاهین جی تکمیل ۲ اردیبهشت با نمایندگی تماس گرفتم گفتن جی توقف نشده برای کسایی که تو نوبت هستن تولید میشه ولی ثبت نام جدید دیگه شاهین جی نداریم منکه برا فروشه صبر میکنم اختلاف قیمت ۱۱۰ تومنه الآن توقف خورده بالاتر هم می‌ره ولی کسایی که برا مصرفه تبدیلی بزنید زودتر میاد
شاهین پلاس28اردیبهشت : یعنی اردیبهشت شروع شده خدا کنه به ما هم زودتر تحویل بدن...
علی : انیومسلام. من ۳شهریور م هنوز فاکتور نشدم.البته نقره‌ای تیتانیوم. ساعت ۱۰ واریز کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : الان زنگ زدن ماشین مون رسیده
غلامحسین : بیمه نامه رو خودت می تونی از تو سیستم پرینت بگیری
غلامعلی : کسی می دونه کارت ماشین و سند سبز چند روزه می رسه دستمون؟
حامد : بیمه نامه و سند کمپانی نمایندگی میده بهتون!!!کارت ماشین و سند سبز پست میاره دم در خونتون
مهدی : اقا شما تحویل گرفتی از ماشین ناراضی بودی؟؟؟کوپوتش کج بود؟
مهدی : همه تعریف میکنن میگن سیستمش کروزه صندلی ها چرمه و با کیفیته درب هم مخمل کار کردن همه چیش عالی شما چی میگی این وسط
سعید 31تیر : باسلام خدمت دوستان امروز ماشین و تحویل گرفتم مونتاژ به شدت بی کیفیت داره دربها با بدنه تو یه خط نیست باطری زیان روش گذاشتن سپرنامیزون کاپوت کج حیف پول
پارسا 31تیر رینگ فولادی : سلام الان یک هفته فاکتور شده هیچ خبری ازش نیست هنوز داره صدور اسناد میچرخه
مهدی پانا رینگ : 207 تحویل مهر شما تحویل گرفتی ؟؟ ماشین من هنوز نیومده نمایندگی کدوم استانی ؟؟
نن : من تحویل خرداد بودم ماشینو تحویل گرفتم هنوز خبری از سود تاخیر نیست