سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

لینک دانلود ویدئو

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اردیبهشت ۲۱ : ۱۵ فک نکنم داشته باشه سری لعد از ۱۶ هست
اردیبهشت ۲۱ : توی گوگل سرچ کن اخرین وضعیت خودرو سایپا
سعید جی 7 : سلام دوباره دعوتنامه های دی ماه رو انداختن هفته بعد
90 روزه مادران : سلام از 90 روزه مادران کسی تحویل گرفته ؟ تاریخ واریز وجه و تاریخ فاکتور و تحویل را بفرمایید
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : بسلامتی مبارک باشه، یک ماه دیگه ماشین رو بهتون تحویل میدن به امید خدا
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلام خوبی برادر، ۲ روز پیش که پیگیر شدم گفتن این هفته یا نهایت هفته آینده دست تونه ماشین ،گفتن تاییدیه خروج خورده،حالا کی برسه خدا داند
مهدی پلاس 14اردیبهشت : دوستان ازکجا باید نگاه کنیم که پلاک وبیمه شده
مهدی پلاس 14اردیبهشت : وقت بخیر آقا طاهاچه تاریخی فاکتور شدین که پلاک وبیمه شد
رضا رضا : سلام رفتم نزده کی تحویل هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : 34 روز از فاکتور شدن گذشته پس کی پلاک میشه؟ کسی پلاک شده؟
کوییک : سیستم کارشناسان بروز نیست
سورن2گانه 21 بهمن مشکی : البته یک موضوعی رو بگم . من کافی نتی هستم توی دی ماه تحویل به غیر از فروش خود ثبت نامی برای قوه قضائیه کارکنان دادگستری هم بود که اضافه شده بودند . برای همین تحویل دی ماه خیلی زیاد بود.
اطلس خریده و بد بخت شده : الکیه فاکتور شده 15 دی بیاید تجمع خون و خونریزی نکنید اینا ماشین نمیده برا هیشکی از من گفتم
مسعود : ثبت نام 20 آبان فاکتور 13 آذر پلاک آنلاین 27 آذر و به سلامتی و خیر و برکت امروز چراغ تحویل روشن شده انشاالله همه به سلامتی و خیر خودروهاشونو تحویل بگیرن انشاالله
رضا : اینهایی که گذاشتن قیمتش خیلی خیلی بالا میفته فک کنم با سود 70 درصد حساب میکنن
مرداد : عزیزان طبقه تجربه چندین ساله خودم این حرف میزنم سراغ بادسان نرید مزخرف ترین کامیونت هست با ماشین چینی هیچ فرقی نداره هرچی هم کار کنی پولش دود میشه میره هوا بادسان نخرید کسی که داره حرف من درک میکنیه
مسعود : دوستان هزار بارگفتم فصل خرید و فروش نیسان بعد عیده حالا خواهید دید قیمتش به 1500 میرسه العان نگران قیمتش نباشید که پایینه
ایمان : سلام سورن دوگانه تحویل 27 دی فوق العاده واریزی 27 مهر تبدیل به مخزن بزرگ امروز تماس گرفتم از سایت تبریز حمل شده به سمت نمایندگی اهواز انشالله قسمت همه باشه
مسعود : خودت چرا منتظرپلاکی؟ خودت چرا خریدی؟ چکاربه مردم داری