پیش‌ فروش‌ ؛ تنها راه خودروسازان برای تامین مالی

 

پیش‌ فروش‌ ؛ تنها راه خودروسازان برای تامین مالی

 

تسهیلات ۱۰درصدی یک‌ساله برای فروش خودرو نیز کمک چندانی به‌قدرت خرید مشتریانی که باجهش قیمت‌ها به‌یک‌ باره توان خریدشان به‌یک‌ دوم یا یک‌ سوم کاهش یافته است، نمی‌کند

 

درشرایطی که شرکت‌های خودروساز باکمبود نقدینگی شدید مواجه شده و نتوانسته‌اند ازپس بدهی‌های خود به‌قطعه‌سازان بربیایند،‌ دوباره پیش‌فروش‌ها آغاز شده است. هرچند این اقدام ازچندی‌پیش توسط برخی کارشناسان این حوزه نقد شده است، واقعیت این است که از یک‌سو خودروسازان برای تامین نقدینگی خود راهی جز پیش‌فروش ندارند و از سوی دیگر، برخی مشتریان که امکان استفاده ازشرایط فروش فوری را ندارند، ازپیش‌فروش مدت‌دار استقبال کرده‌اند تا درفاصله زمانی پرداخت و تکمیل وجوه، هزینه خودرو را به‌تدریج فراهم کنند.

 

درواقع همان‌طور که تسهیلات ۸۴۴میلیون‌یورویی مصوب دولت به‌دست خودروسازان نرسیده و قیمت‌گذاری نیز تاحدودی دستوری باقی‌مانده است، تسهیلات ۱۰درصدی یک‌ساله برای فروش خودرو نیز کمک چندانی به‌قدرت خرید مشتریانی که باجهش قیمت‌ها به‌یک‌باره توان خریدشان به‌یک‌دوم یا یک‌سوم کاهش یافته است، نمی‌کند. از این رو، برخی مشتریان برای حفظ ارزش پول و امید خود به‌خرید خودرو ازطرح پیش‌فروش استقبال کرده‌اند.

 

ضرورت پرداخت بدهی قطعه‌سازان

 

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس درهمین‌زمینه بااشاره به‌اینکه صنعت‌خودرو امروز بامشکلات متعددی ازجمله کمبود نقدینگی شدید مواجه است به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «یکی‌از راه‌های تامین مالی پیش‌فروش خودرو است؛ اما اینکه به‌دلیل شرایط نامساعد خودروسازان، نقدینگی حاصل از این پیش‌فروش‌ها به‌نوعی پیش‌خور شود جای تردید و نگرانی دارد. چراکه خودروسازان ما درحال‌حاضر حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مشکل دارند و ممکن است بخواهند بااین منابع مالی جدید هزینه‌های جاری را تامین کنند. دراین‌صورت، دولت باید از خودروسازان حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد تا برای تولید خودرو درآینده بامشکل روبه‌رو نشوند.»

 

محمد عزیزی بااشاره به‌اینکه زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده نیز شهریور سال۹۹ است، اضافه می‌کند: «به‌هرحال امیدوارم باحمایت دولت ازخودروساز، پیش‌فروش‌ها، پیش‌خور نشوند و خودروسازان بتوانند باآن بخشی‌از مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند. چراکه اگر این پرداخت‌ها انجام نشود، قطعه‌سازان به‌علت کمبود نقدینگی شدیدی که باآن مواجه هستند، قادر نخواهند بود قطعات مورد نیاز خط‌تولید را تامین کنند و همین موضع منجر به‌افزایش مشکلات دراین حوزه خواهد شد.»

 

بانک مرکزی رویکردش را تغییر دهد

 

عزیزی ادامه می‌دهد: «درحال‌حاضر فکر نمی‌کنم حتی اگر خودروسازان تمام دارایی‌هایشان را به‌فروش برسانند، بتوانند ازپس بدهی خود به‌مردم و قطعه‌سازان بربیایند. درچنین‌شرایطی متولیان دولتی این صنعت باید پاسخگو باشند که چگونه می‌توان شرایط خوبی را برای این صنعت رقم زد.»

 

این نماینده مجلس بابیان اینکه بخش عمده مشکلات امروز صنعت‌خودرو به‌سیاست‌گذاری‌های نادرست گذشته برمی‌گردد، تاکید می‌کند: «درشرایط تحریم، دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه اقتصاد را به‌صورت دستوری کنترل کند؛ اما کنترل دستوری اقتصاد هم نتیجه‌ای جز متضرر شدن صاحبان صنایع مختلف ازجمله خودروسازان ندارد. اتفاقی که اکنون درصنایع دیگری همچون پتروشیمی شاهد آن هستیم.»

 

عزیزی اضافه می‌کند: «بنابراین برای جبران خسارت ناشی از اقتصاد دستوری، دولت موظف است مابه‌التفاوت قیمت‌ خودرو را به‌خودروسازان بپردازد تا آن‌ها هم باچنین مشکلاتی مواجه نشوند.»

 

وی ادامه می‌دهد: «دراین خصوص هم دولت و هم خودروساز درست می‌گویند؛ چون دولت قصد اداره تورم و تحریم‌ها را دارد و خودروساز هم می‌گوید همین خودروهای پرتیراژ هم بالای ۱۵۰۰یورو درهر دستگاه ارزبری دارد. بنابراین نمی‌داند چطور باید دست‌به‌تولید بزند تا نه‌تنها متضرر نشود، بلکه این اقدامش صرفه اقتصادی هم داشته باشد.»

 

دلایل استقبال مشتریان از آغاز پیش‌فرو‌ش‌ها

 

بااین‌تفاصیل، آن‌چه روشن است اینکه ‌دولت باید برحسب اقتصاد دستوری که درپیش گرفته است به‌کمک خودروسازان بیاید و بخشی از زیان آن‌ها را جبران کند. درخصوص پیش‌فروش خودرو هم هرچند خودروسازان برخلاف نظر برخی کارشناسان اقدام کرده‌اند، اما چاره دیگری نداشتند. ازسوی دیگر، این موضوع که‌تنها درساعت نخست اولین نوبت پیش‌فروش ایران‌خودرو نزدیک پنج‌هزار دستگاه خودرو پیش‌خرید شده است، نشان می‌دهد شمار قابل توجهی ازمشتریان بازار توان خرید خودرو درقالب طرح فروش فوری را ندارند و همچنان ازطرح‌های پیش‌فروش استقبال می‌کنند تا درفواصل زمانی موجود تا موعد تکمیل وجه، مبلغ مورد نظر را به‌تدریج تامین کنند. بنابراین برخلاف تمام انتقاداتی که به‌این شیوه ازفعالیت خودروسازان می‌شود، این پیش‌فروش‌ها ازنظر طرف تقاضا نیز برای تامین بخشی از نیاز بازار و مشتریان لازم است.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

خداکنه زودتر تحویل بدن خسته شدیم ما
21:38  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 8 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل شیراز : من نام‌نویسی 28 تیر بودم. هنوز هیچ خبری نیست
ایگل تیرماه ۹۰ روزه : ثبت نام ایگل تیرماه ۹۰ روزه خبری از شاسی شدن خودرو ها هست دوستان؟؟
تارا اتوماتیک : سلام تارا اتومات سفید رنگ فوری یکماهه تاریخ فاکتور 24مهر تاریخ پلاک 26مهر تحویل فوری قرار بود30مهر باشد ولی همچنان در حال حمل از 26مهر هستیم همه چیز هم اوکیه اسناد و...فقط نمی دونم چرا حمل نمیشه،خیلی طولش میدهندخسته مون کردند.
آشغال مونور به جای کرمان موتور : دوستان عزیز با سلام لطفا کسانی که موفق شدند خسارت تاخیر بگیرند روش کار رو مطرح کنند.
رضا 27 اردیبهشت : سلام به همگی . 4 اردیبهشت فاکتور نشده ؟
سهند بهمن : سلام 5/11 تکمیل وجه کردم 12 آبان پلاک شده چراغ تحویل هم روشن شده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : ببخشید اشتباه شد
نازنین 1 سفید رنگ : بچه ها من میگم خدا کنه ماشین ما بشه 1405 حداقل افزایش قیمت خورده کون مون نسوزه واسه سایپا بسوزه
شاهین جی هفته چهارم شهریور : نازنین 1 شماره پذیرشت 12354660 فک نکنم باشه
شاهین G : داداش یه سوال دو ماه پیش تبدیل زدی ماشین گرفتی سود تاخیر رو دادن یا اونو بالا کشیدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیامک : برای روز یکشنبه 18 آبان روز تجمع دست ما برای اعتراض با طرح پیش فروشی که برای اطلس جی گذاشتن بازتر شد حتما تشریف بیارید تا ببینیم وقتی هنوز ماشین ماها رو ندادن چطوری دوباره طرح پیش فروش کذاشتن
کوئیک شهریور : مشتکرم قیمتی نمیدازه بعدا ماشین رو ؟؟
عرفانخان تبدیل به تک گانه : فاکتور **تبدیلی** یک 2روزه کند شده بازهم.قطره چکانی پیش میره متاسفانه
دوگانه 100 لیتری : دوستان کروز هم تو دوگانه ها برقی میزنه با منیفولد چدنی و رگلاتور بوش صرفا جهت اطلاع
کوییک اس : مبارکه همون بهتر که نداره . بوقش هم رو مخه حتی چند کیلو میوه بذاری رو صندلی باید برایش کمربند ببندی
رضا : سلام من ساینا یگانه تحویل مهر هستم و اینطور که مشخص هست خودرو در دی به دست من میرسه اسفند 403 مبلغ 203 تومن دادم که تا دی حدود 11 ماه میشه و سود پولم بازاری حداقل 5 درصد میشه حدود 110 تومن و تکمیل وجه اول شهریور 230 تومن دادم و سودش تا دی حدود 60 تومن میشه در جمع بنده 170 تومن سود پولم میشه شما بگو 150 تومن با نرخ تورم خودشون که اعلام کردند الان فرق کارخانه و بازار 135 تومن هست اینجا من ضرر کردم اگه پارسال بازار آزاد خرید کرده بودم تو بازار قیمتش 520 بود و الان 650 شده من ماشینم را سوار شده بودم پولم هم ارزش حفظ شده. در کل ماشین ثبت نامی فریبی بیش نیست
نیلوفر : منم طلا فروختم الان 9 ماهه که ثبت نام کردم و از ماشین خبری نیست
چین : مبارکه شیرینی بده
دنا 6 دنده دیماه محمذ : دوغستان که تبدیل زدین فاکتور شدین اعلام کنین
محمد : من تحویل هفته آخر شهریور بودم 1 آبان دعوتنامه اومد