خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 

خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 
تحریم دو خودروساز ایرانی در حالی از سوی بنیاد FDD در حال برنامه ریزی است که فعالان این حوزه تاکید دارند پس از دوران سخت تحریم های دو سال گذشته قطار صنعت خودرو روشن شده و این تحریم ها نمی تواند نگرانی دوباره ای ایجاد کند.
 
بیش از دو سال از تحریم های دوباره صنعت خودرو ایران می گذرد و در این مدت مهم ترین استراتژی این صنعت پیشران، کاهش وابستگی با تکیه بر راه اندازی نهضت داخلی سازی بوده است. حال که جریان توسعه صنعت خودرو در حرکت است  بنیاد FDD در تازه‌ترین طرح خود ، خواهان تحریم کامل صنعت خودروسازی ایران شده است.
 
در بخشی از توییت FDD آمده: «بخش خودرویی ایران تحت سلطه دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که بیش از ۹۰ درصد خودروها را در ایران تولید می‌کنند. واشنگتن هنوز این دو شرکت و شرکت‌ها و افراد تابعه را تحریم نکرده است». این برنامه ها در حالیست که کارشناسان این حوزه معتقدند تحریم های جدید تاثیری در صنعت خودرو ایران نخواهد داشت و شرایط بدون شک بدتر از شرایط فعلی نخواهد شد.
 
اما در این میان این پرسش مطرح می شود که خودروسازان تا چه اندازه خود را برای شرایط و آینده بدتر آماده کرده اند و اثرات این تحریم بر روی تولید و بازار خودرو چه خواهد بود؟ 
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر بی تاثیری تحریم دو شرکت ایران خودرو و سایپا می گوید: به طور قطع وضعیت در هر شرایطی بدتر از شرایط فعلی نخواهد بود چرا که از 13 مرداد 97 نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودرو بود که به دنبال این اتفاق فرانسوی با گذاشتن 400 میلیون یورو از سرمایه گذاری های انجام شده از ایران فرار کردند و چینی ها نیز ایران را ترک کردند.
 
وی با بیان این که همه این پرسش را مطرح می کنند که چرا ایران را ترک کردند، می افزاید: بیشتر چینی ها که با آمریکایی ها همکاری دارند و بازار آمریکا را در اختیار دارند حاضر به ماندن در ایران نشدند البته دولت چین این شرکت ها رامجبور به ترک ایران نکرد اما شرکت ها از ترس آمریکا از ایران در رفتند و با وجود این که برخی قطعات در راه بود مانع از ورود آن ها به ایران شدند.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: در دور جدید تحریم ها هر شخصی که با ایران همکاری داشته باشد نه تنها اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهد داشت بلکه صورت های مالی او نیز با چالش مواجه می شود ضمنا اشخاصی که با ایران همکاری دارند در رفت و آمد به آمریکا با محدودیت مواجه می شوند.
 
کاکایی با اشاره به تداوم این وضعیت از مردادماه سال 97 تاکنون تصریح می کند: کسانی که هم اکنون در حال ادامه فعالیت با ایران هستند کسانی هستند که عطای آمریکا و بازار او را به لقایش بخشیده اند یا این که درآمد هنگفتی از این محل نصیب آن ها می شود که ریسک همکاری با ایران را پذیرفته اند. بنابراین تحریم های جدید چندان تهدیدی برای صنعت خودرو به شمار نمی رود چرا که همه مسیرها برای ایران بسته است و به صورت مداوم در حال دور زدن تحریم ها هستیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: در این دو سال حرکت های بزرگی انجام شده و گام های محکمی برای توسعه فناوری در داخل کشور رخ داده بنابراین این تحریم دوباره چالشی ایجاد نمی کند بلکه در حال حاضر سیاست های داخلی کشور تبدیل به مانعی برای فعالیت ها شده است.
 
وی با بیان این که قطار توسعه ایران دوباره راه افتاده است، می گوید: مشکل اینست که با قیمت گذاری غلط دست و پای این صنعت را می بندند هم اکنون عدم تخصیص ارز و عدم ترخیص قطعات از گمرکات و همکاری نکردن آن ها از مشکلات اساسی این صنعت به شمار می رود.
 
کاکایی در پایان یادآور می شود: جریان توسعه صنعتی کشور بدون آمریکایی ها و شرکای خارجی در حال حرکت است البته این جریان کند است که با همکاری دستگاه ها این جریان رو به جلوی صنعت خودرو سریع تر پیش خواهد رفت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
سهند s : چن ماهه گیرکرده تو مرداد ازیه ورم دارن ثبت نام میکنن
شاهین سی وی تی : هوالحق… ما 23 اسفند تکمیل وجه کردیم، امروز 29ام تحویل گرفتیم.انشالله آزادی همه
999 : شیما صداقت جان عزیزم کور شوی انشالله با دو دختر هایت ما داریم شاهین ها مونو میگیریم همه دارن سوار میشن تو پیاده ای شیمی شیمی
احسان : سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
207اتو سقف فلز30دی : مهدی،آره متاسفانه به ماها که رسیده همچی برعکس شده!تاحالا سقف فلزوسفیدو قالپاق رو زودتر میدادن،حالا پاناوتیتانیوم و مشکی و رینگ رو زودتر دارن میدن...!آخر سراز کار ایرانخودرو در نیاوردیم
کوییکrs : سلام، دوست عزیزی که کوییک آراس تحویل مرداد ماه بوده و تحویل گرفتی میشه بگی چندم تکمیل وجه کردی
207اتو سقف فلز30دی : این دوسه روز بیشتر دنا فاکتور کردن،حالا خداکنه ازمارو همون 30 دی بدن زودتر نخاستیم