خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 

خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 
تحریم دو خودروساز ایرانی در حالی از سوی بنیاد FDD در حال برنامه ریزی است که فعالان این حوزه تاکید دارند پس از دوران سخت تحریم های دو سال گذشته قطار صنعت خودرو روشن شده و این تحریم ها نمی تواند نگرانی دوباره ای ایجاد کند.
 
بیش از دو سال از تحریم های دوباره صنعت خودرو ایران می گذرد و در این مدت مهم ترین استراتژی این صنعت پیشران، کاهش وابستگی با تکیه بر راه اندازی نهضت داخلی سازی بوده است. حال که جریان توسعه صنعت خودرو در حرکت است  بنیاد FDD در تازه‌ترین طرح خود ، خواهان تحریم کامل صنعت خودروسازی ایران شده است.
 
در بخشی از توییت FDD آمده: «بخش خودرویی ایران تحت سلطه دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که بیش از ۹۰ درصد خودروها را در ایران تولید می‌کنند. واشنگتن هنوز این دو شرکت و شرکت‌ها و افراد تابعه را تحریم نکرده است». این برنامه ها در حالیست که کارشناسان این حوزه معتقدند تحریم های جدید تاثیری در صنعت خودرو ایران نخواهد داشت و شرایط بدون شک بدتر از شرایط فعلی نخواهد شد.
 
اما در این میان این پرسش مطرح می شود که خودروسازان تا چه اندازه خود را برای شرایط و آینده بدتر آماده کرده اند و اثرات این تحریم بر روی تولید و بازار خودرو چه خواهد بود؟ 
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر بی تاثیری تحریم دو شرکت ایران خودرو و سایپا می گوید: به طور قطع وضعیت در هر شرایطی بدتر از شرایط فعلی نخواهد بود چرا که از 13 مرداد 97 نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودرو بود که به دنبال این اتفاق فرانسوی با گذاشتن 400 میلیون یورو از سرمایه گذاری های انجام شده از ایران فرار کردند و چینی ها نیز ایران را ترک کردند.
 
وی با بیان این که همه این پرسش را مطرح می کنند که چرا ایران را ترک کردند، می افزاید: بیشتر چینی ها که با آمریکایی ها همکاری دارند و بازار آمریکا را در اختیار دارند حاضر به ماندن در ایران نشدند البته دولت چین این شرکت ها رامجبور به ترک ایران نکرد اما شرکت ها از ترس آمریکا از ایران در رفتند و با وجود این که برخی قطعات در راه بود مانع از ورود آن ها به ایران شدند.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: در دور جدید تحریم ها هر شخصی که با ایران همکاری داشته باشد نه تنها اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهد داشت بلکه صورت های مالی او نیز با چالش مواجه می شود ضمنا اشخاصی که با ایران همکاری دارند در رفت و آمد به آمریکا با محدودیت مواجه می شوند.
 
کاکایی با اشاره به تداوم این وضعیت از مردادماه سال 97 تاکنون تصریح می کند: کسانی که هم اکنون در حال ادامه فعالیت با ایران هستند کسانی هستند که عطای آمریکا و بازار او را به لقایش بخشیده اند یا این که درآمد هنگفتی از این محل نصیب آن ها می شود که ریسک همکاری با ایران را پذیرفته اند. بنابراین تحریم های جدید چندان تهدیدی برای صنعت خودرو به شمار نمی رود چرا که همه مسیرها برای ایران بسته است و به صورت مداوم در حال دور زدن تحریم ها هستیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: در این دو سال حرکت های بزرگی انجام شده و گام های محکمی برای توسعه فناوری در داخل کشور رخ داده بنابراین این تحریم دوباره چالشی ایجاد نمی کند بلکه در حال حاضر سیاست های داخلی کشور تبدیل به مانعی برای فعالیت ها شده است.
 
وی با بیان این که قطار توسعه ایران دوباره راه افتاده است، می گوید: مشکل اینست که با قیمت گذاری غلط دست و پای این صنعت را می بندند هم اکنون عدم تخصیص ارز و عدم ترخیص قطعات از گمرکات و همکاری نکردن آن ها از مشکلات اساسی این صنعت به شمار می رود.
 
کاکایی در پایان یادآور می شود: جریان توسعه صنعتی کشور بدون آمریکایی ها و شرکای خارجی در حال حرکت است البته این جریان کند است که با همکاری دستگاه ها این جریان رو به جلوی صنعت خودرو سریع تر پیش خواهد رفت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد