احتمال احیای قوی صنعت خودرو در ماه جاری میلادی بسیار کم است زیرا کارخانههای تولید خودرو بهصورت محدودی بازگشایی شدهاند.
اگرچه شیوع ویروس کرونا روی تمامی خودروسازان تأثیر گذاشته اما برخی از آنها آسیب بیشتری دیدهاند. این را LMC اتوموتیو گفته و اظهار داشته تولید جهانی خودرو با افت 20 درصدی به حدود 71 میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید.
یکی از تحلیلگران این موسسه میگوید:
فرایند تعطیلی کارخانهها در اروپا بسیار بیشتر و عمیقتر از چین است.
تولید خودروی اروپا در ماه آوریل تا 90 درصد افت کرده است.
خودروسازانی که در چین بودهاند آسیب کمتری دیدهاند چراکه مدتزمان قرنطینه در چین کمتر بوده و همچنین بخش اعظم قرنطینه مربوط به استان هوبی بوده است؛ اما شرکتهایی که سرمایهگذاری زیادی در آمریکای شمالی، اروپا و هند داشتهاند آسیبهای بیشتری را متحمل میشوند.
به خاطر تعطیلی کارخانهها، میزان بهرهبرداری از کارخانهها در سراسر جهان تا 14 درصد افت خواهد کرد و از حدود 60 به 46 درصد خواهد رسید.
خودروسازان بزرگی همچون فیات-کرایسلر، رنو-نیسان و پژو-سیتروئن در آینده میتوانند آسیب بیشتری را تجربه کنند. شاید فیات-کرایسلر 29 درصد از تولید سالانه خود را به خاطر سرمایهگذاری سنگین در ایتالیا و آمریکای شمالی از دست بدهد.
به همین منوال انتظار میرود رنو-نیسان نیز 25 درصد از تولید سالانه خود را از دست بدهد و این آمار درباره پژو-سیتروئن نیز میتواند 24 درصد باشد.
دیگر خودروسازانی که وضعیت خوبی نخواهند داشت فورد و هوندا هستند که شاید 23 و 22 درصد از ظرفیت تولید سالانه خود را از دست بدهند. البته بالاتر از همه اینها سوزوکی قرار میگیرد که طبق انتظارات 33 درصد تولید سالانه خود را بر باد رفته خواهد دید.
اما کمپانیهایی که طبق انتظار بهتر از متوسط صنعت خودرو عمل خواهند کرد عبارتاند از سایک، جنرال موتورز، هیوندای، بامو، گروه فولکسواگن، دایملر و تویوتا.