عدم افزایش قیمت خودرو از بهمن ماه 1397 تاکنون به ضرر و زیان ده ها هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا منجر شده و هر دو شرکت معتقدند که در حال فروختن محصولات خود زیر قیمت تمام شده هستند، حالا و پس از فراز و نشیب های بسیار به نظر می رسد که سرانجام شورای رقابت موافقت خود را با افزایش قیمت خودرو های کارخانه اعلام کرده است اما بعید است این میزان افزایش به مذاق خودروسازان دولتی کشور خوش بیاید.
«رضا شیوا» رئیس شورای رقابت، ساعاتی پیش در مقابل دوربین صدا و سیما افزایش از افزایش 10 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و افزایش 23 درصدی قیمت محصولات سایپا سخن گفت و این درحالیست که سخنگوی انجمن خودروسازان روز گذشته خواستار آزاد سازی کامل قیمت خودرو و یا عرضه خودرو در بورس شده بود.
افزایش قیمت سایپا
فعالین انجمن قطعه سازی کشور نیز معتقدند که تورم میانگین خودروهای سواری تولیدی کشور باید بین 35 الی 50 درصد اعلام شود، چرا که تورم عمومی کشور در سال 98 نیز بیش از 40 درصد بوده است.
با این حساب ناگفته پیداست که افزایش قیمت 10 و 23 درصدی مورد قبول خودروسازان کشور نخواهد بود و بعید است که ایشان بدون فشار دولت، حاضر به پذیرش چینن ارقامی شوند.
در ادامه این جریان دقایقی پیش لیست قیمت پیشنهادی شورای رقابت برای خودروهای تولیدی گروه صنعتی سایپا (با افزایش قیمت 23 درصدی) منتشر شد.
قیمت پراید 111 که این روزها رکورد دار قیمت خانواده پراید در بازار است و به ارقام بالای 80 میلیون تومان رسیده است، توسط شورای رقابت 42 میلیون تومان اعلام شده است و خانواده تیبا و ساینا نیز در محدوده 50 الی 59 میلیون تومان قیمت خورده اند.
قیمت هر دو این خودروها در بازار در محدوده 90 الی 100 میلیون تومان قرار گرفته و با این حساب به نظر می رسد که با چنین قیمت هایی، ثبت نام خودرو همچنان بتواند حاشیه سود هنگفتی را برای سوداگران بازار خودرو فراهم آورد.