کلمه Sport در عبارت "Sport Utility Vehicle" اغلب بیمسما به نظر میرسد، چرا که تعداد اندکی خودروی شاسی بلند وجود دارند که ویژگیهای اسپرت شان بسیار کم است و جذابیت پایینی دارند و به همین دلیل، چندان برازنده نام SUV نیستند. بنابراین جای تعجب نخواهد بود که خودروی ارزان قیمت میتسوبیشی Outlander Sport مدل 2014 که در برخی کشورها با نام ASX شناخته میشود، دوران سختی برای به نمایش گذاشتن قابلیت های خود، که در نامش به آن اشاره شده است، خواهد داشت. اگرچه Outlander Sport نامش را با Outlander معمولی به اشتراک گذاشته است، اما این دو مدل ارتباط چندان تنگاتنگی باهم ندارند: Outlander معمولی، امسال مجددا طراحی شد؛ در حالی که مدل اسپرت، که بر پایه مدل قدیمی ساخته شده است، تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.
مدل اسپرت هنوز سبکتر و کوچکتر است، و در ظاهر نیز، به خاطر سپرهای پف کرده و رینگ های 18 اینچی بزرگش، اسپرت به نظر میرسد. متاسفانه عملکرد و هیجان این خودروی به ظاهر اسپرت، در همین جا تمام میشود. موتور 4 سیلندر 2 لیتری میتسوبیشی که 148 اسب بخار قدرت تولید میکند، در کنار گیربکس CVT آن، ترکیبی است که عملکرد چندان مناسبی از خود به نمایش نمیگذارد. همچنین، سیستم تعلیق این شاسی بلند ژاپنی، بیشتر برای یک سواری نرم تنظیم شده است تا یک هندلینگ تند و تیز، و به هیچ عنوان آرزوهای شما را برای یک رانندگی اسپرت و پر هیجان برآورده نمیکند. اما جنبه مثبت آن، مصرف سوخت تحسین برانگیز و قیمت بسیار پایین آن در مقایسه با رقبا است.
اما در کل، یافتن یک دلیل منطقی برای انتخاب Outlander اسپرت، با وجود تعداد زیاد رقبا، کاری دشوار است. اگر به دنبال یک شاسی بلند هستید که عملکردش به ظاهر اسپرتش بیاید، ما کیا اسپورتیج یا نیسان Juke را پیشنهاد میکنیم. اگر میتوانید پول بیشتری خرج کنید، شانس این را خواهید داشت که از رهبران گروه مانند فورد Escape مدل 2014 یا مزدا CX-5 را انتخاب کنید که شیک تر و بزرگتر هستند و لذت رانندگی بیشتری نیز دارند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
میتسوبیشی Outlander Sport مدل 2014 یک شاسی بلند کوچک است که در دو تیپ عرضه میشود: تیپ پایه ES و تیپ کامل تر SE. تجهیزات استاندارد برای مدل پایه ES شامل رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، آینه های مجهز به گرمکن، شیشه عقب دودی، دسترسی بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک، تودوزی پارچه ای، صندلی عقب تاشو با امکان جداشدن به نسبت 40/60، فرمان تلسکوپی با قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین، کروز کنترل، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، رابط صوتی Fuse و سیستم صوتی با 4 بلندگو و پخش کننده CD، ورودی اضافی برای سیستم صوتی و درگاه USB/iPod میباشد.
در تیپ SE چراغ های زنون اتوماتیک، چراغ های مه شکن، برف پاکن های اتوماتیک، سیستم دسترسی و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک، تودوزی با کیفیت بالاتر، صندلی های جلو مجهز به گرمکن، زیر دستی جمع شونده برای صندلی های جلو، زیر آرنجی برای صندلیهای ردیف دوم با امکان دسترسی به صندوق بار از داخل، دوربین دید عقب، صفحه نمایش لمسی 6.1 اینچی، سیستم صوتی با 6 بلندگو، رادیو ماهوارهای و رادیو HD به چشم میخورد.
اکثر آپشن ها در پکیج های مختلف قرار داده شدهاند. پکیج Navigation شامل صفحه نمایش لمسی 7 اینچی و سیستم مسیریابی میباشد. برای تیپ SE پکیج Premium شامل صندلی برقی راننده، آینه الکتروکرومیک و سیستم صوتی Rochford Fosgate با 9 بلندگو میباشد. به همراه تجهیزات پکیج Premium میتوانید سقف پانوراما و نور پردازی LED را نیز سفارش بدهید. پکیج Touring تیپ SE شامل تمامی تجهیزات فوق به علاوه تودوزی چرمی و سیستم مسیریابی با صفحه نمایش لمسی میگردد.
قدرت و عملکرد موتور
میتسوبیشی Outlander Sport مدل 2014 مجهز به موتور 4 سیلندر 2 لیتری میباشد که قدرتی برابر 148 اسب بخار و گشتاوری در حدود 196 نیوتن متر را تولید میکند. هر دو تیپ ES و SE به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک قابل سفارش میباشند. تیپ ES دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد با یک گیربکس 5 دنده دستی عرضه میشود. در تیپ چهار چرخ محرک SE، گیربکس CVT جزو تجهیزات استاندارد میباشد، در حالی که برای تیپ دیفرانسیل جلوی ES این نوع گیربکس به صورت سفارشی و به عنوان جایگزین گیربکس اتوماتیک معمولی عرضه میشود. اهرم های تعویض دنده نصب شده بر روی فرمان (پدل شیفتر) در تیپ SE استاندارد هستند. در تست شتاب انجام شده، میتسوبیشی Outlander Sport دیفرانسیل جلو با گیربکس دستی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به 8.8 ثانیه زمان نیاز دارد. تیپ های دیفرانسیل جلو مجهز به گیربکس CVT در سیکل ترکیبی مصرف سوختی برابر 10 لیتر در 100 کیلومتر دارند (11.5 شهر، 8.8 اتوبان)، که مصرفی بالاتر از حد متوسط برای یک شاسی بلند کوچک است. با گیربکس دستی و دیفرانسیل جلو اعداد فوق به صورت 10.5 لیتر در 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی (11.5 شهر و 9 اتوبان) تغییر میکنند.
ایمنی
تجهیزات استاندارد ایمنی برای میتسوبیشی Outlander Sport مدل 2014 شامل ترمزهای ضد قفل دیسکی، کنترل کشش و پایداری، سیستم کمک به شروع حرکت در سر بالایی ها، کیسه های هوای جانبی برای سرنشینان جلو، کیسه های هوای پرده ای در هر دو طرف و کیسه هوای محافظ زانوی راننده میشود. در آزمون های تصادف انجام شده توسط مراجع رسمی، Outlander Sport از 5 ستاره ایمنی موفق به کسب 4 ستاره برای محافظت کلی از سرنشینان در برابر تصادف شد، با 4 ستاره برای محافظت در برابر برخوردهای روبرو، و 4 ستاره برای محافظت در برابر تصادم های جانبی. در آزمون ترمز، میتسوبیشی Outlander Sport برای توقف کامل از سرعت 100 کیلومتر در ساعت به طی کردن 37.5 متر مسافت نیاز دارد که مسافتی متوسط در این بخش از خودروها است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
در داخل، میتسوبیشی Outlander Sport مدل 2014 کابینی ساده اما جذاب را به نمایش میگذارد. کیفیت مواد استفاده شده در کابین در حد متوسط میباشد. نمایش گرها ساده و دلپذیر هستند، سیستم استاندارد کنترل صوتی Fuse امکان استفاده از برخی امکانات سیستم صوتی و مسیریابی را با استفاده از فرامین صوتی میدهد.
راحتی صندلی های جلو به همراه وجود فضای مناسب برای سر و پاها، احساس خوبی برای سرنشینان جلو فراهم میکنند. قابلیت حرکت فرمان تلسکوپی، امکان تنظیم مناسب موقعیت راننده را فراهم میکند، اما رانندگان قد بلند همچنان احساس تنگی جا خواهند داشت.
صندلی های عقب خیلی جادار نیستند اما برای کودکان و افراد ریز نقش جای شکایتی باقی نمیگذارند. پشت صندلی های عقب فضای باری به میزان 610 لیتر وجود دارد که با تا کردن صندلی ها این فضا به 1400 لیتر خواهد رسید. اگر بخواهیم این اعداد را مقایسه کنیم باید بگوییم که به طور قابل توجهی کمتر از فضایی است که دیگر شاسی بلند های کوچک در اختیار شما قرار میدهند، اما از بیشتر از نیسان Juke است.
تجربه رانندگی
اگر بخواهیم انتقادی بکنیم، میتسوبیشی Outlander Sport مدل 2014 حس یک خودروی اسپرت را به شما منتقل نمیکند. موتور 2 لیتری برای رفع نیاز های روزانه نیروی کافی تولید میکند، ولی اگر شما بیشتر وقت رانندگی تان در بزرگراه ها میگذرد، در این صورت آرزو میکردید که موتور پرشتاب تری در اختیارتان بود، مخصوصا با مدل های مجهز به گیربکس CVT. حتی با وجود رینگ های 18 اینچی با نمای اسپرت، هندلینگ Outlander Sport در پیچ ها دقیق نیست، و شاسی بلندهای رقیب از این نظر هندلینگ بهتر و دقیق تری دارند. تنظیم نرم سیستم تعلیق میتسوبیشی آن را بیشتر مناسب سواری نرم و ایده آل برای سفر های طولانی جاده ای کرده است.
مشخصات فنی تیپ پایه (ES دیفرانسیل جلو) میتسوبیشی Outlander Sport مدل 2014
|
تعداد سیلندر |
4 |
حجم موتور (لیتر) |
2 |
قدرت موتور (اسب بخار) |
148 |
گشتاور (نیوتن متر) |
196 |
گیربکس |
5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
8.8 |
مسافت توقف از 100 کیلومتر بر ساعت (متر) |
37.5 |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
10.5 |
گنجایش صندوق بار (لیتر) |
610 |
قیمت (دلار) |
19,470 |