کلمه ABS در واقع از سرواژه های عبارت انگلیسی Antilock Braking System گرفته شده است که به سیستم ایمنی در بخش ترمز وسایل نقلیه مربوط می شود. این عبارت به معنای سیستم ترمز ضد قفل می باشد. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در حقیقت به افزایش کنترل وسیله نقلیه کمک می کند و سبب کوتاه تر شدن فاصله ای می شود که خودرو در سطوح خشک یا لغزنده، برای متوقف شدن نیاز دارد. اگرچه این سیستم در جاده های پوشیده از برف ، فاصله توقف را افزایش می دهد، اما باید گفت که وجود چنین سیستمی، به کنترل اتومبیل توسط راننده، به میزان زیادی کمک می کند. امروزه به دلیل افزایش چشم گیر استفاده از ABS در بیش تر شرکت های تولیدکننده خودرو، این سیستم سیر تکاملی نسبتاً سریعی را پیموده است. گفتنی است، نمونه های اخیر نه تنها از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کنند، بلکه توزیع نیروی ترمز بین آن ها را نیز کنترل می کنند. از این مکانیسم تحت عنوان توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD یاد می شود. EBD از سرواژه های عبارت انگلیسی Electronic Brakeforce Distribution گرفته شده است. مقاله مرتبط با این موضوع به زودی در بخش مقالات فنی سایت 1Car قرار داده خواهد شد.
این سیستم، از یک واحد کنترل مرکزی (ECU)، چهار حس گر سرعت روی هر چهار چرخ، و حداقل دو سوپاپ هیدرولیکی ترمز تشکیل شده است. ECU به طور مداوم سرعت گردش هر چرخ را کنترل می کند؛ به گونه ای که اگر سرعت یکی از چرخ ها کندتر از بقیه شود، با استفاده از سوپاپ های هیدرولیکی، فشار ترمز کاهش می یابد و در نتیجه سبب افزایش سرعت گردش چرخ ها می شود. گفتنی است، درصورتی که سرعت یکی از چرخ ها نسبت به بقیه بیش تر شود، می توان با افزایش فشار بر روی پدال ترمز، سرعت آن را کاهش داد. این فرایند به طور مداوم و با سرعتی نزدیک به 15 بار در ثانیه انجام می شود. لازم به ذکر است که ECU از سرواژه های عبارت انگلیسی Engine Control Unit گرفته شده است. مکانیسم عملکرد ترمز ضد قفل (ABS) را در فیلم بسیار جذاب زیر که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، مشاهده فرمائید.
/uploads/Anti lock Braking system.flv
اگر دقت کرده باشید، در شرایط بحرانی، هنگامی که پدال ترمز خودروی فاقد ABS را به شدت فشار می دهید، چرخ ها قفل می شود و خودرو سرمی خورد. اما درصورتی که خودرو به ABS مجهز باشد، در هنگام ترمزهای شدید، این فرایند به گونه ای انجام می شود که نه تنها به چرخ ها هیچ فشار شدیدی نمی آید، بلکه آن ها به طور لحظه ای تا مرز قفل شدن می روند، سپس فشار متوقف می شود، و این فرایند تا توقف کامل خودرو، مجدداً تکرار می شود. این فرایند بدون این که سبب قفل شدن چرخ ها شود، با سرعتی نزدیک به 20 بار در ثانیه انجام می شود. از دیگر مزایای ABS این است که راننده می تواند در هنگام ترمزهای شدید، بدون هیچ نگرانی فرمان را بچرخاند و از پیچ ها عبور کند. با پیشرفت روزافزون خودروها، نیاز به توجه و توسعه سیستم های ایمنی، بیش تر احساس می شود. سیستم هایی نظیر ترمزهای ضد قفل که بتوانند توان و سرعت سرسام آور اتومبیل های امروزی را مهار کنند. نظر شما واقعاً راجع به وجود چنین سیستم هایی در خودرو و نقش آن ها در کاهش تصادفات جاده ای چیست؟
wikipedia