گیربکس متغیر پیوسته (CVT)

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) (ویدئو)

همان طورکه پیش تر نیز گفته شد، گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو می باشد و اهمیت آن کم تر از موتور نیست. امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی، گام های ارزشمندی در جهت طراحی و ساخت نوع پیشرفته ای از گیربکس ها تحت عنوان گیربکس متغیر پیوسته (Continuously Variable Transmission) برداشته شده است. تعویض دنده ها در این نوع گیربکس ها به طور نامحسوسی انجام می شود و در مقایسه با گیربکس های معمولی، مصرف سوخت آن ها نیز بهینه تر است؛ زیرا سرعت موتور هر چقدر باشد، گیربکس در بهینه ترین حالت ممکن تنظیم می شود تا سوخت کم تری مصرف شود. در این نوع گیربکس ها نیازی به کلاچ نیست و در آن ها از چرخ دنده استفاده نمی شود. سیستم این نوع گیربکس ها در واقع بر پایه دو فولی است که توسط یک تسمه به هم متصل شده اند. به همین دلیل است که تغییر در نسبت دنده ها، به طور نامحسوس و غیرمرحله ای از حداقل تا حداکثر انجام می شود.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) (ویدئو)

1Carگیربکس متغیر پیوسته از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که از مهم ترین آن ها می توان به فولی ورودی، فولی خروجی، و یک تسمه فلزی یا لاستیکی اشاره کرد. در صورتی که تسمه مورد استفاده از نوع لاستیکی باشد، باید انواع V-شکل آن ها را انتخاب نمود؛ زیرا سطح تماس تسمه های لاستیکی V-شکل با فولی ها بیش تر است. در شکل های بالا نحوه قرارگیری هر دونوع تسمه فلزی و لاستیکی نشان داده شده است. قطعه اصلی سیستم گیربکس متغیر پیوسته، فولی است. هر فولی، از دو مخروط تشکیل شده است که با شیب °20 روبروی هم قرار گرفته اند. زمانی که دو مخروط از هم فاصله می گیرند، ضخامت فولی بیش تر می شود و تسمه در قسمت پایین تری در شکاف فولی قرار می گیرد. بدین طریق، شعاع تسمه دور فولی  کاهش می یابد. به طور عکس، وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند، ضخامت فولی کم تر می شود و تسمه در قسمت بالاتری در شکاف فولی قرار می گیرد. ازاین رو، شعاع تسمه دور فولی افزایش می یابد. گفتنی است، گیربکس متغیر پیوسته می تواند با استفاده از فشار هیدرولیکی، نیروی گریز از مرکز، یا کشش فنر، نیروی مورد نیاز جهت تنظیم فاصله بین مخروط ها در هر فولی را فراهم کند.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) (ویدئو)

فولی ها با هم کار می کنند و قطر آن ها همواره در حال تغییر است. یکی از فولی ها که فولی محرک یا فولی ورودی نام دارد، به میل لنگ موتور متصل است و انرژی موتور از این قسمت وارد سیستم انتقال قدرت می شود. دومی که فولی چرخنده نامیده می شود، توسط فولی اول می چرخد و با دریافت انرژی از موتور، آن را به محور چرخ ها منتقل می کند. وقتی که ضخامت فولی اول افزایش می یابد، از ضخامت فولی دوم کاسته می شود و تسمه همواره به صورت کشیده شده باقی می ماند. هنگامی که ضخامت فولی ها نسبت به یکدیگر تغییر می کند، بی نهایت نسبت دنده مختلف، از کم به زیاد، به وجود می آید. به طور مثال، وقتی شعاع تسمه در فولی محرک، کم و در فولی خروجی، زیاد باشد، سرعت دوران فولی خروجی کاهش می یابد و باعث ایجاد دنده پایین تری در خودرو می شود. به طور عکس، وقتی شعاع تسمه در فولی محرک، زیاد و در فولی خروجی، کم باشد، سرعت دوران فولی خروجی افزایش می یابد و باعث ایجاد دنده بالاتری در خودرو می شود. بنابراین، گیربکس متغیر پیوسته بی نهایت دنده دارد و می تواند در هر زمانی با هر دور موتوری کار کند. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد چنین گیربکس هایی به تصویر کشیده شده است.

/uploads/Nissan CVT (Continuously Variable Transmission) F.flv

در خاتمه امیدواریم 1Car توانسته باشد تا حد امکان اصول و مفاهیم مرتبط با گیربکس های متغیر پیوسته را شرح دهد. طبق روال همیشه، این نظرات و پیشنهادات شماست که به بهبود هرچه بیش تر محتوای سایت کمک می کند.


منابع

Wikipedia    Howstuffwork

برچسب : CVT , گیربکس , کلاچ , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

53 نظر

محمد بدرلو
0

یه سوال
میشه روی موتور برقی انجین و گیربکس اوتومات بنزینی سوار کرد؟
22:44  1402/11/29
گزارش
پاسخ دادن
آرش
0

واقعا مطالبتون بررسی شدس و با کیفیت بالا و نقص خیلی کم رو سایتون قرار میگیره. با تشکر
12:34  1395/11/07
گزارش
پاسخ دادن
کورش موسوی
0

درودبرشما متشکرم
08:07  1395/07/30
گزارش
پاسخ دادن
مهرداد
4

سلام من مورانو 2008 دارم تازگی ماشینم موقع گاز دادن میلرزید بعد مدتی لرزشش بیشتر شد تا اینکه الان گاز میخوره ولی حرکت نمیکنه ! این حالت یعنی صفحه کلاچ تموم شده یا کلن گیربکس خرابه!؟!
09:36  1394/08/26
گزارش
پاسخ دادن
حمید
3

سلام من در مورد گیربگس های cvt تحقیقاتی کردم به احتمال زیاد به جای کلاج دمپر داره که یه نوع توربین هیدرولیکیست و گیربگس های مورانو همگی تسمه ای هستش که امکان داره این تسمه از بین رفته و فولی های گیربگس نمیتونند انتقال قدرت نمایند.
10:44  1394/09/05

گزارش
امیر مسعود
0

خیلی ازتون ممنونم خواهش میکنم در مورد پولی و گیربکس هایی که در ان به حای پولی و تسمه ها دیسک و غلطک استفاده میشود نیز توضیح دهید
18:12  1394/07/27
گزارش
پاسخ دادن
حميد
1

سلام خسته نباشيد من به تازگي خودرويي خريدم كه گيربكس cvt داره وقتي يدفعه گاز ميدم كه ماشين شتاب بگيره مثل ماشينهاي ديگه دنده كم ميكنه و معكوس ميكشه ولي تا گاز كامل رها نشه ودوباره پدال گاز فشار داده نشه رو همون دنده ميمونه و دنده عوض نميشه ميخواستم بدونم كه اين خاصيت cvt هست يا ماشين من ايراد داره. با تشكر
22:21  1394/07/14
گزارش
پاسخ دادن
مهمان
4

اکثر گیربکسهای اتوماتیک بدین شکل عمل میکنند ،بله زمانی که پدال را تا انتها فشار میدهید ،معکوس میشه و با سبک کردن پدال گاز دنده سبک میشود ، البته در بعضی شان در سرعت بالای 140 ،با فشردن گاز تا انتها سیستم اوردرایو وارد عمل میگردد و به التبع در سرعت زیر 100 تمایل به معکوس دارد . کلا رانندگی با اتوماتیک قلق خاص خودش را دارد که در طول زمان استفاده از آن با تجربه تر میشوید
01:25  1394/07/15

گزارش
سعيد
1

سلام ماشين شما ايراده گيربكسي دارد
07:11  1395/02/08

گزارش
حميد
0

سلام خسته نباشيد من به تازگي خودرويي خريدم كه گيربكس cvt داره وقتي يدفعه گاز ميدم كه ماشين شتاب بگيره مثل ماشينهاي ديگه دنده كم ميكنه و معكوس ميكشه ولي تا گاز كامل رها نشه ودوباره پدال گاز فشار داده نشه رو همون دنده ميمونه و دنده عوض نميشه ميخواستم بدونم كه اين خاصيت cvt هست يا ماشين من ايراد داره. با تشكر
22:19  1394/07/14
گزارش
پاسخ دادن
حميد
0

سلام خسته نباشيد من به تازگي خودرويي خريدم كه گيربكس cvt داره وقتي يدفعه گاز ميدم كه ماشين شتاب بگيره مثل ماشينهاي ديگه دنده كم ميكنه و معكوس ميكشه ولي تا گاز كامل رها نشه ودوباره پدال گاز فشار داده نشه رو همون دنده ميمونه و دنده عوض نميشه ميخواستم بدونم كه اين خاصيت cvt هست يا ماشين من ايراد داره. با تشكر
22:17  1394/07/14
گزارش
پاسخ دادن
فرهاد
1

سلام ممکنه یک بررسی و تحلیلی هم بر روی گیربکسهای AMT قرارگرفته روی وولکس اتومات جدید داشته باشید ؟ کمی ناشناخته است در انتخاب برای خرید این خودرو کمک خواهد کرد .
10:30  1394/05/24
گزارش
پاسخ دادن
ronaldo
4

سایت 1کار واقعا سایت زحمت کشی است
09:55  1394/05/24
گزارش
پاسخ دادن
یاسین
2

سلام.این نوع گیربکس بسیار گیربکس فوق العاده ای هست به طوری که سرعت رو بدون گسستگی زیاد میکنه و شتاب ثانویه بسیار عالی داره ومعمولا 6 یا هفت حالته ودارای حالت L(حرکت بادور بالا برای شیب ها یا سر بالایی های تند)هستند و کار با اونها بسیار ساده تر ار از گیربکس های دیگه هست و بر روی ماشینهای شرکت نیسان وNEW MVM X33 Cvt با تکنولوژی خارق العاده نصب می باشد .از معایب این گیربکس میتونم به شتاب اولیه نه چندان مطلوب اشاره کنم
09:04  1394/05/24
گزارش
پاسخ دادن
سورنا
3

معکوس کشیدن با این نوع گیربکس خیلی راحت است چون چرخ دنده ای نیست که صدمه ببیند و بدون تکان و یا بوی صفحه کلاچ میتوان معکوس کشید ،،، در تهران و شهرستانها ، اعمیرگاه های زیادی برای این نوع گیربکس ها هست ،، با یک سرچ در اینترنت میتوان آنها را پیدا کرد ،،،، با مراجعه به نمایندگی ها هم میتوان مشکل را حل کرد مثلا در ایکس ۳۳ های جدید با مراجعه به نمایندگی میتوان مشکل را حل کرد.
16:29  1394/02/25
گزارش
پاسخ دادن
سورنا
4

تو ایکس ۳۳ های جدید هم از اینا استفاده میشه ،،، فوق العادست ،،،،، گیربکسش ژاپنیه.
16:23  1394/02/25
گزارش
پاسخ دادن
@
0

من جايي مي خوندم که اين گيربکس خوب نيست و و قابليت معکوس کشيدن رو نداره ود واقع پيرمردي است.مانند نيسان تينا.قابل تعمير تو ايران هم نيستندو اجبارا فقط در محصولات نيسان و برخي فرانسوي ها استفاده مي شوند چون کارخانه سازنده گيربکس مزبور مال همين شرکت است.
11:40  1393/12/23
گزارش
پاسخ دادن
سجاد
1

در ميتسوبيشي هاي جديد لنسر و اوتلندر با شيفترهاي پشت فرمون مي شه اين كار رو كرد
اتفاقا" براي ترافيك هاي سنگين تهران بهترين گيربكس همين سي وي تيه
09:45  1395/02/08

گزارش
علی
1

خیلی عالی .سپاس ازشما
10:00  1393/12/23
گزارش
پاسخ دادن
حامد
4

با تشکر از مطالب مفیدتون ، خواستم اضافه کنم این تکنولزی خیلی هم جدید نیست . بطور مثال این سیستم در موتور گازی براوو دقیقا بکار رفته که مربوط به چند دهه قبل میباشد .
18:05  1393/09/23
گزارش
پاسخ دادن
سینا
3

نه جانم موتور سیکلت براوو و اصولا موتورگازیها از گیربکس که نه کلاچ گریز از مرکز استفاده می کنند. اصلا موتور گازی اتقال قدرت چنین پچییده ای رو نمیتونه حمل کنه. این نوع انتقال قدرت نیازمند کنترلر های پیچیده ای که از قیمت موتور گازی بیشتره :-)
21:55  1394/05/23

گزارش
مجتبی
1

سلام .با تشکراز توضیحات شما.لطفا مطالب را با دقت بیشتری بیان کنید. در یک جا از توضیحات به جای شعاع پولی از ضخامت استفاده نموده اید.بی زحمت در موردگریبکس ccvt را هم توضیح دهید
23:47  1393/09/11
گزارش
پاسخ دادن
رضا
0

واقعا عالی بود دست شما درد نکنه .مررررررررررررررسی
10:15  1393/07/28
گزارش
پاسخ دادن
سعید
2

این نوع گیربکس روی یک سری از موتورسیکلت های گازی هم هست
12:39  1393/06/28
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
6

لطفا در مورد معايب گيربكس cvt توضيح دهيد با تشكر فراوان
13:44  1393/05/14
گزارش
پاسخ دادن
زنگنه اينالو - شهر قره بلاغ
5

با سلام . از پولي متغير وگيربكس سي وي تي در كمباين جاندير وساير ماشين هاي كشاورزي از چهل سال قبل استفاده شده است و چيز جديدي نيست اما استفاده از اين سيستم در خودروها جديد مي باشد .
09:28  1393/04/24
گزارش
پاسخ دادن
ariya
0

خیلی عالی بود استاد جندقی
متشکرم
11:31  1393/04/14
گزارش
پاسخ دادن
عرفان
0

سلام. واقعا عالی بود خیلی مختصرو مفید.
18:28  1393/04/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: azad mobile
6

از زحمات شما سپاسگذارم
09:54  1393/03/04
گزارش
پاسخ دادن
جهانبخش
3

بسيار مفيد اميدوارم بهتر شود تابه نوعي بنده هم فعال شوم
20:04  1393/02/20
گزارش
پاسخ دادن
sahar
4

واقعا عالی بود.تو هیچ سایتی انقدر خوب راجع به cvt توضیح ندادن.خسته نباشید.
سپاس
15:47  1393/02/05
گزارش
پاسخ دادن
حمزه
1

مطلب جالبی بود .
تشکر .. .
16:47  1392/12/27
گزارش
پاسخ دادن
امین
1

اول سلام ؛
واقعا متشکرم...
مثل همیشه فوق العاده بود...
مطالبتون در این سایت بی نظیره
08:14  1392/11/28
گزارش
پاسخ دادن
صمد
7

سلام . موتور براوو ( گازی های قدیمی ) از این سیستم استفاده میکردن .
20:59  1392/10/11
گزارش
پاسخ دادن
پایدار
2

این کلیپ گیربکس cvt بر روی ماکسیما هست اما این که دور موتورش بالاست تو سرعت 120 و وقتی دور موتور رو روی 4.5 ثابت نگه میداره سرعت میاد روی 110 و دوباره گاز میده
17:52  1392/09/24
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
0

این نوع گیربکس ها چند میلیون تومن هست؟
آیا نصب این ها بر روی ماشین های ایرانی وجود دارد؟
17:17  1392/09/24
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
0

مرسي گلم. واقعا عالي بود.
16:35  1392/07/26
گزارش
پاسخ دادن
نیما
2

اصلا نمیدونستم CVT یعنی چی! ممنون از زحمتاتون
16:01  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
حامد
0

عالی بود
01:32  1392/05/14
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
0

سلام واقعا خسته نباشید مطالبتون جالب و مفید بود ممنونم
15:36  1392/05/13
گزارش
پاسخ دادن
سینا
1

عالی بود.
12:16  1392/04/23
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
1

یاشا
22:22  1392/02/19
گزارش
پاسخ دادن
فرهاد
2

این ویدیو از سایت خود نیسان هست من چند روز پیش دیدم
05:02  1392/02/12
گزارش
پاسخ دادن
حسن
3

با تشکر از مطالب مفید سایتتون،مخصوصا این مطلب که چند وقتی بود دنبالش بودم و همچنین از کلیپ زیبا با ترجمه بسیار خوب،تشکر میکنم،خسته نباشید،به امید پیشرفت سایت
02:29  1392/02/12
گزارش
پاسخ دادن
علی آقا
5

خودروهای سوبارو ژاپن هم معمولا از این گیربکس استفاده می کنن.
16:16  1392/02/11
گزارش
پاسخ دادن
amir
2

tanks admin
14:04  1392/01/30
گزارش
پاسخ دادن
amir
1

azizam khili khili mamnon zahmat keshidin
14:03  1392/01/30
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

ممنون از زحمات شما. عالی بود
22:56  1392/01/10
گزارش
پاسخ دادن
رضا
7

سلام . اگه می شه از CVT بازم مطلب بزارید مخصوصا از طراحیش می خواستم بیشتر بدونم ولی نتونستم جایی مطلب گیر بیارم .
01:28  1392/01/09
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
6

من امشب حسابی حالم جا اومد!
یه عالم مقاله
1car جان خسته نباشی
21:51  1392/01/08
گزارش
پاسخ دادن
ارش
6

سلام. اقا یه گیربکس ذیگه هم مشابه cvt هستش که به جای تسمه از چند تا rotaition فولادی استفاده کرده. لطفا اونم برای بچه ها بزهرین حال کنن.
لینک عکسشم براتون میزارم.
http://www.themotorreport.com.au/wp-content/uploads/2009/03/ferr_kers.jpg
http://www.auteoch.com/uploads/7/0/6/4/7064021/4376267_orig.gif
16:51  1392/01/08
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: morteza
5

واقعا مقالات فنی این سایت تک است و در جهت افزایش آگاهی فنی افراد خیلی مفید واقع می شود.
خیلی ممنون.
10:10  1392/01/08
گزارش
پاسخ دادن
jj
7

واقعا جالب بود لذتش رو بردم.همیشه دوست داشتم بدونم نیسان تیانا یا مورانو می گفتن گیربکس cvt دارن یعنی چی که اینقدر در مصرف انرژی تاثیر دارن
10:06  1392/01/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : خدا لعنتتون کنه اینا از بی عرضگی قوه قضائیه هست که نمیتونه به داد مردم برسه یکسال پیش طلا فروختم سهند ثبت نام کردم اگه الان طلاهام بود دیگه پول نمیخواست روش بذارم میفروختم ی ماشین سهند صفر از بازار میخریدم آه و ناله و نفرین قشر ضعیف و بدبخت بدرقه راه مدیر عامل خودروساز سایپا
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام به نظر شما اساتید افزایش احتمالی قیمت سایپا شامل ما هایی که موعد تحویل و ارسال دعوت نامه اسفند ۱۴۰۳بوده و یک سری افزایش قیمت هم خوردیم و هنوز ارسال نشده برای مرتبه دوم افزایش قیمت شاملمون میشه؟؟؟
A5 شهریورماه سفید : لطفا اگه برای کسی رنگ سفید شاسی شده اعلام نماید ممنون
حمزه شاهین جی : من که زنگ زدم کارشناس میگه هنوز خبری نیست هنوز 9/11فاکتور شود هفت ماه نوبت هستیم 14اذر هستم فاکتور نشوده
تارا v4 : ماشین من از ۱۴ ام اردیبهشت تو همین مرحله مونده تحویل ۳۱ خرداد
Sr3 : من زنگ زدم نمایندگی میگه چون یکشنبه پیش فروش گذاشتن شمارو دیگه تحویل میدن
سپیده : والا ما ۱۸ شهریور بودیم خبری نیست رنگ سفید بوده هرچی شاسی هسن مال مشگی
سپیده : والا ما ۱۸ شهریور بودیم خبری نیست رنگ سفید بوده هرچی شاسی هسن مال مشگی
اکبر 2 : بزنید تو دیوار ببینید چقدررررر شاهین 1404 هست اینا مال ما بوده ولی سر از بازار درآورده
Sr3 : من زنگ زدم نمایندگی میگه چون یکشنبه پیش فروش گذاشتن شمارو دیگه تحویل میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پراید وانت : سلام بر دوستان و هموطنان ومشتریان پراید وانت کسی هنوز فاکتور نشده از واریزی های 5خرداد
مروت : پیامک میادمیری بانک
مروت : دوهفته ای
اطلس 17 مهر : سلام تماس با سایپا برای تاخیر از برج 9 تا 31 اردیبهشت 58 تومان گفت که شهریور پیامک برای دریافت می آید حالا چرا شهریور می خواهند بدند و زودتر نه ؟؟؟؟
ساینا دوگانه : سلام ممنون مجید جان،یه سوال دیگه الان پیامک تبدیل آمده بود به تک سوز 175 میخواست میشه تبدیل بزنم الان افزایش قیمت نمیخوره ،به نظر شما تبدیل بزنم یه نه
خسارت دیده از سایپا : سلام من 7 ماه در انتظار تحویل ماشینم کجا باید شکایت کنم
6اسفند پیش فروش : ظاهرا دو مرتبه فاکتور کردن متوقف شده دوستان دعا کنید 🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🏻😔🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻😔😔🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻😔😔😔😔🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻😔😔😔😔😔🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻
سارااx55 : همراهان از زمان پلاک شدن چند روز بد تحویل میدن ماشین را
مجید از تهران : ساینا دوگانه سلام اگر افزایش قیمت شاملت بشه سود مشارکت حذف میشه در قراداد و بشما نصف مبلغ افزایش تعلق میگیره یعنی اینکه اگر به طور مثال ماشینی که خریدی 100 میلیون افزایش بخوره چون بصورت پیش فروش بودی و نصف مبلغ خودرو در زمان خرید به عنوان پیش خرید پرداخت کردی 50 میلیون از اون 100 میلیون شامل شما میشه. دوستانی که تمام مبلغ به صورت فروش فوق العاده پرداخت کردن وتکمیل وجه انجام شده هیچگونه مبلغی از طرف شرکت حتی با افزایش قیمت کارخانه پرداخت نخواهند کرد
یارمحمد : تمام کسانی که فاکتور نشدن و کامل پرداخت نکردن شامل افزایش قیمت میشن چه فوری باشه چه پیش فروش