ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی

بیشتر خودروهای مدرن و امروزی در چرخ های جلو، و برخی نیز در هر چهار چرخ دارای ترمزهای دیسکی هستند. دیسک فقط قسمتی از سیستم ترمز است و وظیفه متوقف کردن خودرو را به تنهایی بر عهده ندارد. در خودروهای مدرن، رایج‌ترین شکل از ترمزهای دیسکی، ترمز تک-پیستونی با کالیپر شناور است. در این مقاله همه چیز را درباره این نوع ترمز دیسکی یاد خواهیم گرفت.

 

مبانی ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی

محل قرارگیری ترمزهای دیسکی در یک خودرو در تصویر نشان داده شده است. اجزاء اصلی یک ترمز دیسکی عبارتند از: 

- لنت

- کالیپر، که دربردارنده یک پیستون است.

- روتور، که در وسط قرار دارد.

ترمزهای دیسکی

ترمز دیسکی خیلی به ترمز دوچرخه شباهت دارد. ترمز دوچرخه هم یک کالیپر دارد که لنت ها را به رینگ می‌چسباند. در ترمز دیسکی خودرو، لنت ها به جای رینگ، به روتور فشار وارد می‌کنند. نیرو نیز از طریق سیم ترمز منتقل نمی‌شود، بلکه این کار به صورت هیدرولیک انجام می‌گیرد. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث می‌شود سرعت دیسک پایین بیاید. خودروی در حال حرکت دارای مقدار معینی انرژی جنبشی است و ترمز مجبور است برای متوقف کردن خودرو این انرژی را از بین ببرد. ولی ترمز چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ هر بار که خودروی‌تان را متوقف می‌کنید، ترمزها انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث تولید این گرما می‌شود. بیشتر دیسک ها سوراخ سوراخ هستند. این قبیل دیسک ها دارای تیغه هایی هستند که هوا را به جریان می‌اندازند و دیسک را خنک می‌کنند.

 

ترمزهای خود-تنظیم

ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی تک- پیستونی که کالیپر شناور دارند، خود-محور و خود-تنظیم هستند. کالیپر می‌تواند از یک طرف به طرف دیگر بلغزد؛ به این ترتیب، هر بار که ترمز می‌گیرید، می‌تواند به طرف مرکز حرکت کند. از طرفی، چون هیچ فنری وجود ندارد تا لنت ها را از دیسک دور کند، لنت ها همیشه تماسی جزئی با روتور دارند (پیستون پلاستیکی یا لغزش های روتور باعث می‌شوند لنت ها کمی از روتور فاصله بگیرند). این امر اهمیت دارد؛ چون قطر پیستون ترمز، بسیار بیشتر از قطر سیلندر اصلی ترمز است. اگر پیستون به طرف سیلندر خودش برگردد، پدال ترمز به اندازه کافی روغن به طرف سیلندر ترمز پمپ می‌کند که لنت ها درگیر بشوند. طراحی ترمز خودروهای قدیمی‌تر به گونه‌ای است که دو یا چهار پیستون و کالیپر ثابت دارند. یک یا دو پیستون در طرفین روتور قرار گرفته‌اند و به لنت آن طرف فشار وارد می‌کنند. این نوع طراحی کاملاً کنار گذاشته شده است، چون ترمزهای تک- پیستونی ارزان‌تر و قابل اعتمادتر هستند.

 

ترمز اضطراری

ترمزهای دیسکی

در خودروهایی که ترمز هر چهار چرخشان دیسکی است، یک ترمز اضطراری نیز وجود دارد که با مکانیسم جداگانه‌ای عمل می‌کند و در صورت از کار افتادن کامل سیستم ترمز عادی، فعال می‌شود. در بیشتر خودروها، ترمز اضطراری با استفاده از یک کابل فعال می‌شود. برخی از خودروهایی که ترمز هر چهار چرخ‌شان دیسکی است، دارای یک ترمز کاسه‌ای مجزا هستند که وسط چرخ عقب نصب می‌شود. این ترمز کاسه‌ای، فقط مخصوص موارد اضطراری است و فقط به وسیله کابل فعال می‌شود. این ترمز از هیچ نیروی هیدرولیکی استفاده نمی‌کند. سایر خودروها دارای یک اهرم هستند که پیچ یا چرخ‌دنده‌ای را می‌چرخاند. آن پیچ یا چرخ‌دنده نیز باعث می‌شود پیستون به دیسک فشار وارد کند.

 

تعمیر و نگهداری ترمز

ترمزهای دیسکی

بیشترین تعمیر و نگهداری که ترمز به آن احتیاج دارد، تعویض لنت است. روی لنت ترمزهای دیسکی معمولاً قطعه فلزی وجود دارد که شاخص خوردگی نامیده می‌شود. وقتی مقدار معینی از گوشت لنت خورده بشود، شاخص خوردگی با دیسک تماس پیدا می‌کند و سوت می‌کشد. معنای این سوت این است که وقت تعویض لنت ها فرا رسیده است. روی کالیپر هم یک شکاف بازدید وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ببینید چه مقدار از گوشت لنت خورده شده است. گاهی‌اوقات، خوردگی زیاد لنت به روتور هم منتقل می‌شود. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که یک لنت فرسوده برای مدتی طولانی تعویض نشود. گاهی‌اوقات هم ممکن است روتور خم بشود، یعنی صاف و تخت بودنش را از دست بدهد. در این صورت، وقتی می‌ایستید، ترمز می‌لرزد یا می‌کوبد. همه این مشکلات با صاف کردن روتور از بین می‌رود. باید از دو طرف روتور مقداری تراشیده شود تا سطح آن دوباره صاف و تخت بشود. هر بارکه لنت ها را عوض می‌کنید احتیاجی نیست روتور را به تراشکاری ببرید. فقط زمانی به این کار نیاز است که روتور خم یا خورده شده باشد. تراش دادن زیاد روتور عمر آن را کم می‌کند. هر بار که روتور تراش می‌خورد، نازکتر و نازکتر می‌شود. میزان مجاز نازکی برای روتورها مشخص است و اگر از آن میزان نازکتر بشوند، باید آنها را تعویض کرد. این میزان مجاز را می‌توان در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کرد.  


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی , اضطراری , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

محمد شریف
3

با سلام
مدیران محترم سایت زحمات بسیاری را در تهیه مقالات فنی و ارزشمند برای دانایی و آگاهی ما متحمل میشوند. زیبا و شایسته نیست برخی کاربران محترم با جملات غیر علمی و متفرقه وقت سایر کاربران را بگیرند و فضای سایت را اشغال کنند.
من به مدیریت محترم سایت پیشنهاد میکنم از انتشار پاسخها و مطالب غیر علمی و آموزنده خودداری کند تا جایگاه سایت و کاربران واقعی حفظ شود و بتوانیم در رفع اشکالات خودرویی و ارائه راهکارها موثر باشیم.
با تشکر از سایت شما
09:04  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
نازنین
3

بابا بیخود دارید واسه این مردم مقاله ترجمه میکنید، اینا واسه ترمز کردن دره ماشین و باز میکنن و پاشونو میکشن زمین
18:07  1393/01/26
گزارش
پاسخ دادن
نادر سگ سیبیل
25

آبجی شما برو پشت همون ماشین لباسشوئیت بشین
18:09  1393/01/26

گزارش
امروز
21

شما چیکار میکنی واسه ترمز کردن ؟
در ماشین رو باز میکنی و زبونتو میکشی به آسفالت تا ماشین وایسه ؟!!
یه وقت پاتو نکشی زمینا ... D;
20:32  1393/01/26

گزارش
علیرضا
0

نظر من حرف شما سند
00:29  1393/01/31

گزارش
حمید
2

نازنین‌خانوم‌آخه‌همه‌که‌مثل‌شما‌ترمز‌نمیگیرند
21:56  1394/07/21

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 : سلام این مابه تفاوت برای چی هست؟
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : سلام کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج
تارا v4 : سلام این مابه تفاوت برای چی هست؟
ب امید خدا : کاشکی میشود فیلم برداریبکنین برین ب شخص اول مملکت بگید این چه مملکتی درست کردی پولو با دست خودمان دادیم بعد از ۸ماه باید بریم با عصبانیت حق خود بگیری خدا یا خودت هر جوری سلاه می‌دونی درست بکن من خودم ۲۰۰کیلو متر رفتم نمایندگی
ب امید خدا : کاشکی میشود فیلم برداریبکنین برین ب شخص اول مملکت بگید این چه مملکتی درست کردی پولو با دست خودمان دادیم بعد از ۸ماه باید بریم با عصبانیت حق خود بگیری خدا یا خودت هر جوری سلاه می‌دونی درست بکن من خودم ۲۰۰کیلو متر رفتم نمایندگی
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : اعتراض جمعی روز شنبه یازدهم ساعت یازده جلو در شرکت شرکت کنیم اگه حقمونو میخایم
مرتضی : سلام، تارا اتومات پیش فروش، تحویل شهریور، برای کسی فاکتور شده؟
محمد لاماری مشکی : سلام پویا شما دعوتنامه براتون صادر شده؟؟بی زحمت تاریخ تحویلتون رو هم بگید
شاهین اتومات cvt : بله مثل اینکه تا 11 اسفند فاکتور شده. عزیزانی که cvt هستن اگر فاکتور شدن لطفا اطلاع رسانی کنن. مشتریان شاهین خیلی اذیت شدن. خیلی مظلوم هستن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نسرین : سلام دوستان، آیا شما این لحظه میتونید وارد پرتال سایپا بشید؟ واسه من وارد نمیشه و چند بار شده کد جدید میاره و همون اش و همون کاسه
29 مرداد : دوستان فرسوده سقف فلز زیر این پست اعلام حضور کنن ببینیم چند نفریم.لطفا تک مرحله ای یا دومرحله ای بودنتون هم اعلام کنید.موعد تحویل و واریز هاتون رو هم بفرمایید.
اطلس جی اسفند1403 : به اطلاع می رساند، بسیاری از خریداران خودروی سایپا اطلس با تاخیرهای طولانی و غیرقابل قبول در زمان تحویل خودروی خود مواجه شده اند. این تاخیرها موجب نارضایتی شدید مشتریان و ایجاد مشکلات متعدد برای آن ها شده است. از مسئولین مربوطه تقاضا داریم نسبت به رفع این مشکل و تسریع در تحویل خودروها اقدام عاجل نمایند
3 تیر فروش فوری مادران : سلام تحویلی سوم تیر ماه کسی فاکتور شده ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
3تیر : فک کنم کلا 3تیر ازتاریخ ایران خودرو حذف شده قبلا 13ام نحس بود انگار الان 3وم نحس شده
مریوزاده : برادر میشه جزییات دیگه رو هم بگی پیشفروش بودی یا 30روزه؟
فارس : سلام نیسان دیزل خشک کجا ثبت نام کنم کسی میدونه؟
بهمن : لطفا اگر کسی درخصوص مجوز پلاک نیسان های دوگانه خبر دقیق وتازه ای داره بگه من 20 خرداد ثبت نام کردم پذیرش هم شدم هیچ خبری از تحویل ماشین نیست
فوری 13 تیر : 207 مشکی کسی داره ؟ یا همه سفیدن اصلا 207 مشکی فاکتور میشه ؟
رانا 31 تیرماه پیش فروش : سلام ما هم منتظر تبدیل هستیم اگر خدا قسمت کنه 😬