ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی

بیشتر خودروهای مدرن و امروزی در چرخ های جلو، و برخی نیز در هر چهار چرخ دارای ترمزهای دیسکی هستند. دیسک فقط قسمتی از سیستم ترمز است و وظیفه متوقف کردن خودرو را به تنهایی بر عهده ندارد. در خودروهای مدرن، رایج‌ترین شکل از ترمزهای دیسکی، ترمز تک-پیستونی با کالیپر شناور است. در این مقاله همه چیز را درباره این نوع ترمز دیسکی یاد خواهیم گرفت.

 

مبانی ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی

محل قرارگیری ترمزهای دیسکی در یک خودرو در تصویر نشان داده شده است. اجزاء اصلی یک ترمز دیسکی عبارتند از: 

- لنت

- کالیپر، که دربردارنده یک پیستون است.

- روتور، که در وسط قرار دارد.

ترمزهای دیسکی

ترمز دیسکی خیلی به ترمز دوچرخه شباهت دارد. ترمز دوچرخه هم یک کالیپر دارد که لنت ها را به رینگ می‌چسباند. در ترمز دیسکی خودرو، لنت ها به جای رینگ، به روتور فشار وارد می‌کنند. نیرو نیز از طریق سیم ترمز منتقل نمی‌شود، بلکه این کار به صورت هیدرولیک انجام می‌گیرد. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث می‌شود سرعت دیسک پایین بیاید. خودروی در حال حرکت دارای مقدار معینی انرژی جنبشی است و ترمز مجبور است برای متوقف کردن خودرو این انرژی را از بین ببرد. ولی ترمز چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ هر بار که خودروی‌تان را متوقف می‌کنید، ترمزها انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث تولید این گرما می‌شود. بیشتر دیسک ها سوراخ سوراخ هستند. این قبیل دیسک ها دارای تیغه هایی هستند که هوا را به جریان می‌اندازند و دیسک را خنک می‌کنند.

 

ترمزهای خود-تنظیم

ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی تک- پیستونی که کالیپر شناور دارند، خود-محور و خود-تنظیم هستند. کالیپر می‌تواند از یک طرف به طرف دیگر بلغزد؛ به این ترتیب، هر بار که ترمز می‌گیرید، می‌تواند به طرف مرکز حرکت کند. از طرفی، چون هیچ فنری وجود ندارد تا لنت ها را از دیسک دور کند، لنت ها همیشه تماسی جزئی با روتور دارند (پیستون پلاستیکی یا لغزش های روتور باعث می‌شوند لنت ها کمی از روتور فاصله بگیرند). این امر اهمیت دارد؛ چون قطر پیستون ترمز، بسیار بیشتر از قطر سیلندر اصلی ترمز است. اگر پیستون به طرف سیلندر خودش برگردد، پدال ترمز به اندازه کافی روغن به طرف سیلندر ترمز پمپ می‌کند که لنت ها درگیر بشوند. طراحی ترمز خودروهای قدیمی‌تر به گونه‌ای است که دو یا چهار پیستون و کالیپر ثابت دارند. یک یا دو پیستون در طرفین روتور قرار گرفته‌اند و به لنت آن طرف فشار وارد می‌کنند. این نوع طراحی کاملاً کنار گذاشته شده است، چون ترمزهای تک- پیستونی ارزان‌تر و قابل اعتمادتر هستند.

 

ترمز اضطراری

ترمزهای دیسکی

در خودروهایی که ترمز هر چهار چرخشان دیسکی است، یک ترمز اضطراری نیز وجود دارد که با مکانیسم جداگانه‌ای عمل می‌کند و در صورت از کار افتادن کامل سیستم ترمز عادی، فعال می‌شود. در بیشتر خودروها، ترمز اضطراری با استفاده از یک کابل فعال می‌شود. برخی از خودروهایی که ترمز هر چهار چرخ‌شان دیسکی است، دارای یک ترمز کاسه‌ای مجزا هستند که وسط چرخ عقب نصب می‌شود. این ترمز کاسه‌ای، فقط مخصوص موارد اضطراری است و فقط به وسیله کابل فعال می‌شود. این ترمز از هیچ نیروی هیدرولیکی استفاده نمی‌کند. سایر خودروها دارای یک اهرم هستند که پیچ یا چرخ‌دنده‌ای را می‌چرخاند. آن پیچ یا چرخ‌دنده نیز باعث می‌شود پیستون به دیسک فشار وارد کند.

 

تعمیر و نگهداری ترمز

ترمزهای دیسکی

بیشترین تعمیر و نگهداری که ترمز به آن احتیاج دارد، تعویض لنت است. روی لنت ترمزهای دیسکی معمولاً قطعه فلزی وجود دارد که شاخص خوردگی نامیده می‌شود. وقتی مقدار معینی از گوشت لنت خورده بشود، شاخص خوردگی با دیسک تماس پیدا می‌کند و سوت می‌کشد. معنای این سوت این است که وقت تعویض لنت ها فرا رسیده است. روی کالیپر هم یک شکاف بازدید وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ببینید چه مقدار از گوشت لنت خورده شده است. گاهی‌اوقات، خوردگی زیاد لنت به روتور هم منتقل می‌شود. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که یک لنت فرسوده برای مدتی طولانی تعویض نشود. گاهی‌اوقات هم ممکن است روتور خم بشود، یعنی صاف و تخت بودنش را از دست بدهد. در این صورت، وقتی می‌ایستید، ترمز می‌لرزد یا می‌کوبد. همه این مشکلات با صاف کردن روتور از بین می‌رود. باید از دو طرف روتور مقداری تراشیده شود تا سطح آن دوباره صاف و تخت بشود. هر بارکه لنت ها را عوض می‌کنید احتیاجی نیست روتور را به تراشکاری ببرید. فقط زمانی به این کار نیاز است که روتور خم یا خورده شده باشد. تراش دادن زیاد روتور عمر آن را کم می‌کند. هر بار که روتور تراش می‌خورد، نازکتر و نازکتر می‌شود. میزان مجاز نازکی برای روتورها مشخص است و اگر از آن میزان نازکتر بشوند، باید آنها را تعویض کرد. این میزان مجاز را می‌توان در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کرد.  


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی , اضطراری , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

محمد شریف
3

با سلام
مدیران محترم سایت زحمات بسیاری را در تهیه مقالات فنی و ارزشمند برای دانایی و آگاهی ما متحمل میشوند. زیبا و شایسته نیست برخی کاربران محترم با جملات غیر علمی و متفرقه وقت سایر کاربران را بگیرند و فضای سایت را اشغال کنند.
من به مدیریت محترم سایت پیشنهاد میکنم از انتشار پاسخها و مطالب غیر علمی و آموزنده خودداری کند تا جایگاه سایت و کاربران واقعی حفظ شود و بتوانیم در رفع اشکالات خودرویی و ارائه راهکارها موثر باشیم.
با تشکر از سایت شما
09:04  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
نازنین
3

بابا بیخود دارید واسه این مردم مقاله ترجمه میکنید، اینا واسه ترمز کردن دره ماشین و باز میکنن و پاشونو میکشن زمین
18:07  1393/01/26
گزارش
پاسخ دادن
نادر سگ سیبیل
25

آبجی شما برو پشت همون ماشین لباسشوئیت بشین
18:09  1393/01/26

گزارش
امروز
21

شما چیکار میکنی واسه ترمز کردن ؟
در ماشین رو باز میکنی و زبونتو میکشی به آسفالت تا ماشین وایسه ؟!!
یه وقت پاتو نکشی زمینا ... D;
20:32  1393/01/26

گزارش
علیرضا
0

نظر من حرف شما سند
00:29  1393/01/31

گزارش
حمید
2

نازنین‌خانوم‌آخه‌همه‌که‌مثل‌شما‌ترمز‌نمیگیرند
21:56  1394/07/21

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : چه مشکلی داشته خودرو؟
مهدی شاهین پلاس : من از برج 6 پارسال واریزی 370 داشتم 6 اردیبهشت 423800داشتم هنوز که هنوز منتظرم خدا لعنت تون کنه
شاهین gl : سلام‌‌دوستان‌کسی‌هست‌ماشین‌تحویل‌گرفته‌باشه‌سود‌تا‌خیر‌میدن‌یا‌نه
نوروزی : برگ سبز پست میشه من هنوز نگرفتم کارت ماشین رو پست آورد. ۵ روز بعد تحویل سند آمد نمایندگی
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام دوستان من 19 خرداد تکمیل وجه کردم البته حواله پرسنلی هم هست ولی از فاکتور خبری نیست و اینکه پایین اونجا نوشته عدم نقص پرونده
اطلس غراضه : خدالعنتشون کنه بااین ماشین آشغالی من چندماهه تحویل گرفتم خداشاهده ماشین سرجای خودش هی رنگش میپره ازبس جنسش الکی وآشغالیه ازپشیمونی شاخ درآوردم حالامیخام بفروشم یه سمندسورن بگیرم سگ ایران خودروشرف داره به سایپا
تک : واسه من امروز اومد
نیسان : 😂😂😂 خوش به حالت تحویل گرفتی دعا کن اکستند های ما ام پلاک بشه ، ماشین زیر پامو فروختم تو خونه دیوونه شدم
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : شماره پذیرش من 12075576 البته تحویل تحویل ممکنه منم فاکتور بشم دعوتنامه با11 روز تاخیر مردادماه اومد وتکمبل وجهمون رو انجام دادیم
ساینا دوگانه : سلام دوستان پذیرش بهمن ماه سال 403 ساینا دو گانه موعد تحویل هفته چهارم تیر تکمیل وجه 11 مرداد بنظرتون کی فاکتور میشوم لطفا جواب بدید
تک : حاجی من تحول گرفتم نمدونم چرا عادت کردم بیام تو سایت
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : فرسوده کسی فاکتور نشده خواهش میکنم جواب بدید ..
قمی : من تحویل برج 5هستم شهریور هم تکمیل وجه کردم
فروش فوق العاده تیر : سلام فروش فوق العاده کسی فاکتور شد تا چند فروش فوق العاده فاکتور شدن