ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی

بیشتر خودروهای مدرن و امروزی در چرخ های جلو، و برخی نیز در هر چهار چرخ دارای ترمزهای دیسکی هستند. دیسک فقط قسمتی از سیستم ترمز است و وظیفه متوقف کردن خودرو را به تنهایی بر عهده ندارد. در خودروهای مدرن، رایج‌ترین شکل از ترمزهای دیسکی، ترمز تک-پیستونی با کالیپر شناور است. در این مقاله همه چیز را درباره این نوع ترمز دیسکی یاد خواهیم گرفت.

 

مبانی ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی

محل قرارگیری ترمزهای دیسکی در یک خودرو در تصویر نشان داده شده است. اجزاء اصلی یک ترمز دیسکی عبارتند از: 

- لنت

- کالیپر، که دربردارنده یک پیستون است.

- روتور، که در وسط قرار دارد.

ترمزهای دیسکی

ترمز دیسکی خیلی به ترمز دوچرخه شباهت دارد. ترمز دوچرخه هم یک کالیپر دارد که لنت ها را به رینگ می‌چسباند. در ترمز دیسکی خودرو، لنت ها به جای رینگ، به روتور فشار وارد می‌کنند. نیرو نیز از طریق سیم ترمز منتقل نمی‌شود، بلکه این کار به صورت هیدرولیک انجام می‌گیرد. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث می‌شود سرعت دیسک پایین بیاید. خودروی در حال حرکت دارای مقدار معینی انرژی جنبشی است و ترمز مجبور است برای متوقف کردن خودرو این انرژی را از بین ببرد. ولی ترمز چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ هر بار که خودروی‌تان را متوقف می‌کنید، ترمزها انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث تولید این گرما می‌شود. بیشتر دیسک ها سوراخ سوراخ هستند. این قبیل دیسک ها دارای تیغه هایی هستند که هوا را به جریان می‌اندازند و دیسک را خنک می‌کنند.

 

ترمزهای خود-تنظیم

ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی تک- پیستونی که کالیپر شناور دارند، خود-محور و خود-تنظیم هستند. کالیپر می‌تواند از یک طرف به طرف دیگر بلغزد؛ به این ترتیب، هر بار که ترمز می‌گیرید، می‌تواند به طرف مرکز حرکت کند. از طرفی، چون هیچ فنری وجود ندارد تا لنت ها را از دیسک دور کند، لنت ها همیشه تماسی جزئی با روتور دارند (پیستون پلاستیکی یا لغزش های روتور باعث می‌شوند لنت ها کمی از روتور فاصله بگیرند). این امر اهمیت دارد؛ چون قطر پیستون ترمز، بسیار بیشتر از قطر سیلندر اصلی ترمز است. اگر پیستون به طرف سیلندر خودش برگردد، پدال ترمز به اندازه کافی روغن به طرف سیلندر ترمز پمپ می‌کند که لنت ها درگیر بشوند. طراحی ترمز خودروهای قدیمی‌تر به گونه‌ای است که دو یا چهار پیستون و کالیپر ثابت دارند. یک یا دو پیستون در طرفین روتور قرار گرفته‌اند و به لنت آن طرف فشار وارد می‌کنند. این نوع طراحی کاملاً کنار گذاشته شده است، چون ترمزهای تک- پیستونی ارزان‌تر و قابل اعتمادتر هستند.

 

ترمز اضطراری

ترمزهای دیسکی

در خودروهایی که ترمز هر چهار چرخشان دیسکی است، یک ترمز اضطراری نیز وجود دارد که با مکانیسم جداگانه‌ای عمل می‌کند و در صورت از کار افتادن کامل سیستم ترمز عادی، فعال می‌شود. در بیشتر خودروها، ترمز اضطراری با استفاده از یک کابل فعال می‌شود. برخی از خودروهایی که ترمز هر چهار چرخ‌شان دیسکی است، دارای یک ترمز کاسه‌ای مجزا هستند که وسط چرخ عقب نصب می‌شود. این ترمز کاسه‌ای، فقط مخصوص موارد اضطراری است و فقط به وسیله کابل فعال می‌شود. این ترمز از هیچ نیروی هیدرولیکی استفاده نمی‌کند. سایر خودروها دارای یک اهرم هستند که پیچ یا چرخ‌دنده‌ای را می‌چرخاند. آن پیچ یا چرخ‌دنده نیز باعث می‌شود پیستون به دیسک فشار وارد کند.

 

تعمیر و نگهداری ترمز

ترمزهای دیسکی

بیشترین تعمیر و نگهداری که ترمز به آن احتیاج دارد، تعویض لنت است. روی لنت ترمزهای دیسکی معمولاً قطعه فلزی وجود دارد که شاخص خوردگی نامیده می‌شود. وقتی مقدار معینی از گوشت لنت خورده بشود، شاخص خوردگی با دیسک تماس پیدا می‌کند و سوت می‌کشد. معنای این سوت این است که وقت تعویض لنت ها فرا رسیده است. روی کالیپر هم یک شکاف بازدید وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ببینید چه مقدار از گوشت لنت خورده شده است. گاهی‌اوقات، خوردگی زیاد لنت به روتور هم منتقل می‌شود. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که یک لنت فرسوده برای مدتی طولانی تعویض نشود. گاهی‌اوقات هم ممکن است روتور خم بشود، یعنی صاف و تخت بودنش را از دست بدهد. در این صورت، وقتی می‌ایستید، ترمز می‌لرزد یا می‌کوبد. همه این مشکلات با صاف کردن روتور از بین می‌رود. باید از دو طرف روتور مقداری تراشیده شود تا سطح آن دوباره صاف و تخت بشود. هر بارکه لنت ها را عوض می‌کنید احتیاجی نیست روتور را به تراشکاری ببرید. فقط زمانی به این کار نیاز است که روتور خم یا خورده شده باشد. تراش دادن زیاد روتور عمر آن را کم می‌کند. هر بار که روتور تراش می‌خورد، نازکتر و نازکتر می‌شود. میزان مجاز نازکی برای روتورها مشخص است و اگر از آن میزان نازکتر بشوند، باید آنها را تعویض کرد. این میزان مجاز را می‌توان در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کرد.  


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی , اضطراری , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

محمد شریف
3

با سلام
مدیران محترم سایت زحمات بسیاری را در تهیه مقالات فنی و ارزشمند برای دانایی و آگاهی ما متحمل میشوند. زیبا و شایسته نیست برخی کاربران محترم با جملات غیر علمی و متفرقه وقت سایر کاربران را بگیرند و فضای سایت را اشغال کنند.
من به مدیریت محترم سایت پیشنهاد میکنم از انتشار پاسخها و مطالب غیر علمی و آموزنده خودداری کند تا جایگاه سایت و کاربران واقعی حفظ شود و بتوانیم در رفع اشکالات خودرویی و ارائه راهکارها موثر باشیم.
با تشکر از سایت شما
09:04  1394/05/14
پاسخ دادن
نازنین
3

بابا بیخود دارید واسه این مردم مقاله ترجمه میکنید، اینا واسه ترمز کردن دره ماشین و باز میکنن و پاشونو میکشن زمین
18:07  1393/01/26
پاسخ دادن
نادر سگ سیبیل
25

آبجی شما برو پشت همون ماشین لباسشوئیت بشین
18:09  1393/01/26

امروز
21

شما چیکار میکنی واسه ترمز کردن ؟
در ماشین رو باز میکنی و زبونتو میکشی به آسفالت تا ماشین وایسه ؟!!
یه وقت پاتو نکشی زمینا ... D;
20:32  1393/01/26

علیرضا
0

نظر من حرف شما سند
00:29  1393/01/31

حمید
2

نازنین‌خانوم‌آخه‌همه‌که‌مثل‌شما‌ترمز‌نمیگیرند
21:56  1394/07/21

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shayan : سلام لطفا اگر کسی میدونه بهم بگه سود تاخیر از تاریخ ثبت مدارک تا شاسی شدن ؟؟؟؟؟ یا نه من تاریخ ثبت مدارک ۱۴۰۳/۵/۶ بود صدور فاکتورم ۱۴۰۳/۰۸/۱۴ این محاسبه میشه یا نه ممنون میشم بهم بگید چون برای شکایت دفترقضایی نیازه که تعداد روزشو بگم ولی تاریخ قرارداد که پولمو دادم ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ بوده منو راهنمایی کنید
وحید : سلام تارا تیتانیوم موعد تحویل 30 بهمن زده باز عوضش کردن 28 اسفند کسی خبر نداره کی فاکتور میشه
آذر X5 : 🙏🙏🙏 بسلامتی انشاله
محمد j4 : من ۲۲آذرم تا پلاک حدود ۳هفته ای پیش رفت دیگ وایستاد
محمد j4 : حقیقتا ۳ماهه‌پلاک شده عین خیالشون نیس معلوم نیس ماشین کجاست !!
الهام آذر x5 : سلام واسه منم تو همین مرحله بیمه ست
ساسان : برادر الکی میگن..بنده ۱۱آذر ۵۹۴میلیون واسه شاهین پرداخت کردم..ولی هیچ خبری نیست...خداوند روسیاشون بکنه که اینجوری بازندگی مردم‌بازی میکنن..ما۶ماهه که وسیله نداریم با ۳تابچه وکلی مشکل...
سعید : والله وضعیت کرمان خودرو بهتر هست یه سر بزنید به مدیران خودروببینید دارن بنام دیون کلاهبرداری میکنن واسه ثبت نامهای قطعی از ۱۱۰ میلیون شروع میشه برو بالا
حسین : خدا لعنتشون کنهمن ی ساینا تحویل اردیبهشت داشتم هنوز فاکتور نشده وای ب حال شاهینا
تارادستی‌سفید : تحویل‌چه‌ماهی‌هستید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : در جواب حاجد،17بهمن تکمیل وجه کردم،روز23اردیبهشت فاکتور شدم اما فعلا پلاک نشدم داخل سایتم نوشته عدم نقص پرونده
علی : سلام ما چیزی نمیخوایم جز شفاف سازی، مثل کرمان خودرو اعلام کنه جزییات این دیون رو تا مشخص بشه مقدار دیون و افزایش قیمت خودرو. عدم شفافیت باعث فساد و کلاهبرداری هست.
شادمهر : دوستان فروش فوق‌العاده بهمن ما از بین 6تا12خرداد شروع به یه مرحله به عقب آمدن واسه دعوت نامه تکمیل و اختلاف بیمه و مالیات واستون میاد اون روز هایی که ذکر کردم پایان روز کاری فاکتورتونه حالا تاخیر جداس روالش هیچکاریشم نمیشه کرد خودتونم حساب کنید تقریبا میشه این زمانها حالا چندروز عقب وجلوداره
شادمهر : با آرزوی روزی خوب و فاکتور 18و ال باقی روزهای بهمن را از خدای متعال میکنم واستون پیروز و موفق باشید
رادمهر : سلام خدمت دوستان،رانا 90روزه طرح مادران واریز6فروردین باموعدتحویل3 تیر،برای من توی میزخدمت مشتری قسمت پیشخوان گزینه تغییررنگ خودرو راناپلاس ارتقایافته فعال شده
سایپا مال مردم خور : سلام دوستان ساینا تا چ ماهی دعوتنامه رفته براشون
سایپا مال مردم خور : یک ریال بت سود تاخیر نمیدن با هزارتا بهونه کم میکنن
زهرا : من هم 10 دی ثبت نام کردم همه ی مدارک هم اومده سند ماشین .کارت ماشین .کارت سوخت ولی پیامک دیون برام نیومده تاریخ تحویل هم 10 اردیبهشت بود که هنوز خبری نیست
سعید : چرا مثل کرمان خودرو شفاف سازی نمیکنن خود خودرو یه قیمت داره و هزینه های که میگن دیون دولتی هست قیمت خودرو که میگن قطعی هس چقدر مالیات داره چقدر بیمه و ... خوب اینا رو بگن دروغ ها رو میشه
احمد : سلام تغییر رنگ به چه رنگی باز شده؟