ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی

بیشتر خودروهای مدرن و امروزی در چرخ های جلو، و برخی نیز در هر چهار چرخ دارای ترمزهای دیسکی هستند. دیسک فقط قسمتی از سیستم ترمز است و وظیفه متوقف کردن خودرو را به تنهایی بر عهده ندارد. در خودروهای مدرن، رایج‌ترین شکل از ترمزهای دیسکی، ترمز تک-پیستونی با کالیپر شناور است. در این مقاله همه چیز را درباره این نوع ترمز دیسکی یاد خواهیم گرفت.

 

مبانی ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی

محل قرارگیری ترمزهای دیسکی در یک خودرو در تصویر نشان داده شده است. اجزاء اصلی یک ترمز دیسکی عبارتند از: 

- لنت

- کالیپر، که دربردارنده یک پیستون است.

- روتور، که در وسط قرار دارد.

ترمزهای دیسکی

ترمز دیسکی خیلی به ترمز دوچرخه شباهت دارد. ترمز دوچرخه هم یک کالیپر دارد که لنت ها را به رینگ می‌چسباند. در ترمز دیسکی خودرو، لنت ها به جای رینگ، به روتور فشار وارد می‌کنند. نیرو نیز از طریق سیم ترمز منتقل نمی‌شود، بلکه این کار به صورت هیدرولیک انجام می‌گیرد. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث می‌شود سرعت دیسک پایین بیاید. خودروی در حال حرکت دارای مقدار معینی انرژی جنبشی است و ترمز مجبور است برای متوقف کردن خودرو این انرژی را از بین ببرد. ولی ترمز چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ هر بار که خودروی‌تان را متوقف می‌کنید، ترمزها انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث تولید این گرما می‌شود. بیشتر دیسک ها سوراخ سوراخ هستند. این قبیل دیسک ها دارای تیغه هایی هستند که هوا را به جریان می‌اندازند و دیسک را خنک می‌کنند.

 

ترمزهای خود-تنظیم

ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی تک- پیستونی که کالیپر شناور دارند، خود-محور و خود-تنظیم هستند. کالیپر می‌تواند از یک طرف به طرف دیگر بلغزد؛ به این ترتیب، هر بار که ترمز می‌گیرید، می‌تواند به طرف مرکز حرکت کند. از طرفی، چون هیچ فنری وجود ندارد تا لنت ها را از دیسک دور کند، لنت ها همیشه تماسی جزئی با روتور دارند (پیستون پلاستیکی یا لغزش های روتور باعث می‌شوند لنت ها کمی از روتور فاصله بگیرند). این امر اهمیت دارد؛ چون قطر پیستون ترمز، بسیار بیشتر از قطر سیلندر اصلی ترمز است. اگر پیستون به طرف سیلندر خودش برگردد، پدال ترمز به اندازه کافی روغن به طرف سیلندر ترمز پمپ می‌کند که لنت ها درگیر بشوند. طراحی ترمز خودروهای قدیمی‌تر به گونه‌ای است که دو یا چهار پیستون و کالیپر ثابت دارند. یک یا دو پیستون در طرفین روتور قرار گرفته‌اند و به لنت آن طرف فشار وارد می‌کنند. این نوع طراحی کاملاً کنار گذاشته شده است، چون ترمزهای تک- پیستونی ارزان‌تر و قابل اعتمادتر هستند.

 

ترمز اضطراری

ترمزهای دیسکی

در خودروهایی که ترمز هر چهار چرخشان دیسکی است، یک ترمز اضطراری نیز وجود دارد که با مکانیسم جداگانه‌ای عمل می‌کند و در صورت از کار افتادن کامل سیستم ترمز عادی، فعال می‌شود. در بیشتر خودروها، ترمز اضطراری با استفاده از یک کابل فعال می‌شود. برخی از خودروهایی که ترمز هر چهار چرخ‌شان دیسکی است، دارای یک ترمز کاسه‌ای مجزا هستند که وسط چرخ عقب نصب می‌شود. این ترمز کاسه‌ای، فقط مخصوص موارد اضطراری است و فقط به وسیله کابل فعال می‌شود. این ترمز از هیچ نیروی هیدرولیکی استفاده نمی‌کند. سایر خودروها دارای یک اهرم هستند که پیچ یا چرخ‌دنده‌ای را می‌چرخاند. آن پیچ یا چرخ‌دنده نیز باعث می‌شود پیستون به دیسک فشار وارد کند.

 

تعمیر و نگهداری ترمز

ترمزهای دیسکی

بیشترین تعمیر و نگهداری که ترمز به آن احتیاج دارد، تعویض لنت است. روی لنت ترمزهای دیسکی معمولاً قطعه فلزی وجود دارد که شاخص خوردگی نامیده می‌شود. وقتی مقدار معینی از گوشت لنت خورده بشود، شاخص خوردگی با دیسک تماس پیدا می‌کند و سوت می‌کشد. معنای این سوت این است که وقت تعویض لنت ها فرا رسیده است. روی کالیپر هم یک شکاف بازدید وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ببینید چه مقدار از گوشت لنت خورده شده است. گاهی‌اوقات، خوردگی زیاد لنت به روتور هم منتقل می‌شود. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که یک لنت فرسوده برای مدتی طولانی تعویض نشود. گاهی‌اوقات هم ممکن است روتور خم بشود، یعنی صاف و تخت بودنش را از دست بدهد. در این صورت، وقتی می‌ایستید، ترمز می‌لرزد یا می‌کوبد. همه این مشکلات با صاف کردن روتور از بین می‌رود. باید از دو طرف روتور مقداری تراشیده شود تا سطح آن دوباره صاف و تخت بشود. هر بارکه لنت ها را عوض می‌کنید احتیاجی نیست روتور را به تراشکاری ببرید. فقط زمانی به این کار نیاز است که روتور خم یا خورده شده باشد. تراش دادن زیاد روتور عمر آن را کم می‌کند. هر بار که روتور تراش می‌خورد، نازکتر و نازکتر می‌شود. میزان مجاز نازکی برای روتورها مشخص است و اگر از آن میزان نازکتر بشوند، باید آنها را تعویض کرد. این میزان مجاز را می‌توان در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کرد.  


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی , اضطراری , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

محمد شریف
3

با سلام
مدیران محترم سایت زحمات بسیاری را در تهیه مقالات فنی و ارزشمند برای دانایی و آگاهی ما متحمل میشوند. زیبا و شایسته نیست برخی کاربران محترم با جملات غیر علمی و متفرقه وقت سایر کاربران را بگیرند و فضای سایت را اشغال کنند.
من به مدیریت محترم سایت پیشنهاد میکنم از انتشار پاسخها و مطالب غیر علمی و آموزنده خودداری کند تا جایگاه سایت و کاربران واقعی حفظ شود و بتوانیم در رفع اشکالات خودرویی و ارائه راهکارها موثر باشیم.
با تشکر از سایت شما
09:04  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
نازنین
3

بابا بیخود دارید واسه این مردم مقاله ترجمه میکنید، اینا واسه ترمز کردن دره ماشین و باز میکنن و پاشونو میکشن زمین
18:07  1393/01/26
گزارش
پاسخ دادن
نادر سگ سیبیل
25

آبجی شما برو پشت همون ماشین لباسشوئیت بشین
18:09  1393/01/26

گزارش
امروز
21

شما چیکار میکنی واسه ترمز کردن ؟
در ماشین رو باز میکنی و زبونتو میکشی به آسفالت تا ماشین وایسه ؟!!
یه وقت پاتو نکشی زمینا ... D;
20:32  1393/01/26

گزارش
علیرضا
0

نظر من حرف شما سند
00:29  1393/01/31

گزارش
حمید
2

نازنین‌خانوم‌آخه‌همه‌که‌مثل‌شما‌ترمز‌نمیگیرند
21:56  1394/07/21

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام حسین جان فردا نرو همه دارن اوکی میشن برا شنبه ۱۱مرداد همه باهم بریم من از مشهد میخوام بیام و تا ماشینمو فاکتور نکنن یا همونجا خودمو آتیش میزنم یا بر نمیگردم چون تمام سرمایه زندگیم همونه با ۲تا بچه موندم بخدا پولی که ریختم مال رهن خانم بوده به جاش دارم اجاره میدم گفتم ۳ماهه برمیگردونم باز اجاره کمتر میشع یعنی دیگه باید کلیه هامو بفروشم اجاره بدم چون ندارم و حقوقم جواب نمیده یعنی اگر بیام دیگه حتی کرایه برگشتیمم نمیمونه برام یا باید ماشینمو بدن یا کرایه برگشت به مشهدم
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام داداش شماره تماس بزارید میام من دیگه صبرم تموم شده از این دزد ها تا ماشین تحویل نگیرم بر نمیگردم
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : من میام تا تهش باهات هستم داداش یه شماره بزار من از مشهد میخوام با اتوبوس بیام
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام من مشهدی هستم و میام داداش جان اگه وسیله داری منم میام وگرنه هماهنگ کن با اتوبوس ۱روز قبلش راه بیوفتیم یه شماره تماس بزار ممنون ازت و اینکه اگر برسم اونجا حتی شده ۱۰روز دم اون خراب شده میشینم چادر میزنم تا تکلیف مون روشن بشه من برسم اونجا با اگه جواب ندن با ۲۰لیتری بنزن میارم هم دم اون خراب شده و هم خودمد آتیش میزنم تا این دزدا رسانه ای بشن تا بقیه مردم بدونن که از این دزدا دیگه ماشین نخرن
علی شاهین جی آذرماه : دوستان ، عزیزان ، همدردان ، کسی اطلاعی از شاهین جی دستی داره؟؟؟ آخرین تاریخی که فاکتور شده کِی بوده ؟ لطفا اگر اطلاعات صحیحی دارید ، خبر بدید 🙏
شاهین g پذیرش ۱۷اذر : سلام دوستان تورو خدا ازتون خواهش میکنم هرکی نزدیک تهران هست و موقعیت تجمع رو داره پشت گوش نندازه برا تجمع تشریف بیاره چون این بی وجدان ها و بی دین ها مردم رو مسخره کردنمن خودم مشهد هستم ۱۰۰۰کیلومتر راهم دور هست ولی میام و به جاش برسه خودمو آتیش میزنم اون خراب شده سایپا دزد رو رسانه ای میکنم واقعا اگه برا پول و مالتون اعصابتون ارزش قائل هستین تشریف بیارید من خودم پشت تک تکتون هستم و حتی شده ۱۰روز چادر میزنم در اون خراب شده ولی دیگه ساکت نمیشینم ازتون خواهش خواهش خواهش میکنم همکاری کنید ممنونم ازتون
سجاد۲اردیبهشت : سلام کلا رفت دوباره تا۲ماه دیگه حتما ..شورش دراوردن دیگه ..۱۰بارگفتم بریم دم سایپا خراب شده هیشکی همراهی نکرد
شاهین جی 6 اردیبهشت : تروخدا رفتین تجمع هر چی شد نتیجه اینجا هم بگین منتظرم من خودم خانمم بچه کوچیک دارم نمیتونم بیام همسرم هم فوت شده الان 3 ماهه هرچی داشتم دادم به شرکت
شاهین جی : سلام من چندتا شاهین دنده ای جی تو دیوار دیدم گفتن ۱۲آذر بودیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مویسون : متاسفم که این همه پیام دیدی دوباره رفتی تکمیل وجه کردی تاعیدماشینتوبدن بروخداتوشکرکن میخواستی لغوکنی بری بازارهرچی دوست داشتی بخری به شماخرداد405خودرومیدن حالاببینید
وحید ازنا لرستان : سلام دوست عزیز.من هم دقیقا شرایط شما رودارم پیش فروش بودم دی ماه..تکمیل وجه ام مثل شما بوده..قراردادمم 15201521 زنگ زدم گفتن حالا خیلی زوده واسه فاکتورشما
رضا : سلام دوستان 207صفر تیوفایو سقف فلز چهارم مرداد تحویل گرفتم اگه کسی خواست میفروشم معاوضه با تارا هم دارم
محمد : سلام برای من طرح مادران تحویل 90 روزه موعد تحویل زده 19 مرداد 3مرداد هم زده اماده برای فاکتور نمیدونم چقدر طول می کشه بدن
31تیرتحویل رانا : بچه ها یعنی اصلا کسی تو این دوماه رانا تحویل نگرفته؟ اصلا رانا تولید میشه؟ اخه همه شدن تحویلی 207
........... : از این حرف مفت ها زیاد زدن، همه ماشین ها کفش 40 روز تاخیر رو دارن، رانا هم همینطور، البته چون تولیدش کمه شاید به 2 ماه هم بکشه
علی رضا : سلام من هر روز بلا استثنا پیگیر هستم.به محض دریافت خبر همینجا میگم.شما ها هم پیگیر باشید و شرکت و نمایندگی ها را کلافه کنید تا مشکل رو برطرف کنن.
علی رضا : نه تکسوز به کارمون نمیاد
11بهمن : همه باورمیکنن
13تیر : نام امید نباشید ،همه چی به تولید بستکی داره ،یدفه دیدی صبح همه فاکتور شدن