سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

در بیشتر خودروهای مدرن و امروزی، سیستم ترمز به منظور ارتقاء ایمنی به دو بخش تقسیم شده است. هر بخش یک جفت چرخ را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر روغن ترمز در یک بخش نشت کند، فقط دو تا از چرخ‌ها ترمزهایشان را از دست می‌دهند و وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، باز هم می‌توانید خودرو را متوقف کنید. سیلندر اصلی ترمز، فشار کافی را در اختیار هر دو بخش قرار می‌دهد. سیلندر اصلی، ابزار فوق‌العاده‌ای است که در یک سیلندر از دو پیستون استفاده می‌کند، آن هم به روشی که باعث می‌شود اگر یکی از قطعات درست کار نکند، کل سیلندر از کار بیفتد. در صورتی که مشکلی در سیستم ترمز وجود داشته باشد، سوپاپ ترکیب به راننده اخطار می‌دهد. البته چندین و چند کار دیگر هم انجام می‌دهد تا شما رانندگی ایمنی داشته باشید. در این مقاله، یاد خواهیم گرفت که سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب چگونه کار می‌کنند. 

 

سیلندر اصلی

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

تصویر بالا نشان می‌دهد سیلندر اصلی ترمز را کجا می‌توانید پیدا کنید. در این تصویر مخزن پلاستیکی روغن ترمز را می‌بینید که روغن مورد نیاز سیلندر اصلی را تأمین می‌کند.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

یک حسگر الکتریکی هم به آن متصل است که وقتی سطح روغن پایین می‌آید، باعث روشن شدن یک چراغ اخطار دهنده روی صفحه کیلومترشمار می‌شود.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

همانطور که در تصویر می‌بینید، داخل سیلندر اصلی دو پیستون و دو فنر وجود دارد.

 

سیلندر اصلی در عمل

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

 

وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، از طریق یک اتصال مکانیکی به پیستون اول فشار وارد می‌شود. داخل سیلندر فشار ایجاد می‌شود و هرچه پدال بیشتر فشرده شود، فشار افزایش پیدا می‌کند. فشار بین پیستون اول و پیستون دوم باعث می‌شود پیستون دوم روغن ترمز را در بخش مربوط به خودش فشرده کند. اگر ترمزها به درستی کار کنند، فشار در هر دو بخش یکسان خواهد بود. اگر در یک بخش نشتی به وجود بیاید، آن بخش نمی‌تواند از فشار تولید شده استفاده کند. در این تصویر می‌بینید که اگر در یکی از بخش ها نشتی به وجود بیاید چه اتفاقی می‌افتد.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

 

اگر بخش اول نشتی داشته باشد، فشار بین سیلندر اول و دوم از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود پیستون اول به پیستون دوم بچسبد. در این صورت، انگار فقط یک پیستون وجود دارد. بخش دوم به شکل عادی به کارش ادامه خواهد داد، ولی راننده مجبور است برای فعال کردن آن، بیشتر به پدال فشار بیاورد. در صورت بروز نشتی فقط دو تا از چرخ ها از فشار تولید شده در سیلندر استفاده خواهند کرد و این امر نیروی متوقف کننده را شدیداً کاهش می‌دهد. 

 

سوپاپ ترکیب

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

در بیشتر خودروهایی که در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کنند، سوپاپ ترکیب را پیدا خواهید کرد. این سوپاپ از سه ابزار مجزا تشکیل شده است که عبارتند از:

- سوپاپ مقسم

- سوییچ تشخیص فشار

- سوپاپ توازن

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

در خودروهایی که در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کنند، سوپاپ ترکیب باید مجهز به سوپاپ مقسم هم باشد. همانطور که می‌دانید، لنت ترمزهای دیسکی با دیسک، و لنت ترمزهای کاسه‌ای با کاسه ترمز تماس پیدا می‌کند. به همین خاطر، لنت ترمزهای دیسکی در وضعیتی قرار دارند که وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، بعد از لنت های ترمز کاسه‌ای درگیر بشوند. سوپاپ مقسم مسوول این کار است و باعث می‌شود ترمز دیسکی بعد از ترمز کاسه‌ای عمل بکند. سوپاپ مقسم اجازه نمی‌دهد هیچ فشاری به لنت های ترمز دیسکی وارد بشود تا زمانی که فشار به یک آستانه مشخص برسد. این آستانه فشار در مقایسه با فشار موجود در سیستم ترمز ناچیز است، به همین خاطر ترمزهای کاسه‌ای عقب پیش از این که ترمزهای دیسکی وارد عمل بشوند، درگیر می‌شوند. درگیر شدن ترمزهای عقب پیش از ترمزهای جلو باعث می‌شود خودرو هنگام ترمزگیری ثبات بیشتری داشته باشد. زودتر درگیر شدن ترمزهای عقب به خودرو کمک می‌کند در یک مسیر مستقیم باقی بماند، درست مثل دم هواپیما که به آن کمک می‌کند در خط مستقیم حرکت کند.

 

سوییچ تشخیص فشار

سوییچ تشخیص فشار ابزاری است که اگر در یکی از بخش های سیستم ترمز نشتی وجود داشته باشد به راننده اخطار می‌دهد. هر طرف از پیستون در معرض فشار یکی از بخش های سیستم ترمز قرار دارد. از آن جایی که فشار در هر دو بخش یکسان و برابر است، پیستون در وسط سیلندر خودش باقی خواهد ماند. ولی در صورتی که در یکی از بخش ها نشتی به وجود بیاید، فشار آن بخش افت پیدا کرده و پیستون را با فشار از وسط سیلندر دور خواهد کرد. این کار سوییچ تشخیص فشار را فعال می‌کند؛ سوییچ هم باعث روشن شدن یک چراغ هشدار دهنده روی صفحه کیلومترشمار می‌شود. در تصویر بالا می‌توانید سیم های مربوط به این سوییچ را ببینید. 

 

سوپاپ توازن

سوپاپ توازن فشار ترمزهای عقب را کاهش می‌دهد. صرف نظر از این که خودرو دارای چه نوع سیستم ترمزی است، ترمزهای عقب نسبت به ترمزهای جلو به فشار کمتری احتیاج دارند. میزان فشار ترمزی که می‌تواند بدون قفل کردن هر چرخ به آن وارد شود، بستگی به مقدار وزنی دارد که روی هر چرخ قرار می‌گیرد. هرچه وزن خودرو بیشتر باشد، فشار ترمز بیشتری هم مورد نیاز است. اگر تا به حال پایتان را روی پدال ترمز کوبیده باشید، می‌دانید که ایست ناگهانی باعث می‌شود سر ماشین‌تان پایین بیاید. جلو خودرو در پایین و عقب آن در بالا قرار می‌گیرد. این امر ناشی از آن است که هنگام توقف، وزن خودرو بیشتر روی قسمت جلوی آن می‌افتد. به طور طبیعی، وزن روی چرخ های جلو بیشتر است چون موتور هم در جلو قرار گرفته است. اگر هنگام توقف، فشار یکسانی به هر چهار چرخ وارد بشود، چرخ های عقب قبل از چرخ های جلو قفل خواهند شد. سوپاپ توازن فقط به مقدار معینی از فشار اجازه می‌دهد به چرخ های عقب برسد، بنابراین چرخ های جلو از نیروی متوقف کننده بیشتری بهره خواهند برد. اگر سوپاپ توازن روی درجه 70 درصد تنظیم بشود، و فشار ترمز برای ترمزهای جلو هم برابر با 1000 پوند بر اینچ مربع (psi) باشد، آنگاه ترمزهای عقب psi700 فشار دریافت خواهند کرد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه ای , دیسکی , کالیپر , پیستون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: وحید 1
3

مقاله بسیار خوبیه. سیستم EBD بخشی از این کار ها رو به صورت هوشمند انجام میده.
19:57  1398/04/15
گزارش
پاسخ دادن
اتابک
4

واقعا" عالی و مفید بود.
تا حالا کسی به این سادگی توضیح نداده بود.
17:36  1398/04/15
گزارش
پاسخ دادن
حبیب
1

عالی بود
22:12  1394/07/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 مشکی فروردین : 11 شهریور تکمیل وجه 28 مهر شماره شاسی 14 آبان بیمه نامه و پلاک و ارسال مدارک منتظر تحویل هستم تا ببینم کی تحویل میشه
سعید : سلام رفقا من ۱۲ روز پیش از همین سامانه جدیده درخواست کارت سوخت زدم همون موقع ی شماره پستی داد اما الان نزدیک دو هفتس هیچ از جاش تکون نخورده ، چقد طول میکشه کارت سوخت بیاد ، دوستانی ک اطلاع دادن لطفا بگن
Sahar : زیاد بپرسی بهت تخفیف نمیدن
x5far : سلام تخفیف 130 روی دعوت نامه های ابانx5 اعمال شده؟
شاهین جی اردیبهشت : سلام دوستان وقت بخیر به خدا دیگ خسته شدیم تا کی باید منتظر باشیم متاسفانه هیچ ارگانی پاسخگوی ما نیست زنگ زدم کارشناس میگه یا تبدیل به جی ال بزن یا کوییک بهت میدیم ظلمه به خدا چرا سانروف برا شاهین پلاس هست برا cvtهست برا جی نیست که البته اینم بهونس یه هفته پیش مدیر عامل سایپا گف که ما اصلا مشکل سانروف نداریم باید باید یه تجمع مسالمت آمیز گسترده انجام بدیم جلوی دادستانی چراااااااا کسی پاسخگو نیست!!!!!!
شاهین تحویل مرداد : ببخشید واریزی هاتون کی و چقدر بوده و ماشینتون چی هست gیاcvt
شاهین تحویل مرداد : 19 آذر296 پرداخت کرده بودم
عباس : تحویلی ۲۹مهر فروش فوری v1سفید را بالاخره تحویل دادن برای همه آرزوی زود تحویلی
شاهین جی : شرکت سایپا امروز طرح پیش فروش اطلس جی گذاشته، با وجود نداشتن سانروف
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاکتورشدم : درود دوستان الان شانسی رفتم سایت دیدم فاکتورشدم دوگانه تکمیلی 27اسفند مگه پنجشنبه هام کار میکنن اونجا دوگانه ها داره فاکتور میشه کسی تبدیل نزنه که داغ حسرت از ورود تا خروج شا میسوزونه
فخری جون : با پول طلاهام پارسا عنبر نسا خریده بودم الن میشد شاهین سانروف دار بخرم . دوبار توزندگیم خر شدم یکی ازدواج بود یکی اینکار بیخود
مصطفی اا : شما زنگ زدید چی بهتون گفتن
تبدیلی مهر : الان تبدیل رو بزنی 2 ماه دیگه فاکتور میشی وگرنه میری برا سال بعد احتمالن خود دانید 2 هفته دیگه احتمالا دعوتنامه دوگانه میاد براتون255 تومن
کوییک آر اس : متاسفانه تا 22 تیر بیشتر فاکتور نشده من خودم 24 تیرم هنوز فاکتور نشدم شما حدودا دو ماه دیگه فاکتور می شید ولی امیدوارم که زودتر انجام بشه براتون
30 آبان : دوستان کسی هست تیک حمل به نمایندگی خورده باشه و هنوز تحویل نگرفته باشه ؟ من سه شنبه تیک تحویل به نمایندگی سبز شد هنوز تحویل ندادن
جمشید : دوگانه. ثبت نام آذر.تکمیل وجه باید شهریور می آمد که نیامده. واریزی اول 225. همین الان پیشنهادی تک سوز به مبلغ 206 تومن اومد. یه هفته هم مهلت گذاشتن
کوییکs : خیلی ممنون از راهنماییت دوست عزیز🙏پس اینطور که من فهمیدم از تجربیات بقیه احتمالا بعد از تکمیل وجه کوییک های s حدودا 4ماه طول میکشه تا فاکتور کنن یعنی برای ما میره برای ماه بعد
محمد کوییک آر اس : سلام من کوییک ار اس تحویل هفته چهارم مهر که تکمیل وجه 9 شهریور انجام دادم بنظرتون کی تحویل میگیرم من کلی طلا فروختم ماشین هم ندارم بچه کوچیک دارم توی سرما خیلی سختمه تا چه تاریخی رو تحویل دادند؟ البته من چندتا آپشن هم گرفتم مثه کنسول و مانیتور و سینی کف موتور
عباسی : 10 تیر فاکتور نشدم همچنان منتظر