ترمز بادی

ترمز بادی

فرض کنید اولین روزی است که به عنوان مسوول بارانداز در یک شرکت باربری مشغول به کار شده‌اید. همه در جنب و جوشند و سعی می‌کنند آخرین محموله بار را روی یک تریلی بزرگ بگذارند. ناگهان یکی از مدیران شرکت به شما می‌گوید یکی از کامیون ها را جا به جا کنید تا کامیون دیگری بتواند وارد محوطه بارانداز بشود. مدیر خیال می‌کند شما می‌توانید با کامیون رانندگی کنید و اصرار می‌کند این کار را بکنید، ولی شما این پا و آن پا می‌کنید چون رانندگی با کامیون را بلد نیستید. برای این که از دستور مافوق سرپیچی نکنید، این واقعیت که گواهینامه پایه یک ندارید را نادیده می‌گیرید و سوار کامیون می‌شوید، در را می‌بندید و سوئیچ را می‌چرخانید. پیش از این که موتور دیزل روشن بشود، صدای بوق ها و چراغ های چشمک‌زن روی داشبورد شما را گیج می‌کنند. کامیون را روشن می‌کنید ولی بوق ها و چراغ های چشمک‌زن باز هم توجه‌تان را جلب می‌کنند. قبلاً با خودروهای سواری رانندگی کرده‌اید و فکر می‌کنید همه چیز را فوت آب هستید. کلاچ می‌گیرید، دنده یک را چاق می‌کنید و پایتان را از روی کلاچ برمی‌دارید. برخلاف انتظارتان، کامیون به راه نمی‌افتد، در عوض صدای بلندی می‌شنوید، موتور خاموش می‌شود و نزدیک است از شیشه جلو به بیرون پرت بشوید. دوباره استارت می‌زنید. فکر می‌کنید دنده را اشتباه جا زده بوده‌اید و این بار دنده‌ای که خیال می‌کنید درست است را انتخاب می‌کنید. باز هم صدای بوق و چراغ های چشمک زن، کابین را به هم می‌ریزند. شاید ترمز اضطراری فعال است. هیچ دسته یا اهرمی نمی ‌بینید، به همین خاطر تصمیم می‌گیرید دوباره پایتان را از روی کلاچ بردارید و حرکت کنید. از گوشه چشم همان مدیر شرکت را می‌بینید که روی بارانداز ایستاده و سرتان داد می‌کشد. وقتی مدیر عصبانی به طرفتان می‌آید، مأیوس و ناامید از کامیون پیاده می‌شوید و دست هایتان را به نشانه سردرگمی بالا می‌آورید. به دنیای ترمزهای بادی خوش آمدید. در این مقاله، یاد خواهید گرفت که ترمز بادی و اجزاء آن چگونه کار می‌کنند و چطور سیستم ترمز بادی را تعمیر و نگهداری کنید. شاید هم دست آخر بفهمید چرا نتوانستید کامیون را به حرکت درآورید. 

 

تاریخچه ترمز بادی

ترمز بادی

هوا در همه جا هست ولی روغن هیدرولیک همه جا نیست. قطارها، اتوبوس ها و تریلی ها از سیستم ترمز بادی استفاده می‌کنند به همین خاطر متکی به روغن هیدرولیک نیستند که در صورت بروز نشتی، از بین برود. این وسایل نقلیه بارهای سنگین یا مسافران زیادی را جا به جا می‌کنند، پس برای آن ها ایمنی موضوع بسیار مهمی است. اگر قطاری که با سرعت در حرکت است، متکی به ترمز هیدرولیک باشد، در صورت بروز نشتی در سیستم ترمز، به یک آهن پاره تبدیل خواهد شد. پیش از اختراع ترمزهای بادی، قطارها از یک سیستم ترمز ابتدایی استفاده می‌کردند که نیاز به یک اپراتور، یا ترمزچی، داشت. در هر واگن یک ترمزچی وجود داشت و با اشاره مسوول یا مهندس قطار یک ترمز دستی را به کار می‌انداخت. بعدها سیستم ترمز بادی مستقیم جایگزین این سیستم ناکارآمد دستی شد. این سیستم از یک کمپرسور هوا استفاده می‌کرد تا هوا را از طریق یک لوله، به داخل کپسول هوایی که روی تک تک واگن ها نصب شده بود، تزریق کند. وقتی مهندس قطار ترمز می‌گرفت، لوله ها از هوا پر می‌شدند و ترمزها را فعال می‌کردند. در سال 1869، یک مهندس به نام جرج وستینگهاوس به اهمیت ایمنی در حمل و نقل ریلی پی برد و اولین ترمز بادی سه زمانه برای استفاده در قطار را اختراع کرد. سیستم ترمز وستینگهاوس برعکس سیستم ترمز بادی مستقیم کار می‌کرد. سیستم ترمز بادی سه زمانه، همانطور که از اسمش پیداست، در سه مرحله عمل می‌کرد. بیایید نگاهی به این مراحل بیندازیم.

1. شارژ: قبل از این که ترمزها آزاد شوند، سیستم باید از هوای فشرده پر می‌شد. در غیر این صورت، لنت ها درگیر باقی می‌ماندند. وقتی سیستم ترمز به فشار مورد نیازش دست پیدا می‌کرد، لنت ها آزاد می‌شدند و آماده استفاده بودند. 

2. ترمز گیری: وقتی ترمز گرفته می‌شود، فشار هوا کم می‌شود. وقتی فشار هوا کم می‌شود، سوپاپ به هوا اجازه می‌دهد به طرف مخزن ذخیره برگردد، در همین حین لنت ها حرکت می‌کنند تا درگیر شوند.

3. آزاد شدن: به محض این که لنت ها درگیر شدند و هوا آزاد شد، فشار زیاد هوا، لنت ها را خلاص می‌کند.

سیستم ترمز سه زمانه، به جای این که مثل روغن هیدرولیک خودروها از فشار استفاده کند، یک مخزن را پر می‌کند و از فشار هوا برای خلاص کردن ترمزها بهره می‌برد. به عبارت دیگر، در سیستم سه زمانه، لنت ها کاملاً درگیر باقی می‌مانند تا زمانی که هوا به درون سیستم پمپ شود. فرض کنید در این سیستم ترمز، هوا کاملاً از بین برود، در این صورت لنت ها درگیر باقی خواهند ماند و قطار را نگه خواهند داشت. یاد زمانی بیفتید که دارید از بزرگراه عبور می‌کنید و پدال ترمز را می‌فشارید. اگر روغن ترمز شما به بیرون نشت کرده باشد، ترمز عمل نخواهد کرد. سیستم ترمز سه زمانه، اساس کار ترمزهای بادی امروزی در قطارها، اتوبوس ها و تریلی ها است. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید ترمز بادی در وسایل نقلیه موتوری چگونه کار می‌کند.

 

درک عملکرد ترمز

ترمز بادی

قبل از این که درباره ترمزهای بادی مطالبی یاد بگیریم، بیایید ببینیم ترمز خودروهای معمولی چگونه کار می‌کند. هر کس رانندگی کرده باشد می‌داند که وقتی پدال ترمز را بفشارد، سرعت خودرو کم شده و در نهایت متوقف خواهد شد. ولی فشار پای ما چگونه یک خودرو 1360 کیلوگرمی که با سرعت زیاد در بزرگراه در حرکت است را متوقف می‌کند؟ برای شروع، بیایید ابتدا درباره اقسام ترمز و سپس درباره اجزاء مختلف تشکیل دهنده آن ها صحبت کنیم. هر نوع وسیله نقلیه‌ای، اعم از قطار، تریلی، کامیون، اتوبوس و خودروهای سواری، از یکی از دو سیستم ترمز استفاده می‌کنند. ترمزهای هیدرولیک که در کامیون های سبک و اتوبوس های مسافربری دیده می‌شوند، و برای درگیر کردن لنت ها از روغن هیدرولیک استفاده می‌کنند. ترمزهای بادی، که در بخش بعد مفصل درباره آن ها صحبت خواهیم کرد، برای این کار از هوا استفاده می‌کنند. بیایید ببینیم این سیستم ها چه تفاوت هایی دارند. در سیستم ترمز هیدرولیک، روغن در مخزنی که معمولاً سیلندر اصلی نامیده می‌شود، ذخیره می‌گردد. وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، روغن از طریق چند لوله به طرف پیستون هایی که روی هر چرخ قرار دارند، پمپ می‌شود. هر کدام از این پیستون ها به دو لنت فشار وارد می‌کنند. لنت ها هم از هم باز شده و موجب ایجاد اصطکاک در داخل کاسه ترمز می‌شوند. در ترمزهای دیسکی، لنت ها به روتور فشار می‌آورند. اجزاء تشکیل دهنده ترمزهای دیسکی هیدرولیک عبارتند از:

مخزن: که روغن هیدرولیک در آن ذخیره می‌شود.

سیلندر اصلی: ابزاری که روغن را از مخزن به داخل لوله ها پمپ می‌کند.

لوله ها: لوله های لاستیکی یا فولادی که از سیلندر اصلی تا کالیپر ترمز امتداد پیدا می‌کنند. 

کالیپر ترمز: یک محفظه فولادی که روی نقطه معینی از روتور نصب می‌شود و روتور و لنت ها را در بر می‌گیرد.

پیستون ترمز: یک سیلندر گرد که وقتی روغن هیدرولیک از سیلندر اصلی تزریق می‌شود، باز می‌شود و به لنت ها فشار وارد می‌کند.

لنت: یک پد فلزی با روکش نیمه فلزی که روتور را نگه می‌دارد.

روتور: یک دیسک فلزی که داخل همه چرخ ها نصب می‌شود و آن ها را از حرکت باز می‌دارد.

حال ببینیم این اجزاء چطور درون یک ترمز دیسکی جا می‌شوند. پیش از این که ترمزهای دیسکی به بازار بیایند، ترمزهای کاسه‌ای خودروها را متوقف می‌کردند. مکانیسم این ترمزها شبیه ترمزهای دیسکی است، فقط به جای روتور از کاسه ترمز استفاده می‌کنند. ترمزهای دیسکی نیروی متوقف کننده را افزایش می‌دهند. علت آن این است که به راحتی خنک می‌شوند و سطح تماس زیادی دارند. از طرف دیگر، در ترمزهای دیسکی، غبار ترمز که با ساییده شدن لنت ها تولید می‌شود و قدرت متوقف کنندگی را کاهش می‌دهد، به راحتی تمیز می‌شود. حالا که با اصول کار ترمز در قطارها و خودروها آشنا شدید، بیایید درباره ترمز کامیون های بزرگ و اتوبوس ها صحبت کنیم.

 

اجزاء تشکیل دهنده ترمز بادی در کامیون ها و اتوبوس ها

ترمز بادی

ترمز فونداسیون، متداول‌ترین نوع ترمزهای بادی است که در کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می‌شود و شبیه ترمز قطار کار می‌کند. این ترمز با استفاده از اصل ترمزهای سه زمانه، هوا را به داخل لوله ها می‌فرستد و به این وسیله لنت ها را خلاص می‌کند. در واقع، همه وسایل نقلیه جاده‌ای که ترمزشان بادی است، دارای یک سیستم خلاص کننده تدریجی هستند که فشار را افزایش داده و لنت ها را خلاص می‌کند. اجزاء مهم ترمزهای بادی فونداسیون عبارتند از:

کمپرسور هوا: هوا را به داخل مخازن ذخیره پمپ می‌کند تا در سیستم ترمز مورد استفاده قرار بگیرد.

کنترلگر کمپرسور هوا: لحظه باز و بسته شدن دهانه کمپرسور را کنترل می‌کند تا حجم هوای ورودی به مخزن را تعیین کند. 

سوپاپ تخلیه: وقتی خودرو متوقف است و از آن استفاده نمی‌شود، سوپاپ تخلیه مخازن ذخیره هوا را باز می‌کند تا هوا تخلیه شود.

سوپاپ زیر پایی (پدال ترمز): وقتی فشار داده می‌شود، هوای مخزن ذخیره آزاد می‌شود.

اتاقک ترمز: محفظه سیلندر مانندی که دارای یک رگلاتور متحرک است. این رگلاتور متحرک یک دیافراگم یا یک مکانیسم را به حرکت در می‌آورد. 

میله پرس: میله‌ای آهنی و شبیه به پیستون که اتاقک ترمز را به رگلاتور متحرک وصل می‌کند. وقتی جمع می‌شود، لنت ها خلاص می‌شوند؛ وقتی باز می‌شود، لنت ها درگیر می‌شوند.

رگلاتور متحرک: بازویی که میله پرس را به محور S متصل می‌کند تا فاصله بین لنت ها را تنظیم کند.

محور S: میله‌ای که سر آن شبیه حرف S است و لنت ها را از هم جدا کرده و به کاسه ترمز می‌چسباند.

لنت: یک مکانیسم آهنی روکش دار که به کاسه ترمز می‌چسبد و موجب تولید اصطکاک می‌شود.

فنر برگشت: یک فنر سخت که به لنت متصل است و آن را سر جایش برمی‌گرداند.

وقتی پایتان را از روی پدال ترمز برمی‌دارید، فشار هوا زیاد شده و به دیافراگم یا به محور S فشار وارد، و لنت ها را آزاد می‌کند. به محض این که دوباره پدال را فشار بدهید، فشار هوا کم می‌شود، محور S را می‌چرخاند و لنت ها را به کاسه می‌چسباند. کمپرسور دوباره مخزن را پر از هوا می‌کند و وقتی پایتان را از روی پدال برمی‌دارید، دوباره فشار هوا به حالت اولیه‌اش برمی‌گردد. ترمزهای اضطراری بادی، سیستم های مکملی هستند که از طریق یک دکمه روی داشبورد فعال می‌شود. قبل از این که خودرویی را برانید که ترمز بادی دارد، باید دکمه ترمز اضطراری را بفشارید تا هوای سیستم تأمین بشود. اگر سیستم نشتی داشته باشد، فشار هوا پایین می‌آید و ترمز اضطراری را فعال می‌کند. کامیون های سنگین اغلب مجهز به ترمز اگزوز نیز هستند که روی موتور قرار دارد و مستقل از سیستم ترمز بادی عمل می‌کند. تا اینجا یاد گرفتیم که ترمز بادی چگونه کار می‌کند. در ادامه مطلب بیایید ببینیم چه مراقبت هایی می‌تواند از بریدن ترمز جلوگیری کنند.

 

اقدامات پیشگیرانه

ترمز بادی

هر یک از ایالت های آمریکا مقررات خاصی در مورد استفاده از ترمزهای بادی دارند. برای این که گواهینامه پایه یک بگیرید باید تعمیر و نگهداری از کامیون را هم بلد باشید. قبل از این که وارد جاده شوید، بهتر است این موارد را کنترل کنید:

- اطمینان حاصل کنید حداقل فشار باد در سیستم ترمز برای اتوبوس کمتر از  psi85 و برای کامیون کمتر از 100 نباشد. 

- اطمینان حاصل کنید بیشتر از دو دقیقه طول نمی‌کشد تا فشار هوا از حدود 80 تا psi  100 به 600 تا psi 900 برسد (که به آن نرخ تولید هوای فشرده می‌گویند).

- اطمینان حاصل کنید که فشار باد خروجی از کمپرسور بین 120 تا psi 135 است. فشار باد ورودی باید 20 تا psi 25 کمتر از فشار باد خروجی باشد. 

بهتر است نگاهی هم به وجود آب در سیستم ترمز بیندازید. آب محصول جانبی هوای فشرده شده است. لوله های ترمز بادی با آب میانه خوبی ندارند، به خصوص در هوای سرد که قطعات یخ می‌توانند وارد مکانیسم لنت شده و چرخ را قفل کنند. برای جلوگیری از این مشکل، بیشتر سیستم های مدرن دارای سوپاپ های خشک کن اتوماتیک هستند که داخل مخازن هوا تعبیه می‌شوند. ترکیب کننده هوا هم ممکن است مشکل‌ساز باشد. واشرهای لاستیکی فرسوده باعث نشت هوا می‌شوند. البته کمپرسور می‌تواند نشتی های کوچک را جبران کند، ولی اگر کمپرسور خیلی شدید کار کند، از کار می‌افتد. همانطور که پیشتر دیدیم، نشت هوا لزوماً چیز بدی نیست، فقط ممکن است در راه بمانید. شاید گیر کردن وسط یک گذرگاه کوهستانی جزو برنامه سفر رانندگان کامیون نباشد. حساسیت بالای ترمز هم ممکن است باعث بروز تصادف بشود، به خصوص برای رانندگان کم تجربه. سیستم ترمز بادی برای وسایل نقلیه‌ای طراحی شده است که بار سنگین حمل می‌کنند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که خطوط ترمز دوتایی که روی بزرگراه ها دیده می‌شوند از کجا می‌آیند؟ چرخ عقب کامیون های خالی و یا کامیون هایی که بار سبک دارند قفل می‌کند و این خطوط را به وجود می‌آورد.

ترمز بادی

شاید بزرگترین کابوس یک راننده تریلی، قیچی کردن باشد. ابداً صحنه خوبی نیست که ته تریلر در کنار کابین قرار بگیرد. تریلی هایی که در برف یا باران حرکت می‌کنند، در صورت استفاده زیاد از ترمز، ممکن است قیچی کنند. بیشتر خودروهای مدرن از یک سیستم مضاعف هم در کنار ترمز بادی استفاده می‌کنند. در صورتی که یکی از سیستم ها از کار بیفتد، سیستم دیگر آماده به کار است. امروزه ترمزهای ضد قفل در تریلی ها هم به چشم می‌خورند و بسیار شبیه ترمز ABS خودروهای سواری کار می‌کنند. روی هم رفته، ترمزهای بادی کارآمد و قابل اعتماد هستند و شاید دلتان بخواهد روی خودرو سواری خودتان هم ترمز بادی داشته باشید. بهتر است بدانید سیستم ترمز بادی فضای زیادی اشغال می‌کند و در خودروهای سواری کاربرد ندارد. مخازن باد آن هم که ابداً داخل خودروهای سواری جا نمی‌شوند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , بادی , کاسه ای , دیسکی , اضطراری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

27 نظر

با سلام وقتی که کامیون درجا کار میکند چرا باید ترمز دستی رو آزاد کرد دلیل چیه
30

با سلام وقتی که کامیون درجا کار میکند چرا باید ترمز دستی رو آزاد کرد دلیل چیه
13:33  1398/06/04
پاسخ دادن
سعید
3

سلام خسته نباشید تعمیر کار تخصصی خشک کن اسکانیا جدید می خواهم ممنون
23:21  1397/07/22
پاسخ دادن
میرویس رحیمی
0

تشکر بسیار زیاد .متن شما بسیار آموزنده بود
19:20  1396/11/07
پاسخ دادن
کلینیک ترمزاطمینان . محسن باقری
0

باسلام به دانش هنر وفن .دوستان عمل کرد سیستم ترمز کامیون ها متنوع است مثال کامیون تریلرکه منجر قییچی شدن میشوند بخاطردرست عمل نکردن سیستم ترمز می باشد که( 1فشار ترمزروی محور اکسل میباشد 2 نهایت قدرت تر مز برخلاف کنترل اولیه عمل میکند ) طریق عمل کرد صحیح ترمز بطور مرحله ای (1)محور تریلر (2)محور دفرانسیل (3)محور اکسل میباشد .تنظیم سوپاپها به طریقی باید باشد که کنترل ، مرحله ای عمل کندیعنی بر اثر فشار کمتر روی پدال ترمز ، ترمز کمتر وهرچه به پدال ترمز بیشتر فشار واردکنید ترمز بیشتر.🔧🔧🚐🚛09132888655 بااطمینان برانید.🔧🔧
11:07  1396/02/15
پاسخ دادن
بهنام
13

سلام دوستان عزیز میخاستم بدونم تقسیم باد پنج راهی بعد از ساعتی ک ب تانک ها متصله دقیقا چ کارهایی انجام میده لطفا جواب بدین ممنون میشم
18:28  1395/08/10
پاسخ دادن
علی
0

همانطور که از اسمش مشخص است وظیفه تقسیم باد تقسیم باد بین تانک بادها و سوپاپ ها و ترمز دستی کامیون است.به طور مثال
وقتی فشار باد به 6 بار برسد تقسیم باد .باد را برای ترمز دستی آزاد میکند تا ترمز دستی آماده به کار برای آزاد کردن چرخ های کامیون شود.
20:23  1395/10/29

Ali Bvr
0

اسمش روشه تقسیم باد بین مخازن باد و غیره
12:13  1402/01/23

محسن
0

یکی از مهمترین دلیل استفاده نکردن از روغن ترمز این است که در هنگام ترمز گیری کامیون به دلیل انژی جنبشی زیاد ، روغن ترمز داغ شده سپس به بخار تبدیل میشود و ترمز حالت اسفنجی پیدا میکند

در ترمز های بادی هم در صورت ترمز های مکرر مخزن باد خالی شده و احتمال خطر وجود دارد.

چنانچه ترمز دستی را در کامیون بکشیم در صورت خالی شدن باد ،با رها کردن ترمز دستی ، ترمز آزاد نمیشه.برای آزاد کردن ترمز دستی حداقل فشار تانک باد به 4 بار برسد.این مکانیزم به خاطر اینه که خودرو بدون حداقل فشار باد به حرکت در نیاد
20:33  1395/07/23
پاسخ دادن
محسن
0

البته درباره اینکه چرا از روغن ترمز استفاده نمیشه یکی از مهمترین دلایلش میتونیه این باشه که در صورت ترمز گرفتن به علت حرارات زیادی که تولید میشه ممکنه روغن ترمز بخار شده و ترمز حالت اسفنجی پیدا میکند و این حالت خطرناک هستش.

گذشته از این تو جاده ها در صورت ترمز های پیاپی فشار مخزن کامیون ها کم شده و احتمال خطرات بعدی وجود دارد.
16:41  1395/07/23
پاسخ دادن
هومن
0

سلام باتشکر مطلب بسیار اموزنده بود .یه سوال داشتم چرا وقتی ماشینو خاموش میکنم بعد ۲دقیقه فشار هوای مخزن از ۹ به ۶ میرسه؟بلافاصله خالی میشه حتی تو زمان حرکت فشار به ۹که رسید دوباره خالی میشه تا برسه ۶بعد میره بالا و این اتفاق پشت سرهم میفته!! ماشین کامیونت فاو هستش
08:09  1395/07/11
پاسخ دادن
Ali Bvr
0

باید خدمتتون عرض کنم که خشک کن یا همون ساعت وقتی عطسه میزنه، اگر از جایی نشتی باد وجود نداشته باشه نباید آمپر برگرده.
باد که پر شد ماشین و خاموش کنید و بگردید دنبال صدای باد و اون و برطرف کنید
11:57  1402/01/23

صادق
2

با سلام . ماشین ایسوزو رو میشه ترمزشو بادی کرد؟؟
07:30  1395/04/10
پاسخ دادن
سلام
0

کار نشد نداره.ولی باید تسمه کمپرسور باد رو به موتور وصل کرد که موتور این ماشین برای این کار یه مقدار ضعیفه.البته یه مقدار.ولی میشه
این سرعت و قدرتی هم که شما در این ماشین میبینید به لطف سوپره این ماشین هستش
13:18  1395/04/10

امیر
11

مراکز فنی حرفه ای در مورد ترمز بادی کجا هسته ممنون میشم
10:14  1394/07/19
پاسخ دادن
سجاد
0

مرکز تربیت معلم واقع در حسن آباد کرج
14:38  1396/10/27

حسن
2

بیشتر از کامیون گفته شد قطار چطور؟
22:53  1394/07/11
پاسخ دادن
محمد رضا
13

سلام ببخشید درباره تعمیر سوپاپ باد کتابی هم هست یا در مورد شکل کار کرد
سوپاپ های باد
13:11  1394/07/10
پاسخ دادن
رضا
8

با سلام خدمت دوستان
مطلب جالبی بود. من خودم لیسانس مکانیک دارم و سالهاست که رانندگی با خودرو های سنگین را تجربه کردم. سیستم ترمزهای بادی کارکرد بالایی برای ماشین های سنگین دارند.اما به نظر من استفاده ناصحیح از این سیستم ترمز می تواند خطراتی را برای راننده و اطرافیان داشته باشد.زیاد از حد ترمز زدن که باعث خالی شدن مخزن باد و داغ شدن لنتها می شود و همینطور یخ زدن سیستم ترمز که خطرات خودش را دارد.
15:08  1394/01/18
پاسخ دادن
مهدی خمر
2

سلام من تعمیر کار سیستم باد وهیدرولیک در زاهدان. استم. ماشینهای سنگین امروزی از یک سواری سیستم ترمزشون اطمینانی تره خاطرتون جمع جمع اگه پول دارین بخرین
11:08  1393/09/04
پاسخ دادن
کاربر: مهدی قلی زاده
2

با تشکر از شما. اما حرف من هم مثل حرف شما بود! بله درسته اگر باد یک خودرو سنگین امروزی تخلیه بشه، چرخها قفل میکنن، به وسیله همون فنر قوی که خدمتتون گفتم، که در هنگام گرفتن ترمزدست هم به همین صورت عمل میشه، اما در هنگام ترمز گیری فشار باد به کوزه باد فرستاده میشه و عمل ترمز گیری رو انجام میده.
13:17  1393/02/02
پاسخ دادن
کاربر: مهدی قلی زاده
8

خوب بود اما با اجازتون من 2تا نکته رو خدمتتون بگم!
1. اون اول که گفتین کامیون حرکت نکرده، خب درسته خودروهای سنگین تا فشار باد مخازن تکمیل نشه حرکت نمیکنه، اما شما گفتین کلاچ گرفته و دنده رو جا زده، خدمتتون باید بگم که تا باد تکمیل نشه، کلاچ هم غیر فعاله!
2. شما گفتین که وقتی ترمز میگیریم فشار باد در کوزه باد سر چرخ کم میشه و ترمز گرفته میشه! اما اینطور نیست، در هنگام ترمز گیری فشار باد در کوزه باد سر چرخ بالا میره. ولی در هنگام گرفتن ترمزدست، باد موجود در کوزه باد تخلیه شده و به وسیله یک فنر قوی ترمزدست گرفته میشود.
20:17  1393/02/01
پاسخ دادن
کاربر: سیروس
3

جهت بند 1 هم مطلب سایت درسته و هم شما درست میگی آقا مهدی منتها این مربوط به دو گونه متفاوت از کامیونهای نسل قدیم( ابتدای مقاله ) و نسل جدید (نظر آقا مهدی )میباشد. اغلب کامیونهای قدیمی مثل ماک-بنز-داف-اینترناش و .. کلاچها ی سیمی و شیشی داشتند و دارند که ربطی به سیستم باد نداره . فقط ولوو و اسکانیا برخی محصولات قدیمیش هم کلاچ بادی دارن.
2- دبه ترمز سر چرخ یا بقول شما کوزه ترمز در اغلب کامیونهای امروزی دوبل و دو مداره هستند و فشار باد روشون همیشه بایست تنضیم باشه ( معمولا چرخهای محرک ولی در بعضی کامیونهای جفت مثل ولوو فقط محور وسط دبه دوبله) و لوله ورود خروج و مقسم باد دارند در هر صورت بر خلاف دبه های قدیمی که بمحض خالی شدن باد ماشین را میافتاد و همیشه جلو چرخشون بایست سنگ و دنده 5 میزاشتن ، دبه های دوبل در صورت خالی شدن باد قفل میشن و ماشین حرکت نمیکنه...پیروز باشی
12:06  1393/02/02

محمد پاک
8

بسیار مطلب قشنگ و اموزنده ای بود ولی متوجه نشدم اگه بخوایم کامیون حرکت بدیم اولش چجوری سیتم ترمز بادی رو غیر فعال کنیم؟
08:48  1393/02/01
پاسخ دادن
کاربر: سیروس
4

وقتی کامیون استارت میخوره بمحض اینکه فشار باد از حد مجاز کمتر باشه ،کمپرسور شروع به ذخیره باد تووی مخازن میکنه. تا زمانی که فشار باد مخازن به حد مجاز برسه سپس سوپاپ کمپرسور آزاد و از مدار خارج میشه . دیگه ماشین آماده حرکته....
تووی پاسخ به آقای قلی زاده تنظیم درسته ..اشتباه تایپ شده..
12:41  1393/02/02

اسد
1

سلام خدمت دوستان و همکاران عزیز بایستی بوسترهای دوبل قسنت ترمز دستی را به وسیله پیچهای سر بوستر لزاد کرد یعنی انها را خدود هفت سانت باز کنی
02:03  1396/07/08

محمد480
4

راه های مختلفی میشه غیر فعال کرد یکی باز کردن جغجغه دبه به کاسه چرخ یا بازکردن پیچ سر دبه ترمز یا این که راه ساده تر اینه که اگه مثلا باتری خوابیده بود و خواستید ماشین رو روشن کنید از باد یکی از لاستیک هایی که فشار روش کمتره یا زاپاس بدید به کپسول باد تا ترمز و کلاج ازاد بشه و ماشین رو دنده بذارید و اگه شیب داشته باشه میشه ماشین رو روشن کرد اما باید موظب بود اتفاقی پیش نیاد بنده شاهد چنین استفاده ای بودم و ماشین به راحتی روشن شده و بعد باد لاستیک هم انجام شده
23:40  1396/07/11

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : مال من تحویل ۳۱ خرداد بود فاکتور شد
J7بهمن : سلام و عرض ادب جسارتا شما تاریخ ثبت نامتون کی بوده؟
الناز : سلام کی این پیام اومده براتون
J7بهمن : سلام و عرض ادب جسارتا شما تاریخ ثبت نامتون کی بوده؟
مسعود : دوستان عزیزکه شماره درخواست بنده رو خواستن شاهین جی ۱۲۰۵۶۳۶۰ پذیرش هم 19342995 سخا هم یادم نیس ولی همون برج ۹ بود تحویل دادم پیامکهای تبدیل رو هم اقدامی نکردم
مسعود : دوستان عزیزکه شماره درخواست بنده رو خواستن شاهین جی ۱۲۰۵۶۳۶۰ پذیرش هم 19342995 سخا هم یادم نیس ولی همون برج ۹ بود تحویل دادم پیامکهای تبدیل رو هم اقدامی نکردم
شهابx5 آبان : کرمان موتور از همه چی کره میگیره ،پس منتظر پیامک افزایش قیمت از سوی کرمان موتور باشید بخاطر اعتصاب کامیون داران خخخخ
جک j4 : سلام اقا مسعود j4 خبلی ممنونم از توضیحاتتون .. فقط اینکه شما سود تاخیر رو از زمان تحویل سیستمی تا تاریخ فاکتور حساب کردید ؟ یا تا زمان دریافت خودرو ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارخودشه : اینایی که به دروغ میگن فاکتور شدن همشون کار توحیددلال هستن با اسم مستعار تا ثابت کنه تاریخایی که میگه دقیق هستش
تیگو 7 : سلام از مجوز تیگو 7های بدبختی مثل من چه خبر؟ کسی هست تحویل گرفته باشه اردیبهشت ماه؟ ثبت‌نامی آذر تحویل 14اردیبهشت اما خبری از مجوز نیست مدارک هم همه اومده
پاناهومن : سلام فکر نکنم افزایش بخوره بنده اول 12تیر ماه تحویل خودرو بود بد شد 31تیرماه….دعوت نامه واریزهم تاریخ 17اردیبهشت ماه اومدهمون روز هم واریز کردم..خدارو شکر افزایش نخورد فکرم نکنم تا برج 6افزایش بخوره
بکنتم : نیام بالا سرت توحیددلال فک نکن زرنگی با یه اسم دیگه فحاشی میکنی
خودتی😉 : اینم یه اسم مستعار خود توحیددلال هستش داره از خودش تعریف میکنه
محمد 19مهر : هیچ کس حق نداره تجمع فردا رو بهم نزنه آنقدر عصبی هستم که یه تنه فردا جوابگوی سایپا هستم تا دیروز هیچ کس حرف از تجمع نمی‌زد همین که ما تجمع گذاشتیم اینا هم تجمع گذاشتن کاری نداره که تجمع فردا بیاین هروقت هم تجمع میذارید من هم میام ولی واسه فردا دارم لحظه شماری میکنم
محمد 19مهر : نه این دفعه داخل نمیریم سری پیش بی تجربگی کردیم این دفعه جلوی در می مونیم اگه حرفی دارن عوامل سایپا بیان بیرون توضیح بدن حرف بزنن
حسین : داش محمد من شهرستانم صبح داداشم ساعت 10 میاد مرسی نرم داخل چون سری پیش داداشم ده نیم رسید آنجا گفت کسی نبود ولی شما داخل بودین
احسان 28بهمن : آقا توحید قارداش بنده شخصا روی ماه شما رو می‌بوسم جهت اینکه اطلاعات درست میدید ،وقت میذارین به تک تک سوالات جواب می‌دین ،واقعا دمت گرم خیلی مردی ،دلسرد نشو اینان مگسانن به دور شیرینی
احسان 28بهمن : با سلام احمق الاف بیکار ،خرمگس معرکه واقعا با آزار و دروغ چی بهت میرسه، واقعا شما خرمگسان معرکه دنبال چی هستین با دروغ شایع پراکنی ، بدبخت دنبال نون باش