چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اردبیل : سلام دوستان من ثبت نامی x5 در دی ماه هستم از همه کسانی که در دی ثبت نام کردند میپرسم میگویند شاسی شده وپلاک شده اما برای من نه تنها شاسی نشده بلکه درسایت تکمیل وجه هم زرد نشان میدهد. به نظرتون چی کار کنم؟؟؟؟؟
X5 : دوستان کسی میدونه ثبت نامی های آبان ماه کی قراره بارگیری بشه؟
شاهین پلاس اتوماتیک : مبارک باشه ، براتون sms اومد یا وضعیت رو چک کردین فهمیدین فاکتور شدین ؟
تارا v4 تیرماه : سلام.اره فقط همونا و رنگ و شاسی ماشینو نشون میده
دوست : ظاهرا به همه ۱۵ و ۱۶ اسفندی ها سفید شیری فاکتور کردن. درسته؟ اگه کسی رنگ دیگه فاکتور شده اعلام کنه.
ناهید : از دوهفته پیش که تجمع شد کلا متوقف شد فاکتور
محمد : اگه همینایی که میرن تجمع باعث گرونی شاهین نشدن بهانه ندادن دست سایپا که فشار بیاره به صمت گرون کن تا تولید ببریم بالا وگرنه نمیصرفه
bac x3 : با سلام دوستان عزیزی که در اردیبهشت خودرو bacx3 تحویل گرفتند چه مبلغی بابت تفاوت مالیات و عوارض سال ۱۴۰۴ با ۱۴۰۳ پرداخت کردید؟
وحید : سلام دوستان پیرو صحبت دوستمون آقا ماشین ها رو به قیمت برای فروش بگذارید حداقل بعداز این همه انتظار به قیمت واقعی بفروشیم من دیدم میام جلو جلو میزان برای فروش اونم به قیمت مفت بابا کسی نمیاد ماشینی که هنوز فاکتور نشده رو بگیره لطفا بازار خراب نکن
خشایار : دوستان گرامی سلام وقتتون بخیر میگم کسی ایکس پنج با چشماش رویت کرده ببینم مشکلش حل شده یانه مممنونم اطلاع بدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 17خرداد : 17خرداد هستم و هنوز فاکتور نشده
توحید ارومیه : با کارشناس تماس بگیر چون اینطور چیزی نبوده تا حالا شما الان کمک کم تو یکماه نیم تاخیر هستید که این پول بابت چیه جالبه
خسارت دیده از سایپا : افرین بشما. سایپا هم میدونه مردم بیخیالن میخوان همه کاراشونو بکنن سر فرصت مناسب اونوقت برن سراغ سایپا. اینوری یک ماه دیگه وقت دارن باریکلا عجب پیشنهادی
علی : تاریخ تحویل سیستمی تون چه زمانی بوده؟
محسن : دوست عزیز شما همون پرسنل سایپا هستید در پوستی دیگر یک سوال شما راهنمایی میکنید تاحلا چندتا خودرو تحویل گرفتی ثبت نام کردی
الاف سایپا : آی مردمی دارین این همه اعتراض رو میبینید بالا غیرتن پولتونو به ماشین دسته دوم بدین ولی دست این دزدها نزدید حداقلش اینه فکرت راحته درگیری فکری نداری
ساینا دوگانه : سلام آقا توحید من از 22 اسفند تا الان 4 میلیون سود تاخیر بهم دادن الانم باید 2700 واریز کنم که فاکتور کنن اونم یک ماه دیگه ؟ چرا اینقدر سود کم تعلق گرفته بهم ؟ پیش فروش بودم مرحله اولم ول آذر ریختم
شیدا : پاسخ به RS تحویل هفته چهار اردیبهشت: من پذیرش 10 دی تحویل هفته چهارم اردیبهشت تکمیل وجه 1 اردیبهشت در وضعیت آماده تخصیص ام. یه آقایی چند روز پیش گفت 31 فروردین تکمیل وجه کرده rs و فاکتور شده. الان خوندم واسه شما نشده واقعا معلوم نیست چجوریاست
محمد 207دنده ایTU5 : البته در حالت خوشبیانه 1میلیارد و 200 ......
ساینا اس1404 : پیش بینی در گدال شده قیمت ساینا به قیمت 650میلیون و تا انتهای سال از 750میلیون عبور خواهد کرد