خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میشه جواب بدید : از کجا باید ببینم فاکتور شده یا ن
شاهین پلاس اتوماتیک : ممنون از شما، ولی فکر می کنم نهایت تکمیل وجه های تا 21 اسفند فاکتور شدن ، الان من 22 اسفند م سخامم همون روز ثبت کردم تو وضعیت هم زده عدم نقص پرونده ولی هنوز فاکتور نشدم. انشاالله که همه هر چه زودتر فاکتور بشن و ماشیناشو تحویل بگیرن
محسن : مگه میشه؟ مانده مبلغ ماشین به روز محاسبه میشه
امیر : اگر تکمیل وجه اسفند رو ۱۵ تا ۲۶ ام بگیریم الان تقریبا نصف اسفندیا فاکتور نشدن.
محمد : سلام یک ماه قبل از تحویل بهت پیام میدن دو هفته مهلت واریز داری
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : نسبت به چه ماشینی میگید اشغاله؟ همکارم ساینا داشت شاهین cvt با 15000 کیلومتر کارکرد خریده میگه محشره
محمد : سلام یک ماه قبل از تحویل بهت پیام میدن دو هفته مهلت واریز داری
سیاوش : با عرض سلام ادب واحترام خدمت دوستان و اعضای گروه شاهین پلاس اتوماتیک وتبریک به مناسبت عید وهمچنین فاکتورشدن وتحویلی خودروهای اعضاخداراشکر باانرژی مثبتی که داشتیم ویاری حق ودوستان مطالبه‌ گر درسته باتاخیرولی خداراشکر طبق نظرات وپیامهای دوستان تقریبا اسفندیها که اونورسال تکمیل کردنداوکی شدن فقط دوستانی که مشکل سخاداشتندودرفروردین به علت تعطيلات رفع کردندموندندکه تعدادشون کمه اینشاالله دیگه کم کم باید منتطراردیبهت باشیم من خواهش میکنم دوستان اردیبهشتی اعلام کنن چه تاریخ تکمیل وسخا کردندتامثل قبل آمار بیاد دستمون من خودم۶شهریور وتکمیل۲اردیبهشت سخا ۳اردیبشت هست اگه خدابخواد تا سربرج باید استارت اردیبهشت بخورد ضمنا امید وارم دوستان چرخ ماشینشون بچرخه و اونایی که قصدفروش دارن هم برکت براشون داشته باشه.ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو8 : شانس گه ما همش میخوره تو تعطیلی تو قبر پدرشون .... 3/20فاکتور شده هنوز هیچ غلطی نکردن 4/1هم تحویل ماشینه خدا میدونه چقدر تاخیر بخوره خدا لعنتشون کنه
دنا اپشنال شهریور : الان که گرون کردن سریع تحویل میدن
ساینا : گارانتی خودرو چطوری فعال کنم خودش ازلحظه تحویل فعال میشه یابایدکاری کنم ؟
جلیل : تحویلم 4 تیر بود رنگ سفید
ساینا : چندروزپیش خودرو رو تحویل گرفتم میخوام ببینم چه مدارکی رو پست میاره درخونه ؟ همه چی ارسال میشه یابرای دریافت سندبایدبرم نمایندگی ؟
جلبل : سلام دوستان چهارشنبه مال من فاکتور شد پانا فولادی طرح مادران فروش فوری واریز کل وجه 7 فروردبن تبدیلم اومد نزدم
حمید : ممنون هادی جان
فرزانه : شما چه شهری هسی ؟؟
میلاد : 25 ساعت ده همه جلوی سایپا قسمت فروش باشیم . وگرنه ماشینو نمیدن هیچ . گرون تر هم میکنند . بنابراین . همه بیایید . منم میام .
فرزانه : من هسم