شرایط تعویض خودروهای معیوب

 

شرایط تعویض خودروهای معیوب

 
 تعویض خودروهای معیوب در حالی به‌عنوان یکی از بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، توسط خودروسازان به اجرا درآمده که به گفته آنها، طبق این الزام، تا به امروز بالای هزار دستگاه محصول عیب دار در هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز، تعویض شده است.
 
اواخر خرداد 86 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی خود، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را به تصویب رساندند تا مشتریان به دریافت خدمات بهتر از سوی خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان، امیدوار شوند. این قانون که در آن زمان دارای 11ماده و 8 تبصره بود، یک هفته پس از تصویب، مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و آماده ابلاغ به خودروسازان شد. این در حالی بود که به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون موردنظر چهار سال در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاک خورد و مسوولان مربوطه سرانجام در پاییز 90 آن را به خودروسازان ابلاغ کردند. آیین‌نامه اجرایی این قانون دارای پنج فصل و 43 ماده بود و ابلاغ آن، امیدواری‌ها را برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به مشتریان، افزایش داد.
 
با این حال، این امیدواری به تدریج جای خود را یاس و نامیدی داد، چه آنکه آیین‌نامه ابلاغی عملا نتوانست دردی از مشتریان خودرو کشور دوا کرده و انتظارات آنها را برآورده کند. در واقع این آیین‌نامه به دلایلی از جمله وجود نقصان و کم و کاستی در مفاد و همچنین کم اعتنایی خودروسازان و واردکنندگان به اجرای آن، عملا نتوانست نقاط ضعف شرکت‌های خودروساز داخلی را به خصوص در حوزه خدمات پس از فروش، پوشش دهد. از همین رو با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به اصلاح آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو گرفت تا با این کار، زمینه را برای اجرای مفاد مربوطه و همچنین اضافه کردن تبصره‌هایی جدید (به نفع مشتریان) فراهم کند.
 
هرچند بازنگري و اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون از چند سال قبل تر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، با این حال دولت یازدهم سرانجام آن را نهایی کرد. بر این اساس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواخر سال 93، اصلاحیه آیین نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را امضا کرد و آن را برای تصویب نهایی به دولت فرستاد. دولت نیز در نهایت طی فروردین ماه امسال، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را تصویب و آن را به مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، ابلاغ کرد.
 
یکی از اصلاحات بسیار مهمی که در قانون موردنظر انجام شد، در نظر گرفتن قوانین جدید برای خودروهای به اصطلاح معیوب بود، چه آنکه خودروسازان را موظف کرد به هر نحو ممکن از جمله «تعویض خودروهای عیب دار»، رضایت مشتریان را جلب کنند. بر این اساس و طبق ماده 9 اصلاحیه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، «عرضه‌کننده (اعم از خودروساز و واردکننده) موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف‌کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از نبود عیب، خودرو را تحویل دهد.» این ماده یک تبصره بسیار مهم دارد که طبق آن، «عرضه‌کننده موظف است در صورت وجود عیب احتمالی در خودرو، عیب مربوطه را مطابق زمان استاندارد تعمیراتی رفع کند، مشروط بر آنکه رفع عیب، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود.» در ادامه این تبصره آمده که اگر عیب مربوطه رفع نشود، عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو یا اخذ رضایت کتبی از مصرف‌کننده (به هر نحو ممکن) اقدام کند.
 
ابلاغ این اصلاحیه اما در شرایطی است که به گفته خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعویض خودروهای معیوب پیش از این ابلاغیه به اجرا درآمده است. البته آمار و ارقام اعلامی از سوی خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، متفاوت از یکدیگر است؛ به‌نحوی‌که آمار جاده مخصوصی‌ها از تعویض خودرو، به چند هزار دستگاه می‌رسد، اما وزارت صنعتی‌ها از تعویض چند ده هزار محصول معیوب صحبت به میان می‌آورند. هرچه هست، روند تعویض خودروهای معیوب در خودروسازی کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده و بر این اساس، مشتریان می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به تعویض خودرو خود اقدام کنند.
 
 
 
شروط تعویض خودروهای عیب دار
 
اما تحت چه شرایطی خودروسازان نسبت به تعویض محصولات عیب دار عرضه شده به مشتریان، اقدام می‌کنند. آن‌طور که یک مقام مسوول در صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، خودروسازان معمولا از سه روش برای جلب رضایت مشتریانی که خودروشان دارای عیب است، استفاده می‌کنند و تعویض خودرو نیز یکی از آنهاست.
 
وی با بیان اینکه خرابی موتور، 100 درصد به تعویض خودرو منجر می‌شود، می‌گوید: اگر خودرویی که تحویل مشتری داده‌ایم دارای عیب موتوری باشد، اقدام به عوض کردن موتور نخواهیم کرد و بلافاصله محصولی جایگزین تحویل خواهیم داد. این مقام مسوول می‌افزاید: در روش دوم، اگر مشتری برای یک عیب مشابه، بیش از سه بار به نمایندگی مراجعه و موفق به رفع عیب نشود، باز هم نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام خواهد شد. به گفته وی، در روش سوم نیز که دارای دو راهکار است، یا خسارت خواب خودرو به مشتریان پرداخت می‌شود یا خودرویی جایگزین به‌طور موقت در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. این مقام مسوول توضیح می‌دهد:به‌عنوان مثال، اگر خودرویی بیش از یک مدت مشخص در قانون (احتمالا بین پنج تا هفت روز)، در نمایندگی بماند و تعمیر نشود، خسارتی مشخص (مثلا در قالب هزینه آژانس مشتری در روزهایی که خودرو وی در نمایندگی خوابیده) پرداخت خواهد شد؛ همچنین ممکن است به جای پرداخت خسارت، خودرویی به‌طور موقت و تا زمانی که خودرو معیوب تعمیر می‌شود، در اختیار مشتری قرار بگیرد.
 
به گفته وی، هرچند بیشتر این خدمات در دوره گارانتی ارائه می‌شود، با این حال خارج از این دوره نیز اقداماتی برای جلب رضایت مشتریان صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال، مورد داشته‌ایم که مشتری پس از پنج سال استفاده از خودرو، تقاضای دریافت خسارت به‌خاطر وجود عیب در این محصول را داشته و خودروسازان نیز به نحوی (مثلا پرداخت مبلغی به اصطلاح و تحت عنوان خسارت) رضایت وی را جلب کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تعویض خودرو معیوب , خدمات پس از فروش خودرو , فراخوان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

گلی
0

ماشین من بعلت دور رنگ بودن قابل تحویل نبود کسی میدونه چقدر زمان میبره ماشین جدید بدن شرکت سایپا
16:32  1403/02/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

یه بنده خدایی سمند گرفته بود دنده 2 جا نمیرفت. برد بهش گفتن دنده 2 که لازم نیس. از 1 برو 3.
یه بنده خدای دیگه ماشینش نه که کولرش خراب باشه اصلا کولر روش نصب نشده بود.
یه پراید تلویزیون نشون داد دنده عقب نداشت.
تعویض خودرو؟؟؟؟ بااااام؟؟؟ شیییبب؟؟؟؟
03:48  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
5

مرد مومن من 206 اس دی 95گرفتم داشبورد عوض کردن. موتور ایراد داشت نتونستن درست کنن.گیر بکس ایراد داشت عوض کردن.کولر 3 بار گاز زدن باز درست نشد.اخر فروختم با کلی ضرر.من نمی دونم چه غلطی می کنن تو ایران خودرو
20:07  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
6

هنوز یادم نرفته ایرانخودرو ماشین تحویل مردم میداد دنده عقب نداشت....
16:16  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

رفیق اینها دارند دروغ میگن مثل بوووووووق. چند صد نمونه میخوای نشون بدم که موتور ترک داشت. گیربکس ایراد داشت. اتاق ایراد داشت و..... که هیچ کس به داد مردم نرسید و با هزینه شخصی و تو تعمیرگاه شخصی رفع عیب کردند. تازه از طرف نمایندگی مورد توهین و بد رفتاری هم قرار گرفتند. این حرفها واسه تو رسانه هست و تو عمل هیچ کاری بجز فشار دادن نمیکنند
17:41  1395/05/23

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جک s3 به sr3 : بازم هر خبری شد لطفا اینجا اعلام کنید تا یک دلخوشی داشته باشیم. به خدا روزو شبمون تیره شده با این بد قولی کرمان موتور.
تارا اسفند سرامیک : سلام سرامیک داشتی
طاهر : البته ۳۲۱ اسفند ۱۴۰۲ و ۳۵۲ اسفند ۱۴۰۳ ولی هنوز فاکتور نشدم دوستان سود تاخیر چقدر میدن برای هر ماه؟
رضا : سلام ماشین من هنوز نرسیده دیروز تازه بارگیری شده .سال 402 من پارس داشتم ایران خودرو فارس از بارگیری تا رسیدن به نمایندگی شهر ما 3روز طول کشید احتمالا از تهران تا شیراز یا کرمان 5 روزی طول بکشه
نرگس : آقا رضا شما ماشینتون تحویل گرفتین
احمد : واسه منم مدارک از خراسان ارسال شده. دلیلش نمیدونم
سینا : آقا محسن شما ۱۳ خرداد فاکتور شدید چند روز قبلش وضعیت به عقب(تکمیل وجه) برگشت و بعد فاکتور شدید؟
بردیا پلاس : فروردین اصلا تکمیل وجه و فاکتور نکردن
تارا تیتانیوم : با سلام تحویل اسفند بودم دیروز پلاک تخصیص داده شد و بارگیری شد امروز از نمایندگی دلفان لرستان تحویل گرفتم فقط یه نکته برای دیدن فیلم از طریق یو اس بی فقط موقع توقف خودرو یا کشیدن ترمز دستی فیلم را میاره بالا زمان حرکت یا وقتی ترمز ترمز دستی را بخوابونیم فقط صوتی پخش میشه تصویر نمیاره بالا. هیچ راهی هم نداره قبلت دنا پلاس داشتم از قسمت تنظیمات درست میشد به نمایندگی گفتم. گفتند که راهی داره.
سینا : آقا محمد شما ۱۳ خرداد فاکتور شدید چند روز قبلش وضعیت به عقب(تکمیل وجه) برگشت؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : اصلا چنین چیزی نیست فروش فوری قیمت قطعی هست و فقط در صورتی که آپشن جدیدی بخاطر استاندارد اضافه بشه پول اون رو میگیرن و یا اگر سال عوض بشه تفاوت پول بیمه. چی گیرتون میاد مردم رو نگران کنید
207 : پارسال دوبار افزایش قیمت داشت یک بار برج 4 به بهانه استانداردهای 85گانه یک بار هم زمستان
محمودرضا : دقیقا تو فروش فوری ها که هیچ افزایش قیمتی غیر از الزامات قانونی مثل حق بیمه و سنسور عقب تعلق نخواهد گرفت. تو پیش فروشهای خرداد هم همینطور خواهد بود.
حسین : رانا سفید تحویل 11 خرداد، هفته پیش فاکتور شد و امروز رسید نمایندگی ان شالله فردا میرم برای تحویل دوستان نگران نباشن و اصلا به حرف یه عده بیکار دقت نکنید البته پیگیری کنید از نمایندگی و شرکت ولی نگران نباشید ان شاالله ماشین همه به موقع تحویل بشه
محمد جواهری : داداش برا رفیق منو دو روز بعد پلاک شدن دادن شما بابت عوارض امسال و بیمه چیزی پرداخت کردی
توحید ارومیه : آخر خرداد بین 25تا30به بعد به احتمال زیاد وضعیت برگشت می کنه واسه فاکتور
س : شنیدم ای اف سون متوقف شده حالا تو این گفتگو همه دارن میگن کلا متوقف شده به نظرم خیلی این حرفا مستند نیست
احمد آریان : اره راست میگی در میاد 397
افشاری : طبق بند 9 ماده الف تبصره دوم شرکت حق داره تا قبل از تحویل اگر قیمت مصوب توسط دولت تایید شد از مشتری بگیره و هیچ ربطی به مدل فروش نداره. تو قروش فوری هم دقت کنید نزده قیمت قطعی فقط زده فروش فوری الکی دل خوشی به خودتون ندید از هفته دیگه هم افزایش قیمت شدید
وحید تکمیل وجه 6 اسفند : آقایان،دوستان،عزیزان،هموطنان عزیزم،تکمیل وجه 6 اسفند هستم با تحویل سخای 7 اسفند،هنوز فاکتور نشدم،نشددددددددددم.5 اسفند هم هنوز فاکتورش کامل نشده،فوق العاده ها هم حداقل یکماه طول می کشه فاکتور بشن،اینقدر الکی خودتونو اذیت نکنید،هی چی شد چی شد راه انداختین،بسه دیگه.دنبال زیر بغل مارین؟!؟...