شرایط تعویض خودروهای معیوب

 

شرایط تعویض خودروهای معیوب

 
 تعویض خودروهای معیوب در حالی به‌عنوان یکی از بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، توسط خودروسازان به اجرا درآمده که به گفته آنها، طبق این الزام، تا به امروز بالای هزار دستگاه محصول عیب دار در هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز، تعویض شده است.
 
اواخر خرداد 86 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی خود، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را به تصویب رساندند تا مشتریان به دریافت خدمات بهتر از سوی خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان، امیدوار شوند. این قانون که در آن زمان دارای 11ماده و 8 تبصره بود، یک هفته پس از تصویب، مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و آماده ابلاغ به خودروسازان شد. این در حالی بود که به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون موردنظر چهار سال در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاک خورد و مسوولان مربوطه سرانجام در پاییز 90 آن را به خودروسازان ابلاغ کردند. آیین‌نامه اجرایی این قانون دارای پنج فصل و 43 ماده بود و ابلاغ آن، امیدواری‌ها را برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به مشتریان، افزایش داد.
 
با این حال، این امیدواری به تدریج جای خود را یاس و نامیدی داد، چه آنکه آیین‌نامه ابلاغی عملا نتوانست دردی از مشتریان خودرو کشور دوا کرده و انتظارات آنها را برآورده کند. در واقع این آیین‌نامه به دلایلی از جمله وجود نقصان و کم و کاستی در مفاد و همچنین کم اعتنایی خودروسازان و واردکنندگان به اجرای آن، عملا نتوانست نقاط ضعف شرکت‌های خودروساز داخلی را به خصوص در حوزه خدمات پس از فروش، پوشش دهد. از همین رو با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به اصلاح آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو گرفت تا با این کار، زمینه را برای اجرای مفاد مربوطه و همچنین اضافه کردن تبصره‌هایی جدید (به نفع مشتریان) فراهم کند.
 
هرچند بازنگري و اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون از چند سال قبل تر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، با این حال دولت یازدهم سرانجام آن را نهایی کرد. بر این اساس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواخر سال 93، اصلاحیه آیین نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را امضا کرد و آن را برای تصویب نهایی به دولت فرستاد. دولت نیز در نهایت طی فروردین ماه امسال، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را تصویب و آن را به مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، ابلاغ کرد.
 
یکی از اصلاحات بسیار مهمی که در قانون موردنظر انجام شد، در نظر گرفتن قوانین جدید برای خودروهای به اصطلاح معیوب بود، چه آنکه خودروسازان را موظف کرد به هر نحو ممکن از جمله «تعویض خودروهای عیب دار»، رضایت مشتریان را جلب کنند. بر این اساس و طبق ماده 9 اصلاحیه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، «عرضه‌کننده (اعم از خودروساز و واردکننده) موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف‌کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از نبود عیب، خودرو را تحویل دهد.» این ماده یک تبصره بسیار مهم دارد که طبق آن، «عرضه‌کننده موظف است در صورت وجود عیب احتمالی در خودرو، عیب مربوطه را مطابق زمان استاندارد تعمیراتی رفع کند، مشروط بر آنکه رفع عیب، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود.» در ادامه این تبصره آمده که اگر عیب مربوطه رفع نشود، عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو یا اخذ رضایت کتبی از مصرف‌کننده (به هر نحو ممکن) اقدام کند.
 
ابلاغ این اصلاحیه اما در شرایطی است که به گفته خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعویض خودروهای معیوب پیش از این ابلاغیه به اجرا درآمده است. البته آمار و ارقام اعلامی از سوی خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، متفاوت از یکدیگر است؛ به‌نحوی‌که آمار جاده مخصوصی‌ها از تعویض خودرو، به چند هزار دستگاه می‌رسد، اما وزارت صنعتی‌ها از تعویض چند ده هزار محصول معیوب صحبت به میان می‌آورند. هرچه هست، روند تعویض خودروهای معیوب در خودروسازی کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده و بر این اساس، مشتریان می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به تعویض خودرو خود اقدام کنند.
 
 
 
شروط تعویض خودروهای عیب دار
 
اما تحت چه شرایطی خودروسازان نسبت به تعویض محصولات عیب دار عرضه شده به مشتریان، اقدام می‌کنند. آن‌طور که یک مقام مسوول در صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، خودروسازان معمولا از سه روش برای جلب رضایت مشتریانی که خودروشان دارای عیب است، استفاده می‌کنند و تعویض خودرو نیز یکی از آنهاست.
 
وی با بیان اینکه خرابی موتور، 100 درصد به تعویض خودرو منجر می‌شود، می‌گوید: اگر خودرویی که تحویل مشتری داده‌ایم دارای عیب موتوری باشد، اقدام به عوض کردن موتور نخواهیم کرد و بلافاصله محصولی جایگزین تحویل خواهیم داد. این مقام مسوول می‌افزاید: در روش دوم، اگر مشتری برای یک عیب مشابه، بیش از سه بار به نمایندگی مراجعه و موفق به رفع عیب نشود، باز هم نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام خواهد شد. به گفته وی، در روش سوم نیز که دارای دو راهکار است، یا خسارت خواب خودرو به مشتریان پرداخت می‌شود یا خودرویی جایگزین به‌طور موقت در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. این مقام مسوول توضیح می‌دهد:به‌عنوان مثال، اگر خودرویی بیش از یک مدت مشخص در قانون (احتمالا بین پنج تا هفت روز)، در نمایندگی بماند و تعمیر نشود، خسارتی مشخص (مثلا در قالب هزینه آژانس مشتری در روزهایی که خودرو وی در نمایندگی خوابیده) پرداخت خواهد شد؛ همچنین ممکن است به جای پرداخت خسارت، خودرویی به‌طور موقت و تا زمانی که خودرو معیوب تعمیر می‌شود، در اختیار مشتری قرار بگیرد.
 
به گفته وی، هرچند بیشتر این خدمات در دوره گارانتی ارائه می‌شود، با این حال خارج از این دوره نیز اقداماتی برای جلب رضایت مشتریان صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال، مورد داشته‌ایم که مشتری پس از پنج سال استفاده از خودرو، تقاضای دریافت خسارت به‌خاطر وجود عیب در این محصول را داشته و خودروسازان نیز به نحوی (مثلا پرداخت مبلغی به اصطلاح و تحت عنوان خسارت) رضایت وی را جلب کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تعویض خودرو معیوب , خدمات پس از فروش خودرو , فراخوان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

گلی
0

ماشین من بعلت دور رنگ بودن قابل تحویل نبود کسی میدونه چقدر زمان میبره ماشین جدید بدن شرکت سایپا
16:32  1403/02/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

یه بنده خدایی سمند گرفته بود دنده 2 جا نمیرفت. برد بهش گفتن دنده 2 که لازم نیس. از 1 برو 3.
یه بنده خدای دیگه ماشینش نه که کولرش خراب باشه اصلا کولر روش نصب نشده بود.
یه پراید تلویزیون نشون داد دنده عقب نداشت.
تعویض خودرو؟؟؟؟ بااااام؟؟؟ شیییبب؟؟؟؟
03:48  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
5

مرد مومن من 206 اس دی 95گرفتم داشبورد عوض کردن. موتور ایراد داشت نتونستن درست کنن.گیر بکس ایراد داشت عوض کردن.کولر 3 بار گاز زدن باز درست نشد.اخر فروختم با کلی ضرر.من نمی دونم چه غلطی می کنن تو ایران خودرو
20:07  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
6

هنوز یادم نرفته ایرانخودرو ماشین تحویل مردم میداد دنده عقب نداشت....
16:16  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

رفیق اینها دارند دروغ میگن مثل بوووووووق. چند صد نمونه میخوای نشون بدم که موتور ترک داشت. گیربکس ایراد داشت. اتاق ایراد داشت و..... که هیچ کس به داد مردم نرسید و با هزینه شخصی و تو تعمیرگاه شخصی رفع عیب کردند. تازه از طرف نمایندگی مورد توهین و بد رفتاری هم قرار گرفتند. این حرفها واسه تو رسانه هست و تو عمل هیچ کاری بجز فشار دادن نمیکنند
17:41  1395/05/23

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احسان : سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
J7/2 : سلام تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از تکمیل وجه پیامک شاسی میاد بین ۱۵ تا ۲۰ روز بعد شاسی هم بیمه و پلاک میشه
۲۷ اردیبهشت : من با سایپا تماس گرفتم گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده و اولویت با شاهین پلاس های که داران فاکتور میشن من اردیبهشت هستم اینجور که دارن قطره چکونی cvt میدن تا عید زمان میبره تا فاکتور بشم
شاهین g : پاسخ به احلام خانم من فروش فوری بودم مثلا ....کل پول 11 اذر 403 واریز کردم قرار بود اسفند 403 تحویل بدن تا اینکه امروز فاکتور شدم عکس فاکتور تو گروه شاهین تلگرام گذاشتم .
میلاد : سلام دوستان من هفته چهارم بهمن تو قرارداد بایستی تکمیل وجه کنم بنظرتون کی اعلام میکنن ماشینم شاهین gl و اینکه چقد باید پرداخت کرد؟ ایا از بهمن رد بشه سال اینده افزایش قیمت شامل میشه؟
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام . وقت بخیر ؛ سوالی داشتم از محضر حضرات پیشکسوت : بفرمایید که تقریبا ۲۰ روز بعد از تکمیل وجه ماشین شاسی میشه(پیامک میاد) یا اینکه تقریبا ۲۰ روز بعد از گذشت تاریخ تحویل سیستمی ؟ دوستان پیشکسوت ( الخصوص واریز دو مرحله ای فروردین و اردیبهشت ) راهنمایی بفرمایید تا فیض ببریم . سپاس فراوان
محمد : سلام .واریز اولیه من ۳ مهر ۴۰۲ بوده، اشتباهی گفتم ۴۰۳ ببخشید اگه سردرگم شدید
مدبر الکی : راست میگی یا نه
رضا رضا : اینو منم سوال کردم کسی جواب نداد دوستان موقعی که ماشین رو تحویل میگیرن دیگه نمیان اینجا سر بزنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالحی زاده : سلام من اسفند 403 طرح عادی ثبت نام کردم و 13شهریور 404 تکمیل وجه کردم وهفته چهام مهر قرار بود ماشین بدن هنوز خبری نیست لطفا بگید من کی فاکتورمیشه برام
ماهان دنا 6 دنده : احتمالا10 تا 30 روز میاد
ماهان دنا 6 دنده : ممنون فقط من که هنوز پلاک نشدم پس بعد پلاک شدن میشه درخواست کرد
ماهان دنا 6 دنده : بله پیش فروش بودم تحویل 30 دی رنگ سفید رینگ اسپرت واریز دومم هم 9 آبان بود نگران نباش بر اساس واریز دوم فاکتور میکنن فردا مثالا اونایی که 10 آبان واریز دوم انجام دادن پس فردا 11 آبان پس فردا12 همینطوری
Sajjad : دوستان اگخ پیام هارو بخونین یک هفته پیش هم بهتون گفتم نیسان هاتون رو مفت نفروشید صد دفه گفتم اریسان شده هم قیمت نیسان گفتم ساینا شده یک ملیارد یعنی یه ساینا آشغال با نیسان برابر باشه صد دفه گفتم ماشینتون مفت ندید گفتم ده روز صبر کنید حالا هم با توجه به تجربه ای که دارم میگم ده روز دیگه هم صبر کنید تا قیمت بازار از قیمت کارخونه بزنه بالاتر اونوخت اگه خواستید بفروشید تا حداقل ضرر نکنید هرچند که بازار نیسان تا عید روبه بالاست و فروختن نیسان اشتباه هست
ماهان دنا 6 دنده : باید چک کنی سایت رو
اطلس : به من گفتن تا 5 تیر ولی الکی فاکتورها رو درهم میزنن یکی از این ماه یکی از ماه دیگه
اطلس G : سلام ممنون همگی این کارزار را امضا کنید تا یه فکری به حالمون بکنن https://www.karzar.net/278242 نشر حداکثری
ماندگارGxl : بعضی دوستان در مورد سودتاخیر سوال میپرسن سود تاخیر بین 6ماه تا یکسال بعداز تحویل خودرو اون هم سر وتهش میزنن یه چیزی میدن ماشینامون بدن سود نخواستیم 4 ماه تکمیل وجه کردیم دیوانه شدیم این پول هم باید بدیم دکتر ناراحتی اعصاب پیدا کردیم
Mm : جناب مهندس سایپا شما بهتره غصه مدیران رو نخوری بلد نیستن مدیریت نکنن شما با این حرفاتون معلومه هیچکدوم ازمارو درک نمیکنی من به شخصه چندتا وام گرفتم تا تونستم پول ماشینو جور کنم الان محتاج نون شبم هستم چون همه حقوقم میره جا قسط مستاجر با سه تا بچه سایپا جواب کدوم ازاین گرفتاری مارو میده اونایی هم که بعد از مدتها ماشینشون گرفتن هیچ سودی دریافت نکردن . پس خواهشا لطیفه تعریف نکن