شرایط تعویض خودروهای معیوب

 

شرایط تعویض خودروهای معیوب

 
 تعویض خودروهای معیوب در حالی به‌عنوان یکی از بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، توسط خودروسازان به اجرا درآمده که به گفته آنها، طبق این الزام، تا به امروز بالای هزار دستگاه محصول عیب دار در هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز، تعویض شده است.
 
اواخر خرداد 86 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی خود، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را به تصویب رساندند تا مشتریان به دریافت خدمات بهتر از سوی خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان، امیدوار شوند. این قانون که در آن زمان دارای 11ماده و 8 تبصره بود، یک هفته پس از تصویب، مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و آماده ابلاغ به خودروسازان شد. این در حالی بود که به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون موردنظر چهار سال در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاک خورد و مسوولان مربوطه سرانجام در پاییز 90 آن را به خودروسازان ابلاغ کردند. آیین‌نامه اجرایی این قانون دارای پنج فصل و 43 ماده بود و ابلاغ آن، امیدواری‌ها را برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به مشتریان، افزایش داد.
 
با این حال، این امیدواری به تدریج جای خود را یاس و نامیدی داد، چه آنکه آیین‌نامه ابلاغی عملا نتوانست دردی از مشتریان خودرو کشور دوا کرده و انتظارات آنها را برآورده کند. در واقع این آیین‌نامه به دلایلی از جمله وجود نقصان و کم و کاستی در مفاد و همچنین کم اعتنایی خودروسازان و واردکنندگان به اجرای آن، عملا نتوانست نقاط ضعف شرکت‌های خودروساز داخلی را به خصوص در حوزه خدمات پس از فروش، پوشش دهد. از همین رو با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به اصلاح آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو گرفت تا با این کار، زمینه را برای اجرای مفاد مربوطه و همچنین اضافه کردن تبصره‌هایی جدید (به نفع مشتریان) فراهم کند.
 
هرچند بازنگري و اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون از چند سال قبل تر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، با این حال دولت یازدهم سرانجام آن را نهایی کرد. بر این اساس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواخر سال 93، اصلاحیه آیین نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را امضا کرد و آن را برای تصویب نهایی به دولت فرستاد. دولت نیز در نهایت طی فروردین ماه امسال، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را تصویب و آن را به مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، ابلاغ کرد.
 
یکی از اصلاحات بسیار مهمی که در قانون موردنظر انجام شد، در نظر گرفتن قوانین جدید برای خودروهای به اصطلاح معیوب بود، چه آنکه خودروسازان را موظف کرد به هر نحو ممکن از جمله «تعویض خودروهای عیب دار»، رضایت مشتریان را جلب کنند. بر این اساس و طبق ماده 9 اصلاحیه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، «عرضه‌کننده (اعم از خودروساز و واردکننده) موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف‌کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از نبود عیب، خودرو را تحویل دهد.» این ماده یک تبصره بسیار مهم دارد که طبق آن، «عرضه‌کننده موظف است در صورت وجود عیب احتمالی در خودرو، عیب مربوطه را مطابق زمان استاندارد تعمیراتی رفع کند، مشروط بر آنکه رفع عیب، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود.» در ادامه این تبصره آمده که اگر عیب مربوطه رفع نشود، عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو یا اخذ رضایت کتبی از مصرف‌کننده (به هر نحو ممکن) اقدام کند.
 
ابلاغ این اصلاحیه اما در شرایطی است که به گفته خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعویض خودروهای معیوب پیش از این ابلاغیه به اجرا درآمده است. البته آمار و ارقام اعلامی از سوی خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، متفاوت از یکدیگر است؛ به‌نحوی‌که آمار جاده مخصوصی‌ها از تعویض خودرو، به چند هزار دستگاه می‌رسد، اما وزارت صنعتی‌ها از تعویض چند ده هزار محصول معیوب صحبت به میان می‌آورند. هرچه هست، روند تعویض خودروهای معیوب در خودروسازی کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده و بر این اساس، مشتریان می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به تعویض خودرو خود اقدام کنند.
 
 
 
شروط تعویض خودروهای عیب دار
 
اما تحت چه شرایطی خودروسازان نسبت به تعویض محصولات عیب دار عرضه شده به مشتریان، اقدام می‌کنند. آن‌طور که یک مقام مسوول در صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، خودروسازان معمولا از سه روش برای جلب رضایت مشتریانی که خودروشان دارای عیب است، استفاده می‌کنند و تعویض خودرو نیز یکی از آنهاست.
 
وی با بیان اینکه خرابی موتور، 100 درصد به تعویض خودرو منجر می‌شود، می‌گوید: اگر خودرویی که تحویل مشتری داده‌ایم دارای عیب موتوری باشد، اقدام به عوض کردن موتور نخواهیم کرد و بلافاصله محصولی جایگزین تحویل خواهیم داد. این مقام مسوول می‌افزاید: در روش دوم، اگر مشتری برای یک عیب مشابه، بیش از سه بار به نمایندگی مراجعه و موفق به رفع عیب نشود، باز هم نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام خواهد شد. به گفته وی، در روش سوم نیز که دارای دو راهکار است، یا خسارت خواب خودرو به مشتریان پرداخت می‌شود یا خودرویی جایگزین به‌طور موقت در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. این مقام مسوول توضیح می‌دهد:به‌عنوان مثال، اگر خودرویی بیش از یک مدت مشخص در قانون (احتمالا بین پنج تا هفت روز)، در نمایندگی بماند و تعمیر نشود، خسارتی مشخص (مثلا در قالب هزینه آژانس مشتری در روزهایی که خودرو وی در نمایندگی خوابیده) پرداخت خواهد شد؛ همچنین ممکن است به جای پرداخت خسارت، خودرویی به‌طور موقت و تا زمانی که خودرو معیوب تعمیر می‌شود، در اختیار مشتری قرار بگیرد.
 
به گفته وی، هرچند بیشتر این خدمات در دوره گارانتی ارائه می‌شود، با این حال خارج از این دوره نیز اقداماتی برای جلب رضایت مشتریان صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال، مورد داشته‌ایم که مشتری پس از پنج سال استفاده از خودرو، تقاضای دریافت خسارت به‌خاطر وجود عیب در این محصول را داشته و خودروسازان نیز به نحوی (مثلا پرداخت مبلغی به اصطلاح و تحت عنوان خسارت) رضایت وی را جلب کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تعویض خودرو معیوب , خدمات پس از فروش خودرو , فراخوان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

سمیه نصیری
0

کوییک صفر خریدم روغن ریزی داره از موتور تعویض نیم تنه ی موتور شده خسارت منو کی میده این ماشین به چه دردم میخوره کی صدای منو میشنوه اینقدر با امور مشتریان سایپا تماس گرفتیم که ما رو می‌شناسن کوییک ۲۱۵ تا دونه راه رفته همش در راه نمایندگی بوده ۳ بار بردم ۱۷ روزه داخل نمایندگی بوده
18:32  1404/02/18
پاسخ دادن
گلی
0

ماشین من بعلت دور رنگ بودن قابل تحویل نبود کسی میدونه چقدر زمان میبره ماشین جدید بدن شرکت سایپا
16:32  1403/02/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

یه بنده خدایی سمند گرفته بود دنده 2 جا نمیرفت. برد بهش گفتن دنده 2 که لازم نیس. از 1 برو 3.
یه بنده خدای دیگه ماشینش نه که کولرش خراب باشه اصلا کولر روش نصب نشده بود.
یه پراید تلویزیون نشون داد دنده عقب نداشت.
تعویض خودرو؟؟؟؟ بااااام؟؟؟ شیییبب؟؟؟؟
03:48  1395/05/25
پاسخ دادن
مهدی
5

مرد مومن من 206 اس دی 95گرفتم داشبورد عوض کردن. موتور ایراد داشت نتونستن درست کنن.گیر بکس ایراد داشت عوض کردن.کولر 3 بار گاز زدن باز درست نشد.اخر فروختم با کلی ضرر.من نمی دونم چه غلطی می کنن تو ایران خودرو
20:07  1395/05/23
پاسخ دادن
کاربر: m&z
6

هنوز یادم نرفته ایرانخودرو ماشین تحویل مردم میداد دنده عقب نداشت....
16:16  1395/05/23
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

رفیق اینها دارند دروغ میگن مثل بوووووووق. چند صد نمونه میخوای نشون بدم که موتور ترک داشت. گیربکس ایراد داشت. اتاق ایراد داشت و..... که هیچ کس به داد مردم نرسید و با هزینه شخصی و تو تعمیرگاه شخصی رفع عیب کردند. تازه از طرف نمایندگی مورد توهین و بد رفتاری هم قرار گرفتند. این حرفها واسه تو رسانه هست و تو عمل هیچ کاری بجز فشار دادن نمیکنند
17:41  1395/05/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : سلام منم ۳۱فروردین فقط اماده سهزی فاکتور بروز میشه گمون نکنم اینا به این زودی فاکتور کنن خسته امون کردن بابا تبدیل بزنین دیگه خودرو بهپون بدین تواراخدا انقد خسته امون تکنین
ناشناس : درجواب احمد ----زارع شاهین cvt منظورم سامانه یکپارچه بود وقتی خودروساز فاکتور تحویل خودرو باید توی سامانه ثبت کنه ولی باکد ملی شماره رمزم وارد سامانه یکپارچه نمیشه خطای انگلیسی میزنه پس چرا دعوتنامه تکمیل وجه مارو نمیفرسته چرا از دادن دعوتنامه تکمیل وجه ما خوداری میکنه تا کی بی عدالتی بیکفایتی مسئولین سایپا من دیکه صبرم تموم شده از راه دفاتر قوه قضاییه پیگیری میکنم چون الان دیگه این قرادادی که توی دستمون هست بی ارزش است قلابی کلاهبرداری از مشتری هست ختم کلام از راه قانون پیگیرش میشم
سینا : خداوند شرمنده کنه کسی رو که اطلاعات غلط و نادرست و ساختگی به مردم می دهد. افراد مریض الحال بی پیشینه!!!!!
شاهین g : اقا مسعود مبارکتون باشه داداش چقدر بهتون جریمه تاخیر دادن؟
شاهین g : منم دقیقا مثل شما هستم ۱۱واریز وجه ۱۲ پذیرش ۱۳ سخا ولی فاکتور چه ربطی به سخا داره من نمیدونم
Mostafa : چرا چیزی که اطلاع ندارید میگه اعتصاب کردند راننده کامیون ها تا این لحظه فقط زنجان هست بقیه شهرها خبری از اعتصاب نیست تا این لحظه الکی نگید اعتصاب بریم دنبال ماشین ها چه راه حلی پیدا کنیم چک دوم هم اومد
امیر : ما هم همینطوریم
احمد : سلام شما از طریق امور مشتریان سایپا با وارد کردن کد ملی شماره پذیرش و شماره درخواست که روی قرادادتون هست وارد سامانه سایپا بشید و وضعیت قرارداد خودتون رو مشاهده کنید .
J7 : پاشید مسخره بازیتون رو جمع کنید مملکت بی صاحابه دیگه غلط کردید اعتصابتون واسه مردم بدبخته مثه اینکه مریضتون رو تخت بیمارستان باشه دکترا اعتصاب کنن چه حالی میشید بی شرفا زندگی و اعصاب مردم رو به سخره گرفتید ای بابا
بهزاد ۲۲اسفند : خیلی ممنون شما اگه باز خبری شد اینجا اطلاع رسانی کنید بالاخره شما چند روز از ما جلوتر پرداخت کردید🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام یه سر برو توسایته ایران خودرو واریز وجوه ببین بدهی نداری.احتمالا چون قبل عید پول ریختی یه تفاوت بیمه و مالیات چیزی برات مونده که ندادی
علیرضا : سلام برای منم دقیقا همینجوره باید 30 ماشین رو تحویل میدادن ،زنگ هم زدم ولی گفتن هنوز فاکتور نشده
اطلس 18مهر : من وارزی اول 19اسفند واریزی دوم 18مهر سخا2ابان هنوز فاکتور نشدم
دنا 6 دنده : سلام دوستان وقت بخیر، تو فاکتور مبلغ قابل پرداخت و مبلغ کسورات محاسبه شده و کسورات با مبلغ جریمه تاخیر جمع شده ، الان جریمه تاخیر رو چطور باید دریافت کنیم ، اگر کسی میدونه ممنون اگر راهنمایی کنه
دنا آپشنال : سلام.من خودم فروش فوری بودم تکمیل وجه 19اسفند و تحویل طبق چیزی که تو کاستومر نوشته 19خرداد ولی تا امروز فاکتور نشده.اینا هیچی شون مشخص نیست.بعضی ها تحویل 30 خرداد هستن میگن فاکتور شده واسشون.خداکنه راست بگن و همینجوری چیزی نگن
6جی تی : سلام کسی از مجوز جی تی خبر نداره ی ماهه دیگه بیمش تموم میشه هنوز از ماشین خبری نیست خداوند براشون نسازه🙂
علی : سلام تمام کسانی که از مدیران خودرو خرید کردن را به مادر برسان اقا فرهاد
جلیل : داداش طرح چی بود ماشینت چی بود بعد بیا سوال کن
محمد موتور جدید : سورن موتور جدید واریزی 13اسفند تحویل 11خرداد رنگ سفید دیروز بارگیری شد ، فردا تحویل میگیرم ، ان شاالله بسلامتی ،
امیر : سلام آیا خسارت دیرکرد شامل شد؟