رنو مگان قرار است در سال 2014 با خودروهایی مانند تویوتا کرولا، مزدا 3، نیسان پولسار، هیوندای i30 و فولکس واگن گلف رقابت کند. از نظر قیمتی این مدل در محدوده خودروهای کرهای قرار میگیرد. در حالت استاندارد، رنو مگان Expression تجهیزات قابل توجهی ندارد، به عنوان مثال فاقد رینگ های آلومینیومی، سنسورهای پارک عقب و چراغ مه شکن جلو میباشد که بعضی یا همگی این تجهیزات در رقبایش به صورت استاندارد یافت میشوند. تجهیزات استاندارد شامل رینگ های فولادی 16 اینچی، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم صوتی با 6 بلندگو با ورودی USB و بلوتوث میباشد.
رنو مگان Expression با دو انتخاب گیربکس عرضه میشود: 6 سرعته دستی و اتوماتیک CVT. مدل های مجهز به گیربکس دستی، از موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری مجهز به توربوشارژر استفاده میکنند و مدل های مجهز به گیربکس CVT، از موتور 4 سیلندر 2 لیتری معمولی. تشخیص این دو مدل از بیرون فقط از طریق برچسب Tce در پشت مدل توربو 1.2 لیتری امکان پذیر است.
|
|
موتور توربو تقریبا جدید به حساب میآید در حالی که موتور 2 لیتری از سال 2009 در خط تولید مگان استفاده میشود. ظاهرا محدودیت در بودجه توسعه، مانع از تجهیز شدن موتور توربو به گیربکس اتوماتیک گردیده است. موتور توربو 1.2 لیتری حداکثر گشتاور خود را که حدود 205 نیوتن متر است، در دور موتور 2000 تولید میکند، در حالی که موتور 2 لیتری برای تولید 195 نیوتن متر گشتاور، باید تا 3750 دور بر دقیقه دور خود را بالا ببرد. حتی بالاتر از 2000 دور بر دقیقه، موتور توربو گشتاور تولیدی اش نزدیک به حداکثر است. به بیان دیگر، گشتاور در موتور توربو در دسترس تر است و منتج به معکوس کردن کمتر دنده ها، گاز دادن کمتر و کارکردن موتور در دورهای پایین تر میگردد. به همین دلایل مصرف سوخت این موتور نیز اقتصادی است. در سیکل ترکیبی موتور 1.2 لیتری توربو در 100 کیلومتر فقط 5.6 لیتر بنزین مصرف میکند، در مقایسه با 7.8 لیتر موتور 2 لیتری عادی. نکته قابل توجه این است که موتور 2 لیتری، قابلیت استفاده از بنزین معمولی بدون سرب را دارد در حالی که موتور توربو باید از بنزین سوپر استفاده کند.
موتور توربو 1.2 لیتری مگان، 130 اسب بخار نیرو تولید میکند و موتور 2 لیتری، 138 اسب بخار، که بسیار به هم نزدیک هستند. شتاب 0 تا 100 مگان توربو با گیربکس دستی، 10.9 ثانیه اعلام شده است، در حالیکه شتاب مدل 2 لیتری مجهز به گیربکس اتوماتیک، 10.3 ثانیه است. در رنو مگان مجهز به موتور توربو، چنین احساس میکنید که ماشین از مدل 2 لیتری سریعتر است، به علاوه اینکه موتور نرمتر و آرامتر کار میکند. موتور رنو مگان توربو با رنو Clio Expression مشترک است، اما 12 اسب بخار قوی تر و 15 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به هم خانواده کوچک ترش تولید میکند. در مقایسه با فولکس واگن گلف مجهز به موتور 1.4 لیتری، موتور 1.2 لیتری توربو این مدل از مگان، 9 اسب بخار قوی تر و گشتاور آن 5 نیوتن متر بیشتر است.
با وزن 1394 کیلوگرم، رنو مگان یکی از سنگین وزن های کلاس خود به شمار میرود؛ علی رغم این موضوع، مدل مجهز به موتور 1.2 لیتری همچنان نسبت به رقبای مجهز به موتورهای توربوی حجیم، قدرت بیشتر و عملکرد بهتری از خود نشان میدهد که همین امر، لذت رانندگی با آن را چند برابر میکند. به همراه گیربکس 6 سرعته دستی با فاصله تعویض کوتاه، رنو مگان Expression توربو تبدیل به خودرویی با کیفیت رانندگی خودرو های کلاس بالاتر شده است. فقط فاصله زیاد دنده 1 و 2 باعث میشود که مگان کمی کند واکنش نشان بدهد. با رینگ های 16 اینچی و سیستم تعلیق استاندارد، کیفیت سواری مناسب رنو مگان Expression، مثال زدنی است. این هاچ بک فرانسوی، تعادل فوق العاده ای بین جذب ضربات و کنترل بدنه حین رد شدن از پستی بلندی های بزرگ دارد. شاسی خودرو نیز، قابلیت های بالایی در کنترل ماشین در پیچ ها از خود نشان میدهد.
فرمان بسیار سبک ماشین در ابتدا این حس را به شما منتقل میکند که در حال بازی کامپیوتری هستید، اما بعد از عادت کردن به آن، خواهید دید که دقیق است و رانندگی و پارک کردن ماشین با آن بسیار لذت بخش است. به نسبت قیمتی که برای مگان میپردازید، کیفیت کابین و طراحی که بدست میآورید قابل قبول است. در داخل کابین از مواد نرم استفاده شده است و در کل، کابین ساده و خالی از هر نوع وسیله اغراق آمیز است، صندلی ها به خوبی سرنشینان را در بر میگیرند، کیلومتر شمار دیجیتالی آن خوانا و واضح است و لمس دکمه ها و کنترل ها احساس خوبی در راننده ایجاد میکند. اتصال بلوتوث به تلفن، سریع انجام میشود و استفاده از کنترل های سیستم صوتی قرار گرفته در پشت فرمان، بعد از مدتی کار کردن آسان میشود.
راحتی صندلی های عقب و فضای اختصاص یافته برای سرنشینان، مناسب است و حجم صندوق بار در حالتی که صندلی های عقب تا نشدهاند، معادل 372 لیتر است که در کلاس خود قابل قبول است. با اینکه فولکس واگن گلف در کلاس ماشین های کوچک، یک استاندارد است، اما رنو مگان Expression به تدریج خود را به گلف نزدیک تر میکند، حداقل در مدل مجهز به موتور 1.2 لیتری توربو. اگرچه هنوز سواری آن در حد استانداردهای گلف نیست، ولی برتر از ماشینی مانند مزدا 3 است. به همین دلیل رنو مگان Expression، مخصوصا با موتور توربو و گیربکس دستی 6 سرعته، ماشینی با ارزش و جایگزینی مناسب برای بسیاری از رقبایش به شمار میرود.