برخی چیزها همانند فیلم déjà vu و یا پیشینه بازیگری نیکلاس کیج به راحتی قابل توضیح نیستند. در صنعت خودرو، مرسدس بنز G کلاس 2014 ، شاسی بلند شبیه به جعبه که برای اهداف نظامی در اواخر دهه 70 میلادی تولید شد، نیز از این موارد است. سوال ما در مورد سود حاصل از فروش آن نیست، بلکه در مورد دوستاران G-Wagen است، چراکه اغلب مردم از خرید یک شاسی بلند لوکس توقعات بیشتری دارند. مدلی که به نظر بر روی کاغذ رسم کشیده شده، مصرف سوختش آنقدر زیاد است که مالکین این خودرو تصور میکنند نشتی در باک وجود دارد. در سبد خرید نیز مرسدس G کلاس در میان تعداد بی شمار خودروهای اسپرت و جدید انتخابی غیر منطقی است. حتی زمانی که به شتاب خوب، قابلیت های آف رود باور نکردنی و کیفیت خوب مواد مصرفی در داخل کابین آن فکرمیکنید، کماکان چشم پوشی از اشکالات کاری بس دشوار است. یکی از دیگر دلایل نا مناسب بودن این مدل، وجود خودروهای رقیب معقول تر قابل مقایسه میباشد. خودروهایLand Rover Range Rover و Range Rover Sport جدید دارای عملکردی بهتر در جاده و همچنین توانایی ظاهرا غیر قابل توقفی در آفرود میباشند. Lexus LX 750 زیبا نیز به همان نسبت توانا و لوکس میباشد و دارای فضایی برای هشت سرنشین ( تنها پنج سرنشین در G کلاس) است. با این وجود مرسدس G کلاس هنوز ابزاری خواستنی است که شاید به دلیل مظهر "من میتوانم" بودن این خودرو باشد. شاید حس نیاز به مالکیت خودرویی باشد که معمولا افراد مشهور و بارون های نفتی بسیار ثروتمند مالکیت ان را به عهده دارند. بنابراین G کلاس را در دسته عجایب غیر قابل توضیح قرار میدهیم.
طراحی بدنه و تجهیزات رفاهی
مرسدس بنز G کلاس 2014 خودروی شاسی بلند با ظرفیت پنج سرنشین است. این خودرو در دو تیپ G550 و G63 AMG عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ G550 رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های جلوی زنون، مه شکن، چراغ های حرکت در روز LED، آینه های تاشوی برقی مجهز به گرمکن، سانروف، برف پاکن های اتوماتیک، سنسورهای پارک عقب و جلو، کروز کنترل قابل تنظیم، سیستم بررسی نقاط کور و سیستم ورود و استارت فاقد کلید میباشد. در داخل کابین تمامی تجهیزات به صورت برقی بوده و دارای کنترل آب و هوای دو نقطه ای، روکش های چرمی، صندلی های جلوی قابل تنظیم در 10 جهت، صندلی راننده با قابلیت ذخیره وضعیت در حافظه، صندلی های جلو و عقب مجهز به گرمکن، صندلی های جلوی مجهز به سیستم تهویه و غربیلک فرمان شیبدار تلسکوپی برقی میباشد.
|
|
همچنین مواردی مانند ورودی های الکتریکی برند COMAND به همراه نمایشگر 7 اینچی، سیستم مسیریاب ماهوارهای، قابلیت فعال سازی سیستم ها از طریق صدا، دوربین دید عقب، امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی دارای 12 بلندگو Harman Kardon به همراه شش CD چنجر، جک های کمکی صوتی USB، رادیو HD و میزان حافظه 10GB برای موسیقی از دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو میباشد. تفاوت فاحش تیپ G63 در موتور مجهز به توربو شارژر قدرتمند آن است. تجهیزات استاندارد این تیپ رینگ های 20 اینچی و خاموش و روشن کردن موتور به صورت خودکار است. سبک چرخ های متفاوت، غربیلک فرمان مجهز به گرمکن و حق انتخاب در سبک طراحی داخلی و رنگ های متفاوت از آپشن های اندک این مدل میباشد. همچنین استفاده از چرم اعلا به همراه طراحی الماس شکل روکش سقف طراحی درخور تیپ G63 است.
قدرت موتور و عملکرد
مرسدس تیپ G550 دارای موتور هشت سیلندر خورجینی 5.5 لیتری است که 382 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 530 نیوتن متر تولید میکند. تنها مجهز به یک مدل گیربکس هفت سرعته اتوماتیک میباشد که نیروی موتور را حتی در قردت های پایین به سیستم چهار چرخ محرک آن انتقال میدهد. همچنین تجهیزات اضافی تیپ G550 دارای سیستم ضد لغزش عقب و سیستم قفل شونده دیفرانسیل است که دیفرانسیل مرکزی و عقب برای موارد آفرود مورد استفاده قرار میگیرند. در تست شتاب تیپ G550 با وزن 2.5 تن دارای شتاب صفر تا صد 6.3 ثانیه است. مصرف سوخت آن بسیار بالا بوده که بر اساس تخمین EPA در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 21/18/23 به ازای هر صد کیلومتر رانندگی میباشد، اگرچه برای برخی از افراد مصرف سوخت تک رقمی موضوعی غیر عادی است. تیپ G63 AMG دارای موتوری هشت سیلندر خورجینی مجهز به توربو شارژر دوگانه قدرتی معادل 536 اسب بخار و گشتاوری در حدود 760 نیوتن متر تولید میکند و تنها در 5.3 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. با وجود قدرت و عملکرد بهتر، بر اساس EPA مصرف سوخت آن در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 21/20/23 به ازاری هر صد کیلومتر رانندگی میباشد. وزنی که G کلاس قادر به یدک کشیدن آن میباشد وزنی معادل 3175 کیلوگرم میباشد.
ایمنی
ویژگیهای ایمنی استاندارد برای مرسدس G کلاس شامل ترمز دیسکی ضد قفل چهار چرخ، سیستم کنترل پایداری و کشش، کیسه های هوای جلویی و کیسه های هوای پرده ای، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم کنترل در سربالایی، سیستم شناسایی نقاط کور، دوربین دید عقب و سیستم اطلاعات دوگانه مرسدس "شامل خدماتی مانند هشدار برخورد خودکار، مکان یابی خودروی سرقت شده و دسترسی از را دور به خودرو " میباشد. در تست ترمز، مسافت طی شده برای توقف کامل از سرعت صد کیلومتر برابر با 39 متر میباشد که برای خودرویی با این وزن استثنایی است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
با وجود طراحی مجدد داخلی در سال گذشته، هنوز منبع سودمندی G کلاس آشکار و بدون اشتباه است. در مقایسه با خودروهای لوکس با برندهای متفاوت، بدنه G کلاس جعبه ای شکل است، اما برای مالکین این خودرو مناسب میباشد گرچه کمبود فضای پای کافی مورد پسند نیست. فضای بالای سر بسیار بزرگ بوده به همراه پوشش چرم نرم و تکه های چوبی با کیفیت متناسب با استانداردهای خودرویی لوکس میباشد.
ورودی الکتریکی برند COMAND صفحه نمایشی بزرگ را با دکمه کنترل و داشبوردی پر از دکمه ترکیب میکند. همانند تمامی سیستم های اطلاعات-سرگرمی پیچیده، عادت کردن به آن به کمی زمان نیاز دارد اما ساختار منو به نحوی است که کار با آن را آسان میکند. مرسدس کلاس G به صورتی شگفت آور دارای فضای بار کمی است. جا لیوانی ها محدود به تکه های پلاستیکی عجیب و بی دوام است که در داشبورد و دسته صندلی وسط جای گرفته اند.
ما تنها استفاده از ظروف بسته بندی شده و قرار دادن آنها در فضای روی درب ها را توصیه می کنیم. در پشت صندلی های ردیف عقب تنها 1.27 متر مکعب فضا برای بار وجود دارد. با وجود صندلی های تاشو که ظرفیت بار را تا 2.25 متر مکعب افزایش میدهد، برآمدگی های بزرگ در طرفین قسمت بار مانع از قرار دادن ابزاری با عرض بیشتر میشود.
تجربه رانندگی
با وزن زیاد این خودرو و تاثیر آیرودینامیکی آن، تیپ G550، منطق را با شتاب حیرت آور خود به مبازه می طلبد. در تیپ G63 با موتوری قوی تر برای شما خودروی همانند خودروی اسپرت با شتابی متحیر کننده به ارمغان می اورد. مرسدس G کلاس اگرچه با حالت عمودی خود و تایرهای مناسب زمین های سخت به افزایش صدای باد و لاستیک ها در بزرگراه ها کمک میکند، همانند شاسی بلند های قدیمی سواری نرم و آرام را برای شما به ارمغان می آورد. G کلاس بلند و باریک در پیچ ها از خود عملکرد خوبی را نشان نمیدهد و در تست سرعت به دلیل سیستم پایداری بسیار خوبش از مکان خود به عنوان کندترین خودرو لذت می برد. به علاوه از آنجایی که این خودرو برای آفرود طراحی شده، غربیلک فرمان آن به سرعت به جای اولیه خود باز نمی گردد. غربیلک فرمان کند در جاده های خاکی نعمتی است اگرچه G کلاس 2014 میتواند از هر مانع طبیعی بدون تحت تاثیر قرار گرفتن فشارها بر روی غربیلک فرمان عبور کند. با سیستم چهار چرخ محرک و دیفرانسیل قفل شونده در جلو، وسط و عقب، G کلاس نسبت به ودل هایی با تکنولوژی بالاتر مانند Land Rover و Lexus به دنبال بدنامی خود می رود.