قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

ازبین صفحه کلید، سیستم ورود بدون کلید و قفلهای مرسوم ، امروزه برخی از خودروها از  چهار یا پنج طریق مختلف برای بازکردن قفل درب استفاده می‌کنند. چگونه خودروها این راه های مختلف را تشخیص می‌دهند، و چه اتفاقی هنگامی که قفل باز می‌شود رخ می‌دهد؟ مکانیزمی که قفل درب خودروی شما را باز می‌کند، در واقع بسیار جالب است. این سیستم باید بسیار قابل اعتماد باشد، زیرا قرار است در طول عمر خودرویتان ده ها هزار بار عمل بازکردن قفل را انجام دهد. در این مقاله، ما فقط درمورد اینکه چه چیزی داخل درب خودروی شماست که باعث باز شدن قفل آن می‌شود فرا خواهیم گرفت. سیستم فعال کننده (Actuator)که کار اصلی را انجام می‌دهد به صورت مجزا بررسی می‌شود، سپس چگونه قفل مجبور به باز شدن می‌شود را یاد خواهیم گرفت. اما ابتدا ببینیم، خودرو شما همه این کارها را چگونه با این دقت انحام می‌دهد.

 

قفل کردن و بازشدن قفل 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

در اینجا چند راه که شما می‌توانید قفل خودرو خود را باز کنید را نام می‌بریم:

. توسط کلید

. با فشار دادن دکمه باز کردن قفل

. با استفاده از کلید ترکیبی در سمت بیرونی درب

. با بالا کشیدن دگمه در سمت داخلی درب

. توسط سیستم دسترسی بدون کلید از راه دور

. به وسیله یک سیگنال از مرکز کنترل

در خودروهایی که قفل برقی دارند، کلید فعال و غیر فعال کردن قفل در واقع با ارسال نیرو به دستگاه فعال کننده که قفل را باز می‌کند، عمل می‌کند. اما در اغلب سیستم های پیچیده تر که راه های متعددی برای قفل و باز کردن قفل درب دارند، سیستم کنترل کننده بدنه تصمیم می‌گیرد که چه وقت قفل را غیر فعال کند. کنترل کننده بدنه در واقع یک کامپیوتر در خودرو شما است. در واقع این سیستم  حواسش به چیزهای بسیاری در خودروی شما است که باعث میشود خودرویتان با شما دوستانه تر رفتار کند! به عنوان مثال، تازمانی که شما استارت بزنید چراغ سقفی را برای شما روشن نگه می‌دارد،و با صدا در آوردن یک آلارم به شما یادآوری می‌کند که چراغ های جلو را روشن گذاشته اید، یا کلید را در استارت جاگذاشته اید. در مورد قفل های برقی، کنترل کننده بدنه، تمام منبع های  ممکنه برای  ارسال سیگنال قفل، یا باز شدن قفل را تحت کنترل خود دارد. با کنترل صفحه کلید متصل به درب خودرو، در صورت صحیح بودن کد وارده، قفل را باز می‌کند. کنترل کننده بدنه فرکانس سیگنال رادیویی را کنترل می‌کند و قفل را زمانی که کد دیجیتالی دریافتی از فرستنده کلید خودرو یتان درست باشد باز می‌کند و همچنین تمامی سوییج های داخل خودرو را کنترل می‌کند. زمانی که کنترل کننده بدنه هریک از سیگنال های ذکر شده را از منابع شان دریافت می‌کند، نیرو را برای باز یا بسته کردن قفل در اختیار فعال کننده می‌گذارد. حال وقت آن است که نگاهی به داخل درب خودرو بیندازیم و ببینیم چگونه اجزای آن با هم در ارتباط هستند.

 

داخل درب یک خودرو 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم فعال کننده یا  Actuator پایین ضامن درب قرار گرفته است. یک میله فعال کننده را به دستگیره متصل می‌کند، و میله ای دیگر ضامن را به دکمه ای که از روی درب خودرو بالا می‌پرد وصل می‌کند. زمانی که فعال کننده ضامن را به سمت بالا حرکت می‌دهد، در واقع دستگیره خارجی درب را به مکانیزم  بازکردن بازکننده متصل می‌کند. زمانی که ضامن پایین است،دستگیره خارجی درب ارتباطش با مکانیزم قطع می‌شود و دیگر نمی‌تواند باز شود. برای باز شدن قفل درب، کنترل کننده بدنه نیروی لازم را برای یک بازه زمانی در اختیار فعال کننده می‌گذارد. حال نگاهی به فعال کننده بینداریم.

 

فعال کننده 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

فعال کننده قفل برقی درب دستگاهی بسیار ساده و قابل فهم است. سیستم کاملا ساده است. یک موتور کوچک الکتریکی یک سری از چرخدنده های خاردار را می‌چرخاند و به عنوان کاهنده عمل می‌کند. آخرین دنده یک مجموعه میله دندانه دار و چرخ دنده (rack-and-pinion) را به حرکت در می‌آورد که به میله فعال کننده متصل می‌باشد. میله دندانه دار حرکت چرخشی موتور را به حرکت خطی مستقیم که برای حرکت قفل نیاز است تبدیل می‌کند. نکته جالب در مورد این مکانیزم این است که زمانی که موتور می‌تواند دنده ها و ضامن را حرکت دهد، اگر شما ضامن را حرکت دهید موتور را به گردش در نمی‌آورد. این عمل توسط یک کلاچ گریز از مرکز کوچک، که متصل به دنده است و با موتور درگیر می‌شود تکمیل می‌شود. زمانی که موتور دنده را می‌چرخاند، کلاچ شروع به چرخیدن می‌کند و یک دنده کوچک فلزی را به یک دنده پلاستیکی بزرگتر قفل می‌کند، این عمل به موتور اجازه می‌دهد که ضامن درب را به حرکت در بیاورد. اگر خودتان ضامن درب را به حرکت در بیاورید، تمام دنده ها به جز دنده پلاستیکی که کلاچ با آن در گیر است می‌چرخند.

 

قفل شدن اجباری!

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

اگر تا حالا درب خودرویتان قفل شده باشد و شما کلید را داخل خودرو جا گذاشته باشید، ابزاری که برای باز کردن قفل استفاده می‌شود یک تکه فلزی نازک و بلند که قلابی صاف  دارد. یک حرکت عمودی از کلید روی درب یا فعال کننده قفل، دقیقا چیزی است که برای چرخاندن قفل و باز کردن درب نیاز دارید.در واقع شما با استفاده از قلاب انتهای میله فلزی محلی راکه دکمه قفل و فعال کننده به هم در تماس هستند را پیدا کنید و با سرعت رو به بالا بکشید تا قفل بازشود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : قفل , دسترسی بدون کلید , ورود و استارت بدون کلید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

حسین
12

لطفا در مورد علت خلاص شدن سیم داخل درب پژو هم توضیح بدین و چه جوری تعمیر میشوند. باتشکر
00:22  1395/02/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Mehяan
2

کاش راجع به خرابی های احتمالی و رفع عیب آنها هم صحبت میشد
13:50  1395/02/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قنبر نیسان : داداشای عزیز اگه اکستند پلاک شده شماره پذیرش اعلام کنید حداقل بدونیم چی به چیه حداقل اینجا راستشو بگین اینجا فقط یه نفر گفته دیروز غروب اکستند دوگانه پلاک شده
30مهر : من فاکتور نشدم شما شدی؟
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره