قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

ازبین صفحه کلید، سیستم ورود بدون کلید و قفلهای مرسوم ، امروزه برخی از خودروها از  چهار یا پنج طریق مختلف برای بازکردن قفل درب استفاده می‌کنند. چگونه خودروها این راه های مختلف را تشخیص می‌دهند، و چه اتفاقی هنگامی که قفل باز می‌شود رخ می‌دهد؟ مکانیزمی که قفل درب خودروی شما را باز می‌کند، در واقع بسیار جالب است. این سیستم باید بسیار قابل اعتماد باشد، زیرا قرار است در طول عمر خودرویتان ده ها هزار بار عمل بازکردن قفل را انجام دهد. در این مقاله، ما فقط درمورد اینکه چه چیزی داخل درب خودروی شماست که باعث باز شدن قفل آن می‌شود فرا خواهیم گرفت. سیستم فعال کننده (Actuator)که کار اصلی را انجام می‌دهد به صورت مجزا بررسی می‌شود، سپس چگونه قفل مجبور به باز شدن می‌شود را یاد خواهیم گرفت. اما ابتدا ببینیم، خودرو شما همه این کارها را چگونه با این دقت انحام می‌دهد.

 

قفل کردن و بازشدن قفل 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

در اینجا چند راه که شما می‌توانید قفل خودرو خود را باز کنید را نام می‌بریم:

. توسط کلید

. با فشار دادن دکمه باز کردن قفل

. با استفاده از کلید ترکیبی در سمت بیرونی درب

. با بالا کشیدن دگمه در سمت داخلی درب

. توسط سیستم دسترسی بدون کلید از راه دور

. به وسیله یک سیگنال از مرکز کنترل

در خودروهایی که قفل برقی دارند، کلید فعال و غیر فعال کردن قفل در واقع با ارسال نیرو به دستگاه فعال کننده که قفل را باز می‌کند، عمل می‌کند. اما در اغلب سیستم های پیچیده تر که راه های متعددی برای قفل و باز کردن قفل درب دارند، سیستم کنترل کننده بدنه تصمیم می‌گیرد که چه وقت قفل را غیر فعال کند. کنترل کننده بدنه در واقع یک کامپیوتر در خودرو شما است. در واقع این سیستم  حواسش به چیزهای بسیاری در خودروی شما است که باعث میشود خودرویتان با شما دوستانه تر رفتار کند! به عنوان مثال، تازمانی که شما استارت بزنید چراغ سقفی را برای شما روشن نگه می‌دارد،و با صدا در آوردن یک آلارم به شما یادآوری می‌کند که چراغ های جلو را روشن گذاشته اید، یا کلید را در استارت جاگذاشته اید. در مورد قفل های برقی، کنترل کننده بدنه، تمام منبع های  ممکنه برای  ارسال سیگنال قفل، یا باز شدن قفل را تحت کنترل خود دارد. با کنترل صفحه کلید متصل به درب خودرو، در صورت صحیح بودن کد وارده، قفل را باز می‌کند. کنترل کننده بدنه فرکانس سیگنال رادیویی را کنترل می‌کند و قفل را زمانی که کد دیجیتالی دریافتی از فرستنده کلید خودرو یتان درست باشد باز می‌کند و همچنین تمامی سوییج های داخل خودرو را کنترل می‌کند. زمانی که کنترل کننده بدنه هریک از سیگنال های ذکر شده را از منابع شان دریافت می‌کند، نیرو را برای باز یا بسته کردن قفل در اختیار فعال کننده می‌گذارد. حال وقت آن است که نگاهی به داخل درب خودرو بیندازیم و ببینیم چگونه اجزای آن با هم در ارتباط هستند.

 

داخل درب یک خودرو 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم فعال کننده یا  Actuator پایین ضامن درب قرار گرفته است. یک میله فعال کننده را به دستگیره متصل می‌کند، و میله ای دیگر ضامن را به دکمه ای که از روی درب خودرو بالا می‌پرد وصل می‌کند. زمانی که فعال کننده ضامن را به سمت بالا حرکت می‌دهد، در واقع دستگیره خارجی درب را به مکانیزم  بازکردن بازکننده متصل می‌کند. زمانی که ضامن پایین است،دستگیره خارجی درب ارتباطش با مکانیزم قطع می‌شود و دیگر نمی‌تواند باز شود. برای باز شدن قفل درب، کنترل کننده بدنه نیروی لازم را برای یک بازه زمانی در اختیار فعال کننده می‌گذارد. حال نگاهی به فعال کننده بینداریم.

 

فعال کننده 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

فعال کننده قفل برقی درب دستگاهی بسیار ساده و قابل فهم است. سیستم کاملا ساده است. یک موتور کوچک الکتریکی یک سری از چرخدنده های خاردار را می‌چرخاند و به عنوان کاهنده عمل می‌کند. آخرین دنده یک مجموعه میله دندانه دار و چرخ دنده (rack-and-pinion) را به حرکت در می‌آورد که به میله فعال کننده متصل می‌باشد. میله دندانه دار حرکت چرخشی موتور را به حرکت خطی مستقیم که برای حرکت قفل نیاز است تبدیل می‌کند. نکته جالب در مورد این مکانیزم این است که زمانی که موتور می‌تواند دنده ها و ضامن را حرکت دهد، اگر شما ضامن را حرکت دهید موتور را به گردش در نمی‌آورد. این عمل توسط یک کلاچ گریز از مرکز کوچک، که متصل به دنده است و با موتور درگیر می‌شود تکمیل می‌شود. زمانی که موتور دنده را می‌چرخاند، کلاچ شروع به چرخیدن می‌کند و یک دنده کوچک فلزی را به یک دنده پلاستیکی بزرگتر قفل می‌کند، این عمل به موتور اجازه می‌دهد که ضامن درب را به حرکت در بیاورد. اگر خودتان ضامن درب را به حرکت در بیاورید، تمام دنده ها به جز دنده پلاستیکی که کلاچ با آن در گیر است می‌چرخند.

 

قفل شدن اجباری!

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

اگر تا حالا درب خودرویتان قفل شده باشد و شما کلید را داخل خودرو جا گذاشته باشید، ابزاری که برای باز کردن قفل استفاده می‌شود یک تکه فلزی نازک و بلند که قلابی صاف  دارد. یک حرکت عمودی از کلید روی درب یا فعال کننده قفل، دقیقا چیزی است که برای چرخاندن قفل و باز کردن درب نیاز دارید.در واقع شما با استفاده از قلاب انتهای میله فلزی محلی راکه دکمه قفل و فعال کننده به هم در تماس هستند را پیدا کنید و با سرعت رو به بالا بکشید تا قفل بازشود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : قفل , دسترسی بدون کلید , ورود و استارت بدون کلید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

حسین
12

لطفا در مورد علت خلاص شدن سیم داخل درب پژو هم توضیح بدین و چه جوری تعمیر میشوند. باتشکر
00:22  1395/02/05
پاسخ دادن
کاربر: Mehяan
2

کاش راجع به خرابی های احتمالی و رفع عیب آنها هم صحبت میشد
13:50  1395/02/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد