دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential)

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)
دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

همان طورکه در مورد اساس کار دیفرانسیل (Differential) توضیح داده شد، تایرها به ویژه زمانی که اتومبیل در حال دور زدن سر پیچ است، با سرعت های متفاوتی دارند. به طوری که چرخ های به سمت داخل پیچ، مسافت کم تری را نسبت به چرخ های به سمت خارج پیچ، طی می کنند. ازآن جاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به دست می آید، چرخ هایی که مسافت کم تری می پیمایند، با سرعت کم تری گردش می کنند. گفتنی است، برای تایرهایی که نیرو به آن ها منتقل نمی شود، مشکلی به وجود نمی آید؛ زیرا به یکدیگر متصل نیستند و به طور مستقل گردش می کنند. اما چرخ هایی که نیرو به آن ها منتقل می شود، به یکدیگر متصل هستند و هر دو، نیروی خود را از یک موتور و گیربکس می گیرند. فیلم زیر (دانلود) تا حدودی شما را با نحوه عملکرد این سیستم آشنا می کند.

/uploads/Electronic Locking Differential F.flv

همان طورکه پیش تر گفته شد، اگر خودرو دیفرانسیل نداشته باشد، تایرها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی گردش می کنند. در نتیجه این عمل، حرکت خودرو با دشواری روبرو خواهد شد. بنابراین، یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد که برای این کار، نیروی زیادی لازم خواهد بود. این نیرو، از طریق اکسل، از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می شود. هم چنین، این موضوع سبب سایش تایرها نیز می شود. در این میان، دیفرانسیل نقش ویژه ای ایفا می کند و با تقسیم این نیرو بین تایرها، میزان استهلاک را کاهش می دهد.

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

1Carزمانی که از دیفرانسیل عادی در ساخت سیستم انتقال قدرت خودرو استفاده می شود، رانندگانی که با چنین خودرویی خارج از جاده رانندگی می کنند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند. به طور مثال، هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار، اگر یکی از چرخ های متحرک، اتصال با جاده را از دست بدهد، با انتقال تمام نیرو به این چرخ، این چرخ در هوا شروع به چرخش می کند و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. راه حل غلبه بر این مشکل، استفاده از دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) است. دیفرانسیل های ضد لغزش طی مکانیسم های خاصی، قابلیت چرخش خودرو سر پیچ ها را آسان می کنند. هم چنین، زمانی که یک چرخ شروع به لغزیدن می کند، گشتاور بیش تری به چرخی که نمی لغزد، منتقل می شود. دیفرانسیل های ضد لغزش انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به دیفرانسیل های ضد لغزش کلاچ دار، دیفرانسیل های قفل شونده، و دیفرانسیل های تورسن اشاره کرد.

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

به طورکلی در دیفرانسیل های ضد لغزش، انتقال قدرت از طریق یک پردازنده الکترونیکی کنترل می شود. این سیستم کامپیوتری مشخص می کند که نیرو باید به کدام طرف و به چه میزان منتقل شود. سپس سیستم به همان میزان و نسبت، نیرو را بین دو طرف تقسیم می کند. به این نوع دیفرانسیل ها به اصطلاح AYC می گویند که از سرواژه های عبارت Active Yaw Control گرفته شده است. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد این نوع دیفرانسیل ها به طور کامل نشان داده شده است.

/uploads/FJ Cruiser - Electronic Locking Rear Differential - F.flv

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منبع

wikipedia

برچسب : دیفرانسیل , ضدلغزش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

16 نظر

حمید
0

ممنون از اطلاعاتی که در اختیار. همه قرار میدید
02:39  1397/03/06
گزارش
پاسخ دادن
ماشا
5

طرحی دارم صددرصدعملی برای قفل کردن دیفرانسیلهای معمولی
01:57  1395/02/07
گزارش
پاسخ دادن
مصطفی
0

مطالب عالیست دوست من ایا کارگاهی یا تعمیر گاهی هست که جیپهای معمولی مثل پاترول ویا صحرا را به این دیفرانسیل ها مجهز کنه؟یا از جیپهای موجود در ایران جیپی هست که خودش این سیتم فقل را داشته باشه اگر هست معرفی کنید
09:40  1394/08/20
گزارش
پاسخ دادن
AMG
6

دوست عزیز میتونی لغزش محدود کلاچ دار،قفل دار و تورسن رو شرح بدی و کاربرد هاشم بنویسی؟
23:16  1393/08/28
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

به عنوان یک مهندس خودرو استفاده های زیادی از مقاله های علمی سایت شما کردم و از این بابت خیلی متشکرم

فقط در موارد معدودی به نظر می رسد ترجمه متن توسط کسی صورت گرفته که با مکانیزم قطعه آشنایی ندارد و جملات صرفا برگردان تحت اللفظی متن خارجی است.

باز هم ممنون
21:51  1392/11/28
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: شهرام اسماعيلی
2

سلام
مقالات عالی هستند و متاسفانه بسيار كوتاه
هر دو فيلم مربوط به ديفرنسيال قفل شونده بود و از ديفرنسيال ضد لغزش
چيزی نشان داده نشد.
16:01  1392/11/28
گزارش
پاسخ دادن
دانیال
0

با سلام میخواستم بگم اگر مقالتون یک مقداری کاملتر بود بهتر میشد
با تشکر از 1car
12:07  1392/11/05
گزارش
پاسخ دادن
ثقفی
0

بسیار خوب و مفید .
21:45  1392/01/31
گزارش
پاسخ دادن
behnamsh
1

aga perfectin be khoda
kheyli chiza az shoma yad migiram
mer30
02:11  1392/01/30
گزارش
پاسخ دادن
mohammad
3

ممنون از زحماتتون
14:48  1392/01/02
گزارش
پاسخ دادن
wolfnight
4

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:38  1391/12/27
گزارش
پاسخ دادن
stephan
0

از اینکه در مقاله ها از ویدیو استفاده میکنید متشکرم ، اما لطفا برای مشاهده این ویدیو ها در آیفون و آیپد هم از لینک جدا یا فرمت مناسب استفاده کنید ، با تشکر
01:55  1391/12/23
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: دادور
6

پاسخ به مسعود:

ضمن قدردانی از حسن توجه شما نسبت به مقالات فنی، قابل ذکر است، نظرات و دیدگاه‎های کاربرانی که به سایت مراجعه می‎کنند، متنوع است. چه بسا هستند دوستانی که بسیار تأکید دارند از حجم مقالات کاسته شود تا در کم‎ترین زمان ممکن بتوانند بیش‎ترین اطلاعات را بدست آورند. و به‎طور متقابل، عقیده دوستان دیگری نظیر شما این است که مقالات را طولانی‎تر و کامل‎تر ارائه کنیم. در هر حال، تیم تهیه مقالات به منظور کسب اکثریت آراء و جلب نظر همه علاقمندان، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا مقالات را در اندازه استاندارد آماده کند و بر روی سایت قرار دهد. موفق باشید.
12:21  1391/12/22
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
5

مقالاتی که میذارین خیلی عالیه ولی خیلی کوتاه هستن به نظر من باید مقاله های که میذارین باید کامل شرح دهنده باشه بازم مرسی
12:00  1391/12/22
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
8

یکی از چیز هایی که تفاوت بسیار زیادی رو بین این سایت و دیگر سایت های خودرو بوجود آورده همین مقاله ها هستند.
قطعا ارائه مقالات فنی توسط این سایت به مقداره بسیار زیادی، به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت کمک میکند.
11:51  1391/12/22
گزارش
پاسخ دادن
اکبری
6

مقالات شما بسیار عالیست اگر کاربرهایشما مقالات را گاملن مورور کند بازدید کننده سایت پشترو پیشتر خواهدشد
11:24  1391/12/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پویا : سلام به همه ی دوستان من تارا وی یک پلاس ثبت نام کردم و خرداد ماه تحویل گرفتم امروز میخواستم بفروشم با خریدار رفتیم کارتکس و معلوم شد ایراد رنگ داره رو گلگیرش و من با نمایندگی تماس گرفتم و موضوع رو گفتم ولی اونا گفتن که باید ماشین رو بیارین نمایندگی بمونه اینجا تا کارشناس بیاد و تایید کنه که چند روز یا چند هفته طول می‌کشه کارشناس بیاد من هم چون به پولش احتیاج داشتم نتونستم صبر کنم و با ضرر ده میلیونی فروختم گفتم اینجا اطلاع رسانی کنم تا شما هم بعد از تحویل گرفتن خودرو حتما به کارتکس نشون بدین
شاهین ۲۵ اسفند : سخا هم مهمه من ۱۶ اسفند سخا بوده و واریزیم ۷ صبح در ۲۵ اسفند بوده
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
مهدی ۲۵ اسفند : لطفا شماره درخواست اعلام میکنید با تاریخ سخا
مهدی ۲۵ اسفند : لطفا شماره درخواست اعلام میکنید با تاریخ سخا
مهدی ۲۵ اسفند : سلام تکمیل وجه ۲۵ اسفند ساعت ۱۰ صبح سخا ۲۶ اسفند فاکتور نشدم
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
ب امید خدا : لعنت ب دزدان تاریخ ایرانی .....۸ماه تمام لعنت خدا بر مدیر سایپا خجالت بکشید پوست شماها مثل گرازه میخواهید آقازاده‌ها برن کشور خارج با پول ملت بیچاره ننگ بر شمها
علی واریز 26اسفند : خدا لعنتون کنه خسته شدم انقدر چک کردم تاریخ اولین واریزی 31 مرداد 1403 اخر این ماه میشه یکسال
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : سلام من موعد تحویل 31تیر هستم و پیش فروش برا من توسایت زده آخرین موعد درحال تحویل دهه سوم خرداد پس ینی خسلی مونده تا نوبت من؟؟! رنگ سقید
رضا پیش فردش : پیام تو هم فشاری شدی؟؟؟😀😀😀
معصومه : اگه منظورتون فاکتوری های که موعدتحویلشون آذر ماه بوده 23اسفند آخرین فاشه ظاهرأ که تایازدهم فاکتورشده امروزم یدونه تاریخ 12فاکتورشده
تبدیل رانا به 207 : فروش فوق العاده هستم موعد تحویل 3 تیر هنوز فاکتور نشدم
پانا فولادی : بزن حتما ، 24 تومن اختلافشه ولی 2 ماه زود تر گیرت میاد
اطلس دی : فاکتوری ها اعلام کنند تا چندم اسفند تمام می شوند؟
جانسون : قبلا6ماه بود الان احتمالا12یا14ماهه شده مونده به درامدشیرکت
هفته اخر اذر : سلام ببخشید از چه سایتی نگاه می کنید
پیام ح : رضا پشی فروش این سوالی که تو کردی سایپا هم روی جوابش قفل فعلن با صابون گلنار مشغول شو هنوز صبوری واست سم ظرفیت نداری اصلا
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : من زدم رفتم تو پیچش هم ولی ندیدم پستی از فاکتور ماشین بذاره