آشنایی با غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول 1

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

اگرچه راننده فرمول 1 بودن بسیار هیجان انگیز و قطعاً خطرناک است، اما "سخت " نیز هست. اگر به این امر اعتقاد ندارید، کافیست فقط یک بار به غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول 1 نگاهی بیاندازید. تصور کنید که یک راننده فرمول 1 در طول یک گرندپری باید بیش از 3,500 بار دنده عوض کند، ارتباط رادیویی خود را با تیم حفظ کند، میزان سوخت را کنترل کند، بالچه ها را تحت کنترل داشته باشد، به صفحه نمایش اطلاعات مربوط به گیربکس، سرعت و سایر موارد توجه کند، تنظیمات ترمز و دیفرانسیل را انجام دهد و ... که انجام این موارد نیاز به تمرکز فراوانی دارد. باید تا الان به این نتیجه رسیده باشید که رانندگی فرمول 1 کار دشواری است! ولی جالب این است که تمام این عملیات کنترلی توسط دکمه های روی فرمان انجام می شود.

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

از بدو تولد اتومبیل های فرمول 1 تاکنون، غربیلک فرمان این خودروها نیز بارها دستخوش تغییر بوده اند. ساختمان غربیلک فرمان این خودروها، چه از جهت جنس مواد به کار رفته و چه از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها، بسیار حائز اهمیت است. در ساخت این غربیلک ها که حدود یک هفته زمان می برد، از مواد سبکی مثل فیبرکربن، آلومینیوم، تیتانیوم، استیل، پلاستیک و لاستیک استفاده می گردد که منجر می شود تا وزن نهایی آن به کم تر از 15 کیلوگرم برسد. همچنین براساس قانون FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) و به دلیل مسائل ایمنی، غربیلک های اتومبیل های فرمول 1 باید در کم ترین زمان و به راحتی قابل جدا شدن باشند و همان طور که بارها دیده اید، راننده برای پیاده شدن از خودرو، ابتدا باید فرمان را از جای خود خارج کند. بسیار جالب است که بدانید، هر غربیلک فرمان به طور متفاوت و براساس سلیقه راننده آن تیم طراحی و دکمه های آن چیده می شود. حتی در یک تیم مشترک، ممکن است نحوه قرارگیری دکمه ها و کلیدهای دوار کنترل کننده روی فرمان اتومبیل هر راننده (حتی راننده های تست) با یکدیگر متفاوت باشد. حال با ما همراه باشید تا به شرح یکی از این غربیلک های زیبای فرمول 1 مربوط به تیم بی ام و بپردازیم:

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

1. صفحه نمایش اطلاعات فدراسیون اتومبیلرانی

2. LED های نمایشگر دور موتور

3. صفحه نمایش اطلاعات گیربکس، سرعت و غیره

4. دکمه خلاص (در پیت استاپ)

5. فعال کردن بالچه جلو

6. دکمه چند منظوره

7. بازیابی نیروی ترمز

8 و 9 . دکمه های  کم و زیاد کردن منوهای مختلف

10. دکمه اطلاع رسانی ایرادات (راننده به نسبت دفعات فشردن این دکمه، ایرادات فنی  را گزارش می دهد)

11. محدود کننده سرعت

12. ذخیره سازی نیرو

13. دکمه برقراری ارتباط رادیویی با مهندس تیم

14. توقف در پیت استاپ

15. کنترل کلاچ

16. هماهنگی با مارشال

17. تنظیم دیفرانسیل

18. حالت اولیه تنظیمات دیفرانسیل

19. تنظیم دیفرانسیل

20. کروز کنترل

21. انتخاب حالات بالچه ها، دور موتور و غیره

22. تنظیم تایرها

23. تنضیمات اولیه بالچه جلو

24. تنظیمات پدال

25. مخلوط سوخت

26. پدال های پشت فرمان بالا

27. پدال های پشت فرمان پایین

28. کلاچ

دیدن فیلم زیر (دانلود) نیز خالی از لطف نیست و شما را با تحولات اتومبیل های فرمول یک در طی بیش از نیم قرن آشنا می کند.

/uploads/0F1 Revolution 1Car.flv

 نام خودروی شما چیست و برروی فرمان آن چه دکمه هایی وجود دارد؟


منبع

Autoevolution

برچسب : فرمول 1 , غربیلک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

عباسنويد
2

منظور دوستان اينه اين مقاله متن وردار کلا. نه تو ايران هزار سال ديگه مسابقه مياد فرمول وان نه شبيحش ماکت جاى هست ما ببينيم. حالا فرمان فرمول جاى تو زندگى ما نميگيره که.فقط پرايد فرمانش فهميديم وسطش بوقه اونم يکى سيم وصله که کار شاسى کليد ميکنه ديگه بيشتر از اين نميدونيم نهايتش ريموت ظبط کنارش ميشه وصل کرد رو فرمان که جلو عقب ببريم شعرهامون
00:40  1393/08/09
گزارش
پاسخ دادن
rezvan king
0

ممنون از اینکه اطلاعات مفیدی رو در اختیار من گذاشتین.........
02:36  1393/02/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Saeed khalili
6

از یک تا ده : 8 خوب بود 1car به امید پیشرفت.
20:15  1392/02/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
8

خوش بحال شما !!!
پیکان ما بوق هم ندارد و فرمانش آهن دارد!!!
ممنون از خیر راننده فرمول 1 شدن هم گذشتیم
01:49  1392/02/13
گزارش
پاسخ دادن
v.kh.r
16

نام خودروی من پراید است و روی فرمان آن دکمه ایست که خودروی فوق الذکر با آن همه عظمت ندارد و آن دکمه ای نیست جز دکمه بووووووووووووووووووووووووووووق.
16:19  1392/02/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سینا : سلام دوستان. امروز کسی از فاکتور شده های دیروز پلاک شده؟
Alireza : تکمیل وجه بیست اسفند الان نگا کردم بالاخره فاکتور شده
شاهین پلاس اتومات اسفند : احتمالاً همین اتفاق بیفته اینا ما که اسفند ماه بودیم اردیبهشت فرستادن به جای اینکه مبلغ کمتر بشه بایت تاخیر اضافه شد
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به نطرتون دعوتنامه ما میوفته بعد گرونی یا قبلش؟؟ موعد دعوتنامه ام تیرماه هستش زنگ میزنم میگه تا هفته چهارم ۴ تیر فرصت هست دعوتنامه واستون ارسال بشه
بهزاد ۲۲ اسفند : منم فاکتور نشدم سخارو ۲۳ دادم
شاهین 403 : سلام خیر بعد از تکمیل وجه 26 اسفند تکمیل ادیبهشت بوده شروع روزش رو دقیق نمیدونم من خودم 13 اردیبهشت تکمیل کردم
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
حسام. : سلام من ۲۲ اسفند تاریخ واریزی و سخا هست.هنوز فاکتور نشده. کسی از دوستان ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟؟
شاهین پلاس : بله من دیروز فاکتور شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : ما از اشناها که داخل سایپا هستن پرسیدیم چرا فاکتور نمیشه گفتن وزارت صمت به مدیرای سایپا. ایران خودرو فرصت یک ماهه داده که ماشینا رو تحویل بدن..اگر ندن مدیرا رو عوض میکنن..
ساینا اس1404افزایش قیمت : قیمت ساینا اس با افزایش قیمت کارخونه در بازار ازاد از 650الی 700میلیون تومان بیشتر خواهد شد و ساینا دوگانه هم به 700الی 750میلیون افزایش خواهد داشت
امیر : من 17 خرداد پلاک شدم، هنوز حتی چراغ تحویلم روشن نشده
207 دنده ای فرمان هیدرولیک : دوستان عزیز هر کی خودرو گرفت نفروشه قیمتها با این افزایش قیمت کارخونه به 1میلیارد و 100یا 200میلیون تومان به راحتی افزایش قیمت خواهد خورد
207 پانا مرداد : تقریبا 328 بهمن ماه
زینب اپشنال 4 مرداد : فعلا فکر کنم اول تیر رو دارن فاکتور میکنن فعلا زوده واسه 31 تیر
تبدیلی کویک اس : دوست عزیز چه طرحی بودی شما.... مبارکت باشه ان شاء الله
اطلس 28مهر : 27 مهر تعطیلات بوده
0 : سلام مبارک باشه دوست عزیز پارتی داشتی به این سرعت برات فاکتور شده و تحویل گرفتی در عرض 10 روز
دنا اتو : دنا اتو آپشنال پیش فروش تکمیل وجه اردیبهشت تحویل 31 تیر کسی هست که فاکتور شده باشه