دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential)

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)
دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

همان طورکه در مورد اساس کار دیفرانسیل (Differential) توضیح داده شد، تایرها به ویژه زمانی که اتومبیل در حال دور زدن سر پیچ است، با سرعت های متفاوتی دارند. به طوری که چرخ های به سمت داخل پیچ، مسافت کم تری را نسبت به چرخ های به سمت خارج پیچ، طی می کنند. ازآن جاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به دست می آید، چرخ هایی که مسافت کم تری می پیمایند، با سرعت کم تری گردش می کنند. گفتنی است، برای تایرهایی که نیرو به آن ها منتقل نمی شود، مشکلی به وجود نمی آید؛ زیرا به یکدیگر متصل نیستند و به طور مستقل گردش می کنند. اما چرخ هایی که نیرو به آن ها منتقل می شود، به یکدیگر متصل هستند و هر دو، نیروی خود را از یک موتور و گیربکس می گیرند. فیلم زیر (دانلود) تا حدودی شما را با نحوه عملکرد این سیستم آشنا می کند.

/uploads/Electronic Locking Differential F.flv

همان طورکه پیش تر گفته شد، اگر خودرو دیفرانسیل نداشته باشد، تایرها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی گردش می کنند. در نتیجه این عمل، حرکت خودرو با دشواری روبرو خواهد شد. بنابراین، یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد که برای این کار، نیروی زیادی لازم خواهد بود. این نیرو، از طریق اکسل، از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می شود. هم چنین، این موضوع سبب سایش تایرها نیز می شود. در این میان، دیفرانسیل نقش ویژه ای ایفا می کند و با تقسیم این نیرو بین تایرها، میزان استهلاک را کاهش می دهد.

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

1Carزمانی که از دیفرانسیل عادی در ساخت سیستم انتقال قدرت خودرو استفاده می شود، رانندگانی که با چنین خودرویی خارج از جاده رانندگی می کنند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند. به طور مثال، هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار، اگر یکی از چرخ های متحرک، اتصال با جاده را از دست بدهد، با انتقال تمام نیرو به این چرخ، این چرخ در هوا شروع به چرخش می کند و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. راه حل غلبه بر این مشکل، استفاده از دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) است. دیفرانسیل های ضد لغزش طی مکانیسم های خاصی، قابلیت چرخش خودرو سر پیچ ها را آسان می کنند. هم چنین، زمانی که یک چرخ شروع به لغزیدن می کند، گشتاور بیش تری به چرخی که نمی لغزد، منتقل می شود. دیفرانسیل های ضد لغزش انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به دیفرانسیل های ضد لغزش کلاچ دار، دیفرانسیل های قفل شونده، و دیفرانسیل های تورسن اشاره کرد.

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

به طورکلی در دیفرانسیل های ضد لغزش، انتقال قدرت از طریق یک پردازنده الکترونیکی کنترل می شود. این سیستم کامپیوتری مشخص می کند که نیرو باید به کدام طرف و به چه میزان منتقل شود. سپس سیستم به همان میزان و نسبت، نیرو را بین دو طرف تقسیم می کند. به این نوع دیفرانسیل ها به اصطلاح AYC می گویند که از سرواژه های عبارت Active Yaw Control گرفته شده است. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد این نوع دیفرانسیل ها به طور کامل نشان داده شده است.

/uploads/FJ Cruiser - Electronic Locking Rear Differential - F.flv

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منبع

wikipedia

برچسب : دیفرانسیل , ضدلغزش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

17 نظر

حمید
0

ممنون از اطلاعاتی که در اختیار. همه قرار میدید
02:39  1397/03/06
پاسخ دادن
حسین
0

سلام عرض وادب :
این دیفرانسیل آیا زیر 2تن الی 3تن بار جواب میدهد یا ن ممنون میشم اگه پاسخ بدهيد
19:20  1397/02/19
پاسخ دادن
ماشا
5

طرحی دارم صددرصدعملی برای قفل کردن دیفرانسیلهای معمولی
01:57  1395/02/07
پاسخ دادن
مصطفی
0

مطالب عالیست دوست من ایا کارگاهی یا تعمیر گاهی هست که جیپهای معمولی مثل پاترول ویا صحرا را به این دیفرانسیل ها مجهز کنه؟یا از جیپهای موجود در ایران جیپی هست که خودش این سیتم فقل را داشته باشه اگر هست معرفی کنید
09:40  1394/08/20
پاسخ دادن
AMG
6

دوست عزیز میتونی لغزش محدود کلاچ دار،قفل دار و تورسن رو شرح بدی و کاربرد هاشم بنویسی؟
23:16  1393/08/28
پاسخ دادن
محمد
0

به عنوان یک مهندس خودرو استفاده های زیادی از مقاله های علمی سایت شما کردم و از این بابت خیلی متشکرم

فقط در موارد معدودی به نظر می رسد ترجمه متن توسط کسی صورت گرفته که با مکانیزم قطعه آشنایی ندارد و جملات صرفا برگردان تحت اللفظی متن خارجی است.

باز هم ممنون
21:51  1392/11/28
پاسخ دادن
کاربر: شهرام اسماعيلی
2

سلام
مقالات عالی هستند و متاسفانه بسيار كوتاه
هر دو فيلم مربوط به ديفرنسيال قفل شونده بود و از ديفرنسيال ضد لغزش
چيزی نشان داده نشد.
16:01  1392/11/28
پاسخ دادن
دانیال
0

با سلام میخواستم بگم اگر مقالتون یک مقداری کاملتر بود بهتر میشد
با تشکر از 1car
12:07  1392/11/05
پاسخ دادن
ثقفی
0

بسیار خوب و مفید .
21:45  1392/01/31
پاسخ دادن
behnamsh
1

aga perfectin be khoda
kheyli chiza az shoma yad migiram
mer30
02:11  1392/01/30
پاسخ دادن
mohammad
3

ممنون از زحماتتون
14:48  1392/01/02
پاسخ دادن
wolfnight
4

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:38  1391/12/27
پاسخ دادن
stephan
0

از اینکه در مقاله ها از ویدیو استفاده میکنید متشکرم ، اما لطفا برای مشاهده این ویدیو ها در آیفون و آیپد هم از لینک جدا یا فرمت مناسب استفاده کنید ، با تشکر
01:55  1391/12/23
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: دادور
6

پاسخ به مسعود:

ضمن قدردانی از حسن توجه شما نسبت به مقالات فنی، قابل ذکر است، نظرات و دیدگاه‎های کاربرانی که به سایت مراجعه می‎کنند، متنوع است. چه بسا هستند دوستانی که بسیار تأکید دارند از حجم مقالات کاسته شود تا در کم‎ترین زمان ممکن بتوانند بیش‎ترین اطلاعات را بدست آورند. و به‎طور متقابل، عقیده دوستان دیگری نظیر شما این است که مقالات را طولانی‎تر و کامل‎تر ارائه کنیم. در هر حال، تیم تهیه مقالات به منظور کسب اکثریت آراء و جلب نظر همه علاقمندان، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا مقالات را در اندازه استاندارد آماده کند و بر روی سایت قرار دهد. موفق باشید.
12:21  1391/12/22
پاسخ دادن
مسعود
5

مقالاتی که میذارین خیلی عالیه ولی خیلی کوتاه هستن به نظر من باید مقاله های که میذارین باید کامل شرح دهنده باشه بازم مرسی
12:00  1391/12/22
پاسخ دادن
مرتضی
8

یکی از چیز هایی که تفاوت بسیار زیادی رو بین این سایت و دیگر سایت های خودرو بوجود آورده همین مقاله ها هستند.
قطعا ارائه مقالات فنی توسط این سایت به مقداره بسیار زیادی، به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت کمک میکند.
11:51  1391/12/22
پاسخ دادن
اکبری
6

مقالات شما بسیار عالیست اگر کاربرهایشما مقالات را گاملن مورور کند بازدید کننده سایت پشترو پیشتر خواهدشد
11:24  1391/12/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : اره خودشه برا هیچ کس فاکتور نشده خیلی دروغ میگه فک کنم اصلا شاهین پلاس ثبت نام نکرده یا پول نداره
تارامارا : بعد سه روز، همچنان منتظر حمل خودرو
میثم : مچکرم انشاالله قسمت شما و همه دوستان بشه در جواب سوال بعضی از دوستان اینه ها برقی نیستن ولی نسبت به مدلی های قبلی مثل ۵ دنده ها خییییلی بهتر شده مخصوصا دنده کشی عالی شده من ۵ دنده سوار شدم انگار گیربکس دنده کشی مشکل داشت دنده جا نمیخورد این عالی عالی شده دنده عقب هم مانیتور داره خطر عقب هم جدید گزاشتن دکمه ها شیشه بالابر هم از کنسول وسط گزاشتن رو تو دری ها که هم عالی شده
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا منم تکمیل وجه کردم دیروز سخا ثبت شده ولی تکمیل وجه چراغش روشن نشده
تارا v4 تیتا نیوم : یا کارت ملی رفتم درخواست نوشتم ، تهران تو خود نمایندگی ، که سرامیک نمی خوام، خود نمایندگی باید پیگیری کنه
ابراهیم : سلام دوستان ...تحویل اسفند از کسی تا کنون فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟؟؟ کاربری بنام امید شمال ادعای فاکتور شدن شده ...فکر کنم همان شقایق است
ابراهیم : سلام جدی یا شوخی ..واقعا تحویل اسفند فاکتور شد
تارادستی‌فرسوده : منم‌طرح فرسوده‌تحویل فروردین‌هستم‌زنگ‌زدم‌گفتن‌توسیستم‌زده‌تاخیرداده‌تحویل‌شما میره‌۹ام‌خرداد
تارا : مبارک باشه اتومات یا دستی؟
ریرا سفید : من قبلا گفتم که از ایران‌خودرو مطالبه گری دارم ، خوشبختانه به این نتیجه رسیدم که این تاخیر ارزش داره که حداقل یک خودرو خوب تحویل می گیریم، پس در حال حاضر هیچ مطالبه ای ندارم و از شرکت محترم ایران‌خودرو سپاسگزارم، با تشکر فراوان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کراس اتو : امیدوارم واقعا
علی ج : سلام بی زحمت جواب بدین اگه درخواست تحویل مستقیم خودرو بدیم مبلغی بر می گردانند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ساینا 4 اسفند : شمس. 24 شماره پلاک آنلاین شدی 27 فیزیک پلاک چاپ شده.
14 بهمن : پول اولیه 22 اردیبهشت تکمیل وجه 14 بهمن 16 تحویل سخا دیروز هم از حالت تخصیص رفت حالت تکمیل وجه
دنا 6 دنده : سلام . دنا شش دنده تکمیل وجه 11 دی . فاکتور 2 اردیبهشت و پلاک 6 اردیبهشت . پیامک تحویل حضوری آمد .
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
ساینا : من 11 اسفند دارم طرح مادران هنوز فاکتور نشده
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سپیده x : دوستان تا میتونید به صدای مشتری زنگ بزنید. من امروز زنگ زدم میگفت ما آمار روزانه تماس درمورد مجوزها رو به شرکت میدیم و این روزا خیلی بیشتر شده و همه ناراضی ان و احتمالا یه بازخوردی داره.