طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 

طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 
آن چه هم اکنون از مانع اصلی داخلی سازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو یاد می شود، تیراژ پایین تولید خودرو در کشور است که نه تنها هیچ صرفه اقتصادی به همراه ندارد بلکه منجر به تولید قطعاتی به مراتب گران تر می شود. کارشناسان این حوزه در اختیار داشتن پلتفرم مشترک را راهکاری برای حل این مشکل می دانند و معتقدند که تنها در صورت طراحی این پلتفرم، می توان به تولید در اندازه های اقتصادی دست یافت و با تشکیل تیم های طراحی مشترک، زمینه را برای تولید قطعات در تیراژ بالا و با قیمت اقتصادی فراهم کرد.
 
جواد مرزبان راد، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که هراندازه خودروسازان بیشتر به سمت تولید داخل حرکت کنند، از میزان ارزبری آن ها کاسته خواهد شد، می گوید: مشکل موجود در این مسیر بخشی از مواد اولیه صنعتی تولید است که فرمول پیچیده تری داشته و در داخلی سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق واردات تامین می شود که نیاز است دولت حمایت ویژه خود را معطوف تولید مواد اولیه ویژه که برای کاهش ارزبری مورد نیاز است، کند.
 
وی در پاسخ به این که تیراژ پایین تولید خودروسازان داخلی سازی را همراه با صرفه اقتصادی می کند یا خیر اظهار می کند: یکی از روش های افزایش تیراژ دو تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران، طراحی و تولید سیستم های مشترک است به طوری که دو مدل مختلف از خودرو، دارای سیستم های مشترک ترمز و یا سایر قطعات خودرو باشند چرا که برای مشتری فرقی ندارد که شکل ظاهری این قطعه چگونه بوده، بلکه کاربرد آن برای مصرف کننده حایز اهمیت است.
 
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که تعریف این سیستم باعث تولید قطعه در تیراژ بالا می شود، می افزاید: وقتی تولید قطعه ای برای چند خودرو به صورت همزمان انجام می شود در نهایت افزایش تیراژ را به همراه خواهد داشت و در این شرایط  تولیدکننده آن قطعه خاص قادر به تولید با تیراژ بالا خواهد بود در این شرایط قیمت تمام شده آن قطعه نیز کاهش می یابد.
 
مرزبان راد با تاکید بر این که این روند نیازمند تعریف یک پلتفرم مشترک است، تصریح می کند: هر قطعه سازی که قطعه ای را برای خودروی خاصی تولید می کند می تواند این قطعه را برای خودروساز دیگر نیز تولید کند بنابراین با افزایش تیراژ، تولید بیشتر نیز به صرفه خواهد بود اما باید برای تحقق این شرایط همکاری مشترک میان خودروسازان شکل بگیرد تا سیستم های خودرو یکسان شود که این امر نیاز به همکاری مشترک و تعریف تیم های طراحی است.
 
وی با بیان این که اجرایی شدن این امر برای خودروهای موجود همراه با تغییراتی خواهد بود، می گوید: برای تحقق این هدف در خودروهای جدید نیازمند تغییراتی هستیم بنابراین اگر در ابتدای کار به این موضوع توجه شده و طراحی انجام شده باشد که کار به راحتی پیش می رود اما اگر در میانه راه تصمیم به تغییر گرفته شود نیاز به صرف هزینه هایی برای تغییرات هستیم که البته هزینه صرف شده در این مسیر در درازمدت به نفع خودروساز و قطعه ساز بوده و در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده می شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۷ اردیبهشت : من با سایپا تماس گرفتم گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده و اولویت با شاهین پلاس های که داران فاکتور میشن من اردیبهشت هستم اینجور که دارن قطره چکونی cvt میدن تا عید زمان میبره تا فاکتور بشم
میلاد : سلام دوستان من هفته چهارم بهمن تو قرارداد بایستی تکمیل وجه کنم بنظرتون کی اعلام میکنن ماشینم شاهین gl و اینکه چقد باید پرداخت کرد؟ ایا از بهمن رد بشه سال اینده افزایش قیمت شامل میشه؟
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام . وقت بخیر ؛ سوالی داشتم از محضر حضرات پیشکسوت : بفرمایید که تقریبا ۲۰ روز بعد از تکمیل وجه ماشین شاسی میشه(پیامک میاد) یا اینکه تقریبا ۲۰ روز بعد از گذشت تاریخ تحویل سیستمی ؟ دوستان پیشکسوت ( الخصوص واریز دو مرحله ای فروردین و اردیبهشت ) راهنمایی بفرمایید تا فیض ببریم . سپاس فراوان
محمد : سلام .واریز اولیه من ۳ مهر ۴۰۲ بوده، اشتباهی گفتم ۴۰۳ ببخشید اگه سردرگم شدید
مدبر الکی : راست میگی یا نه
رضا رضا : اینو منم سوال کردم کسی جواب نداد دوستان موقعی که ماشین رو تحویل میگیرن دیگه نمیان اینجا سر بزنن
احلام : سلام جناب بسلامتی. ذوقشو بزنی. ببخشید شما کل پول یک جا واریز کردین
شاهین g : دوستان شاهین g واریزی ۱۱ اذر پذیرش ۱۲ اذر ۱۴۰۳ امروز فاکتور شدم انشالله همه دوستان به ماشینشون برسن شماره پذیرش 12056638
علی مدبر : توی که جای من داری پیام میدی وجودشو داری یک آدرس بده من با مادرت یک کار واجب دارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : ولا ماشین فقط سمند سورن
مهدیار : سلام داداش اگه برا نگه داشتن سواری میخای 207 هرموقع هم بخای بفروشی یکساعته فروشه سواری وموتوری تیوفایوهم که عالیه
کوییک : بله تا 14 آذر هم وقت داشت
سجاد : چون بخاطر اینکه هنوز تحویل های برج 6 و 7 و8 و 9 که تکمیل وجه کردند و ازشون هست بالای 120 روزه تکمیل وجه کردند فاکتور نشدن
اطلس اسفند : https://www.karzar.net/278242 https://www.karzar.net/278242 https://www.karzar.net/278242 با سلام لینک کارزار اعتراض به تاخیر در تحویل اطلس G لطفا امضا کنید https://www.karzar.net/278242 https://www.karzar.net/278242 https://www.karzar.net/278242
ش ت : اشکی ،شماکه میگی مطلعی،بگو سایناتک طرح مادران تکمیل اخرابان روکی میدن؟
سایپا دزد دریایی : چند وقت پیش هم یکی اومده بود میگفت قول میدم تا 22 بهمن همه ساینا دوگانه ها تحویل مشتری میشن. گوش مردم از این دروغا پر شده شیخی سر استیلی
اطلس اسفند : https://www.karzar.net/278242 با سلام لینک کارزار اعتراض به تاخیر در تحویل اطلسG لطفا امضا کنید https://www.karzar.net/278242
جاسم جانعلی : استاد گرامی خودش ناراحت نکن قلب من به درد می آید از این همه ظلم که بر شما روا رفته.
ساینا دوگانه : هنوز دعوتنامه اش نیومده الکی فاکتور میشن بیا برو خدا روزیت یه جا دیگه حواله کنه م