طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 

طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 
آن چه هم اکنون از مانع اصلی داخلی سازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو یاد می شود، تیراژ پایین تولید خودرو در کشور است که نه تنها هیچ صرفه اقتصادی به همراه ندارد بلکه منجر به تولید قطعاتی به مراتب گران تر می شود. کارشناسان این حوزه در اختیار داشتن پلتفرم مشترک را راهکاری برای حل این مشکل می دانند و معتقدند که تنها در صورت طراحی این پلتفرم، می توان به تولید در اندازه های اقتصادی دست یافت و با تشکیل تیم های طراحی مشترک، زمینه را برای تولید قطعات در تیراژ بالا و با قیمت اقتصادی فراهم کرد.
 
جواد مرزبان راد، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که هراندازه خودروسازان بیشتر به سمت تولید داخل حرکت کنند، از میزان ارزبری آن ها کاسته خواهد شد، می گوید: مشکل موجود در این مسیر بخشی از مواد اولیه صنعتی تولید است که فرمول پیچیده تری داشته و در داخلی سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق واردات تامین می شود که نیاز است دولت حمایت ویژه خود را معطوف تولید مواد اولیه ویژه که برای کاهش ارزبری مورد نیاز است، کند.
 
وی در پاسخ به این که تیراژ پایین تولید خودروسازان داخلی سازی را همراه با صرفه اقتصادی می کند یا خیر اظهار می کند: یکی از روش های افزایش تیراژ دو تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران، طراحی و تولید سیستم های مشترک است به طوری که دو مدل مختلف از خودرو، دارای سیستم های مشترک ترمز و یا سایر قطعات خودرو باشند چرا که برای مشتری فرقی ندارد که شکل ظاهری این قطعه چگونه بوده، بلکه کاربرد آن برای مصرف کننده حایز اهمیت است.
 
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که تعریف این سیستم باعث تولید قطعه در تیراژ بالا می شود، می افزاید: وقتی تولید قطعه ای برای چند خودرو به صورت همزمان انجام می شود در نهایت افزایش تیراژ را به همراه خواهد داشت و در این شرایط  تولیدکننده آن قطعه خاص قادر به تولید با تیراژ بالا خواهد بود در این شرایط قیمت تمام شده آن قطعه نیز کاهش می یابد.
 
مرزبان راد با تاکید بر این که این روند نیازمند تعریف یک پلتفرم مشترک است، تصریح می کند: هر قطعه سازی که قطعه ای را برای خودروی خاصی تولید می کند می تواند این قطعه را برای خودروساز دیگر نیز تولید کند بنابراین با افزایش تیراژ، تولید بیشتر نیز به صرفه خواهد بود اما باید برای تحقق این شرایط همکاری مشترک میان خودروسازان شکل بگیرد تا سیستم های خودرو یکسان شود که این امر نیاز به همکاری مشترک و تعریف تیم های طراحی است.
 
وی با بیان این که اجرایی شدن این امر برای خودروهای موجود همراه با تغییراتی خواهد بود، می گوید: برای تحقق این هدف در خودروهای جدید نیازمند تغییراتی هستیم بنابراین اگر در ابتدای کار به این موضوع توجه شده و طراحی انجام شده باشد که کار به راحتی پیش می رود اما اگر در میانه راه تصمیم به تغییر گرفته شود نیاز به صرف هزینه هایی برای تغییرات هستیم که البته هزینه صرف شده در این مسیر در درازمدت به نفع خودروساز و قطعه ساز بوده و در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده می شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 27 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیدی : سلام من به دفترریاست جمهوری تماس گرفتم برای بدعهدی سایپاگفتن به ماربطی نداره،متوجه شدیدگفتن به ماربطی نداره،بایدبرویم پیش امامان التماس درخواست کنیم
حسن a5 : سلام من ثبت نام مردادماه ورنگ خاکستری هستم امروز پیامک شاسی امد
حامد kmc x5 مشکی مشهد : سلام دوستان عزیزم من امروز ماشینمو تحویل گرفتم. ماشین خوبیه و به نظرم رنگ مشکی به خاطر رباتیک شدن خط رنگ خیلی خوب شده. کیفیت سیستم صوتی خیلی خوبه. رانندگی چابک و خوبی داره . انشالله هر چی زودتر تحویل بگیرید
شهابx5 آبان : سلام نه t9 تاخیر نداره هرکس اینجا بوده سر وقت گرفت و رفت
حسین : سلام دوستان برای من هم فاکتور شد واریز اولیه ۲۹ مرداد تکمیل وجه ۱۶ اسفند سخا ۱۶ اسفند
رضا : سلام انشاالله فاکتور میشه من واریزی ۹دی هستم خبری نیست فقط وعده سر خرمن میدن
مسعود پزشکیان : خیلی دوست دارم تورو با خر نر پیوند بدم ولی خب نمیشه جلوی ملت شریف ایران زشته کم دروغ بگو الدنگ
مسعود پزشکیان : داداش من ۱۱ بهمنم و تحویل ۷ خرداد چطور بهت گفتن ۲۰ اسفند؟ اشتباه میکنی
جک j۴ : ماشین منم ۲۳ فروردین شاسی شد امروز تحویل گرفتم دارن دونه دونه تحویل میدن
جک j۴ : من امروز ماشینمو تحویل گرفتم ۲۳ فروردین شاسی شده بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرحسین : اخرین فاکتور 6دنده تحویل 30 اسفند مربوط به واریزی 14 دی بوده
آریزو 6 پرو : دوستان این خبری که بهتون میدم به نقل از یکی از مدیران شرکت میگم. تا اوایل خرداد و یا 15 خرداد خبری از مجوز نخواهد بود.شما حداقل 2 ماه تأخیر رو روش حساب کنید
دنا اوتومات اپشنال : من 15 بهمن بودم چرا فاکتور نشدم پس
حامد پیش فروش ت 18 بهمن ساینا : تا چه تاریخی فاکتور شدن ساینا طرح عادی ؟
اریامهر : یعنی اینکه یکی دو روز دیگه پلاک میشه
تبریزی : حراست غینت
محسن : سلام مبارک باشه نمایندگی باید برگه بگیری بری بانک بگیری
اسماعیل : 207 پانا تکمیل وجه 23 دی تحویل 30 اسفند بالاخره دیروز فاکتور شد
ساینا : آره دقیقا همین بود عید بدون ماشین و دوست عزیز سند کمپانی رو از نمایندگی گرفتین و چند روز بعد تحویل ماشین رسید نمایندگی؟؟؟؟؟
اشکان : سینا شما چه طرحی بودید و مشخصات ماشبن رو کامل بنویسید بی زحمت