رپورتاژ - تقریبا یک سال از حضور پر زرق و برق برادران بیسو در نمایشگاه خودروی مشهد میگذرد. این روزها این دو خودرو با نامهای بیسو t3 و بیسوt5 در شرایطی که شرکتهای فرانسوی قطع همکاری کرده و آلمانیها از ایران رفتهاند، برای مبارزه در میدان خودروی ایران درحال گرم کردن خودشان هستند. هنوز مشخص نیست که چه زمانی به بازار برسند اما احتمالا برخی برای خرید حواله یا ثبت نام دور بعدی بین دوراهی قرار گرفتهاند.
برای خودروهای چینی که محصولاتشان را جمعجور و تا حد ممکن ارزان میسازند بیسو T5 با سه ردیف صندلی یکی از گزینههای محبوب خانوادههای ایرانی است. به خصوص آنهایی که با بودجه محدود دنبال خودرویی بزرگ میگردند باید نگاهی به داخل این خودرو بیاندازند. مثلا یک لندکروز را با آن عظمت تصور کنید. بیسو از نظر ابعاد فقط 20 سانتی متر طول و 10 سانتیمتر ارتفاع و عرض کمتری دارد. بیسو t3 به بزرگی برادر بزرگترش نیست و بیشتر در حد و اندازه یک ای یو وی کوچک ساخته شده است.
چینیها بیسو را با شعار لوکس اقتصادی به بازار دادهاند. در ایران هم به خاطر ارزان بودنش نسبت به خودروهای غربی چشم بازار را کور کرده و مدل t5 آن 150 اسب بخار را با یک موتور 1.5 لیتری تولید میکند. این خودروی غول پیکر با یک دیفرانسیل حرکت میکند. امتیاز بیسو 5 را باید امکانات رفاهی آن بدانیم. موتور بیسو t3 هزار و 300 سیسی و قدرت آن 137 اسب بخار است. این عددها تقریبا مشابه همه رقبای t3 مانند جک s3، mvm x33 ، هاوال h2 ، و حتی رنو کپچر است که بین 1200 تا 1600 لیتر قرار دارد.
یکی از ویژگیهای ممتاز بیسو t5 یک رکاب اتوماتیک است که به عنوان اتوماتیک در خودرو نصب میشود. بیسوها را باید با بدنه عضلانی و یک برآمدگی و تورفتگی عقب عجیب آن بشناسیم که در ابتدا ممکن است کمی ناآشنا به نظر برسد. هر دو خودرو یک طراحی جعبهای دارند که تناقضی با دید راننده درست نکردهاند.
روی هر دو خودرو یک سقف پانوراما گذاشته شده برای همین احساس خفگی به مسافران داده نمیشود. هر دو گیربکس سی وی تی دارند که باعث نفوذ سر و صدا به داخل کابین میشود اما این سر و صدا بیشتر از خودروهای رقیب چینی نیست.
ضبط تصاویر در حین حرکت یکی دیگر از ویژگیهای خاصی است که در این خودروی چینی به کار رفته اما برای مثال سیتروئن به دلیل تحریمها نتوانست در سیتروئن c3 که به ایران میفرستد به کار ببرد. ترمز دستی و ترمز پارک اتوماتیک، هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور آپشنهایی هستند که برای یک خودروی چینی با این رنج قیمت بسیار خوب است.
فرق مهم آپشنهای بیسو t3 و t5 این است که اولی یک فرمان برقی و دومی فرمانی هیدرولیک دارد. همچنین اضافه شدن ردیف سوم باعث شده که دو دریچه کولر هم به t5 اضافه شود. ردیف سوم را کاملا میتوان جمع کرد تا محفظه بار بیشتر شود.
بیسو هنوز وارد بازار ایران نشده و اگر در سایت دیوار هم نام آن به چشم میآید فقط خرید و فروش حوالههایی است که به گفته شرکت سیف خودرو با قیمت نامعلومی در مهر ماه امسال به دست مشتری خواهند رسید. زمان ثبت نام (اسفند 97) قیمت این خودرو 250 میلیون تومان ارزیابی شده بود اما با تغییرات بسیاری که در این مدت در بازار خودرو رخ داده بدون شک قیمت آن زیر 300 میلیون تومان نخواهد بود.
منبع : ویرلن