تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی‌ قطعات‌ خودروهای‌ غیر تجاری‌ به‌ صرفه‌ شد/افزایش نرخ ارز، داخلی سازی را توجیه پذیر کرد

 

تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی‌ قطعات‌ خودروهای‌ غیر تجاری‌ به‌ صرفه‌ شد/افزایش نرخ ارز، داخلی سازی را توجیه پذیر کرد

 
در شرایطی خودروهای غیرتجاری در کف کارخانه ها این روزها به یکی از چالش های اصلی خودروسازان تبدیل شده که قطعات مورد نیاز این خودروها پیش از آغاز تحریم ها از طریق واردات تامین شده و کمتر قطعه سازی به سراغ تولید آن ها که عمدتا قطعات الکترونیکی است، می رفتند.
نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی به تازگی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار این تعداد را 100 هزار خودرو عنوان می کند و معتقد است که با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه این خودروها تکمیل شده و به بازار عرضه می شود که این امر ضمن آرام کردن بازار منجر به تعادل قیمت ها شده و تعهدات خودروسازان را نیز پاسخگو خواهد بود و قطعه ساز نیز می تواند امیدوار به دریافت مطالبات خود باشد. 
 
هرچند که اظهارنظرهای مختلفی درباره تعداد این خودروها وجود دارد اما در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا تولید قطعات مورد نیاز این خودروها که بیشتر آن ها پیش از این از طریق واردات تامین می شده است، توجیه اقتصادی دارد؟
 
ابوالفضل خلخالی، دانشیار دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به عملکرد سایرکشورها در ارزیابی و شناسایی توجیه فنی و اقتصادی قطعات می گوید: «اصولا در سایر کشورها تولید قطعات و محصولات برای ساخت داخل مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود ساخت آن ها در کشور به صرفه هست یا خیر و بر این اساس به سمت تولید حرکت می کنند».
 
وی می افزاید: «آن چه که به صورت قاطع می توان اعلام کرد این است آنچه توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد به لحاظ دانش فنی ، طراحی مهندسی و فناوری های تولید کامل بود و ضعفی در این زمینه وجود ندارد اما از نظر صرفه اقتصادی به این بستگی دارد که سیاست گذاری های کلان کشور به چه سمت و سویی حرکت کند».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که با توجه به مسایل سیاسی در دوره های گذشته و در سال های پس از انقلاب و همچنین بحث تحریم ها، اگر تامین کالایی از مسیر قانونی وجود نداشته باشد قیمت ها به شکل چشمگیری افزایش می یابد که در این شرایط توجیه اقتصادی معنا دار می شود، تصریح می کند:« به طور قطع در شرایط تحریم ساخت همه قطعات توجیه دارد و آورده خوبی برای شرکت هایی که در این قطعات سرمایه گذاری می کنند، خواهد داشت اما باید سیاست گذاری های کلان کشور نیز مدنظر قرار گیرد تا سرمایه های صرف شده در این مسیر با تغییر مسایل سیاسی و بین المللی دچار مشکل نشود».
 
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: «البته توجه به این نکته ضروری است بدون حتی در نظر گرفتن شرایط تحریم ، با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز، تولید در همه اقتصادها به صرفه و اقتصادی است اما با این حال برای جلوگیری از ضرر سرمایه گذاران باید سیاست هایی در این زمینه تعریف شده و به سمتی برویم که که در حوزه های سرمایه گذاری شده توانمندی های بالا و قابل رقابت با کشورهای خارجی ایجاد شود».
 
وی راهکار دیگر کمبود قطعه در کشور را استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت قطعه و خودرو می داند و می گوید: «در این زمینه بهتر است از توان و سرمایه گذاری های موجود که در سال های گذشته انجام شده به صورت یکنواخت در همه بخش های مختلف استفاده کنیم برای نمونه بخش زیادی از خودروهای غیرتجاری که در کف کارخانه ها خوابیده در انتظار قطعات برقی  ECUاست و از آن جا که تاکنون شرکتی وارد حوزه تولید این قطعات نشده، بهتر است سرمایه گذار و یا شرکت دانش بنیان که قصد ورود به این حوزه را دارد به جای خرید ماشین آلات و فناوری و اختصاص سرمایه کلان به این حوزه، از سرمایه گذاری های انجام شده استفاده کند در این راستا حتی در صورت تغییر سیاست ها، ضرری متحمل نخواهد شد».
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مقدم : سلام واقعا راست میگین ۱۷ اسفند بودین که امروز فاکتور شدین ؟ واریزی اول تون چندم شهریور بود ؟
الهه : سلام رفقا من به تازگی از تهران جی 7 ثبت نام کردم اما فقط صلح نامه به من دادن و گفتن قرارداد 2 هفته دیگه میاد ... درسته ؟ و اینکه قرارداد با فاکتور فرق داره؟
امین : محمد یه سوال بگیر ببین مدر عاملتون ایرانه یا ن چون خیلی وقته دیگه خبری ازش نیست.
امین : محمد یه سوال بگیر ببین مدر عاملتون ایرانه یا ن چون خیلی وقته دیگه خبری ازش نیست.
الهه : سلام رفقا من به تازگی از تهران جی 7 ثبت نام کردم اما فقط صلح نامه به من دادن و گفتن قرارداد 2 هفته دیگه میاد ... درسته ؟ و اینکه قرارداد با فاکتور فرق داره؟
حمزه : آقا برای چی گرون بکنند..... چیزی وقت نیست 6ماه پیش گرون کردن
امید : سلام دوستان حتما به همه اطلاع رسانی کنید که این شرکت دزده فردا بیاید تجمع دمتون گرم به شبکه اینتر نشنال هم کلیپ بفرستید
نرگس : سلام آقا محمد تازه امروز بارگیری شده برای نمایندگی من شیراز هستم احتمالا فردا برسه به نمایندگی
سامان : مبارک باشه. چه رنگی؟
احمد تیر دراز : بشین توکف تا سه ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
لر بختیاری : همه تو حالت در حال تخصیص موندن .مرحله بعد فاکتور شدن هست
لر بختیاری : درود تا اینکه لحظه 7 رور دیگه از اسفندی های پیش مونده ...بعدش فوق العاده شروع میشه
محسن یوسفوند : سلام کوییک آر اس فروش فوری 30 روزه پرداخت وجه هم کردم کامل 420 میلیون تاریخ 11/03/1404 بنظرتون بعد 30 روز میدنش؟؟؟؟؟
6دنده : ببخشید شماکی فاکتور شدید و رنگ ماشین چیه
بهروز طرح فرسوده : سلام دوستان.سورن طرح فرسوده فوق الاده حداکثر3ماه نوشتم تحویل 6مرداد.به نظرتون زودتر از طرح عادی یا طرح مادران تحویل میدن یا فرقی نداره.یا همون تاریخ 3ماه یا بیشتر تحویل میدن؟
دنا اپشنال : یا خدا منم میترسم به خاطر افزایش قیمت واقعا ظلم هست ..
فرهاد : شرکت محترم مدیران خودرو کسی را مجبور به خرید محصولات خود نکرده اگر میدونید این شرکت عزیز به شما ظلمی کرده بروید انصراف بدهید و از شرکت های دیگر خودرو خرید کنید هر چند که کیفیت بالای محصولات و قیمت بسیار پایین آن گویای همه چیز هست شرکت بزرگوار مدیران خودرو همواره در خدمت مردم است درود بر شرکت محترم و عزیز مدیران خودرو
دنا پلاس 6 دنده : سلام.هر وقت فاکتور شدی اطلاع بده
امیر انوری : سلام احمد من فاکتور شدم
اطلس مشکی : بدون اعتراض اینا ماشین تحویل نمیدن باید به زور ازشون گرفت