روایتی خواندنی از تاثیر قاچاق سوخت بر ارزان فروشی و نابودی صنایع داخلی

 

روایتی خواندنی از تاثیر قاچاق سوخت بر ارزان فروشی و نابودی صنایع داخلی

 
با کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، قاچاق کالا و سوخت به یک بیزینس جذاب تر برای قاچاقچیان تبدیل شده است، چون در مقایسه قیمت کالا و سوختی که در کشور عرضه می شود با نرخ روز ارز، نفع مالی زیادی از ناحیه قاچاق این کالاها می تواند به جیب قاچاقچیان سرازیر شود. به همین دلیل، در ماه ها و روزهای گذشته، خبرهای زیادی از قاچاق حجم قابل توجهی از سوخت و کالاهای کشور به کشورهای همسایه شنیده و هر روز هم بر میزان کشفیات افزوده می شود.
 
دکتر محمد فاضلی در رابطه با قاچاق سوخت می گوید: چهار سال قبل مدیر جلسه‌ای درباره وضعیت صنایع نساجی کشور برای تهیه بخشی از گزارش درباره عوامل مؤثر بر ناکامی این صنعت بودم. حاضران در جلسه نکات بسیاری درباره صنعت نساجی و ابعاد مختلف آن گفتند و از میان آن‌ها یک روایت که شواهد و مستندات آن‌ را هم ارائه می‌کردند، بسیار جالب بود.
 
 
یکی از حاضران پرسید «تا به حال فکر کرده‌اید لباس دوخته‌شده – برای مثال کت و شلوار ترکیه‌ای چگونه در خیابان ... تهران، ارزان‌تر از قیمت آن در استانبول عرضه می‌شود؟» و یکی از اعضای جلسه یکی از اصلی‌ترین سازوکارهای این پدیده را این گونه توضیح داد.
 
تصور کنید یکصدهزار لیتر بنزین از ایران با قیمت هر لیتر هزار تومان به ترکیه قاچاق می‌شود. قیمت این سوخت در بازار ترکیه هر لیتر حدود هشت تا نه هزار تومان است و حداقل هر لیتر آن برای قاچاقچیان پنج تا شش هزار تومان سود دارد. هر یکصد هزار لیتر بنزین، 700 میلیون تومان پول و بین 500 تا 600 میلیون تومان سود در اختیار قاچاقچی قرار می‌دهد.
 
قاچاقچی سوخت، برای انتقال این پول به ایران، آن‌ را به منسوجات و البسه تبدیل می‌کند (حتماً به کالاهای دیگر هم می‌تواند تبدیل کند). 700 میلیون تومان کالای ترکیه‌ای حتی اگر در ایران به نصف قیمت یعنی 350 میلیون تومان هم فروخته شود، به این معناست که قاچاقچی 100 میلیون تومان هزینه خرید سوخت در ایران را در بازگشت به 350 میلیون تومان تبدیل کرده و کالای ترکیه‌ای را هم به نصف قیمت همان کالا در ترکیه در ایران به فروش رسانده است. این کار هم ‌زمان پولشویی نیز هست.
 
این بخشی از ساز و کاری است که منسوجات و سایر کالاهای ایرانی قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند (و البته همه آن مصائبی نیست که بر سر صنایع ایرانی می‌آید و به قاچاق سوخت ارتباط ندارد). قاچاق سوخت مقادیر بسیار زیادی پول در اختیار قاچاقچیان قرار می‌دهد تا از طریق واردات کالا، پولشویی کنند و صنایع داخلی را نابود کنند.
 
فقدان قوانین یا اجرایی‌ نشدن قوانینی که منشأ پول را ردیابی کنند، بالا بودن ظرفیت پنهان کردن رد پول‌، در کنار قیمت نسبی سوخت در ایران و همسایگان، ظرفیت عظیمی برای خلق این گونه ثروت‌ها و هم‌ زمان از بین بردن صنایع داخلی و بریدن نان کارگر ایرانی خلق کرده است.
تصور کنید رقم اعلام ‌شده درخصوص 20 میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز درست و سود قاچاق هر لیتر بنزین فقط 4000 تومان باشد. این به معنای روزانه 80 میلیارد تومان سود قاچاق بنزین و معادل 29200 (بیست ‌و نه هزار و دویست) میلیارد تومان (معادل حدود 3 میلیارد دلار) سود قاچاق بنزین در سال است. این رقم تقریباً معادل خسارتی است که گفته می‌شود سیلاب به کشور وارد کرده است. یعنی با قاچاق سوخت، هر سال یکبار ما را سیل می برد.
 
بخشی از این سرمایه از کشور به کلی خارج می‌شود و باز نمی‌گردد، و بخش دیگری در قالب پولشویی و برای نابودی صنایع داخلی، به صورت کالایی که به صورت مصنوعی ارزان است و با سوخت ایرانی، ارزان شده است، وارد کشور می‌شود.
قاچاق سوخت فقط هدر رفت منابع طبیعی و سرمایه‌های این کشور نیست، بلکه از آن بسیار فراتر می‌رود و نیروی محرکه شبکه‌ای از پولشویی، واردات، نابودی صنایع داخلی و فقیرتر شدن کارگر ایرانی است. قاچاق سوخت، بخشی از سوخت محرک نابودی اقتصاد، سیاست و جامعه ایرانی است. پول فراوان حاصل از آن پا به هر عرصه‌ای بگذارد، فساد می‌آفریند.
 
باتوجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و اینکه یک جنگ بزرگ اقتصادی از سوی دشمنان به سرکردگی آمریکایی ها علیه کشورمان طراحی شده است، یکی از مهمترین موضوعات و مسائل علاوه بر برخورد با مسائل امنیتی در مرزها، لزوم جلوگیری از خروج سرمایه و پول مردم و کشور از مرزهاست که ممکن است، این سرمایه تحت عنوان کالا، سوخت، ارز یا به اشکال دیگری از کشور خارج شده و حتی برخی کشورها در این زمینه به سهولت کار و اقدامات مخرب اقتصادی علیه کشورمان کمک کنند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قاچاق سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

گاگول
0

البته نگاه نوک دماغی یاهمان جزیره ای این اغادکی و سایرین خیلی سادهلوحانه هم هست.
ینی هرکی هرکیه، من توپم کجاس؟ خونه ی همساده، مال اون کجاس...... هیچکس تا ته مشکل رو رهگیری نمیکنه که ب سرمنشا فساد برسه.
سلطان گازوییل نمیگذارد کشنده ی استاندارد یورو۶ وارد بشه
چون صدی ۲۳ تا۳۰ با ۴۴ تا ۵۰ تن بار مصرف داره، اونوخت چطوری درصد روزی۷،۰۰۰،۰۰۰ لیترش رو بگیره که یک چارم میشه؟؟؟؟؟
دولت تدبیر و امید؟ چطور ماشین ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ اروپاییه ۵سال ۵۰۰،۰۰۰ کیلومتر گارانتی رو با لطایف الحیل فرو کنه ۲ میلیارد؟؟؟؟ ینی ۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ استفاده رو قولوفی بده پایین؟؟؟
تا این اقادوکی بره مجمع با حق ماموریت و سختی کار ۱۰ تا ۲۰ میلیونی و پاداش و ..... حقوق نجومی برای در شدن فشار و خشم عمومی
خب بابای تدبیر و امیدتو شکر و شکوفه
اگه میخای قولوفی بدی پایین یا از آخور بخور یا توبره، هر دوانه میشه همین!!
ینی اگه حالت خوب نیس و تحمل نداری و ....
باشه ..گ خور
برو مال مالیتو کوفت کن، کاهش مصرف سوخت یورو ۶ هم من میفروشم هرجا که تو گفتی
هم ارز میاد هم پول ناحقی که دادم
کم به کم هم در.
18:40  1398/02/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدی v1pتیتانیوم : سلام دوستان من فروش فوری تحویل 14 خرداد دستی تیتانیوم که فاکتور نشدم هنوز .26 و31 خرداد رنگ های سفید و مشکی فاکتور شدن بنظرتون من بخاطر رنگ تیتانیوم فاکتور نشدم . با وجود تاخیری یک هفته ای تو کاستامر قسمت جریمه تاخیر میزنه هیچ جریمه تاخیری برای شما محاسبه نشده. بنظر شما چرا جریمه تاخیر برای من نزده؟ ممنون میشم هرکس میدونه جواب بده
حسام. : دوستانی که تحویل گرفتن رینگ ۷ پره یا ۵ پر؟ پلاس ها باید رینگ ۷ پر روش باشه
J7 : سلام ثبت نام یکم برج دوازده امروز فاکتور شد
شاهین پلاس : بیست و دوم اسفند امروز ساعت هشت تکمیل وجه شد سه روز پیش یه مرحله رفته بود عقب
مقدم : هیچ حساب کتابی نداره، بستگی داره کی تحویل پیمانکار بدن و اون پیمانکار کی ماشین هارو بیاره، بعد از فاکتور برای یک نفر ممکن ۲ روزه طول بکشه تحویل بدن، برای یک نفر دیگه ممکن یک هفته طول بکشه
سعید : تکمیل وجه اینترنتی انجام دادی؟
سعید : سلام داداش تکمیل وجه اینترنتی انجام دادم ولی هنوز واسم ثبت نشده چکار کنم؟
پلاس : کسی می دونه بعد فاکتور چقد طول می‌کشه تحویل بدن؟؟خیر ببینید
حسین : سلام ۷jکرمان موتور ثبت نام کردم هنوز تحویل ندادن چرا آنقدر بد قولی میکنن مابتفاوت هم گرفتن خدا وکیلی ماهم زحمت کشیدیم انتظار کشیدم به موقع بدن چرا اصلا از خدا نمیترسن چرا همش مسخره می‌کنند ماهم پول دادیم چرا پیگیر نیستن چرا مدیر نداره چرا کسی نیس بگه ماهم گناه داریم چرا چرا چرا خواهشن از مدیران از بزرگ‌تر ها خواهشن پیگیر بشن لطفا
سینا : منم میخام حضوری بگیرم. نمی دونم باید در سامانه وضعیت خودرو باید ثبت نام کنم؟ یا خودشون پیامک میدن؟ خواهشا کسانی که حضوری گرفتن راهنمایی کنن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارسام : سلام من 18تحویل بود که فاکتور نشد تماس گرفتم گفتم 50روز تاخیر برات درنظرگرفتن اگر مرداد بهت بدن
میلاد : همون 25 ساعت ده صبح . الکی تاریخ دیگه ندید
حسن : داداش دعوتنامه ها صادر کردن کسی جلودار اینا نیست سخنگو دولت هم گفت هماهنگ
الی 27مهر : آقا لطفا تاریخو عوض نکنید 25 خرداد یکشنبه ساعت ده جلوی در امور مشتریان کیلومتر 11جاده مخصوص
ساینا فوق العاده : بر مدیر عامل لعنت خداوند نابودش کنه
مشدعلی : سلام کیف احوال
علی 27 مهر : کجای کرجی؟
اریزو 6 پرو : شما تکمیل وجه تون برج 9 بوده احتمالا.. منم برج 9 تکمیل وجه شدم تحویل 8 اردیبهشت که شنبه مجوز خورده
اطلس 24مهر : سلام.خودتون باید ثبت نام کنید.تقریبا تا ده روز بعد صادرمیشه.
207پانا : سلام تحویل 31خرداد مشکی 24اردیبهشت تبدیل ب رینگ زدم بعدگذشت یک ماه تبدیل هنوزفاکتورنشده