روایتی خواندنی از تاثیر قاچاق سوخت بر ارزان فروشی و نابودی صنایع داخلی

 

روایتی خواندنی از تاثیر قاچاق سوخت بر ارزان فروشی و نابودی صنایع داخلی

 
با کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، قاچاق کالا و سوخت به یک بیزینس جذاب تر برای قاچاقچیان تبدیل شده است، چون در مقایسه قیمت کالا و سوختی که در کشور عرضه می شود با نرخ روز ارز، نفع مالی زیادی از ناحیه قاچاق این کالاها می تواند به جیب قاچاقچیان سرازیر شود. به همین دلیل، در ماه ها و روزهای گذشته، خبرهای زیادی از قاچاق حجم قابل توجهی از سوخت و کالاهای کشور به کشورهای همسایه شنیده و هر روز هم بر میزان کشفیات افزوده می شود.
 
دکتر محمد فاضلی در رابطه با قاچاق سوخت می گوید: چهار سال قبل مدیر جلسه‌ای درباره وضعیت صنایع نساجی کشور برای تهیه بخشی از گزارش درباره عوامل مؤثر بر ناکامی این صنعت بودم. حاضران در جلسه نکات بسیاری درباره صنعت نساجی و ابعاد مختلف آن گفتند و از میان آن‌ها یک روایت که شواهد و مستندات آن‌ را هم ارائه می‌کردند، بسیار جالب بود.
 
 
یکی از حاضران پرسید «تا به حال فکر کرده‌اید لباس دوخته‌شده – برای مثال کت و شلوار ترکیه‌ای چگونه در خیابان ... تهران، ارزان‌تر از قیمت آن در استانبول عرضه می‌شود؟» و یکی از اعضای جلسه یکی از اصلی‌ترین سازوکارهای این پدیده را این گونه توضیح داد.
 
تصور کنید یکصدهزار لیتر بنزین از ایران با قیمت هر لیتر هزار تومان به ترکیه قاچاق می‌شود. قیمت این سوخت در بازار ترکیه هر لیتر حدود هشت تا نه هزار تومان است و حداقل هر لیتر آن برای قاچاقچیان پنج تا شش هزار تومان سود دارد. هر یکصد هزار لیتر بنزین، 700 میلیون تومان پول و بین 500 تا 600 میلیون تومان سود در اختیار قاچاقچی قرار می‌دهد.
 
قاچاقچی سوخت، برای انتقال این پول به ایران، آن‌ را به منسوجات و البسه تبدیل می‌کند (حتماً به کالاهای دیگر هم می‌تواند تبدیل کند). 700 میلیون تومان کالای ترکیه‌ای حتی اگر در ایران به نصف قیمت یعنی 350 میلیون تومان هم فروخته شود، به این معناست که قاچاقچی 100 میلیون تومان هزینه خرید سوخت در ایران را در بازگشت به 350 میلیون تومان تبدیل کرده و کالای ترکیه‌ای را هم به نصف قیمت همان کالا در ترکیه در ایران به فروش رسانده است. این کار هم ‌زمان پولشویی نیز هست.
 
این بخشی از ساز و کاری است که منسوجات و سایر کالاهای ایرانی قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند (و البته همه آن مصائبی نیست که بر سر صنایع ایرانی می‌آید و به قاچاق سوخت ارتباط ندارد). قاچاق سوخت مقادیر بسیار زیادی پول در اختیار قاچاقچیان قرار می‌دهد تا از طریق واردات کالا، پولشویی کنند و صنایع داخلی را نابود کنند.
 
فقدان قوانین یا اجرایی‌ نشدن قوانینی که منشأ پول را ردیابی کنند، بالا بودن ظرفیت پنهان کردن رد پول‌، در کنار قیمت نسبی سوخت در ایران و همسایگان، ظرفیت عظیمی برای خلق این گونه ثروت‌ها و هم‌ زمان از بین بردن صنایع داخلی و بریدن نان کارگر ایرانی خلق کرده است.
تصور کنید رقم اعلام ‌شده درخصوص 20 میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز درست و سود قاچاق هر لیتر بنزین فقط 4000 تومان باشد. این به معنای روزانه 80 میلیارد تومان سود قاچاق بنزین و معادل 29200 (بیست ‌و نه هزار و دویست) میلیارد تومان (معادل حدود 3 میلیارد دلار) سود قاچاق بنزین در سال است. این رقم تقریباً معادل خسارتی است که گفته می‌شود سیلاب به کشور وارد کرده است. یعنی با قاچاق سوخت، هر سال یکبار ما را سیل می برد.
 
بخشی از این سرمایه از کشور به کلی خارج می‌شود و باز نمی‌گردد، و بخش دیگری در قالب پولشویی و برای نابودی صنایع داخلی، به صورت کالایی که به صورت مصنوعی ارزان است و با سوخت ایرانی، ارزان شده است، وارد کشور می‌شود.
قاچاق سوخت فقط هدر رفت منابع طبیعی و سرمایه‌های این کشور نیست، بلکه از آن بسیار فراتر می‌رود و نیروی محرکه شبکه‌ای از پولشویی، واردات، نابودی صنایع داخلی و فقیرتر شدن کارگر ایرانی است. قاچاق سوخت، بخشی از سوخت محرک نابودی اقتصاد، سیاست و جامعه ایرانی است. پول فراوان حاصل از آن پا به هر عرصه‌ای بگذارد، فساد می‌آفریند.
 
باتوجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و اینکه یک جنگ بزرگ اقتصادی از سوی دشمنان به سرکردگی آمریکایی ها علیه کشورمان طراحی شده است، یکی از مهمترین موضوعات و مسائل علاوه بر برخورد با مسائل امنیتی در مرزها، لزوم جلوگیری از خروج سرمایه و پول مردم و کشور از مرزهاست که ممکن است، این سرمایه تحت عنوان کالا، سوخت، ارز یا به اشکال دیگری از کشور خارج شده و حتی برخی کشورها در این زمینه به سهولت کار و اقدامات مخرب اقتصادی علیه کشورمان کمک کنند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قاچاق سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

گاگول
0

البته نگاه نوک دماغی یاهمان جزیره ای این اغادکی و سایرین خیلی سادهلوحانه هم هست.
ینی هرکی هرکیه، من توپم کجاس؟ خونه ی همساده، مال اون کجاس...... هیچکس تا ته مشکل رو رهگیری نمیکنه که ب سرمنشا فساد برسه.
سلطان گازوییل نمیگذارد کشنده ی استاندارد یورو۶ وارد بشه
چون صدی ۲۳ تا۳۰ با ۴۴ تا ۵۰ تن بار مصرف داره، اونوخت چطوری درصد روزی۷،۰۰۰،۰۰۰ لیترش رو بگیره که یک چارم میشه؟؟؟؟؟
دولت تدبیر و امید؟ چطور ماشین ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ اروپاییه ۵سال ۵۰۰،۰۰۰ کیلومتر گارانتی رو با لطایف الحیل فرو کنه ۲ میلیارد؟؟؟؟ ینی ۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ استفاده رو قولوفی بده پایین؟؟؟
تا این اقادوکی بره مجمع با حق ماموریت و سختی کار ۱۰ تا ۲۰ میلیونی و پاداش و ..... حقوق نجومی برای در شدن فشار و خشم عمومی
خب بابای تدبیر و امیدتو شکر و شکوفه
اگه میخای قولوفی بدی پایین یا از آخور بخور یا توبره، هر دوانه میشه همین!!
ینی اگه حالت خوب نیس و تحمل نداری و ....
باشه ..گ خور
برو مال مالیتو کوفت کن، کاهش مصرف سوخت یورو ۶ هم من میفروشم هرجا که تو گفتی
هم ارز میاد هم پول ناحقی که دادم
کم به کم هم در.
18:40  1398/02/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : بله رفیق دقیقا هینجوریه.من فروردین ثبت نام کردم هنوز خبری نیست
مرتضی : پیش فروش تارا اتومات مشکی با موعد تحویل سی آبان، دیروز سیزده ام فاکتور شدم. امروز متوجه شدم، پیامک نیومد. خودتون برید چک کنید. ان شاالله به زودی قسمت همه دوستان.
امیر،اردیبهشت : دوستان این چند روز کسی فاکتور نشده ببینیم چقدر مونده نوبتمون شه
طاها : سلام منم مثل شما ۱۲ مهر پیشنهادی جی ال آمد قبول کردن گفتم شاید بدن ناشینو دیروز تماس گرفتم گفت اگر تا ۱۸ابان دادن بهتان دادن ندادن میخوره باز ب تخیری من واقعا خسته شدم یک ماشین چی هست دوسال خوردی شده هنوزم دستم نرسیده
احسان : سلام اینجور که ما می‌بینیم اگه هم نباشه اینا میگن هست دیگه کسی هم باور نمیکنه هنوز به ما ماشین ندادن این سایپا کلاه بردار هر یک روز رو دو هفته طول میده تا فاکتور کنه اینجوری تا عید هم به ما که 12 اردیبهشت هستیم نمیرسه نعلت به پدر مادرتون اول اخرتون بیاد
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
فریبا : مگه شما تبدیل نزدی به شاهین ال جی ؟؟؟؟؟؟ چطور دوباره براتون پیام تبدیل به کوییک اومده !!!!
X5تیر : مبارکتون باشه من هرچی دقت میکنم از گفته کسانی که ماشینو تحویل گرفتن حدودا هشت ماه بعد ثبت نام تحویل داده شده ماشین.من که دیگه اسفند منتظرم مگه اینکه فکر کنم معجزه بشه🤦
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : سلام دادا گیربکس من زوزه داره کلاچ را میگیری کامل جدا نمیکنه .برا من فن رادیاتور یک سره کار می کنه . خلاصه بد جور کلاه رفته سرمون من نتوانستم بدم دنده 5گفتم شاید مثل قدیم ها 4دنده هست
محسن : دیروز تکسوز پلاک شدم پذیرش 6/31 إن شا الله مشهد بخوان بفرستند چند روز زمان می بره ؟ کسی کار سراغ داره پخش مشهد لطفا آدرس بده بیام ممنون
کوییک : منم مردادم فک کنم تیر کسی نیس
اتومات سقف فلز 30 اذر : فک نکنم من تحویل 30 آذرم هنوز فاکتور نشدم
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوستان طرح فرسوده بی زحمت چک کنید ببینید دعوتنامه صادر نشده من دسترسی به سایت ندارم
علیرضا : سلام دوستان کسی میدو نه فو ق العاده تا چه تاریخی فاکتور شده ؟
اطلس خسته بهمن : منم برای یکشنبه مرخصی گرفتم.....انشالله با تجمع دوباره فاکتور و شروع میکنیم.
حسینی : یکشنبه 18 آبان تجمع ( تحویل خودروی اطلس ) شکایت و پیگیری قضایی یادتون نره
کارشناس شاهین : سلام دوستان ماشینهایی ک جلوی آنها اس بی آزردند نه ک وجودندارد اینارمزگزاری شدست یعنی معیوب هستند بایدرفع عیب شوندبرمیگردندکارخونه ویاکدشماره گذاری شده بدنه یاشاسی باهم مطابقت نداره این عمل کرددرکارشناسی اس بی ار میگن
24بهمن پیش فروش : منم هفته چهار مهرم 1 شهرویرم تکمیل کردم ولی فلن خبری نیسسس