قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : خدای منم میگم حرف محمد منطقیه اخه نباید بهانه دست اینا داد بعضی ها فوق العاده هستند و تمام پول رو دادن و خیالشون از بابت افزایش قیمت راحته بدبختی ش برا ما پیش فروشها ست که باید یکسر استرس داشته باشیم حالا اگر پول داشتیم میگفتیم که طوری نمیشه فوقش از اون ور بازار هم گرون میشه مشکل اینجاست که با وام رسالت پولو جور کردیم و هر ماه هم ۲۵ میلیون قسط وام میدیم حالا اگخ گرون کنن باید بعد از ۶ ماه که پول واریز کردیم دوباره انصراف بدیم
تارا اتو تحویلی اردیبهشت طرح فرسوده : پیامک حضوری نیومده
مهدی..پلاس : دعوت نامه تکمیل وجه آمد براتون...؟
X5 ثبت نامی 25شهریور مشکی : بالاخره بعد از 5ماه و5روز امروز از نمایندگی زنگ زدن خودرو رسیده نمایندگی بیا تحویل بگیر اونم رفتم نمایندگی دیدم کثیفه گفتم شنبه تحویل میگیرم
محمد : خوبه تجمع شنبه شکل نگیره وگرنه افزایش قیمت و توقف کامل رو شاخشه
علیرضا x5 شهریور : سلام دوستان کامیون حامل خوردو a5 پلاک تهران مشاهده، ۸ دستگاه a5
محمد : تهمت نزن راضی نیستم،هر کی بگه من از طرف سایپا هستم یا...راضی نیستم،اگه خودتون فکر کنین این تجمع هیچ سودی برای اینایی که دعوتنامه نیومده نداره برای اینایی که واریز هم کردن نداره چون تاثیرشو دیدیم تجمع قبل توقف فاکتور،شایعه گرونی
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : اردیبهشت.خرداد.بعدش تیر 🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵
حامد ایکس پنج : دوستان من ماشین حامل ایکس پنجو بالخره با چشمای خودم دیدم نمایندگی چهاراه سرباز، شیراز از این بابت خیالمون راحته حالا میمونه چقد طول میکشه ک همه ی ایکس فایو هارو بدنمون
Shahin : چ معلوم ک تو و محمد خودتون باهم نباشیدچرا تجمع نکینم الان رفته تو هفت ماهی تا کی بدون ماشین بمونیم ماهم خیالمون از هیچی راحت نیس انگار پولمون رو هواس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : تیر یا مرداد
سهیل : تمام دیگه پلاکم ثبت شده تاریخ پایان سخات کیه
محمد جواهری : داداش فاکتور شدی به سلامتی تاریخ واریز و پذیرش را میزاری یه امیدی بدی داداش
هرسین : تحویل 18 خرداد فوری مادران خبری نیست از فاکتور شدن رینگ فولادی رنگ سفید
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام خب چرا حضوری تحویل نمیگیرید؟تهرانه پارکینگش؟شما کجا زندگی میکنید؟فکر کنم 4تومن هم بدن
محمد جواهری : شماره پذیرش چنده من 11928908
محمد : آقا اصلا معلوم نیست زنگ زدم میگن اصلا معلوم نیست کی بدن میگم تا چه تاریخ دادید هر کوم یه حرف میزنن خودتون باشید 450 میلیون از یکی بگیری ماهی 2100 تاخیر بدی اونم اگه بدی اگه ندی ماشین میدی بهش اینا دزدن همشون دزدن خون مردم را تو شیشه کردن هیچ مسئول و بازرسی م نیست که به این شرکت اشغال خدا نشناس بگه تو که ماشین نداری علط میکنی باز ثبت نام میکنی همیشه همین بوده از ضعیف بگیرن تو این مملکت به اسمت مستضعف به کام مستکبر و دارا
14خرداد : سلام احتمالا تا بعداز تعطیلات فاکتور نشه من تحویل 14 خرداد بودم امروزپیام معذرت خواهی فرستاد😅
عصمتی آریزو 8 : با سلام توی سامانه سخا قسمت پیگیری مدارک خودرو گزینه سند خودرو رو بزن برای پیگیری یه هزینه باید پرداخت کنی اونجا اخرین وضعیت رو بهت میگه کد مرسوله رو در صورت ارسال نیز بهت میگه
دنا پلاس 6 دنده : هنوز فروردینی ها را ندادن وای به حال اردیبهشتی ها