قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کرمان موتور j7 : سلام و خسته نباشید میگم آقا من از برج ۷. ۱۴۰۳ تا الان ماشین به دستم نرسیده لطفا زود تر بفرستید توی ارسال پلاک و مدارک ایستاده لطفا پیگیری کنید
سعید تارا اتومات تیتانیوم : سلام به همه ..اقا من بعداز این همه دوندگی .دیروز شکایتم تو ایرانخودرو ثبت کردم ..امروز نیم ساعت پیش فاکتور کردن .بعد از فاکتور شدن ۷روزه کاری میکشه تا تحویل بدن
ناشناس : یه سوال از این دوستمون داشتم کاربر: شاهین اتومات هفته 4 اسفند 403 ، 290 واریز مگه دعوتنامه تکمیل وجه هفته چهارم اسفندماه 403 واست ارسال شده که منتظر فاکتور شدن هستی
10 دی : سلام هنوز چیزی نیومده. شما پیش فروش چه زمانی هستید؟
تارا : سلام نادیا خانم مبارکتون باشه به دل خوش استفاده کنید تاریخ تکمیل وجهتون کی بوده
تارا مشکی 30 اسفند : در جواب تارا... با شماره 096440 تماس بگیر ..بعد تماس عدد 2 وارد کن بعدش مجدد عدد 2 که وصل کنن به کارشناس... از کارشناس بخا که شکایتت ثبت کنه
تارا مشکی 30 اسفند : در جواب تارا... با شماره 096440 تماس بگیر ..بعد تماس عدد 2 وارد کن بعدش مجدد عدد 2 که وصل کنن به کارشناس... از کارشناس بخا که شکایتت ثبت کنه
جمال : سلام برای شما دعوتنامه CVT اومد یا پلاس،؟!
منوچهر : با سلام من پذیرش ۱۷ آذر بودم همون بهمن ماه تبدیل زدم ده روزه هم تحویل گرفتم به جز سانروف هم هیچ فرقی ندارند
نادیا : سلام وقت بخیر منم امروز تارا دستی سفید موعد تحویل ۳۰اسفند فاکتور شد اطلاعی دارید بعد از فاکتور شدن چقدر طول می‌کشه تحویل داده بشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوروش درچه : مبارک باشه.ایشالا از ما هم بیاد
فاکتور نشونده : وقتی فاکتور نمیشه چه فرقی میکنه کی دعوتنامه بیاد
قدرت الله دانایی : دوستان لطفا اونایی که تبدیل زدن 207 پانا ارتقا رینگ فولادی را به رینگ آل مینیوم بعد چندروز فاکتور شدین
امیرعلی : سلام به دوستان قیمت تمام شده ساینا اس موقع تحویل از نمایندگی چه قیمته،
محمدرضا : دمت گرم اقا توحید بابت جواب🙏🙏🙏
کارزار : https://www.karzar.net/212874 4 سلام،دوستانی که تجمعات شرکت نمی کنن حد اقل این کارزار رو تبلیغ کنن و در صورت امکان 25 تا 60 هزار تومان،پول یه چیپس جهت حمایت واریز کنن که توبقیه سایتا دیده بشه و تبلیغ https://www.karzar.net/212874 دوستان کارزار رو تبلیغ و حمایت کنید لطفا با حمایت مالی بیشتردیده میشه والان که سایپا ثبت نام گذاشته این کارزار توسایتای مختلف به نمایش در بیاد مردم سمت خرید وثبتنام نمیرن ،و کمکی میشه به ما و فشار به شرکت سایپا
حاند : من که بیشتر از 10 تا 15 نمیدم اگه بیشتر شد نمایندگی را رو سرشون خراب میکنم دیروزم همین حرفو به نمایندگی زدن گفت اصلا به این شایعات گوش نکنید اینقد که میگن افزایش نداریم من الان ده روزه داخل تاخیرم یک سال دیگه هم ماشین را نگیرم بیشتر از 15 که خودشون کفتن نمیدم
فاطمه : سلام .بله من موعد تحویلم تیرماه بود دوسه روز پیش دعوت نامه برام اومده
محمدx22 : سلام دوستان به جای اینکه دنبال مبلغ دیون و افزایش قیمت برخی کانال ها وبسایت ها باشید که ذهن شما رو آماده پذیرش افزایش قیمت و دیون کنن بیشتر پیگیر تحویل خودرو ویک در صد قیمت خودرو که دیون بهش تعلق میگیره باشید همه هم صدا شوید و تا می توانید به گوش مسئولین ونهاد های حقوق مصرف کننده شکایت کنید
زنگ : حرف شما دروغ بود گفت تولید میشه ولی با موتور 1800