قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن سعیدی : سلام ماهم نگرفتیم ولی میدونم اصفهان نمایندگی خلیل زاده خیابان چمران 5 شهریور تحویل داده به یه سریا .اتفاقا اقساطی اردیبهشت بودن.با پارتی بازی
ایگل : سلام دوستان وقتتون بخیر کسی است که خودرو ایگل ثبت نامی برج ۲ تحویل گرفته باشه
سایپا بیشرف : بیشرف سایپا
آرمان : سلام دوستان من پلاک بدنه ماشین که زیر کاپوت هست رو گم کردم چطور باید بگیرمش
جلال : سایپا بدقول ترین ،آشغالترین ودزدترین خودروساز
آرمان : سلام و درود ببخشید کسی می‌دونه پلاک بدنه که زیر کاپوت نصب میشه رو من گم کردم چطور باید بگیرمش مرسی
شاهین +++ : همه باهیم بنویسین #سایپا‍-‍بیشرف
جلال : شهریورماه پژو206تیپ 5 عروسک روفروختم به هوای اینکه ماشین صفر بگیرم اول اردیبهشت ماه امسال تکمیل وجه کردم که هیچ خبری نیس یکی هم نیست بگه آدم فکراشو بکنه حواله رو بفروشه این بود سایپا مطمئن!!!
+Sadegh : پس از گفتن شرایط ف.ح.ش بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
24 بهمن فوق العاده : بهنام داداش کی واریز کردی چه ساعت بود؟برا منم پذیرش 25 بهمن 24 بهمن ساعت 11 صبح واریز کردم
سورن 31شهریور : سلام مبارک باشه برا شماهم مبلغ 50 میلیون عودت میدن؟
آذر : من پرسیدم گفت الان داره سود تاخیر برج 8 و 9 پارسال رو میده
مراد بیگ : ذوق نداره چکار کنم بلند شم گریه کنم فردا ماشین می دن تا گریه کنم کاری از دستمون بر نمیاد
حمید : باسلام و احترام تو قسمت مشاهده اسناد تاریخ تخصیص پلاک 4 دریافت 8و تحویل 11 بود و نصب پلاک ولی دیروز تاریخ دریافت و تحویل شد18 ماشین برای سایت تبریزه وبا قطار میاد شرکت ایران خودرو و بعد از آنجا به نمایندگی لطف میکنین راهنمایی کنید
31 تیرماه : اقا حامد برا من یکشنبه تیک حمل خودرو خورد دوشنبه عصر از نمایندگی تماس گرفتن که برم ماشین بگیرم
حمید کوییک اس : والا من 1403/12/25پیش فروش ثبت نام کردم طرح جوانی تحویل هفته چهارم شهریور بود 21تیرماه دعوت نامه. اومد پول واریز کردم 22رفتم نمایندگی سخا پرینت تحویل دادم و قراداد امضا کردم 15شهریور فاکتور شد 16پلاک شد امروز نگاه کردم زده تحویل به اعتباری ماشین من با تاخیر نبود فکر کنم من خیلی خوش شانس بودم البته طرح جوانی بود
حمید : سلام وقت بخیر ببخشید یه سوال داشتم قسمت مشاهده اسناد در قسمت پلاک تاریخ تخصیص 4و در یافت 8و تحویل 11 بود و زده بود نصب پلاک ولی دیروز تاریخ دریافت و تحویل تعقیر کرد به 18 لطف میکنین راهنمایی کنید. ماشین سایت تبریزه وبا قطار حمل میشه تهران و از تهران به نمایندگی ممنون از لطفتون
بهمن ماه پیش پرداخت : سلام تکلیف پیش فروش بهمن چی شد 24پذیرش شدم خبری نیست
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : تیر و مرداد موندن بعد دارن شهریور فاکتور میکنن جالبه