میزان منفعت خودروسازان در تولید هر دستگاه خودرو تابع شرایط مختلفی است، همچنین رقابتی بودن قیمت خودرو، خودروسازان را برای فروش بیشتر و مطرح شدن برند در میان مردم، وادار به کسب سود کمتر روی هر خودرو کرده است.
البته یک استثناء نیز وجود دارد که طبق آن تولید انبوه محصول به همراه کسب بیشترین سود ممکن از روی تولید هر دستگاه خودرو ممکن نیست، به عنوان مثال می توان به شرکتی همچون فراری اشاره کرد که با وجود تولید اندک محصولات، در حال حاضر بیشترین سود ممکن از روی تولید هر خودرو را به جیب می زند.
به تازگی پژوهش یک پرفسور اقتصاد آلمانی اطلاعات تازه ای از میزان منفعت خودروسازان به ازای تولید هر دستگاه خودرو در دسترس گذاشته است. بر اساس این پژوهش، شرکت سازنده خودروهای سوپر اسپرت فراری با کسب 69 هزار یورو سود خالص از روی تولید هر دستگاه خودرو ، در صدر پر منفعت ترین شرکت های خودروسازی قرار دارد و این درحالی است که شرکت های دیگر سود ناچیزی به جیب می زنند. به عنوان مثال شرکت جگوار لندرور روی هر خودرو تنها 800 یورو سود می کند.
خودروسازان برتر روی هر خودرو چقدر سود می کنند؟
همچنین پورشه با کسب سود دو برابری نسبت به مرسدس، ب ام و و آئودی در صدر پرمنفعت ترین خودروساز آلمانی دیده می شود. پورشه روی هر دستگاه خودرو 17 هزار یورو سود می کند و این درحالی است که میزان سود سه خودروساز دیگر آلمانی به صورت میانگین 9 هزار یورو است.
میزان سود شرکت مازراتی نیز از روی هر دستگاه به میزان 5 هزار یورو است و ولوو نیز کمی کمتر از مازراتی سود به جیب می زد. نکته قابل توجه در ارتباط با سرمایه گذاری ها و هزینه های تولید خودرو و گردش مالی، ضرر دو شرکت بنتلی و تسلا روی تولید خودرو است. بنتلی روی هر دستگاه خودرو 17 هزار یورو و تسلا نیز 11 هزار یورو از جیب خرج می کنند.
میزان سود یا ضرر شرکت هایی همچون رولز رویس و لامبورگینی نیز به دلیل حفظ اطلاعات مالی خود از انتشار، در دسترس نیست.