بدهی ۵ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان/ چالش جدید زنجیره تولید

 

بدهی ۵ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان/ چالش جدید زنجیره تولید

 
آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به این موضوع که قطعه سازان با سه دسته مشکل اساسی رو به رو هستند گفت: مشکل اول قیمت گذاری قطعات است که خودروسازان در این مورد به شدت تعلل می کنند، علت آن هم این است که  جو عمومی سیاست گذاران  در صنعت خودرو و مردم این است که در مورد افزایش قیمت خودرو مقاومت می شود و از طرفی طبق قانونی که متاسفانه از دولت دهم به ارث مانده، شورای رقابت مسئول قیمت گذاری زیر 45 میلیون تومان است و چون آنجا نمی توانند افزایش قیمت را  مدنظر بگیرند به قطعه سازان هم  اجازه افزایش قیمت نمی دهند. در صورتی که شاهد هستید که فقط مواد اولیه قطعه سازی بین 40 تا 45 درصد گران شده و دستمزد نیز 20 درصد افزایش یافته است. بنابر این چالش اول و مهم قطعه سازی بحث قیمت ها است.
 
او ادامه داد:چالش دوم قطعه سازان در شرایط فعلی بحث نقدینگی است ، با روند خوبی که خودروسازان به خصوص یکی از خودروسازان  در اوایل سه ماهه پایانی سال گذشته یعنی در دی ماه  پیش گرفته بودند، تقریبا وضعیت پرداخت ها خیلی خوب شده بود اما از اسفند سال گذشته این روند به شدت دچار اختلال شد و در حال حاضر هر دو خودروساز به شدت به زنجیره تامین قطعه خود بدهکار هستند.
 
صنعت خودرو بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان به قطعه سازی بدهکار است
 
محبی نژاد خاطر نشان کرد: جمع بدهی معوق کل خودروسازان شامل دو خودروساز بزرگ و خودروسازان کوچک به قطعه سازان پنج هزار میلیارد تومان است که این رقم، یک رقم کم سابقه در طول مدت همکاری قطعه سازان با خودروسازان است.و کل بدهی صنعت خودرو ایران به قطعه سازی ایران بین   15 هزار تا 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این بحث نقدینگی عملا قطعه سازی را زمین گیر و فلج  خواهد کرد.
 
دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به  سومین چالش قطعه سازان  که سرمایه گذاری های انجام شده بر اساس قرارداد های پسابرجامی و برنامه های افزایش تیراژ خودروسازان است عنوان کرد: برنامه اولیه برای تولید خودرو در سال 1397، یک ملیون و هشتصد و سی هزار دستگاه بوده است و قطعه سازان براین مبنا سرمایه گذاری کرده اند و به نظر می رسد با شرایط فعلی به این تیراز نخواهیم رسید و این حجم سرمایه گذاری قطعه سازان در پروژه های توسعه ای وبال گردنشان خواهد شد و هزنیه های مالی و معنوی زیادی را به ان ها تحمیل خواهد کرد و باز مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.
 
او در پایان  افزود: همه این مسائل و مشکلات، تبعات کم و بیش تحریم است و اگر درست مدیریت نشود شاهد تعطیلی بسیاری ازکارخانه های  قطعه سازی و بیکار شدن کارگرانشان خواهیم شد. اکنون هر روز به تعداد قطعه سازانی که تعطیل می شود اضافه می شود و اگر صنعت قطعه سازی کشور زمینگیر شود بلند شدنش به این راحتی نخواهد بود.
 
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

پس اینهمه پول اضافه ای که از مردم میگیرند کجا میره که به عالم و آدم بدهکارند
11:12  1397/04/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
5252 : آقا حسین شماره پذیرشت رو حدودی بنویس ببینیم ما در چه وضعیتی هستیم من ۱۱ آذر پول ریختم شماره پذیرشم ۱۲۰۵۶۴۷هست
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام از دعوتنامه خبری نیست تیر ماهی داریم چشم انتظار دعوتنامه؟؟؟
امیر : سلام داداش شماره پذیرشت رو بفرست
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
ستار : کسی دیگه خودروش فاکتور نشد زنگ نزدید ایران خودرو
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
مهدی : حالا چرا ۱۱ظهر ۹ یا ۱۰ بهتر نیست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : 15بهمن پرداخت کردم ولی 24 بهمن پذیرش شدم، واریزی دوم 5 تیر. با این اوضاع فاکتور ها حالا حالا خبری نیست
سید حسین : فوق العاده واریز وجه 8اسفند
طرح مادران 31 تیر : دوستان 31 تیر ماه کسی خبری چیزی نداره در مورد تبدیل / فاکتور ایران خودرو هرچی زنگ میزنی هر کی گوشی بر میداره حوابی که میدن با اون یکی کلی فرق میکنه جسارتا اگر خبری دارید بگید واقعا دیکه خسته کننده شده
حسین : سلام پس من که 23اردیبهشت تکمیل وجه کردم چرا فاکتور نشده آر اس سفید مشکی شما چطور میگید 25فاکتور شده سخا هم 27دادم اردیبهشت
ف : ما 4 تیر بودیم و خبری نیست
ارتا : سلام داداش کی ثبت نام کردی
فاطمه : نه شماره درخواست رو خوندم واسش گفت درسته ایراد از باگ اپلیکیشنه گفتم ببینم بقیه هم اینجوریان
ساینا بهمن : به شما حدودا نگفتن کی فاکتور میشید؟ممنون
اطلس جی اسفند1403 : تکمیل وجه تا 23 اسفند بود آذری ها انشالله مرداد همشون فاکتور بشن
ساینا دوگانه تکمیل 21 اسفند : من 29 فاکتور شدم دوم پلاک هیچ خبری نیست زنگم میزنم میگن هنوز ندادن به پیمانکار