«فروشی»؛ این عبارتی بود که خیلی مواقع پشت خودروها با یک برگه چسبانده میشد و خبر از تصمیم راننده برای فروش خودروی خود میداد. آن زمان، به حراج گذاشتن خودرو با اما و اگرهای زیادی همراه بود. «کسی به برگه چسبانده شده پشت خودرو دقت میکند یا فقط همسایگان متوجه این مسئله خواهند شد؟» این راه اما راه صحیح خرید و فروش خودرو نبود.
همزمان با پیشرفت تکنولوژی در دسترس قرار گرفتن سایتهای خرید و فروش آنلاین، پای آگهیهای خرید و فروش خودروی نو و دست دوم هم به این سایتها باز شد. البته کمی دیرتر از به روز شدن آگهیهای فروش میز تلویزیون و سایر اسباب و اثاثیه منزل. دیوار یکی از این سایتهاست که حالا فروشندگان و خریداران به آن بیش از دیگر سایتها و حتی دلالها اعتماد دارند.
چند نکته پیش از اقدام برای آگهی فروش خودرو؛ مشقهایت را آماده کن
به اشتراک گذاشتن آگهی فروش خودرو در سایت دیوار تنها چند دقیقه وقت میبرد. اما قبل از این کار باید تکالیفتان را انجام دهید و فهرستی از آن را تهیه کنید. اول: اطلاع از ارزش ماشین. جهت اینکه مطلع شوید خودرویتان چقدر میارزد، چند راه وجود دارد. به دلال یا نمایشگاههای خودرو مراجعه کنید یا بدون اینکه از جایتان تکان بخورید، مشابه خودروی خود را با توجه به سال ساخت، مدل و میزان کارکرد در میان آگهیهای خرید و فروش خودروی نو و دست دوم در سایت دیوار پیدا کنید و با مقایسه چند آگهی قیمت وسیله نقلیهتان را دربیارید. البته در این راه ممکن است از برخی قیمتها شگفتزده بشوید. بهتر است از خودتان بپرسید اگر شما خریدار بودید، برای چنین خودرویی با این مشخصات حاضر بودید این قیمت را بپردازید؟ حقیقت این است که قیمتگذاری نجومی ممکن است شما را مدتها در انتظار تماس از سوی مشتری نگه دارد. مثلا در سایت دیوار، تیبا 2 مدل سال 1395 قیمتی حدود 28 تا 29 میلیون تومان دارد. اما در یک آگهی، تیبا 2 مدل همین سال 33 میلیون تومان به فروش میرسد. با یک مقایسه ساده میتوان به این نتیجه رسید این قیمت برای این خودرو چندان عاقلانه به نظر نمیآید.
در قدم دوم باید سال و مدل خودرو، ممسافت پیموده شده، مختصری توضیح از وضعیت خودرو به عنوان مثال دارای معاینه فنی، نیاز به تعمیر یا تصادفی، در آگهی قید شود.
یک تجربه از آگهی فروش خودرو در سایت دیوار
نرگس نوروزی، یک ماه پیش پرایدش را از طریق آگهی خرید و فروش خودروی نو و دست دوم در سایت دیوار آگهی کرده بود. او گمان میکرد چند هفته زمان میبرد تا موفق به فروش ماشینش شود:« حدود دو ساعت پس از تبلیغ، تلفن همراهم زنگ خورد. یک نفر علاقهمند به دیدن خودروی من بود و قرار شد شب به پارکینگ خانه بیاید. هیجانزده شده بودم. بلافاصله بعد از آن یک نفر دیگر تماس گرفت و باز هم یک نفر دیگر. دو روز کامل، برنامههایم را وقف پاسخ دادن به تماسهای تلفنی در مورد فروش خودرویم کردم و البته چند بازه زمانی هم برای مشتریهایی که میخواستند حضوری ماشین را ببینند، در نظر گرفتم. پرایدم را کاملا شستم و تمیز کردم، وسایل شخصی و اضافی را از داخل آن برداشتم. همچنین یک خوشبوکننده درون ماشین قرار دادم، چون میدانستم بوی خوش روی خلق و خوی افراد تاثیر میگذارد. هفته بعد هم آن را فروختم؛ با همان قیمتی که میخواستم. به همین سادگی!»
منبع : ویرلن