رپورتاژ - شاید هیچ وقت پای تویوتا آلیون به ایران نرسید اما اگر سایت دیوار را باز کنیم در آن صدها نمونه مشابه میبینیم که این خودرو را با نام دیگری خرید و فروش میکنند. آلیون تویوتا سال 2007 به بازار آمد. پس از آن شرکت زوتی از روی آن الگوبرداری و سپس سایپا با تقلید دیگری در سال 2015 شروع به فروش خودروی مشابهی به نام «آریو» کرد. شباهت این خودروها به هم آنقدر زیاد است که احتمالا به سختی بتوانیم تشخیص بدهیم کدام یک ایرانی، ژاپنی و کدام چینی است.
اگر ریشه آریو را دنبال کنیم اول از همه به شرکت نه چندان مشهور چینی به نام زوتی میرسیم. آریو در چین با نام زوتی z300 خرید و فروش میشود. این خودروساز در محل تولد خودش هم به شرکت تقلیدکار معروف است. طبع بالای زوتی او را به اینجا رسانده که حتی از طراحی پورشه هم در ساخت یکی از خودروهای خود استفاده کند اما میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. همان طور که قابل پیشبینی است با خرید اریو هم ما شاهد یک خودروی تقلیدی هستیم. حتی اگر خوب به چراغهای جلو آن و ساینا دقت کنیم شباهتهایی بین آن میبینیم.
آریو برخلاف زوتی که فقط با یک مدل پیشرانه 1.6 لیتری ارائه شده بود، در دو مدل 1.5 و 1.6 لیتری به بازار آمد. آریو یک مدل دندهای و یک مدل اتوماتیک دارد و زوتی یک مدل دندهای، الگانت و رویال. در مدل رویال زوتی ما شاهد سانروف برقی، مولتی مدیا و تهویه مطبوع بودیم که در هیچ یک از مدلهای آریو ایرانی به کار گرفته نشدهاست. در عوض آریو یک نمایشگر هفت اینچی دارد که نه فیلم با کیفیت HD پخش میکند و نه با بلوتوث به موبایل وصل میشود. همچنین در مقایسه با رقبای خود مثل دنا در ایرانخودرو، هنوز به آینه برقی بغل مجهز نشده است.
تفاوت قدرت مدل دندهای و اتوماتیک آریو در این است که مدل اتوماتیک آن 112 اسب بخار و 151 نیوتن مترگشتاور تولید میکند. حتی پیشرانه زوتی و آریو هم از روی پیشرانه میتسوبیشی ژاپن کپی شده است.
با همه اینها هیچ وقت فقط شباهت و تقلیدی بودن چند خودرو به هم امتیاز منفی برای آنها محسوب نمیشود. اینکه در مقایسه با بازار خودرو دستگاه ما چه عملکردی از خود نشان بدهد شرط مهمی برای خرید اریو یا نخریدن آن است. برای مثال دید وسیعی که این خودرو به راننده میدهد مدیون طراحی استاندارد آن در تویوتا بوده که در چین و ایران تکرار شده است.
همچنین این شباهت در موارد دیگری هم به کار راننده میآید. مثلا به خاطر اشتراکهایی که بین تویوتا و آریو وجود دارد تعمیرکاران هنگام پیدا نکردن قطعات اصلی آن از تجهیزات ژاپنی تویوتا استفاده میکنند.
ویژگی مثبت دیگر اریو اتومات سیستم ترمز آن است که در این کلاس قیمتی هم امتیاز خوبی از موسسههای جهانی گرفته و هم نمایشدهنده عملکرد بهتری در چرخهایش بود. آریو خودروی جوانی است که از عمر آن هنوز پنج سال هم نمیگذرد و به احتمال زیاد نام آن هم برای افراد زیادی شناخته شده نیست. برای اینکه از عملکرد این خودرو در طولانی مدت مطمئن شوید میتوانید با مراجعه به رانندههای تاکسی درباره آن سوال کنید. چراکه بعد از شکست سایپا در تبلیغات خرید آریو، این شرکت بخش زیادی از ناوگان تاکسیرانی را با این خودرو پر کرد. همچنین با بررسی آگهیهای خرید و فروش آن در سایت دیوار و بررسی حضوری یکی از این خودروها میتوان درمورد خرید آن تصمیم قطعی گرفت.
منبع : ویرلن