رپورتاژ - کمتر لاکچریسواری در دنیای خودرو وجود دارد که گوشه چشمی به خودروهای لوکس پورشه نداشته باشد؛ کمپانی آلمانی پورشه از همان سال 1931 که تصمیم گرفت جای خود را در میان بازار خودروی جهان باز کند، میدانست که تا سالیان سال جایش در میان خودروهای لوکس حفظ خواهد شد. هرچند پورشه در همان زمان تصمیم گرفت در طول جنگ جهانی اول به طراحی تانک هم روی بیاورد اما این کمپانی خودروسازی راه خود را در طراحی و ساخت خودروهای لاکچری جهان با قدرت پیش گرفت. در این مطلب قصد داریم یکی از لوکسترین و البته خاصترین خودروهای این کمپانی خودروسازی را به شما معرفی کنیم. خودرویی به نام پورشه کیمن که میتواند برای هر خودروسواری که از اتوموبیلهای بزرگ و 4 و 5 نفره خسته شدهاند، جذاب باشد.
سوسمار آمریکایی وارد میشود!
شرکت خودروسازی پورشه قبل از آنکه تصمیم بگیرد خودروی لوکس خود به نام کیمن را که نامش برگرفته از نوعی سوسمار آمریکایی بود، به بازار خودرو ارائه کند، خودرویی به نام پورشه باکستر را روانه بازار کرد و بعد با ایجاد تغییراتی در آن، کوپهای به نام کیمن را به دنیای لوکسسواران معرفی کرد. اولین نمونه این خودرو در سال 2006 به فروش رسید و حتی توانست عنوان خودروی سال آلمان را هم از آن خود کند. این خودرو ابتدا با مدلهای معمولی و s روانه بازار شد اما بعدا پورشه کیمن 718 و پورشه کیمن GTS توانست با تعبیه کردن موتورهای تخت توربوشارژ و سیستم تعلیق پیشرفته، نسل جدیدی از این خودرو را به عنوان سوپراسپورت معرفی کند.
ظاهری خیرهکننده برای کیمن
پورشه کیمن علاوه بر جذابیت ظاهری توانسته رقیب خودروهایی همچون شورلت کروت و پورشه 911 باشد و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد. این اسپرت کوپه یک اتومبیل دو سرنشین است که دیفرانسیل آن در عقب آن تعبیه شده است. هرچند طراحی بدنه پورشه کیمن شباهتهای زیادی با باکستر دارد، اما طراح آن تفاوتهایی را با باکستر برای این خودرو در نظر گرفته است. این خودرو خلاف باکستر سقف تاشو ندارد و در عقب آن یک یا دو خروجی هوا در نسخههای متفاوت در نظر گرفته که ظاهر متفاوتی به آن داده است. از خصوصیات ظاهری داخلی این سوپر لوکس میتوانیم به داشبورد و فرمان چرمی، سیستمهای فرمان و هدایت با سنسور سرعت و تنظیم برقی، کنترل اتوماتیک سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا با داشتن سیستم نمایشگر لمسی، نویگیشن، تلفن همراه، تنظیم برقی صندلیها با حافظه، گرمکن، تهویه صندلیهای جلو و روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغها اشاره کرد.
قوی در موتور، بهترین در دیفرانسیل عقب
شاید بتوانیم پورشه کیمن را در مشخصات فنی بسیار شبیه به پورشه باکستر بدانیم اما این خودرو در 3 نسخه متفاوت 3 موتور متفاوت دارد. پیشرانه نصب شده روی مدل کیمن معمولی از نوع 4 سیلندر 2 لیتری است که با حجم دقیق 1988 سیسی، میتواند حداکثر 300 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و 380 نیوتنمتر در دورهای بین 1950 تا 4500 دور تولید کند. اما پیشرانه نصب شده در مدل کیمن S 2497 سیسی حجم دارد و با تولید گشتاور 420 نیوتنمتری در دور 1900 و بیش از 350 اسب بخار در دور 6500، مشخصات قابل قبولی به این خودرو بخشیده است. اما موتور 2 لیتری پورشه کیمن 718 300 اسب بخار و همین موتور 2.5 لیتری در پورشه کیمن GTS 365 اسب بخار نیرو تولید میکند. همه این موتورها 4 سیلندری و گیربکس دستی 6 سرعته در حالت استاندارد دارند. این خودرو از بهترین خودروهای سوپر اسپرت در بازار است که دیفرانسیل عقب دارند.
پورشه کیمن در ایران
با تمام امکانات وسوسه برانگیز پورشه کایمن، میتوانیم قیمت بالای آن به ویژه در بازار فعلی خودروی ایران و هزینه بالای نگهداری آن را از نکات منفی این خودروی لوکس بدانیم. پورشه کیمن هرچند ممکن است برای خانوادههای ایرانی که حداقل جمعیتی 4 نفره دارند چندان مورد استقبال نباشد اما طرفداران سوپر اسپورتها در ایران روی خوشی به این خودرو نشان دادند و مدل پورشه کیمن S در برههای توانست گران قیمتترین پورشه ایران لقب بگیرد که قیمتی بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان دارد. اگر قصد خرید بیدردسر و فوری این خودرو را دارید میتوانید به سایت دیوار که بستری برای خرید و فروش این کالاست، سری بزنید.
منبع : ویرلن