موتورهای چرخشی (Rotary Engines)

موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

شاید پیش از این شنیده باشید که خودروی مزدا RX-8 با حجم موتور 1300 سی سی، قدرت موتوری معادل 232 اسب بخار تولید می کند تقریباً همانند نیسان مورانو با حجم موتور 3500 سی سی. اگر شما جزء آن دسته از افراد باشید که اطلاعات فنی خوب و کاملی در زمینه اتومبیل دارند، بدون شک می دانید که در صنعت خودروسازی، یک موتور پیستونی با حجم موتور 1300 سی سی، هرگز نمی تواند قدرت موتور 232 اسب بخار تولید کند. بنابراین به نظر می رسد مکانیسم دیگری در این نوع خودروها نظیر مزدا  RX-8 در حال نقش آفرینی هستند. حقیقت این است که در این نوع خودروها، از موتوری کاملاً متفاوت از آن چه که در سایر خودروها دیده اید، استفاده شده است. در ادامه قصد داریم به بررسی اجزای تشکیل دهنده این موتور و چگونگی عملکرد این اجزا در ترکیب با یکدیگر بپردازیم.

 

اجزای تشکیل دهنده موتور چرخشی

این نوع موتور که در اصطلاح به آن، موتور چرخشی می گویند، در مقایسه با موتورهای پیستونی، اجزای کمتری دارند. این اجزا شامل روتور، محفظه روتور، و میله انتقال نیرو هستند که تعریف کوتاهی از این اجزا را در زیر آورده ایم.

موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

روتور

 
موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو) روتور، قطعه ای مثلثی شکل است که عملکرد آن مشابه عملکرد پیستون در موتورهای پیستونی می باشد. این قطعه، در داخل محفظه روتور، به صورت دورانی حرکت می کند. حجم موتور، به دلیل وجود فرورفتگی روی هر سطح این قطعه، به مراتب بیش تر است.
   

محفظه روتور

 
موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو) محفظه روتور، قطعه ای بیضی شکل است که در حقیقت نقش همان سیلندر را در نمونه های پیستونی دارد. این قطعه در واقع هسته اصلی موتور به شمار می آید و روتور در داخل آن حرکت می کند.
   

میله انتقال نیرو

 
موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

میله انتقال نیرو، در واقع نقش همان میل لنگ در خودروهای با موتور پیستونی را بازی می کند. این قطعه به طور مستقیم به مرکز روتور متصل است. گردش روتور سبب چرخیدن این میله می شود که در نهایت، این چرخش به بخش های دیگر خودرو نظیر گیربکس منتقل می شود.

 

عملکرد موتور چرخشی

شکی نیست که سیکل تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی حرکتی در موتورهای چرخشی دقیقاً مشابه موتورهای پیستونی است و هر دو بر پایه احتراق عمل می کنند. سیکل احتراق موتورهای چرخشی بدین صورت است که روتور در داخل محفظه روتور شروع به حرکت می کند و با چرخش خود، مکش هوا و سوخت به طور هم زمان در داخل محفظه صورت می گیرد. با ادامه چرخش روتور، ترکیب هوا و سوخت، فشرده می شود و وقتی که فشار ترکیب هوا و سوخت به اندازه کافی حاصل شد، احتراق با جرقه شمع ها شکل می گیرد. بدین صورت روتور با نیروی زیادی به گردش درمی آید. این سیکل هم چنان ادامه می یابد و هم زمان طی این فرایند، گازهای حاصل از احتراق، از دریچه خروجی، خارج می شوند.

موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

برای درک بهتر از چگونگی عملکرد این موتورهای جدید، بد نیست نگاهی به تصویر متحرک بالا داشته باشید (تا اجرای کامل این تصویر متحرک، تأمل فرمایید).  1Car  به شما پیشنهاد می کند فیلم(دانلود) کوتاه و آموزشی زیر را که سیکل احتراق موتورهای چرخشی را به طور کامل به تصویر کشیده است، ملاحظه فرمائید.

/uploads/Rotary Engines-2.flv


منابع

wikipedia

برچسب : موتور , چرخشی , روتور , حجم , سیلندر , پیستون , میل لنگ , سوپاپ , شاتون , شمع






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

21 نظر

آرش
3

زمانی که رشته مکانیک خودرو توی هنرستان میخوندم ماکت این موتور رو در کارگاه داشتیم طبق توضیحاتی که استادمون در مورد این موتور داد بسیار شیفته این موتور شدم یکی دو سالی ذهن منو درگیر کرد تا این مشکل سایش رو بتونم حل کنم و طبق طراحی هایی که انجام دادم متوجه شدم تنها راه حل این مشکل تغییر شکل ظاهری پیستون مثلثی شکل است که تقریبا به نتایج قابل قبولی رسیدم اما امکانات و سرمایه گذار وجود نداشت تا بتونم انقلابی در صنعت خودرو سازی ایجاد کنم و بی خیال شدم
11:49  1395/01/30
گزارش
پاسخ دادن
محمد افشار
4

من در حال حاظر در اروپا زندگی میکنم و متاسفانه یه مزدا دارم و نمیخوام که حتی در موردش حرف بزنم یک خودرو پر از مشکل و یک موتور با ضعف هیچ وقت حتی فکر خرید مزدا rx8 رو نکید محمد.
02:03  1395/08/13

گزارش
کاربر: m&z
2

از ابتدا شرکت های بزرگ به سمت موتور رفت و برگشتی رفته و سرمایه گذاری و تحقیقات کلانی روی آن انجام شده، بنابراین موتور وانکل که فقط یک حامی دارد و اون هم مزداست قادر به رقابت با بیش از یک قرن سرمایه گذاری در موتورهای رفت و برگشتی نخواهد بود و شاید اگر از ابتدا به این موتور توجه میشد و همزمان با صنعت اتومبیل پیشرفت مینمود امروز اوضاع متفاوت بود. ضمن اینکه تمام مزایای موتور وانکل مثل لرزش کم، دور زیاد، توان بالا و حجم کم را امروزه در موتورهای الکتریکی میتوان یافت ضمن اینکه آلایندگی بسیار کمتری خواهند داشت. بنابراین دنیا به سمت موتورهای الکتریکی درحرکت است و خود شرکت مزدا هم علیرغم تلاش زیاد برای معرفی مزایای این موتور، این ایده را شکست خورده و بازنشسته میداند.
12:00  1395/01/28
گزارش
پاسخ دادن
علی اکبر
3

سلام
معایب این موتور :

این موتورها سایش زیادی دارند و بعد از سایش اتلاف سوخت دارند
02:36  1395/01/28
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1

بسیار مفید
15:52  1393/12/04
گزارش
پاسخ دادن
جلال
1

این موتورها دارای استهلاک بالایی هستند که باعث شده استفاده از این نوع موتور خیلی مورد توجه قرار نگیرد
00:07  1393/04/22
گزارش
پاسخ دادن
امیرعلی
0

موتورهای فوق العاده پر قدرتیه ارزش داره روش کار بشه برای اصلاحات
11:16  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: jahan design
0

فکر کنم یکی از نقاط ضعف این موتور گشتاور پایینشه .. ممنون 1car
02:32  1392/04/06
گزارش
پاسخ دادن
امیر
0

وای مرسی مطالبتون به روزه.از محمدم تشکر میکنم که علت عدم استفاده از موتور هارو گفت.ولی تاحالا چه اصلاحاتی روش انجام دادن؟
12:12  1392/03/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
1

سلام درجواب دوستان وشرکت باید عرض کنم به این موتورها وانکل میگن نه چرخشی که در یک دور چهار عمل مکش تراکم قدرت تخلیه رو انجام میدن. ومهم ترین مشکلشوم اصطکاک زیاد در سرراس های روتور یا مثلث اونه.اببندی دراون محل ومشکل خنک کاری.این موتو ر توسط اقای وانکل المانی اختراع شد .اکبری کارشناسی مکانیک خودرو اراک.
17:07  1392/03/21
گزارش
پاسخ دادن
حیدر
6

عجب چیزی بود کف کردم.خیلی جالب بود. همیشه به این مساله فکر میکنم که اگه ژاپنی ها یه کشوری مثل ایرانو در اختیار داشتن با این همه منابع و سرمایه الان تو چه سطحی از علم و دانش بودن.یارو اونطرف دنیا داره موتور ماشینو عوض میکنه ما هنوز تو نخ عوض کردن چراغ پرایدیم........با سپاس از 1car
00:44  1392/02/30
گزارش
پاسخ دادن
یاسر
0

در جواب ارام جان باید بگم که این موتور تکنولوزی خاص خودشو داره وشرکت مزدا بیشتر پنجاه سال مطالعه بی وقفه داشته تا تونسته مشکلات فنی موتورو رفع کنه هر شرکتی شرکتی بخواد وارد عرصه رقابت بشه باید حداقل بیست سال صرف کنه تا ب پای مزدا برسه در نتیجه ریسک نمیکنه
13:45  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
محمود
0

آفتابه لگن هزار دست شام و نهار هیچی
18:59  1391/11/25
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
3

در جواب تعدادی از دوستان عرض کنم که با وجود نیروی خارق العاده و کارکرد بسیار نرم و روان این موتورها، چالشی که مزدا نتوانسته بر آن فائق آید، مصرف سوخت این نوع از موتورها است، تلاش مزدا برای تبدیل این موتورها به یک موتور سبز با آلودگی و مصرف پایین تاکنون نتیجه جالبی به دنبال نداشته است و ...
10:50  1391/11/23
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

مطلب خوبی بود در خودروهای دیگه هم از این موتور استفاده شده است یا نه؟ با تشکر
13:54  1391/11/21
گزارش
پاسخ دادن
میثم
5

سلام فقط یک سوالی که هست اینه که آیا تو هر سیکل در واقع هر سه سمت رتور در حال استفاده است ؟ یعنی در یک لحظه یک سمت در حالت مکش هست , سمت دیگه در حالت احتراق و سمت دیگه در حالت خروج دود ؟ و در مورد بعضی سوالات , تا جایی که میدونم در یک مقاله هم خوندم راندمان این روش در دور های پایین ز ...
13:27  1391/11/21
گزارش
پاسخ دادن
گویبان
9

بسیار عالی بود برام جای سوال بود چرا تو بقیه خودرو ها استفاده نمیشه؟ آخه بازدهش خیلی بیشتره
15:42  1391/11/20
گزارش
پاسخ دادن
امیر
7

واقعا" عالی بود این مطلب خیلی کارتون درسته
14:39  1391/11/20
گزارش
پاسخ دادن
آرام
12

واقعا جالب بود لطفا در مورد عدم استفاده این موتور در اکثر خودرو های تولید شده در کارخانه های ماشین سازی توضیح بدید و نکات ضعف آن را بیان کنید
13:45  1391/11/20
گزارش
پاسخ دادن
هما
4

هومن جان تو نماینده پراید تو وان کار نیستی...؟!
12:08  1391/11/20
گزارش
پاسخ دادن
هومن
11

خیلی جالب بود مرسی ولی قکر کنم از رو پراید کپی بردازی کرده شرکت مزدا
11:41  1391/11/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
م م یزد : اره،همان دوهفته اول اومد
آرمان X5 : کرمان موتور از بابت بدقولی و تاخیر و جوابگو نمودن بین خودروسازان رتبه اول داره. من از مدیران خودرو قبلا ماشین گرفتم اونا هم اذیت کردن ولی نه اندازه کرمک موتور. ایندفعه اگر ماشینم رو بتونم به قوه الهی بگیرم دیگه سمت این بظاهر خودرو سازا نمیام
آرمان X5 : احتمالا قبل از تحویل خودرو نمیشه از خودروساز بابت تاخیر در تحویل و اخذ پول اضافی بابت افزایش عوارض گمرکی و.. شکایت کرد. اگر کسی هست شکایت انجام داده لطفا راهنمایی کنه که چیکار کرده
شاهین لگن : الهی خدا انتقام مارو از این انسان نماها بگیره کارد به استخونم رسیده از زندگی متنفر شدم
J7 بهمن : من بهمن ثبت نام کردم تحویل ۲۱ خرداد هنوز شاسی نشده
حسین : من میخوام فردا برم سایپا کسی میاد خبر بده 10:30 تا 11 میرسم شاهین جی 14 آذر هستم
J7 بهمن : بنده بهمن ثبت نام کردم تحویل ۲۱ خرداد هنوز شاسی نشده
محمد لاماری مشکی : هنوز مشخص نیس چقد افزایش داره؟؟
30 دی : قطعا داره. وگرنه که دعوت نامه رو نمی داد :)
محمد شاهین : سلام منم ۱۲ اذر واریزم ۱۳ اذرم پذیرش و سخا هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعد : دوستان کسی از برگ سبز خودرو خبر داره ، معلوم نیس کی میاد
207 : اره 23 باید بزاری روش فقط
زخمی : رضا تو همون عامل سایپایی عوضی
دنا بورسی مرداد : دوستان خواهشا کسی میدونه دنا بورسی تا چ تاریخی فاکتور شد جواب لطفا
207 سقف فلز اتومات بندرعباس : سلام خدمت همه دوستان این آخرین پیام من هستش امیدوارم حالتون عالی باشه207 اتو فلز رنگ سفید بودم فروش فوق العاده 3 ماهه 31 فروردین تکمیل وجه کردم ،18 تیر فاکتور شدم24 تیر پلاک و 5 مرادد تحویل گرفتم امیدورام ماشین های شما هم سریع به دستتون برسه،ممنونم از نظرات همه شما خدا نگهدار🌹🌹
رسول : رضا پشی فروش قم مگه چشه تو آدم بی خودی هستی که با اسمهای فیک هر هفته یا چند روز میای حال دوستان گروه میخوای خراب کنی لعنت بهت عوضی
آذر : کدوم شهر هستید؟پیامک تحویل آمد یا زنگ زدن بهت .منم چهارشنبه فاکتور و پلاک شدم ولی خبری نشده
پانا 31 تیر پیش عروش : سلام بر دوستان برای کسی از تیرماهی ها گزینه واریز باج فعال شده یا نه؟
ساینا اس بهمن : من اینجا دوستان پیام گذاشتن والا تو قبل از 23 هم بود الان مشکل اساسی ما اردبیهشت ماهی ها اینه که هنوز اسفند رو تموم نکردن چه پیش فروش چه فوق العادشو
ادریس : من 22 اردیبهشت تکمیل وجه کردم