
تیم جدید ایران خودرو بعد از اجرای خصوصیسازی انگار تصمیمات جدیدی برای ارتقای تولید داخلی وبهینهسازی پلتفرمهای محصولات این شرکت دارد. مدیرعامل ایرانخودرو در حاشیه همایش صنعت خودرو و قطعهسازان این خبر را اعلام کرد و دلیل این موضوع را چنین بیان کرده است:« از سورن پلاس به دلیل همسان نبودنش با خودروهای روز دنیا راضی نیستیم و به همین دلیل به زودی توقف تولیدش رقم خواهد خورد.»
به گفته پیرمحمدی، سورن کاملاً قادر است تا استانداردهای اجباری ایران را پاس کند؛ اما به دلیل عدم نزدیکیاش به خودروهای روز تولید شده در دنیا و ایجاد نارضایتی میان مدیران ارشد ایران خودرو، توقف تولیدش را شاهد خواهیم بود.
ایران خودرو تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا سطح ایمنی خودروهای تولیدی خود را ارتقا دهد و به همین دلیل برای رسیدن به این مهم نیاز شدیدی به سرمایهگذاری در روند ساخت خودرو و صنعت فولاد وجود دارد. مدیرعامل ایران خودرو از معرفی دو پلتفرم جدید در سال آینده خبر داد و اعلام کرده که آمادهکردن این دو پروژه مهم زمان برخواهند بود؛ اما یکی از آنها در اواسط سال آینده (۱۴۰۵) و دیگری نیز در ابتدای سال ۱۴۰۶ رسماً در خط تولید قرار خواهند گرفت.
توقف تولید تمام مدلهای سورن
طبق شنیدهها علت اصلی توقف تولید سمند سورن و تمام مدلهای آن پاس نکردن استاندارد تصادف از کنار است. البته مدتها روی این موضوع کار شد و این خودرو توانست استانداردهای داخل را پاس کند اما نکته مهم این است که باید بعد از این همه سال برخی خودروها از چرخه تولید خارج شوند تا بتوان روی پلتفرمهای جدید سرمایهگذاری کرد. تا حکایت پژو پرشیا نشود که مدیرعامل اسبق در یک پیام صوتی بگوید:« اگر پژو پارس تا امروز آدم کشته است، بگذارید ۶ ماه دیگر هم بکشد!» بالاخره یک جایی خودرویی که استاندارد لازم را ندارد و پلتفرم قدیمیاست باید از چرخه خارج شود. فقط نکته جالب ماجرا اینجاست که گروه سورن در ایرانخودرو با تمام این تفاسیر بیشترین میزان فروش را داشته است.
در دو ماهه ابتدای امسال ایرانخودرو ۲۳۰۲۹ دستگاه خودرو در گروه سورن تولید کرده است و در این مدت ۲۲۸۴۴ دستگاه خودرو از گروه سورن به فروش رفته است.بیشترین میزان فروش بین همه گروههای تولیدی این خودروساز مربوط به گروه سورن بوده است.
سورن از 1385 تا اکنون
سال 1381 سمند با نام خودروی ملی تولید شد و در سال 1385 سمند سورن که در واقع تغییرات کمینسبت به سمند داشت راهی بازار شد. چند مدل سمند سورن در این سالها تولید و توقف تولید شد تا سمند سورن پلاس به بازار آمد.
در اواخر پاییز ۱۴۰۲، سمند سورن پلاس با موتور XU7P به بازار عرضه شد که موتور این خودرو همان موتوری است که در خودروهای وانت آریسان ۲، پژو پارس استفاده شده است و می تواند قدرت ۹۸ اسببخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتنمتر تولید کند. حالا طبق شنیدهها انگار قرار است تولید تمام مدلهای سورن متوقف شود. به هرحال واقعیت این است بدنه اصلی سمند همان خودرویی است که در سال 1381 تولید شده و بیشاز 20سال است که در بازار خودرو ایران حضور دارد و هربار عین پژو پارس تغییراتی روی آن ایجاد شد.
واقعیت این است بعد از حدود 25 سال اگر یک خودرو از چرخه تولید خارج شود اتفاق طبیعی است. البته مدیرعامل ایرانخودرو از ورود دو پلتفرم جدید خبر داده است که باید دید بازه قیمتی آنها نزدیک به سورن که مردم متقاضی خریدش بودند هست یا خیر؟ در هرصورت این تغییرات باید با در نظر گرفتن قیمت محصولات نیز باشد. چرا که همچنان بسیاری از مردم و قشر متوسط جامعه به بازار خرید این خودروها نزدیکتر هستند و باید شرایط آنها را نیز در این تغییرات مدنظر قرار داد. سالهاست ما شاهد خروج خودروهایی از خط تولید بودیم. که به طور مثال شامل این موارد است:
پژو ۴۰۵ GLX (سال ۱۳۶۹ – ۱۴۰۱)
سمند (سال ۱۳۸۲ – ۱۴۰۱)
تیبا صندوقدار و تیبا ۲ (سال ۱۳۸۸ – ۱۴۰۱)
پژو پارس (سال ۱۳۷۹ – ۱۴۰۳)