ضرورت ساخت پارکینگ های طبقاتی

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

بر کسی پوشیده نیست که امروزه با روند رو به رشد تعداد ماشین ها و افزایش مشکلات ترافیکی در سراسر دنیا، پارکینگ های فعلی از نظر ظرفیتی جوابگو نخواهند بود و باید روشی جایگزین برای گذر از این بحران که در آینده گریبان گیر همه جوامع خواهد بود، پیشنهاد شود. اگرچه به موازات پیشرفت تکنولوژی، صنعت ساختمان سازی و شهرسازی به طور قابل ملاحظه رشد کرده است، اما هم چنان مسئله ترافیک شهری از جمله مسائل کلانی است که کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

در صنعت شهرسازی، رعایت استانداردهای شهری در ساخت اماکن تحت نظارت اداره راهنمایی و رانندگی نظیر پارکینگ ها بسیار حائز اهمیت است؛ این که با توجه به حجم ترافیک خیابان ها چه تدابیری باید در طراحی و ساخت پارکینگ های درون شهری اتخاذ شود. گذشته از ایده هایی که در زمینه گسترش زیرساخت های حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو، و ... در راستای رفع گره های ترافیکی به مرحله عملیاتی رسیده اند، اخیراً مهندسان شهرسازی ایده ساخت پارکینگ های طبقاتی را مطرح کرده اند که چندی است در دنیا با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

به طورکلی پارکینگ ها به دو دسته "پارکینگ های حاشیه ای" و "پارکینگ های غیرحاشیه ای" تقسیم می شوند: (1) پارکینگ های حاشیه ای: این نوع پارکینگ ها در کنار معابر ساخته می شوند و معمولاً در مکان هایی قرار دارند که از نظر تجاری - اداری بسیار اهمیت دارند. بنابراین، پارکینگ های حاشیه ای از نظر موقعیت، دارای ارزش بالایی هستند. (2) پارکینگ های غیرحاشیه ای: این نوع پارکینگ ها به گونه ای ساخته شده اند که ورودی و خروجی آن ها در معابر اصلی نیست و حداقل دسترسی را به معابر اصلی دارند. پارکینگ های غیرحاشیه ای نیز خود به سه زیرمجموعه جداگانه تقسیم بندی می شود: (الف) هم سطح، (ب) مکانیکی، و (ج) طبقاتی، که از این میان "پارکینگ های طبقاتی" جزء مواردی هستند که اخیراً بیش تر مورد توجه قرار گرفته و در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاهی بر این نوع پارکینگ ها داشته باشیم.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

همان طورکه پیش تر اشاره شد، تغییر قوانین شهری مبنی بر تأمین پارکینگ های مورد نیاز از یک طرف و محدودیت فضای پارک و افزایش روزافزون تعداد خودروها از طرف دیگر باعث شده است تا راهکاری نظیر تأسیس پارکینگ های طبقاتی پا به میان بگذارند. از آن جا که در پارکینگ های طبقاتی به هیچ عنوان "رمپ" یا "لوپ" برای مسیر تردد خودروها وجود ندارد، ازاین رو، مسافران و سرنشینان عملاً در داخل پارکینگ طبقاتی حاضر نمی شوند و خودروها در بدو ورود به پارکینگ تحویل می شوند و در اختیار پارکینگ قرار می گیرند.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

بدین صورت که خودرو پس از تحویل به مسئول پارکینگ، طی مکانیسم خاصی توسط بالابرها در جای مشخصی در پارکینگ قرار داده می شود. گفتنی است، راننده نیازی ندارد که در این نوع پارکینگ زمان صرف کند تا جای خالی برای خودروی خودش پیدا کند؛ زیرا این کار به شکل اتوماسیون توسط کادر پارکینگ طبقاتی انجام می شود. حتی رانندگان برای دریافت خودروی خود نیازی نیست که در صف های طویل و شلوغ بایستند؛ زیرا این کار در اسرع وقت و بدون هیچ ترافیکی انجام می شود و جای هیچ نگرانی نیست.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

به طورکلی، استفاده از پارکینگ طبقاتی مزایای متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به انتقال مکانیزه خودروها، استفاده از فضای بهینه و حداقل برای پارک خودروها، امکان استفاده از ارتفاعات بیش تر و فضای زیرزمین در تأمین جای پارک، حذف مسیرهای عبوری بین طبقات مثل رمپ ها و لوپ ها، افزایش سطح ایمنی مسافران و سرنشینان خودروها، و عدم تصادفات احتمالی خودروها اشاره کرد. با همه این تفاسیر، اگرچه بدیهی است پارکینگ های طبقاتی با داشتن چنین مزیت هایی، در حال حاضر تنها راه موجود برای برون رفت از مشکلات فعلی ترافیکی شهرها محسوب می شوند؛ اما آیا به نظر شما با توجه به شرایط فعلی خیابان ها و حجم قابل توجه خودروها، این ایده در هر جا پتانسیل رفع کامل این مشکل را خواهد داشت؟


منبع

Designboom

برچسب : پارکینگ , طبقاتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حیدر
4

عجب فکر بکری بود دمش گرم.اینا همه موقتیه و دائمی نیست به خصوص تو ایران وقتی وسایل نقلیه عمومی جوابگو نیست مترو و اتوبوس صبح که میخوای سوار شی مثل کمپوت آدم میمونه.پس هی نگیم مردم با ماشین شخصی نیان بیرون برای کارهای روزمره وقتی سیستم حملو نقل عمومی اینقدر ضعیفه...توی ژاپن صبح با مترو جمعیت در حدود 20 میلیون وارد شهر میشه و بعد از ظهر هم از شهر خارج میشه.با سپاس از 1car
16:28  1392/03/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس 5 سپیده : اقا علی رضا سلام شما کی شاسی شدین؟ معلوم نیست اینا الویتشون شاسی هست یا پلاک یا تاریخ ثبت نام برای تحویل انشالله ک همه خوشحال شن حداقل حق کسی ضایع نشع البته بعید میدونم ثبت نام دی بخوان تحویل بدن اون دوستمونم احتمالا... فکر نمیکنم بهش زنگ زدن.!
ایکس 5 سپیده : اقا علی رضا سلام شما کی شاسی شدین؟ معلوم نیست اینا الویتشون شاسی هست یا پلاک یا تاریخ ثبت نام برای تحویل انشالله ک همه خوشحال شن حداقل حق کسی ضایع نشع البته بعید میدونم ثبت نام دی بخوان تحویل بدن اون دوستمونم احتمالا... فکر نمیکنم بهش زنگ زدن.!
هامین : تو نه حواله ای داری نه چیزی .گمشو اونور تا ما یا حقمون میگیریم یا دیگه از ۸۵۰ بیشتر که نمیتونه ببره بالا لعنت خدا بر عوامل سایپا و ریزه خواراش.
اکبر رینگ : سلام آبجی فعلا مشخص نیست
مال باخته و پشیمان : چطور باید شکایت کرد دوست عزیز راهنمایی میفرمایید
محمد : تا فاکتور میخواد راه بیوفته نمیدونم چرا تجمع راه میندازن که فاکتور متوقف میشه و بهانه دست سایپا گرون کنن
شقایق : 5 پر بود یا هفت پر🤣😂😂😂😂
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام من ثبت نامی 27 شهریور اراک هستم ، کارت خودرو و برگ سبزم اومده و برای کارت سوخت هم ثبت نام کردم ولی خبری از تحویل نیست. راستی فاکتور کمپانی را از کجا باید بگیریم ؟
حامد ایکس پنج : همراه خودرو تحویل میدن
حامد ایکس پنج : اقا علی رضا سلام خوبی کاکا میگم شما ماشینت چ رنگی هستش و ب نظرت اینای ک دارن ماشینو تحویل میدن رو چ الگویی تحویل میدن ب نظرت تو روزای تعطیل بارگیری میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : اشتباه گفتی. کلا ماشینی که پولش رو تکمیل وجه کردن و پرداخت کامل انجام شده نمی توانند ریالی افزایش قیمت بدن. مگر بیمه گران شده باشه یا أپشن جدید مازاد بر قرارداد وصل کرده باشند مابه التفاوت هزینه ها رو میگیرند. ولی افزایش قیمت اصلا نمیخوره به تکمیل وجه شده ها و تمااام
مجید : درود برشما عزیزان توجه داشته باشید کسی هست که 21/8پذیرش شده باشد تاریخ دعوتنامه هفته چهارم خرداد باشد ولی دعوتنامه یک ماه زودتر آمده باشد 22/2تکمیل وجه کاملا انجام داده کد سخا گرفته فرستاده هنوز هم در حالت تخصیص باشد ممنون میشم اگر کسی شرایط من دارد بگه
شادمهر : با اجازه حسام صفارزاده مالک سایت .داداش اونی که زودتر مرحله آخر تکمیل وجه کرده
سینا : اونایی که قیمت قطعی وفروش فوری بوده را نمیتونن افزایش قیمت بدن
تیکو7 : ببند لطفا....🤨
کارگر خط تولید بدنه : ساینا فوق العاده،ربطی به پیش فروش نداره،منم فوق العاده بهمنم،خیلی از واحد ترخیص و برنامه ریزی و ... پیگیری کردم،فروش فوری از آخرای خرداد شروع میشه به فاکتور شدن،
رضا : سلام به همه اگر دونفر مشابه هم برای کوییک تحویل تیر ثبت نام کنن ولی در زمان ثبت نام پیش فروش من قبل از اون نفر دیگه پول پیش رو ریخته باشم و شماره پذیرشم جلو تر باشه، ، زمانی که دعوتنامه بیاد اگر کمی دیر تر واریز کنم . نسبت به کسی که شماره پذیرش از من خیلی بیشتر و روز ثبت نام دیر تر از من وجه اولیه رو واریز کرده. کدوممون زودتر فاکتور میشیم. ؟؟؟؟
رضا : سلام به همه اگر دونفر مشابه هم برای کوییک تحویل تیر ثبت نام کنن ولی در زمان ثبت نام پیش فروش من قبل از اون نفر دیگه پول پیش رو ریخته باشم و شماره پذیرشم جلو تر باشه، ، زمانی که دعوتنامه بیاد اگر کمی دیر تر واریز کنم . نسبت به کسی که شماره پذیرش از من خیلی بیشتر و روز ثبت نام دیر تر از من وجه اولیه رو واریز کرده. کدوممون زودتر فاکتور میشیم. ؟؟؟؟
بشیر : سلام داداش اینا کلا سینی زیر نمی ذارن جز آپشنه باور کن 🤣🤣🤣🤣 الان موشک هاشونم سینی زیر نداره 😂😂😂 فکر کن هایپرسونیکاش واسه چی نمی‌خوردن به اسرائیل چون سینی زیر نداشتن 😁😁😁
مهدی : تحویل 13 خرداد پیش فروش تبدیل به سفید و رینگ بعد از دو هفته ماشین رسید نمایندگی چون قصد تعویض داشتم تحویل نگرفتم، تو نمایندگی چیزی ازش بر نمیدارن؟ وسیله ای عوض حنن