ضرورت ساخت پارکینگ های طبقاتی

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

بر کسی پوشیده نیست که امروزه با روند رو به رشد تعداد ماشین ها و افزایش مشکلات ترافیکی در سراسر دنیا، پارکینگ های فعلی از نظر ظرفیتی جوابگو نخواهند بود و باید روشی جایگزین برای گذر از این بحران که در آینده گریبان گیر همه جوامع خواهد بود، پیشنهاد شود. اگرچه به موازات پیشرفت تکنولوژی، صنعت ساختمان سازی و شهرسازی به طور قابل ملاحظه رشد کرده است، اما هم چنان مسئله ترافیک شهری از جمله مسائل کلانی است که کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

در صنعت شهرسازی، رعایت استانداردهای شهری در ساخت اماکن تحت نظارت اداره راهنمایی و رانندگی نظیر پارکینگ ها بسیار حائز اهمیت است؛ این که با توجه به حجم ترافیک خیابان ها چه تدابیری باید در طراحی و ساخت پارکینگ های درون شهری اتخاذ شود. گذشته از ایده هایی که در زمینه گسترش زیرساخت های حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو، و ... در راستای رفع گره های ترافیکی به مرحله عملیاتی رسیده اند، اخیراً مهندسان شهرسازی ایده ساخت پارکینگ های طبقاتی را مطرح کرده اند که چندی است در دنیا با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

به طورکلی پارکینگ ها به دو دسته "پارکینگ های حاشیه ای" و "پارکینگ های غیرحاشیه ای" تقسیم می شوند: (1) پارکینگ های حاشیه ای: این نوع پارکینگ ها در کنار معابر ساخته می شوند و معمولاً در مکان هایی قرار دارند که از نظر تجاری - اداری بسیار اهمیت دارند. بنابراین، پارکینگ های حاشیه ای از نظر موقعیت، دارای ارزش بالایی هستند. (2) پارکینگ های غیرحاشیه ای: این نوع پارکینگ ها به گونه ای ساخته شده اند که ورودی و خروجی آن ها در معابر اصلی نیست و حداقل دسترسی را به معابر اصلی دارند. پارکینگ های غیرحاشیه ای نیز خود به سه زیرمجموعه جداگانه تقسیم بندی می شود: (الف) هم سطح، (ب) مکانیکی، و (ج) طبقاتی، که از این میان "پارکینگ های طبقاتی" جزء مواردی هستند که اخیراً بیش تر مورد توجه قرار گرفته و در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاهی بر این نوع پارکینگ ها داشته باشیم.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

همان طورکه پیش تر اشاره شد، تغییر قوانین شهری مبنی بر تأمین پارکینگ های مورد نیاز از یک طرف و محدودیت فضای پارک و افزایش روزافزون تعداد خودروها از طرف دیگر باعث شده است تا راهکاری نظیر تأسیس پارکینگ های طبقاتی پا به میان بگذارند. از آن جا که در پارکینگ های طبقاتی به هیچ عنوان "رمپ" یا "لوپ" برای مسیر تردد خودروها وجود ندارد، ازاین رو، مسافران و سرنشینان عملاً در داخل پارکینگ طبقاتی حاضر نمی شوند و خودروها در بدو ورود به پارکینگ تحویل می شوند و در اختیار پارکینگ قرار می گیرند.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

بدین صورت که خودرو پس از تحویل به مسئول پارکینگ، طی مکانیسم خاصی توسط بالابرها در جای مشخصی در پارکینگ قرار داده می شود. گفتنی است، راننده نیازی ندارد که در این نوع پارکینگ زمان صرف کند تا جای خالی برای خودروی خودش پیدا کند؛ زیرا این کار به شکل اتوماسیون توسط کادر پارکینگ طبقاتی انجام می شود. حتی رانندگان برای دریافت خودروی خود نیازی نیست که در صف های طویل و شلوغ بایستند؛ زیرا این کار در اسرع وقت و بدون هیچ ترافیکی انجام می شود و جای هیچ نگرانی نیست.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

به طورکلی، استفاده از پارکینگ طبقاتی مزایای متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به انتقال مکانیزه خودروها، استفاده از فضای بهینه و حداقل برای پارک خودروها، امکان استفاده از ارتفاعات بیش تر و فضای زیرزمین در تأمین جای پارک، حذف مسیرهای عبوری بین طبقات مثل رمپ ها و لوپ ها، افزایش سطح ایمنی مسافران و سرنشینان خودروها، و عدم تصادفات احتمالی خودروها اشاره کرد. با همه این تفاسیر، اگرچه بدیهی است پارکینگ های طبقاتی با داشتن چنین مزیت هایی، در حال حاضر تنها راه موجود برای برون رفت از مشکلات فعلی ترافیکی شهرها محسوب می شوند؛ اما آیا به نظر شما با توجه به شرایط فعلی خیابان ها و حجم قابل توجه خودروها، این ایده در هر جا پتانسیل رفع کامل این مشکل را خواهد داشت؟


منبع

Designboom

برچسب : پارکینگ , طبقاتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حیدر
4

عجب فکر بکری بود دمش گرم.اینا همه موقتیه و دائمی نیست به خصوص تو ایران وقتی وسایل نقلیه عمومی جوابگو نیست مترو و اتوبوس صبح که میخوای سوار شی مثل کمپوت آدم میمونه.پس هی نگیم مردم با ماشین شخصی نیان بیرون برای کارهای روزمره وقتی سیستم حملو نقل عمومی اینقدر ضعیفه...توی ژاپن صبح با مترو جمعیت در حدود 20 میلیون وارد شهر میشه و بعد از ظهر هم از شهر خارج میشه.با سپاس از 1car
16:28  1392/03/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جک جی 4 مشکی : من دیروز با مدیر نمایندگی صحبت کردم متوجه شدم رنگ مشکی گویا دیرتر تحویل میشه.شانس منم مشکی زدم. برای جک جی 4 هم گفت که دوتا نمونه ثبت نام خرداد غیر از رنگ مشکی شاسی شده بود دیروز. گفتم اینم بگم شاید به درد کسی خورد.
شاهین : سلام خواهش می کنیم افرادی در تهران زندگی می کنند به شرکت سایپا مراجعه کنند بگوئید تکلیف مردم روشن کنند شاهین‌دنده ای می دهند پیام دهند اگر اتومات می دهند و یا اگر می خواهند قیمت اضافه کنند چکار می خواهند به سر مردم بدهند چرا یک‌تصمیمی برای مردم نمی گیرند به خدا خسته شدیم غلط کردیم تو این طرح شرکت‌کردیم از پارسال خودمان‌حیران کردیم
شاهین خسته : محسن جان حلالت باشه حقوقی که میگیری.
x5 اسفند : 20 اسفند با چه مکافاتی ثبت نام کردیم -تحویل 22 مرداد بود -هنوز خبری نیست -دیروز مدارک رو پست تحویل داد-اما شنیدم مشکل با راهور داشتن و ظاهرا حل شده و ماشینا داره ارسال میشه
علی 5X : دیگه آدم نمیدونه باید چه خاکی به سرش بزنه با این همه بی قانونی و بی عدالتی تو مملکت
رضا : برات پیام تعویض به کوییک اومده بود؟
علی 5X : ثبت‌نام اردیبهشت ماه هنوز روی آیتم تکمیل وجه مونده با هزار بدبختی با کرمان موتور تماس گرفتم گفتن تا آخر این ماه اردیبهشت ماه ها شاشی میشن راست و دروغش با خودشون
رحیمی : رضا جان مبارکت باشه چرخش ب خوبی بچرخه ب ما هم دعا کن زود فاکتور بشیم بی ماشینی خیلی سخته
حمیدرضا : در اینکه سوال کردم ۲۰۲۴ هست تحویل میدن و هنوز تو بندر خودروها تو کار ترخیص
مسعود : سلام ببخشیددوستان ایاکارت سوخت خودش میادیابایدثبت نام کنیم وسندکمپانی چندروزطول می‌کشه تابیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : دستی بزن خودتو راحت کن . قیمت دستی 870 میلیون و اتومات 1 میلیار هنوز صد هم کمتر واریز می کنید بخاطر 70 میلیون
کوروش کبیر ❤️ : من پیشنهاد میکنم حتما کارشناس ببرین نمایندگی همه چیز رو چک کنن الحمدلله ماشین من بدون ایراد و حتی رنگ شدگی کار خونه هم نداشت بسیار نرم و عالی هم بود ماشین قبلیم پارس بود واقعا تفاوت احساس میشه
جواب بی وفای پنج تیر پرونه : مشکل روحی روانی داره فک می‌کنه اگه صحبت نکنه بهش میگن لالی .آدم خیلی خوبه قبل اینکه حرفی بزنه بهش فکر کنه
جواب بی وفای پنج تیر پرونه : مشکل روحی روانی داره فک می‌کنه اگه صحبت نکنه بهش میگن لالی .آدم خیلی خوبه قبل اینکه حرفی بزنه بهش فکر کنه
حامد : یک ماه تو تاخیریم فاکتور بشیم حالا باید یک ماه بشینم پلاک بشیم و بفرستن دوستان میدوننشاسی RDF تولید کدوم شهره
کوروش کبیر ❤️ : سلام اسکندر جان 33 میلیون داداش
ساینا sssss : سلام مبلغ 159600000
توحید ارومیه : اره بخدا.خدا وکیلی نگاه کن با کیا شدیم 80میلیون
مسعود : اقا کیوان ب گمونم حدس من درسته و اینا میخوان همون مبلغ جریمه دیر کرد قبلی را بدن و فقط سایت میز خدمت را بهم ریختن برای فرصت خریدن. وگرنه اگر میخواستن جریمه دیر کرد کامل بدن احتیاج نبود دو قسمتش کنن
رانا پلاس : هنوز فروش فوری تکمیل وجه شده ی تحویل شهریور رو فاکتور هم نکردن !