میل گاردان (Drive Shaft)

میل گاردان (Drive Shaft)

1carدر خودروهای دیفرانسیل عقب که موتور آنها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد. این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد. اما میل گاردان برخلاف تصور بسیاری از افراد فقط یک لوله عادی نیست. این لوله باید کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد. البته گاردان در اثر وارد شدن فشارهای بیش از حد کج می‏شود. وجود لنگی در میل گاردان به دلیل سرعت بالای گردش آن باعث لرزش شدید خودرو و در نتیجه ناراحتی راننده و سرنشینان و بروز مشکلات دیگر در خودرو می‏شود. دلیل این‎که میل گاردان توپر ساخته نمی‎شود این است که با کوچک‎ترین لنگی اتومبیل باید زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست. 

میل گاردان (Drive Shaft)

اتصال کشویی میل گاردان

میل گاردان (Drive Shaft)

در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏های مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏اندازها را می‎دهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالاتر می‎رود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین می‏رود گاردان باید بلندتر شود. برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده می‏شود. در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می‎کنند. به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می‎رود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد می‎نمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی می‎تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود. به این اتصال اتصال کشویی گاردان می‎گویند.

میل گاردان (Drive Shaft)


منابع

Wikipedia

برچسب : گاردان , دیفرانسیل , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

14 نظر

امیر علا
2

علت اصلی تو خالی بودن مقاومت بیشتر در برابر تنش پیچشی و وزن کمتر باعث دو حسن داره یکی نیروی وزن باعث تنش خمشی بیشتر میشه و هم نیروی موتور هرز میره اینرسی زیاد شفت.... از چند جهت باعث چابکی خودرو و مقاوم شدن میشه و همینطور که گفتند ارتعاش جسم سنگین کل ماشین رو داغون میکنه ولی بالانس نبودن میله توخالی ارتعاشات ش خیلی کمتر خواهد بود
19:17  1397/07/28
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
0

میل گاردان چرا تو خالی است
19:48  1395/12/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

چون لوله در برابر تاب برداشتن و خمیده شدن مقاومت بیشتری نسبت به میله دارد
21:41  1395/12/12

گزارش
تباشری
0

۱ سبک باشد
۲ اگه توپر باشه باعث لرزش شدید همانند زلزله ۷ ریشتری میشه
۳ معلومه بچه درس خون نبوده ای.
22:23  1395/12/12

گزارش
صاحب
2

ممنون اگر میشه برای مثال از تصاویر متحرک هم استفاده کنید بهتره
14:36  1395/07/09
گزارش
پاسخ دادن
نیما
9

والا ما که از استادای فنی حرفه ای هیچی یاد نگرفتیم. بازم درود به غیرت این سایت. واقعاً هدفتون از این همه اطلاعات چیه!!!!! سودم داره براتون یا فی سبیل خداس؟
16:04  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
شاهرخ
5

عکسها به این قشنگی ولی چرا توضیحات اینقدر کم!
تا داریم مطلب رو با لذت دنبال میکنیم یکدفعه تمام میشه
16:15  1392/06/05
گزارش
پاسخ دادن
آرش
8

برای این میل گاردان رو توپور نمیسازند چون مقاومت لوله توخالی در برابر پیچش و خمش بیشتر از همان لوله از نوع توپر می باشد لطفا دلیل علمیشو ذکر کنید نه دلیل عامیانه که اصلا واقعیت ندارد!!!!
10:49  1392/01/23
گزارش
پاسخ دادن
هادی
1

خوب درسته ولی همین حرف شما هم که تنها عامل نیست چند تا عامل داره یکی از این ها همین است که شما می گویید و بنا نیست که فقط یک عامل داشته باشد
15:19  1392/11/18

گزارش
بابک
1

آرش خان سلام
رشته من مکانیک هست و حدود 28 سال هم سابقه کار دارم باید بگم توضیح شما کاملا درسته و لوله توخالی در واقع سازه ای (Structure) هست که دارای اجزاء بینهایت هست و مقاومت جانبی بالایی داره اما شرط لازم هست و کافی نیست . گذشته از مسئله مقاومت خود گاردان مهندسین و طراحان صنعت خودرو دائما درحال بررسی و تحقیق برای سبکتر کردن محصولات خودشان با حفظ یا افزایش دوام و استحکام هستند بنابراین سبکسازی گاردان ابتدا بمنظور کاهش وزن کلی خودرو و سپس کم کردن فشار روی چهارشاخها و اتصالات و همینطور کاهش Vibration بوجود آمده دراثر ضربه و تنش روی جرم گردان کاملا علمی و واقعی است و مقوله ای نیست که عامیانه و غیر واقعی باشه .
12:49  1395/09/25

گزارش
بابک
0

با درود و آرزوی پیروزی روز افزونتان
باید بگم سایت شما بسیار ارزنده و آموزنده است ودر هم آوری با دیگر سایتهای دانش خودرو همیشه دارای بخشهای پرمایه تر و بروزتری بوده .
تندرست و پرتوان باشید.
13:00  1395/09/25

گزارش
کاربر: armor
5

مطلب خیلی خوبی بود یه دنیا ممنون
00:05  1392/01/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
10

ممنون و خسته نباشید
13:44  1392/01/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قنبر نیسان : داداشای عزیز اگه اکستند پلاک شده شماره پذیرش اعلام کنید حداقل بدونیم چی به چیه حداقل اینجا راستشو بگین اینجا فقط یه نفر گفته دیروز غروب اکستند دوگانه پلاک شده
30مهر : من فاکتور نشدم شما شدی؟
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره