توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (Electronic Brakeforce Distribution)

در ابتدا باید گفت که سیستم EBD به عنوان مکمل سیستم ABS فعالیت می کند و خودرویی وجود ندارد که تنها دارای این سیستم باشد. حال سوال این است که چرا سیستم EBD مکمل ABS است یا به عبارت دیگر چه عملکردی را به سیستم ترمز و ایمنی خودرو اضافه می کند که نیاز به ABS دارد. با رجوع به نام سیستم EBD می توان به عمکرد این سیستم تا حدودی پی برد. عملکرد EBD یا همان Electronic Brakeforce Distribution تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های ماشین است. اکنون پیش از پرداختن به این سیستم نگاهی مختصر به تاریخچه ترمز در اتومبیل می اندازیم.

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) (ویدئو)

سیستم های ترمز در ابتدا به صورت کاملاً مکانیکی طراحی و تولید می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده ازطرف راننده به صورت مساوی بین چرخ های خودرو تقسیم می شد. شرایطی که به صورت غیر قابل پیش بینی در هنگام حرکت خودرو به وجود می آید باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های اتومبیل است که با دیدن فیلم (دانلود) زیرنویس شده زیر کاملا با آن آشنا خواهید شد.

/uploads/0EBD.flv

حالت اول

هر چرخ میزانی از وزن خودرو را متحمل می شود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است. برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو ٦٠/٤٠ باشد ٦٠ درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ های جلو خواهد بود و مابقی آن بر روی چرخ های عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی کند. اگر راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمزگیری، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می شود. پس چرخ های جلوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید متحمل شوند. با در نظر گرفتن مثال بالا این فکر به ذهن می رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و یکی از کارهای سیستم EBD همین است که در ترمزگیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می کند و آن را به هر چرخ اعمال میکند.

حالت دوم

وضعیت بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسمت عقب خودرو در هنگام ترمزگیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی شود. در واقع با منتقل شدن میزانی از وزن عقب به سمت جلو وزن عقب و جلوی اتومبیل مساوی خواهد شد. چون در حالت عادی وزن بخش عقب بیشتر از بخش جلو بوده است. اکنون در حالت ترمزگیری چون وزن عقب و جلو برابر می شود نیروی ترمز وارده به چرخ های جلو و عقب نیز باید برابر باشد. پس چرخ های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت.

حالت سوم

وضعیت حرکتی بعدی که در تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها بکار می آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به چرخ های داخل پبچ هستند. در این حالت اگر راننده اقدام به ترمزگیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند، چرخ های داخل پیچ قفل می کنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شود. پس در این حالت نیروی ترمز کم تری باید به چرخ های داخل پیچ اعمال شود. بنابراین سیستم EBD که مکمل سیستم ABS می باشد میزان فشار ترمز اعمال شده بر هر یک از چرخ های خودرو را به طور مجزا و متناسب با شرایط به اندازه نیاز تنظیم می نماید. یعنی هنگامی که خودرو در شرایطی قرار دارد که مثلا چرخ عقب سمت راست باید 50 درصد نیروی ترمز را دریافت نموده و چرخ جلوی سمت راست صفر در صد و دو چرخ دیگر هرکدام 25 درصد نیرو را باید دریافت کنند سیستم EBD این تقسیم نیرو را به دقت انجام می دهد و اتومبیل را به بهترین شکل ممکن متوقف می کند.


منابع

wikipedia

برچسب : EBD , ترمز , ABS






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

21 نظر

فرزین
0

خودرو سازان وطن پرست و مردم دوست جمهوری اسلامی ایران سیستم بسیار فوق پیشرفته MHMVHرو در خودرو ایرانی نصب میکند

مرگ حقه ما(خودرو ایرانی)وسیله هستیم

18:32  1397/02/13
گزارش
پاسخ دادن
محمد عليزاده
0

سلام دوستان كسي هست كه واقعا كاملا اطلاعات در مورد ترمز داشته باشه به من كمك كنه ٠٩١٤٨٦٢٦١٣٧
22:21  1397/02/04
گزارش
پاسخ دادن
رضا
0

عالیه
17:35  1396/01/15
گزارش
پاسخ دادن
مختاری
1

این سیستم واقعا عالیه من که خیلی ازش راضیم .
10:00  1395/11/19
گزارش
پاسخ دادن
nima44
0

خیلی خوب بود .ولی اگر بصورت عکس اطلاعات بیشتری میدادید بهتر بود
22:51  1395/05/16
گزارش
پاسخ دادن
nima.44
0

واقعا دمتون گرم خسته نباشی
15:53  1395/02/24
گزارش
پاسخ دادن
nima.44
1

سلام
تواین توهفته تمام سایت هارو چک کردم تا ebdرو یاد بگیرم واقعا دمتون گرم خیلی عااااااااااالی خسته نباشید
23:04  1395/02/22
گزارش
پاسخ دادن
مریم
5

سلام خدمت همه دوستان. من یک تعمیر کار هستم. اول بگم شما ماشین هایی که در ایران از نمایندگی تحویل می‌گیرید. یک سری کار های تکمیلی باید روش انجام شود چطور. بعضی از ماشین ها باوجود نو بودن. مشکلاتی دارند؟ حالا اگر (ABS) پراید \پژو پارس \405 حساسیت زیادی دارند در سرعت کم دلیل این نیست که فقط در سرعت بالا فعال میشود. دلیلش این است که لنت های عقب یا تمام یا رگلاژ میخواهد. چرا این دلیلش هست. چون سیستم های ترمز بر اثر فشار کار میکنند اگر فشار وارده به چرخ های جلو زیاد باشد و چرغ های عقب فشارشان کم باشد ABS زود فعال میشود و علت فشار هم میتواند از رگلاژ نبودن لنت عقب باشد حتی در ماشین های نو
09:43  1394/04/14
گزارش
پاسخ دادن
سعید
7

لنت جلو عقب راتعویض وهواگیری کردم موقع روشن شدن ماشین ترمز نمی گیرد. پدال پایین میره.پارس سال
16:12  1394/08/02

گزارش
محسن
1

مطالبی که عنوان کردین بی پایه و اساس است
05:50  1395/11/21

گزارش
محمد از میشان
2

اطلاعات خود را واضح تر تو ضیح هید . تشکر
23:57  1393/01/21
گزارش
پاسخ دادن
حمید
2

خوب و قابل تحسین
22:24  1392/11/06
گزارش
پاسخ دادن
hollyhamed
0

آقا رضا راهش اینه که ترمز ناگهانی نگیری چون با ترمز ناگهانی و سرعت بالا فعال میشه یعنی تلاش کنی تا قبل از نزدیک شدن به خطر خیلی آرام و بموقع پدال رو تا حد لازم نه تا آخر فشار بدی البته همونطور که گفته شد در مدل جدید این سیستم که فکر کنم EBU. اگر درست نوشته باشم این مشکلو برطرف کردند من ۳ساله سمند ef7 دارم از نظر ترمز با وجود سنگینی زیادش راضیم .موفق باشید
21:40  1392/09/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: hollyhamed
2

من یک بار با gen2 و سرعت زیر 30 کیلومتر بعد از سبز شدن چراغ حرکت کردم که ماشین جلویی ترمز کرد با وجود ترمز به موقع و داشتن فاصله از ماشین ترمزش رفت رو حالت abs و محکم خورد به عقب یک ون و خلاصه اون موقع 450 هزار تومان هزینه ماشین من شد و از خجالت سپر ون جلویی که جم شده بود در امدم این سیستم ها فقط برای سرعت بالا خوبن و در سرعت کم عکس جواب می ده و ترمز رو ول می کنه و ...
17:55  1392/06/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

دقیقا همین مورد برای من هم با جنتو پیش اومد و روی پل گیشا زدم پشت یک زانتیا! جالبه که چند سال پیش توی ارزونی فقط 350 هزارتومان چراغاش شد و حدود یک میلیون خسارت دادم! علتش هم چیزی نبود جز ناکارآمدی abs در سرعتهای نسبتا پایین؛ وقتی در سرعتهای پایین ترمز میزدم یکدفعه ماشین آزاد میشد و پدال سفت و فشار دادن هم بی فایده!!! ولی در ماشینهای جدیدتر abs فقط در سرعت های بالا فعال میشه و در سرعتهای کم از کار میافتد (برای نمونه ال 90 چنین است)
21:55  1392/06/29

گزارش
رضا
0

ضمن عرض ادب احترام خدمتت دوست عزیز
همین اتفاق دقیقا برای من پیش امد با پژو اس ال ایکس.
راه حل چیه؟
12:26  1392/09/29

گزارش
ابوالفضل نصرالله نژاد
8

با سلام. ضمن تشکر
مقدار نیروی وارده به هر چرخ توسط چه مکانیزمی اندازه گیری می شود آیا سنسور خاصی وجود دا رد
21:06  1392/04/13
گزارش
پاسخ دادن
سینا
4

ممنون از شما عالی بود
17:32  1392/04/02
گزارش
پاسخ دادن
صلاح الدین میکاییلی
4

با تشکر از شما واقعا عالی بود
10:48  1392/02/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا دمیرچلی
2

مقاله خوبی بود در مورد این سیستم اطلاعاتی داشتم حالا کاملتر شد.ممنون
21:16  1392/02/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
9

بسیار عالی
ممنون 1car
مقاله هاتون + فیلم ها بهترینه
21:33  1392/01/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
شاهین بلاتکلیف شدید : سلام من پرسیدم گفت مهلت مردودی ها تا ۱۹ آبان هست.بعد اون به شهریاری ها ارسال میشه.البته در روایتی دیگر شنیدم یه قسمت از مرداد هنوز مونده واول اونو خواهند فرستاد
حامد : روغن سیستم را تخلیه و باروغن دکسران 3 جایگزین کنید
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
Hx5 : من آخر تیر 90 روز کاری گرفتم پرسیدم از نمایندگی از روز ثبت چک در سیستم که یک هفته طول کشیده 90 روز کاری بشمارید میاد نیمه آذر پنجشنبه ها و روزهایی که برق نبود را هم حساب کنید میشه تاریخ فاکتور نه تحویل تازه تو قرار داد گفته. حالا کی تحویل بدن ... نمایندگی گفت دو هفته که قطعا بیشتره اما به نظرم چون مدل 404 هستیم نه تاخیر در فاکتور بهمن ماه هستش و آخر سال تحویل میشه یعنی نیمه اسفند خیلی سخت نگیرید
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : سلام پرداخت اولیه چ تاریخی بوده ودرچندمین دوره ثبتنام کردین یعنی هفتمین یاششمین چ تاریخی انتخاب نمایندگی کردین
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارمین : سلام چطوری من ک 3شهربور نکمیل کردم فاکتور نشدم شما یک ماه بعد من تکمیل کردی فاکتور فاکتورشدی؟؟؟؟
عظمی : من تو چه بی کسیم وقتی تکیمون به باد
کوییک آر اس : یک خدا شناسی بیاد بگه کوییک آر اس فاکتور شده
علی : مشکل گشادی مسئول پلاک کار دولتیه براشون مهم نیست حقوق سر برج مییاد همشونم یا پارتی دارن یا سهمیه استخدام شدند بفکر من و شما هستند
علی : چرا نیسان فاکتور شده پلاک نمی کنند ؟ مشکلش الان چیه کسی اطلاع داره راهنمایی کند یعنی پلاک باید از تولید نیسان بیشتر زمان ببره 🤔 دادگاه هم که رای داده پلاک کن مهربون تو که آخر مجبوری بدی بده بره لعنت برای خودت نخر
207تحویل 30مهر : سلام شما در طرح اسکان و املاک ثبت نام کردید؟ چون میگم تا ثبت نام نکنید بیمه خودرو به نام شما ثبت نمیشه در نتیجه فعلا خودروتون هم فاکتور نمیشه.......
پیش بهمن تکمیلی 3مهر : سلام دوستان فاکتورشدم . تکمیلی 3مهر . پیش فروش بهمن طرح دهه تا آخر این برج همه تعهدات پارسال فقط تکسوز فاکتور میشن امسالی ها هم از برج بعد شروع و تا آخر دی ماه فاکتور میشن وتمام تعهدات امسال تا آخر بهمن تا هفته اول اسفند ماشین دستشونه واز بعداز تعطیلات عید 5فروردین ببعد دوگانه ها فاکتور و تا آخر خرداد تحویل فقط موردی که هست دارن سریع تولید میکنن و کیفبت خودروها قابل قبول نیستن درها نامیزون . کیفیت رنگ پایین دوپوششه نیست . موتورها ازدم پیچ تا پیچش داخلی و روغن کم کن. برقی هم درجه 5 چینی . ولی بازم شکر راه میره فعلا
بنیامین : داداشا عزیزا بگم خدمتون که ما همگی باهم به خرد کلی برسیم و بریم تبدیل بزنیم زورکی اونوقت دوگانه ها باد میکنه رودسشون یه هشتک نه به دوکانه هم بزنیم مجبور میشن همه را رنگ زرد بزنن تاکسی کنن . ازطرفی چون رنگشده تاکسی داران هم زبده و خبره میفهمن رنگیه نمیخرن باز باد میکنه رودسشون میزارن مزایده ازطرفی چون مزایده خرها بزخرن وزبده مجبور میشن نصف کمتر بدن و ازطرفی چون جای پارک ندارن مثه اونسال سیب زمینی ها میان میزارن سر چهارراه رایگان فکر خوبیه در دراز مدت نه؟ هرکی موافقه بزنه رو بعلاوه
بنیامین : هرجا را بزنن سایپا را نمیزنن چون بخاطر تولید انواع خوردرو چند ده کشور اعتراض میکنن سایپا و اسرانخودرو از دارایی های یونسکو ارزشمندتر هستن برای جهان سوم بعلت واردات قطعات از زیمباوه کرفته تا شاخ آفریقا و پهنه های تبت دور و کشورهای حاشیه خلیجه عن
پزشکان : موافقم العماع من الضرره العظیم و ما کل غنیمته بگا تا همه سرمایه شما بفنا نرفته تبدیل بزنید بنزین قراره واردات عظیم بشه تازه گاز هم برای موترهای m200 یورو5 فوق العاده مستهلکه