طی یک دهه گذشته کمپانی هیوندای با ساخت خودروهایی باکیفیت و پر از امکانات استاندارد، توانسته نام خود را بر سر زبان ها بیاندازد. این خودروساز کره ای طی سال های اخیر نیز با طراح های خاص خود، خودروهایی خوش استیل و کارآمد ساخته و خودروسازان سراسر دنیا را به چالش کشیده است. هیوندای ix35 همه ویژگی های خوب هیوندای را در خود جای داده است. این مدل، انتخابی وسوسه انگیز برای دوستداران کلاس خودروهای کراس اوور به شمار می رود. در حال حاضر شرکت آسان موتور وارد کننده این خودرو به ایران است. قیمت این مدل وارداتی حدوداً 155 میلیون تومان است.
ix35 نیز یکی از مدل های خوش چهره ساخت هیوندای است و خطوط بدنه آن ما را به یاد سدان های النترا و سوناتا می اندازد. از نظر فضای داخلی، توسان (ix35) نمی تواند با خودروهایی چون فورد اسکیپ، هوندا CR-V، مزدا CX-5، و تویوتا RAV-4 رقابت کند. صندلی های ردیف عقب این مدل چندان راحت نیستند، چراکه نه حرکت می کنند و نه تنظیم می شوند؛ از این رو فضای بار هیوندای ix35 نیز چندان مناسب نیست.
باید گفت که کراس اوورهای بزرگ تر، انتخاب مناسب تری برای خانواده ها خواهند بود، اگرچه کسانی که به دنبال یک کراس اوور اسپرت هستند، قطعاً از انتخاب این مدل پشیمان نخواهند شد. رانندگی با توسان 2013 بسیار لذت بخش است. دلیل هندلینگ بسیار خوب این مدل، تنظیمات سیستم تعلیق و تقسیم وزن مناسب خودرو است.
تیپ های هیوندای ix35
هیوندای ix35 یک شاسی بلند پنج سرنشین است و در سه تیپ GL، GLS، و Limited (ساخت محدود و خاص) تولید و عرضه می شود. تیپ GL دارای چرخ های 17 اینچی، شیشه های دودی، سیستم تهویه مطبوع، صندلی قابل تنظیم راننده، صندلی های عقب با ابعاد 40/60، سیستم صوتی تصویری دارای شش اسپیکر و سی دی پلیر، رادیوی ماهواره ای، درگاه اتصال هدفون، آیپاد و پورت USB است.
تیپ GLS نیز از چرخ های 17 اینچی بهره می برد با این تفاوت که رینگ های آن آلیاژی هستند. از دیگر امکانات این تیپ می توان به سیستم تعلیق اصلاح شده، باربند، گرم کن آینه بغل، چراغ های اتوماتیک جلو، چراغ مه شکن، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی چرمی، صندلی های جلوی دارای گرم کن و بلوتوث اشاره کرد.
تیپ Limited مجهز به چرخ های 18 اینچی و آلیاژی است. برای این تیپ خاص برف پاک کن های ضد یخ، ورود و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده دارای شش حالت مختلف، روکش چرم و آینه الکتروکرومیک در نظر گرفته شده است. البته در کنار این امکانات یک بسته سفارشی نیز وجود دارد که شامل سانروف پانورامیک، سیستم مسیریاب لمسی، دوربین دنده عقب و سیستم صوتی دارای هفت اسپیکر می شود.
موتورها
برای تیپ های هیوندای ix35 جدید، دو مدل موتور در نظر گرفته شده است. تیپ GL دارای موتور 4 سیلندر خطی 2 لیتری است که نیرویی برابر با 165 اسب بخار و گشتاور 198 نیوتن متر تولید می کند. در ساخت این تیپ از یک گیربکس دستی پنج سرعته استفاده شده است و یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک سفارشی نیز برای خریداران موجود است. مصرف سوخت تیپ GL دارای گیربکس اتوماتیک، 12 لیتر در شهر، 9 لیتر در بزرگراه و مصرف ترکیبی 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. مصرف تیپ دارای گیربکس دستی به ترتیب برابر با 14، 11 و 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
تیپ های GLS و Limited از موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری استفاده می کنند که نیروی 176 اسب بخار و گشتاور 228 نیوتن متری خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به ترتیب به چرخ های جلو و چهار چرخ می فرستد. مصرف سوخت مدل دیفرانسیل جلو برابر با 13 لیتر در شهر، 9 لیتر در بزرگراه و مصرف ترکیبی 11 لیتر در هر 100 کیلومتر است و مصرف سوخت مدل چهار چرخ محرک (AWD) برابر با 14، 10 و 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است. تیپ GLS توسان قادر است در 9.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.
ایمنی
امکانات ایمنی استاندارد موجود در این هیوندای شامل ترمزهای ضدقفل (به همراه ترمز کمکی)، سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم محافظت از گردن سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و پرده ای و سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سراشیبی می شود. ترمزهای این مدل می توانند در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت خودرو را در فاصله 37 متر متوقف کنند. این نتیجه به دست آمده در کلاس شاسی بلند های کراس اوور، عملکردی متوسط محسوب می شود.
طراحی داخلی
کابین این ماشین کره ای جذاب و بسیار کاربردی طراحی شده است. طرح داخل این خودروی پنج سرنشین از رقبای دیگرش در این کلاس بسیار شیک تر است. جای قرار گرفتن صفحه داشبورد و تمامی دکمه ها در اتاق هیوندای ix35 بسیار مناسب است و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد. در ردیف جلو، طراحی فرمان تلسکوپی در تیپ های GLS و Limited به گونه ای است که هر راننده ای در هر سایزی هنگام نشستن پشت فرمان احساس راحتی می کند.
اما فضای ردیف عقب در مقایسه با خوروهای هم رده کم است و همانطور که اشاره شد این صندلی ها نه تنظیم می شوند و نه به عقب و جلو حرکت می کنند. فضای بار پشت صندلی های ردیف عقب نیز در مقایسه با رقیبان کم تر است. فضای بار این مدل 0.75 مترمکعب است؛ این فضا با جمع کردن صندلی های عقب به 1.59 مترمکعب می رسد. همانطور که گفته شد، در حال حاضر بازار جهانی خودرو به محصولات کره ای روی خوشی نشان داده است؛ در ایران نیز این خودروها طرفداران زیادی پیدا کرده اند. یکی از رقیبای هیوندای ix35 در بازار داخلی کیا اسپورتج است که تقریباً قیمت مشابهی دارد؛ به نظر شما کدام یک از این دو مدل انتخاب بهتری برای خریداران است؟