از اواسط دهه 1990 تاکنون، تویوتا RAV4 از جمله کراس اوورهایی بوده است که بیش ترین فروش را در سراسر دنیا داشته است. اما در سرآغاز معرفی هوندا CR-V و فورد Escape که رقبایی برای RAV4 به شمار می رفتند، این خودرو نیز طی سال های اخیر، دچار یک پوست اندازی شده است و با یک تغییر و تحول اساسی در طراحی، چهره جدیدی از خود را به نمایش گذاشته است.
البته در مدل جدید RAV4 که از ویژگی های جدیدتری برخوردار است، یکسری اصلاحات باید انجام شود تا آن ویژگی های منحصر به فرد مدل قدیمی خود اعم از موتور 6 سیلندر و صندلی ردیف سوم را از دست ندهد. این شاسی بلند پرقدرت در حالی وارد کلاس خودروهای جمع و جور می شود که به ناچار برخی ویژگی های مهم خود را از دست داده است.
طرفداران این خودرو به طورکلی خاص هستند و در مقایسه با رقیبانی هم چون هوندا و فورد، این خودرو از فضای داخلی بزرگ تری برخوردار است. در یک نگاه ظاهری به این RAV4 زیبا به راحتی می توانید تغییرات جدید آن را ملاحظه کنید. به طور مثال، به عقب این خودرو نگاه کنید؛ در مدل های قدیمی، لاستیک زاپاس بر روی درب عقب سوار بود اما در این مدل، در کف عقب ماشین جاسازی شده است. نظیر شاسی بلندهای فورد Escape، سانتافه، و مزدا CX-5، تیپ ظاهری این تویوتای دوست داشتنی اندکی به حالت هاچ بک نزدیک شده است.
اگرچه RAV4 در مقایسه با فورد، کشیده تر طراحی شده است، اما عقب آن با فلز و شیشه خوب ترکیب نشده است. با وجود تیز و طاقچه ای شکل بودن چراغ های عقب، آن ها از استانداردهای ایمنی لازم پیروی می کنند. گذشته از طراحی نامتناسب درب عقب، اتاق ماشین، هم از نقطه نظر خط و خطوط روی بدنه خودرو و هم از نقطه نظر پلاستیک های به کار رفته در آن، خوب طراحی نشده است.
این خودرو با داشتن یک موتور 4 سیلندر می تواند 176 اسب بخار نیرو تولید کند و آن را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک اسپرت به چرخ ها منتقل سازد. شتاب 0 تا 100 این شاسی بلند بی نظیر چیزی در حدود 9 ثانیه است. گفتنی است، سیستم تعلیق این خودرو به قدری منعطف است که اجازه می دهد تا خودرو به نرمی حرکت کند و گذشته از آن، این فرمان برقی خودرو است که با داشتن وزن مطلوب، حس خوبی را به راننده القا می کند.
اگرچه اتاق این خودرو، خیلی بزرگ تر از نسل قبلی نیست، اما به گفته این شرکت، هنگامی که مسافران در این خودرو سوار می شوند، احساس خیلی خوبی دارند. در طراحی داخلی این شاسی بلند ژاپنی، از پارچه های نسبتاً ارزان و صندلی های به نسبت مرغوب اما با راحتی کم استفاده شده است. البته در تیپ XLE این تویوتا، جنس پارچه ها بهتر و صندلی ها راحت تر هستند. در طراحی داخلی مدل های Limited، چرم مصنوعی به کار رفته است و از دور، درخشندگی خوبی دارد. جالب است بدانید صرف نظر از این که در کدام قسمت از کابین این خودرو می نشینید، این RAV4 در مقایسه با شاسی بلند فورد، جادارتر است.
از نقطه نظر ایمنی، این خودرو 8 کیسه هوا دارد و از دیگر امکانات استاندارد آن نیز می توان به مواردی اعم از دوربین عقب، بلوتوث، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، سیستم تنظیم فرمان تلسکوپی، کنترل کننده های صوتی و تلفن روی فرمان، و سیستم صوتی و رادیو مجهز به یک صفحه نمایش 6.1 اینچی اشاره کرد.
علاوه بر موارد فوق، تیپ XLE این تویوتا به کنترل آب و هوای اتوماتیک، سانروف، و چراغ های مه شکن نیز مجهز می باشد. گذشته از این ها، دور فرمان تیپ Limited با چرم مصنوعی نیز پوشش داده شده است. هم چنین، سیستم مسیریاب ماهواره ای (GPS) همراه با پکیج اپلیکیشن Entune و رادیو ماهواره ای از دیگر آپشن هایی است که روی همه تیپ ها و مدل های این خانواده قرار داده شده است. شایان ذکر است، در مدل Limited، یک سیستم صوتی JBL همراه با 11 بلندگوی 576 وات نیز تعبیه شده است. به گفته مدیران ارشد شرکت خودروسازی تویوتا، قیمت پایه این RAV4 چیزی در حدود 24,145 دلار برآورد شده است.
در این مقاله که در واقع از سری مقالات بررسی و مقایسه به شمار می رود، به بررسی تویوتا RAV4 پرداخته شد. در خاتمه، 1Car از شما دعوت می کند فیلم (دانلود) زیر را تماشا کنید تا درک بهتری از این شاسی بلند منحصر به فرد بدست آورید. هم چنان منتظر دریافت اندیشه های شما هستیم. با ما همراه باشید.
/uploads/RAV4.flv