آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

83 نظر

ارش
9

من که به شخصه اصلا از اتومات خوشم نمیاد و به نظرم لذت رانندگی رو از ادم میگیره و صد در صد دنده دستیو ترجیح میدم . و تنها اثتثنا اون در ترافیک های سنگین و طولانی مدت هست که اتومات بهتره وگر نه دستیو ترجیح میدم.
14:24  1396/06/12
گزارش
پاسخ دادن
Shayan shabani
4

سلام خدمت تمام شمای دوستان عالی که این همه اطلاعات عالی در خدمت بنده گذاشتند

فقط یک سوال در باره این گیربکس ها دارم اونم اینه که مزدا ۳ سری قدیم مثلا مدل سال ۸۷ روی اون قسمت دنده یه منفی و مثبتی وجود داره به این شکل + - اگه میشه دوستان یه توضیح درباره این به من بدین و یه چیز دیگه میشه روی مزدا ۳ نوع قدیم میشه پدل شیفتر به صورت اپشن جدا نصب کرد دوستان از تمام شما خواهش دارم که جواب منو بدید واقعا درگیرم😃😃
03:34  1396/05/21
گزارش
پاسخ دادن
رحمان
6

مثبت و منفی برای تعویض دستی دنده است. وقتی دسته دنده را به سمت مثبت میبرید دنده اضافه و برعکس دنده کم میشه.
20:15  1396/05/24

گزارش
نورانی
9

سلام لطفا درمورد گیربکس تیپ ترونیک برلیانس h330 هم توضیح داده شود.
18:42  1396/04/22
گزارش
پاسخ دادن
حسین
0

دنده النترا رو نوشته تیپ ترونیک، چطور ميشه از حالت دستيش استفاده کرد
17:01  1396/01/21
گزارش
پاسخ دادن
ابوالفضل
1

دنده النترا فکر نکنم پدالی باشه شما باید دسته دنده رو قسمت + و - ببری و این میشه حالت تیپ ترونیک
23:46  1396/04/01

گزارش
behnosh
1

سلام
من تازه گواهینامه گرفتم تقریبا 6 ماه
بع نظره شماها اول با دنده اتوماتیک کار کنم یا همین دستیااا
خودم بیشتر علاقه به اوتومات دارم جون میگن راحته
ه
21:57  1395/12/08
گزارش
پاسخ دادن
Eeza
4

هیچی ماشین کلاچ دارنمیشه اتومات فقط واسه تو شهرهای شلوغ خوبه،واینکه اتوماتیکا بچه کوچیکم بلده باهاش کارکنه،اصلش یادگیری رانندگی بهترباماشینای کلاچ داره.
22:58  1396/01/20

گزارش
مریم
8

در چه زمانی از کلید o/d کنار دنده اتومات استفاده میکنیم؟
23:47  1395/10/23
گزارش
پاسخ دادن
علی باجلانی
0

سلام دوستان من اپتیمامدل 2016دارم بعضی وقتهادنده به سختی ازحالت pخارج میشه باوجودفشردن دکمه ضامن وترمزهمزمان.کسی میدونه علت چیه؟
11:47  1395/09/28
گزارش
پاسخ دادن
سعید
5

قبل از اینکه دنده رو روی p قرار بدی ترمز دستی رو بکش تا دنده تحت فشار قرار نگیره .
02:26  1396/03/14

گزارش
محمد
2

با سلام و سراتو صفر خریدم گاهی اوقات تعرض دنده از p به D سفت عمل می‌کند، لطفا راهنمایی بفرمایید.
12:56  1397/01/11

گزارش
حسین
15

سلام من تازه ماشین اتومات خریدم خواستم بدانم کلمه ال نوشته برای چیه ممنون
00:49  1395/09/11
گزارش
پاسخ دادن
sam
1

L دنده سنگین به حساب می یاد یه جورایی شبیه دنده 1 ماشین معمولی به حساب می یاد
09:16  1396/03/07

گزارش
رودابه
0

سلام و تشکر از پاسختان .
دو سوال دیگه هم دارم در سرازیری سرعت ماشین رو چطور کم کنیم فقط ترمز با با تیپ ترونیک میشه ؟ یهنی رو منفی بزایم و در سرازیری حرکت کنیم ؟
دوم اینکه در ترافیک طولانی یا پشت چراغ قرمز دنده را در حالت N بزایم و ترمز دستی را بکشیم ؟
11:13  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
+
2

سلام ! در سرازیری بهتره فقط از ترمز استفاده کنید و همانطور که قبلآ گفته بودم بهتره اصلآ از تیپ ترونیک استفاده نکنید . علتش را هم که گفته بودم .
در ضمن برای اینکه بدانید برای کم کردن سرعت فقط ترمز کافیست و من درست میگم ! باید به این نکته توجه کنید که خیلی از ماشینهای اتوماتیک بدون تیپ ترونیک هستن ! +برای ترافیک و چراغ قرمز و اصولآ هر توقف کوتاهی نیاز به N نیست و در همان D بماند و ترمز را نگه دارید(حد اکثر3min)
15:16  1395/09/04

گزارش
+
1

در ضمن در مورد اون مدت سه دقیقه باید بگم که از قدیم تا الان مدت دقیقی برای اون تعیین نشده اما بهترین کار اینه که یک دور کامل تمام دفترچه راهنمای ماشین را با دقت بخوانید . در مورد توقف های طولانی تر مخصوصآ پشت چراغ قرمز به نظر شخصی من بهتره وقتی در N است به جای ترمز دستی از پدال ترمز استفاده کنید تا برای شروع حرکت ( کلی یا جزئی ) عکس العمل سریعتری داشته باشید . البته این نظر شخصی من است .
15:32  1395/09/04

گزارش
+
2

یک نکته ی مهم دیگر : نحوه ی آزاد سازی دسته دنده در ماشینهای مختلف متفاوت است و چند مدل کلی دارد : بعضی از مدلها یک ضامن روی خود دسته دنده دارند و بعضی ها با فشردن پدال ترمز یک قطعه ی برقی دسته را آزاد می کند . اما نکته ی مهم اینکه در نوع دوم در اکثر مدلها فقط حالت P قفل می شود و اگر ماشین روشن را در حالت N رها کنید و بچه یا سرنشین به دسته دنده دست بزنند به R یا D می رود و ماشین حرکت می کند !!!!
15:46  1395/09/04

گزارش
+
4

در ضمن بسیار دقت کنید که حتی یک ثانیه هم ماشین روشن را در حالت D ترک نکنید حتی اگر ترمز دستی را کشیده باشید و ماشین بی حرکت مانده باشد ! زیرا اگر موقع پیاده شدن یا بعد از آن حتی 1 سانتی متر حرکت کند به احتمال زیاد شروع به شتاب گرفتن می کند و ترمز دستی حریف قدرت موتور نمی شود. البته اصولآ نباید ماشین روشن را ترک کنید اما حتی اگر سر نشین دیگر در ماشین بود حتمآ در P بگذارید و بعد پیاده شوید !
16:01  1395/09/04

گزارش
+
3

با اینکه گفتم بهتره اصلآ با تیپ ترونیک کاری نداشته باشید اما فقط برای اینکه درک کنید دقیقآ چطور عمل میکنه یه توضیح مختصر میدم :
مثلآ اگر گیربکس اتوماتیک ماشین شما 4 دنده ای باشه وقتی در D است و حرکت می کنید و می خواهید به تیپ ترونیک تغییرش بدهید در همان دنده ای که در آن لحظه بصورت کاملآ اتوماتیک قرار داشته بود(123یا 4) وارد حالت دستی می شوید و بعد از آن با +و- می توانید آن دنده را کم و زیاد کنید .
16:25  1395/09/04

گزارش
بابک
1

سلام . ممنون از سایت خوبتان . می خواستم بدونم در سرازیری با دنده اتومات چطور باید سرعت ماشینو کم کرد ؟ و اینکه از تیپ ترونیک میشه کمک گرفت ؟ در ضمن وقتی دنده رو به سمت مثبت یا منفی می رریم در همان وضعیت می مونه یا باید مثلا منفی بزنیو و سریع رو Dبیاریم ؟
11:01  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
رودابه
0

سلام من تازه اتومات خریدم . می خوام بدونم وقتی با تیپ ترونیک کار می کنیم روی مثبت یا منفی میبریم دنده همانجا می مونه یا باید بعد از اینکه دنده را سبک یا سنگین کردیم سریع رو D بزاریم ؟
15:06  1395/09/03
گزارش
پاسخ دادن
+
3

سلام . با اینکه هر ماشینی با ماشینهای دیگر متفاوت است اما فکر کنم این مورد یک جواب کلی دارد که در همه ی ماشینها مانند هم است :
وقتی روی D است در واقع کاملآ اتوماتیک است و وقتی دنده را در قسمت دستی که + و - دارد می گذارید در واقع 3 حالت دارد که همیشه در وسط + و - قرار می گیرد مگر اینکه بصورت فنری برای یک لحظه به سمت + یا - برای تعویض دنده کشیده شود . اگر برگردانید روی D دوباره اتوماتیک میشه !
15:31  1395/09/03

گزارش
+
6

در ضمن به دلیل اینکه تازه اتوماتیک خریدید باید چند نکته را رعایت کنید :
-فقط از پای راست برای هر دو پدال گاز و ترمز استفاده کنید تا اشتباهی هر دو پدال را با هم فشار ندهید در غیر این صورت بسیار به ماشین فشار میاد !
-بدون فشار دادن ترمز نباید دنده را بین P, R , N , D تغییر دهید و حتمآ باید خودرو کاملآ متوقف شده باشد اما در هر حالتی می توانید بدون توقف و بدون فشار دادن پدال ترمز از D به +و- (و برعکس) تغییر دهید . [ 206 - V9 ]
15:45  1395/09/03

گزارش
عوزوالبیک خان(عوز)
1

سلام منمون از پست آموزندتان
23:35  1395/05/04
گزارش
پاسخ دادن
امير
2

با سلام
من سراتو ٢٠٠٠ سايپايي دارم ، ٣٠٠٠ تا راه رفته ، ولي به يك مشكلي بر خوردم گاهي اوقات در حالت تيپ ترونيك (دستي ) دنده اضافه نميشه ، ولي خيلي راحت معكوس ميكشه ، دليلش چيه ؟
يا با ضربه محكم تر دنده اضافه ميشه
ممنون ميشم راهنمايي كنيد
22:57  1395/02/18
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
0

آیا توسط جواستیک کنسول وسط در جنسیس هم میشه دنده عوض کرد ? ممنون میشم توضیح بدید
17:48  1395/02/16
گزارش
پاسخ دادن
احمد
9

سلام
ببخشید یه سوال داشتم من یه ماشین ساندرو اتوماتیک تازه خریدم یه دکمه یه ذره بالاتر از دنده هستش عکسه برفه اون برا چیه ممنون
11:41  1395/01/25
گزارش
پاسخ دادن
امید
3

اون کلید برای حرکت در جاده های لغزنده میباشد
08:14  1395/06/08

گزارش
سینا
13

سلام اقا من یه سوزوکی گرند ویتارا 2000سی سی خریدم دنده اتومات هست . یه دکمه ای رو یه اون صفحه ای که نوع دنده هارو نوشته مثلاD-N-Rهست یه دکمه ایی به نام شیفت لوک هست. من هنوز این دکمه رو نزدم میخواستم ببینم این دکمه چیه ؟ ممنون میشم جوابمو بدید.
18:14  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
پویا
6

شیفت لاک برای قفل کردن دندس
09:33  1395/03/30

گزارش
محمد
15

سلام، من پراید دستی رو فروختم و یه 206 اتومات خریدم، هر روز خودمو فحش میدم که چرا زودتر اینکارو نکردم ؟؟؟..........
11:15  1394/11/04
گزارش
پاسخ دادن
محمد رضا
9

علت عمل نكردن اهرم تعويض دستي دنده پشت فرمان هيونداي سوناتا چيست؟ ممنون
23:28  1394/10/20
گزارش
پاسخ دادن
رضا
8

با شیفتر چه جوری دنده کم وزیاد میشه
14:53  1394/10/11
گزارش
پاسخ دادن
حجت
40

سلام.من یه النترا دارم.عادت کردم همیشه رو دنده خلاص n ماشین روشن و خاموش میکنم.ایا به مشکل گیربکس میرسم .اگه جواب مثبت . دلیلش بگین.با تشکر.




11:25  1393/10/25
گزارش
پاسخ دادن
T
79

والا منم یه پیکان دارم اونم مال بابامه اصلا النترام سوار نشدم نمیدونم.
18:46  1394/05/08

گزارش
عارف
17

سلام کار اس در دنده های ترونیک چیست؟
21:49  1393/10/04
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
11

اگه منظور شما اون دکمه sکنار دنده است. بافشار دادن اون دکمه میزان بنزین ورودی به سوپاپ ها بیشتر میشه و ماشین پرگاز حرکت میکنه درنتیجه سرعت ماشین بیشتر میشه
01:56  1394/11/03

گزارش
رضا
15

عزیزم اون دکمه هیچ ربطی به سوپاپ و بنزین و این حرفها نداره چرا وقتی چیزی نمیدونین اظهار نظر میکنین و دیگران را گمراه میکنید.
اما در مورد دکمه s اگر اون رو فشار بدین دنده در دور موتور بالاتر عوض میشه و به اصطلاح ماشین حالت رانندگی اسپرت پیدا میکنه. مثلا اگر در حالت عادی دنده ها رو دور موتور ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ عوض میشن با فشردن دکمه دور موتور حتما باید برسه به ۶۰۰۰ هزار دور تا دنده عوض بشه
11:44  1394/11/04

گزارش
پدرام
9

اقا رضا کاملا صحبتتون صحیح میباشد همان که اقا رضا گفتند صحیح کیباشد
14:09  1394/12/13

گزارش
احمد
18

سوالی داشتم
تو گیربکس اتومات وقتی ما رو حالت تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) هستیم و دنده رو عوض می کنیم کلاچ چه جوری عمل میکنه [با توحه به اینکه کلاچ هیدرولیکی است] از کجا میفهمه باید کلاچ گرفته شود تا دتده جا رفته و هم آسیبی به گیربکس وارد نشود؟
22:26  1393/09/17
گزارش
پاسخ دادن
Erteash
15

پدر امرزیده , سیستم گیربکس اتومات که اصلا کلاج نداره و تعویض دنده توسط توربین و فشار روغن صورت میگیره , وقتی هم با تیپ ترونیک دنده عوض میکنید بازم با همین فشار روغن صورت میگیره
البته سایپا طی یک اقدام محیرالعقول , سیستم دنده دستی رو به اتومات تبدیل کرد , به این صورت که یک موتور الکتریکی و اهرم گذاشت تا بجای راننده کلاج بگیره و دنده عوض کنه , اما این کجا و ان کجا
18:31  1394/09/08

گزارش
محمدرضا
11

باسلام خدمت کارشناسان و مدیریت محترم سایت و دوستان صاحب نظر میخواستم بدونم میشه روی لیفان ایکس 60 گیربکس اتومات نصب کنم و اگه میشه چه گیربکسی بهش می خوره؟ با تشکر
00:04  1393/06/29
گزارش
پاسخ دادن
Hossein
10

X60 های جدید خودشون گیربکس اتومات از نوعcvt دارند.ماشینتو عوض کن اوکی میشه
13:11  1394/07/06

گزارش
حمید
1

X60 اصلا اتومات نداره، حتی جدیداش. اون X50 هستش که اتومات داره
19:26  1395/03/03

گزارش
hossein
23

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
گزارش
پاسخ دادن
سلام
15

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
گزارش
پاسخ دادن
Kiaps
0

نه اونا سیستمش فرق میکنه فقط محدود کننده دنده داره
13:32  1394/11/28

گزارش
علیرضا
19

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
9

بله واقعا همینطوره، البته برای کسایی که تو ایران به غیر از جک چینی!! چیز دیگه ای سوار نشدن!!!!
18:58  1394/12/18

گزارش
mahta
0

ببخشيد شما كي جك اس 5تحويل گرفتين؟؟؟
13:10  1395/02/17

گزارش
lmilad
11

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
9

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
9

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
گزارش
پاسخ دادن
شایان
2

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

گزارش
amir
58

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
26

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

گزارش
حسام
5

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

گزارش
reza
4

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
گزارش
پاسخ دادن
امیر
3

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
گزارش
پاسخ دادن
امین
9

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

گزارش
پدرام
0

اقا امین کاملا اشتباه لطفا متن پایین را بخوانید
اما در مورد دکمه s اگر اون رو فشار بدین دنده در دور موتور بالاتر عوض میشه و به اصطلاح ماشین حالت رانندگی اسپرت پیدا میکنه. مثلا اگر در حالت عادی دنده ها رو دور موتور ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ عوض میشن با فشردن دکمه دور موتور حتما باید برسه به ۶۰۰۰ هزار دور تا دنده عوض بشه
14:13  1394/12/13

گزارش
عباس
0

جهت حركت در موقعيتهاى برفى
13:20  1395/04/13

گزارش
ياسين
2

عالي بود
00:22  1392/08/18
گزارش
پاسخ دادن
حسام
6

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
3

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

گزارش
mohsen610
3

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
گزارش
پاسخ دادن
شهرام
9

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
14

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: bavard
12

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
گزارش
پاسخ دادن
محسن
6

حتما با پیکان؟
15:28  1394/08/28

گزارش
محمد
25

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
1

متشکرم
18:17  1392/02/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
1

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
گزارش
پاسخ دادن
sadegh
7

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محسن
10

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
6

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
گزارش
پاسخ دادن
مجید
7

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

گزارش
رضا
6

و جالبه بدونین که سهم اعظمی از گروه فولک واگن فکر کنم 31 % اون مطعلق به شرکت دولتی بانک سرمایه گذاریهای خارجی قطر هستش!
02:47  1393/08/05

گزارش
کاربر: Goyban Bahar
5

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
گزارش
پاسخ دادن
مجید
12

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : یعنی فروردین اصلأ نداشتیم تکمیل وجه کسی من اردیبهشت هستم
شاهین شهریور : چیکار کنم افزایش قیمت به نصف دیگه نخوره؟ من نصفشو دادم تحویل شهریور زده GL هستش چجوری باید نصف دیگشو بدم؟
محمد : سلام بنظرم امکان نداره افزایش به ما بخوره. چون هفته چهارم مرداد هستیم .نصف مبلغ رو واریز کرديم. چون سری پیش هم که افزایش خورد .به اونایی که نصفشو ریخته بودن افزایش نخورد .ایران خودرو هم .اعلام کرد به پیش فروش و فوری افزایش نمیخوره .ولی درکل بخاطر این ماشین مغزمان رفت بخدا
ناشناس : مهر 402 290 میلیون پیش فروش طرح عادی سامانه یکپارچه هنوز دعوتنامه تکمیل هفته چهارم اسفندماه 403 شرکت سایپا تا الان نفرستاده پس کی میخواد بفرسته تا ماهم مثل بقیه تکمیل وجه کنیم خرداد 404 داره تموم میشه هنوز صادر نشده پس کی ارسال میکنه دعوتنامه های هفته چهارم اسفندماه 403
علی طیاری ایکس 5 : سلام عزیزان کسانی که همه مدارک خودرو به دستشون رسیده میشه بگین ،که برگ سبز خودرو کی بهتون دادن؟چون من یه هفته هست کارت ماشین برام اومده ولی برگ سبز خودرو خبری نیست
داریوش : 17اردیبهشت تکمیل وجه gl و سخا رو‌انجام دادم هنوز فاکتور نشده
لاس و گاس : قیمت ماشین ها خیلی رفته بالا ارزون ندید به قیمت بفروشید
حمید : آقا خواهش می کنم مفت ندید ماشینها رو یک سال تو نوبت بودیم بازار خراب نکنید
سهند بهمن : افزایش قیمت به ما نمیخوره داداش
مصطفی : تکمیل وجه 18 اسفند بود ،18 خرداد فاکتور شد ،20 ام پلاک شد،21 ام چراغ تحویل داده شد روشن شده ،زنگ زدم نمایندگی گفت بعد تعطیلات میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : سلام دوستان آخرین پیامم اینجا هست برای اطلاع دوستان پیش فروش تکمیل وجه 2اسفند ، فاکتور 13 خرداد،پلاک19 خرداد، چراغ تحویل دیروز روشن شد الان از نمایندگی تماس گرفتن گفتن ماشین رسیده یکشنبه برم تحویل بگیرم به امید اینکه همه دوستان هر چه زودتر به ماشینشون برسن و تحویل بگیرن بعد از یکسال ماشین داره می رسه دستم پارسال 23 خرداد ثبت نام کردم.
فوق العاده بهمن 6بهمن : سایپا پول های رو خورد تمام ..ملت اگر پیاده هستید فکری کنید واسه خودتون
آریزو5 کرمان : سلام دوستانی که دیروز فاکتور شدن پلاک برایشان امروز صادر شده؟
مریم : سلام سقف فلز فروش فوری خرداد کسی فاکتور شده؟ 11 خرداد بودم تحویل . خبری نیست
مجید : سلام سخا چه تاریخی رد کردی ؟
مهدی : رانا تا چندم فاکتور شد ؟
مهدی : 🔴مدیران ارشد وزارت صمت در روزنامه دولت: خودروساز حق قیمت گذاری ندارد قائم مقام وزارت صمت: 🔹وزارتخانه به دلایل اجتماعی و اقتصادی موافق اعلام اصلاح قیمتی نبود. حالا که یک خودروساز چنین اقدامی انجام داده، وزارت صمت هم از تمام اختیاراتش استفاده خواهد کرد و قطعا این ماجرا انجام نخواهد شد. منبع آگاه: 🔹بزودی قیمت های جدید از مبانی قانونی اعلام خواهد شد اما مبالغ بسیار کمتر از آنچه است که ایران خودرو به صورت سرخود اعلام کرده است. 🔹توجه به شرایط دستمزد کارگران، نرخ ارز، تأمین قطعه و سایر موارد در اعلام قیمت ها لحاظ شده اما باید شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت. 🔹روزنامه ایران
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : صداقتن فاکتور شدید ،من هنوز فاکتور نشدم با سنسور هستید
زهراا : کسی فاکتور شد ؟
علی 1 تیر : سلام دوستان امروز هم گذشت شنبه هم تعطیله هفته بعدم خبری نمیشه ولی از دست ایران خودرو خسته شدیم من ک دیگه اعصاب ندارم شمارو نمیدونم انشالله سلامت باشین دوستان خخخخ