آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

رانندگان دلایل زیادی برای شروع حرکت از دنده ۲ دارند، مخصوصاً وقتی بحث جعب دنده دستی در میان باشد. بعضی می‌گویند دنده یک خیلی کوتاه است، بعضی برای جلوگیری از چرخش چرخها در برف از دنده ۲ آغاز می‌کنند. اما آیا این کار درست است؟

 

در سناریوی خودروی دارای جعبه دنده دستی این کار خیلی هم بی معنی نیست، برای مثال وقتی در سراشیبی خودرو را در دنده ۲ قرار دهید، نیروی وارده به خودرو از سوی سراشیبی با جهت حرکت خودرو هم سو است و این امر در شتاب گیری به خودرو کمک می‌کند. در واقع اگر بخواهیم در سراشیبی از دنده یک به دنده دو برویم، این انتقال بسیار کوتاه خواهد بود. پس این کار آنچنان هم بی معنی نیست.

 

در باقی اوقات شاید به نظر برسد شروع با دنده دو آسانتر است، اما این تمام ماجرا نیست. در اینجا برای تشریح این امر یک چرخ طیار و کلاچ معمولی را در نظر میگیریم. برای مثال زمان رها کردن کلاچ گردش موتور را ۱۰۰۰ دور در دقیقه، در نظر می‌گیریم. در این حالت وقتی در دنده یک قرار داریم خودرو تنها به ۵ مایل بر ساعت سرعت احتیاج دارد تا کلاچ را کاملاً درگیر کرده و از لغزش جلوگیری کند. اما در دنده دو خودرو به سرعتی ۱۰ مایلی احتیاج دارد و این بدان معناست که کلاچ، لغزش بیشتری را با شتاب گیری خودرو تجربه خواهد کرد و در نهایت فشار بیشتری روی کلاچ خواهد آمد. این اتفاق آنقدرها هم بد نیست اما بهتر آن است که دور موتور پایین باشد.
در شرایط برفی بهتر است به جای ایجاد فشار روی کلاچ و استفاده از دنده دو، از دنده یک استفاده کرده و دور موتور را تا حد امکان پایین نگه داریم و پروسه رها سازی کلاچ و انتقال به دنده دو را با آرامش و دقت انجام دهیم تا از هرزگردی چرخها جلوگیری کنیم.

و اما در جعبه دنده‌های اتوماتیک اوضاع کاملاً متفاوت است. این جعبه دنده‌ها به طور پیش‌فرض از مبدل گشتاور بهرمند هستند و این مبدل نیرو را از موتور به جعبه دنده منتقل می‌کند. داخل این مبدل از مایعی پر شده که این مایع وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و خبری از صفحه کلاچ نیست. در واقع این انتقال نیرو بر پایه مایع ناقل نیرو انجام می‌گیرد و با چرخش بخشی از مبدل گشتاور، مایع نیرو را به بخش دیگر و متصل به جعبه دنده منتقل می‌کند و چون در این میان صفحه‌ای در کار نیست، خطر جدی نیز در کار نیست. اکثر جعبه دنده ها حالتی یه نام W یا Winter یا حالت Snow دارند که در مواقعی که جاده لغزنده است با درگیر کردن دنده دو در زمان شروع حرکت، از هرزگردی چرخها جلوگیری می‌کنند.
در مورد جعبه دنده‌های دو کلاچه هم اوضاع مانند جعبه دنده‌های دستی است، چرا که این گونه جعبه دنده‌ها از مبدل گشتاور استفاده نمی‌کنند و صفحات کلاچ در آنها به کار برده شده و این امر باعث می‌شود برای احتیاط بیشتر از دنده یک برای شروع حرکت استفاده کنیم.

پس برای رانندگانی که از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند این امر کاملاً نرمال است که در شرایط لغزندگی جاده از دنده دو برای شروع حرکت استفاده کنند، اما رانندگانی که از جعبه دنده دستی استفاده می‌کنند بهتر است روی حرکات پا تمرکز بیشتری انجام دهند.

 
 
 
 

منبع (source)

دنده 6

 

 

 

برچسب : خودرو , شروع , حرکت , دنده , دو , 2






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4تیرماه : سلام.۲۳ تیرماه قرارداد اقساطی ۹آذر شاسی ۱۶ آذر بیمه ۲۲آذر پلاک و امروز تماس گرفتند فردا ساعت ۱۱ ان شاءالله تحویل.
۱۴ اردیبهشت : همین امروز sbrاضافه شد برام
x5 مشکی : سلام احمد تیر ممنون از پیگیری،،، امروز ظهر برگ سبز ب دستم رسید
مهدی پلاس 14اردیبهشت : وقت بخیر هنوز 14اردیبهشت فاکتور نشده اونایی که 15اردیبهشت فاکتور شدن تغییر رنگ دادن
J7 : دوستان من ۱۷ اذر تکمیل وجه داخل سایت ثبت شد امروزم شاسی شد حالا با این تفاسیر چقدر میمونه تا تحویل خودرو؟و یک سوال دیگ تحویل ما ۳۰ آذر بود اگر مثلا نیمه دی تحویل بدن برای ۱۵ روز تاخیر ب ما پولی میدن یا باید حتما ۳۰ روز ب بالا باشه ممنون میشم جواب بدی؟
J7 : سلام ما ۸۰۰ نوبت اول و واریز کردیم
آرش جی 4 : قرار بود ثبت نام دو مرحله ای جی 4 آبان تحویل بشه . الان آذر را هم گذروندیم هنوز خبری نیست
محمد-:::::::: : مبارکه ایشالا چرخش برات بچرخه
آرش جی 4 : کسی از دوستان ثبت دو مرحله ای اردیبهشت تحویل ابان ماه جی 4 بوده که پیامک شاسی براش اومده باشه. تو سیستم مرحله پرداخت همینطوری زرد مانده و پیامک شاسی هم نیامده
ماهان B : به سلامتی لطفا تاریخ شاسی شدن را اعلام فرمائید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : من موعد دعوتنامه ام هفته آخر آذر بود ،حالا که نیومده ، اگه افزایش قیمت بخوره و بعد دعوتنامه بیاد با قیمت روز باید پرداخت کنم یا با قیمت آذر ماه؟ کسی اکه می دونه ممنون میشم بگه
کوییک آر اس : کسی دعوتنامه آخر آذر براش اومده؟؟
ح : داداش پیدا کردی به منم بده منم بدجور دنبالشم
خبر ناب یلدایی : در بازار دلال ها در حال خرید خودروهای صفر کیلومتر بازار مخصوصا 207 میباشند در ماههای اتی قیمتها به شدت افزایشی هستند متاسفانه و صد متاسفانه به احتمال خیلی زیاد برای مثال 207دنده ای بالای 1میلیارد و 600میلیون خواهد شد فریب نخورید و خودروی خودتان را مفت از دست ندهید
میثم : چیزی نیست همه خودروها sbr دارند و با sbr تحویل میدن. هشدار کمربند ایمنی هست.
قیمت واقعی خودرو : فریب این قیمت گذاری سایتهای قلابی خودرو را نخورید قیمتهارو حداقل 20درصد پایین تر از قیمت واقعی ارزو طلا و .... میزنند برای مثال وقتی ساینا دوگانه رو 900میلیون میزنند یعنی در واقع ارزش و قیمت واقعی ان حداقل بالای 1میلیارد و ....میباشد
اسماعیل : حجم روغن با فیلتر 28لیتر20w50مناطق گرمسیر
دی دوگانه : گزینه دوم صحیح
مازیار : جان دلم مازی کو شما لابد دارید تمسخر دیگران هم براتون تفریح هستش اما ما بدبخت بیچارها که نداریم فرق داره روز ثبت نام قیمت پراید من توبازار 140بود بعد اینکه اسمم دراومد طلاهم فروختم طلا اینجور نبود طلا فروختیم تکمیل وجه کردم چندروز بد دیدم پرایدم نزدیک 200شد گفتم انصرافم بدم چندماه طول میکشه تا پول خودمو بهم بدم رفتم ماشینم تحویل دادم هنوز منتظر تایید راهور هستیم اینجاهم فقط امسال شماها هستید که آدم به تمسخر بگیرید دونفرکه جواب درست بدنم راهنمایی کنن وجود نداره من فقط خاستم دل مادرمو شاد کنم وگرنه پراید ازسرمم زیاده وقتی فقط منمو مادرم پس خواهشن ندونسته نشناخته کسیو قضاوت تمسخر نگیرید موفق باشید
ماهان دنا 6 دنده رینگ : من 9 آبان واریز کرده بودم دیروز فاکتور شدم