میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft) قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند. اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شود. در ساخت این قطعه، از فلز وانادیوم که در برابر هوا به سرعت خنک می شود، استفاده می گردد. 

میل لنگ (Crankshaft)

البته در موتور خودروهای ارزان تر (مثل فورد فوکوس دیزلی)، در جهت کاهش هزینه، از فولاد ارزان تر در ساخت این قطعه استفاده می شود. همچنین قطعه ای به نام یاتاقان (Crankpin) نیز باعث سهولت حرکت شاتون حول محور میل لنگ می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

  قطعه  دیگری به نام فلایویل (Flywheel) به انتهای میل لنگ متصل می گردد و ارتعاشات آن را خنثی کرده و انرژی جنبشی را ذخیره می کند. در سر دیگر میل لنگ، چرخ دنده ای متصل است که معمولاً میل بادامک را به حرکت در می آورد. در جلوی این چرخ دنده، یک پولی (Pulley) قرار دارد که برای به حرکت در آوردن دینام، کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک و واترپمپ مورد استفاده قرار می گیرد. در این تصویر فلایویل با رنگ مشکی و میل لنگ با رنگ قرمز مشخص شده است. 

میل لنگ (Crankshaft)

تعداد لنگ ها در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است. وزنه های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون و نیز باعث روان تر کار کردن موتور و بالاتر رفتن دور موتور می شود. موتورهای هشت سیلندر از آن جهت به شکل خورجینی ساخته می شوند که طول محور میل لنگ در آن ها کوتاه تر بوده و احتمال تاب برداشتن آن در اثر گرمای موتور، کم تر می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

 در انتها 1Car به شما توصیه می کند جهت طولانی تر شدن عمر موتور خودرو، اجازه ندهید درجه حرارت مایع خنک کننده بیش از حد بالا رود و در صورت جوش آوردن خودرو، به هیچ وجه موتور را خاموش نکرده و با ریختن آب بر روی رادیاتور (دقت کنید آب روی موتور و منیفولد نریزد)، درجه حرارت را کاهش داده و بعد با احتیاط درب رادیاتور را باز کره و آب داخل آن را چک کنید. فراموش نکنید در برخی اتومبیل ها (مثل پژو 405)، بعد از اضافه کردن مایع خنک کننده، حتماً باید عمل هواگیری انجام گردد. به یاد داشته باشید که متخصص ترین  مکانیک و مشاور برای نگهداری بهتر از هر اتومبیل، دفترچه راهنمای آن است. امیدواریم با ارائه مقالات فنی، همواره بتوانیم شما را بیش از پیش با اجزای مختلف خودرو آشنا کنیم.


منبع

Wikipedia

برچسب : میل‎لنگ , میل گاردان , دیفرانسیل , میل‎بادامک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

15 نظر

محمد
2

علت اینکه موتور های خطی زاویه ای شتاب بیشتری نسبت به موتور های معمولی دارن چیه؟
13:57  1395/01/16
گزارش
پاسخ دادن
محمد
3

اگر منظور شما کج بودن(زاویه دار) موتور نسبت به زاویه قائم باشه .این به خاط پایین آوردن ارتفاع موتور هستش
به نظر من کج یا قائم بودن موتور به شتاب ارتباطی ندارد.
شتاب ارتباط مسقیمی با وزن ماشین ، آیرودینامیک ماشین و از همه مهمتر گشتاور تولیدی موتور دارد.
21:22  1395/08/05

گزارش
پژو 405
6

سلام

اینکه تو خیلی از مقالات انقدر تأکید میکنین دفترچه ی خودرو رو بخونین و به نکاتش توجه کنین به درد ما مصرف کننده های ماشین های داخلی نخورده و نمیخوره!

واسه خاطر اینکه من یه ماهه که پژو 405 نو خریدم و دفترچه شو کامل و با دقت خوندم اما نکته ی خاصی راجع به نگهداری و استفاده ی درست توش ننوشته!

درضمن من از لحاظ فنی هیچ معلوماتی راجع به ماشین ندارم و جالب تر اینکه تا حالا هم ماشین نداشتم

تازه تولیدکننده ها بیشتر دوست دارن ماشین داغون بشه تا از طریق فروش لوازم یدکی سود چندده برابری رو هم به جیب بزنن!

متأسفانه مکانیکا هم تعمیرکار نیستن بیشتر تعویض کارن!!!
با همین تعویض کار بودنشون هم نمیدونن دقیقا کدوم قسمت مشکل داره

کاش بیشتر مطالبتون رو با ماشینای داخلی تطابق بدین تا قشر وسیع تری از زحماتتون مستفیض بشن

ممنون
18:13  1394/04/17
گزارش
پاسخ دادن
علي اميري
0

سلام.من يك پژوGLI دارم امروز دادم موتورشو باز كردن ميكانيك ميگه ميل لنگش 1600 هست وپيستون هاش 2000 راهنماييم كنين ماشينو دست دوم خريدم قبلا هم شتاب كافي نداشت اب كم ميكردروغن كم ميكرد واسه همين دادم باز كردن حالا من چيكار كنم .
22:05  1394/03/03
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
1

با سلام خواهشمند است راهنمای فرمایید که تفاوت میل لنگ 180 درجه با میل لنگ 90 درجه در چیست.وچرا در کمپرسورهای رفت وبرگشتی از آن استفاده میشود. با تشکر
14:13  1393/04/31
گزارش
پاسخ دادن
علی
1

سلام . در کمپرسورهای پیستونی هرچقدر تعداد پیستونها بیشتر باشد زاویه میلنگ کمتر خواهد شد . یعنی در میلنگ های 90 درجه با گردش 90 درجه ای میلنگ کار انجام خواهد شد و لی در میلنگ های 180 درجه باگردش 180 درجه کار انجام میشود . به عبارت دیگر مقدار شتاب و فشار در خروجی پمپها با میلنگ 90 درجه بیشتر خواهد بود
23:48  1393/05/12

گزارش
محمد
1

عالی بود دوستان

میشه بگید که اندازه در جه نرمال آوانس وریتاد سوخت و دود چه قدر است
00:35  1393/04/26
گزارش
پاسخ دادن
مجید
4

دور میلنگ موتور پراید و 206 چند دور بر دقیقه است؟
09:27  1393/04/23
گزارش
پاسخ دادن
امیر
10

سوال دارم ؟
با افزایش لنگ های میل لنگ شتاب و قدرت موتور چه تغیری میکند؟
17:28  1392/09/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: single123
1

بسیار خوب و آموزنده بود و کامل.... اگه میشه pdf مقالات رو هم برای دانلود قراربدین...
با تشکر
23:07  1392/08/21
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به امدادگر:
کاربر گرامی،خاموش کردن موتوری که بیش از حد مجاز گرم شده است می‎تواند آسیب جدی به موتور وارد کند. موردی که شما ذکر کردید استثنا است و کم‎تر اتفاق می‎افتد که ترموستات قفل کند یا سیستم خنک کننده کاملاً خالی از آب باشد. و لی حتی در همین مورد نیز آب ریختن روی رادیاتور می‎تواند به میزان قابل توجهی از درجه حرارت موتور بکاهد. که البته باید پس از پایین آمدن نسبی دما، به سیستم خنک کننده آب افزود.
08:15  1392/03/29
گزارش
پاسخ دادن
امدادگر
0

باتوجه به تجربیات این حقیربمحض بالارفتن دمای موتورخودرو رامتوقف وخاموش نمایید کاپوت رابالابزنیدتا بتدریج دماافت نمایدآنگاه جهت عیب یابی با امدادگران مجاز تماس بگیرید.آخروقتی بطورمثال ترموستات قفل نمایدیا رادیات آب نداشته باشدروشن نگه داشتن وآب ریختن روی رادیات چه تاثیری دارد؟؟؟؟!!!!
06:51  1392/03/29
گزارش
پاسخ دادن
sina
2

good
15:06  1392/03/25
گزارش
پاسخ دادن
شهریار مسافر
6

به سبب رویکرد تکنیکی به میل لنگ در این بخش ، ضمن سپاس ، برخی از کاستی هایی که دیده شد گفته می شود . 1- در صنعت ، فلزی به نام اهن وجود ندارد. فلز بسیار نرم اهن با افزودن کربن تبدیل به فولاد شده و در صنایع گوناگون به کار برده می شود. 2- مبل لنگ ها بیشتر به روش فورج ساخته می شوند. 3- فلایویل برای رفع ارتعاش میل لنگ نیست بلکه برای ذخیره انرژی جنبشی است.
11:31  1392/02/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود غفوری
6

البته در موتور خودروهای ارزان‎تر (مثل پراید)، در جهت کاهش هزینه، فقط از لاک در ساخت این قطعه استفاده می‎شود!
17:56  1392/02/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : چجوری باید تکمیل وجه کنم؟
حنیفی : داداش کجا تموم میشه؟!؟! من 23 اسفند تکمیل وجه کردم فعلا هیچ خبری نیست. دیروز رفتم نمایندگی، گفت حالا حالاها باید صبوری کنید.
مهدی : سلام اگه تکمیل وجه نکنید بله
شاهین : اقا من نصف پول GL رو دادم،تحویل زده هفته چهارم شهریور،به نصف دیگش افزایش قیمت میخوره؟! کسی خبر داره؟
سیروان : دوستان عزیز ایران خودرو بخشنامه داده پیش فروش ها شامل افزایش قیمت نمیشه این سایپای خراب شده هم افزایش نده
مجتبی : دمت گرم اکبر اقا بابت تمام اطلاعاتی ک دادی🌹
ری‌‌را : یبار رفاقتی دکمتو زدم دیگه این شلوغ بازیا چیه جنبه داشته باش
ری‌‌را : تویی ک خودتو جا خانعلی جا زدی بیام دکمتو بزنم؟
ایمان : با سلام من ثبت نام مهر مبلغ 290 پیش پرداخت بودم اسفد دعوتنامه صادر شد 22 اسفند واریز وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
سینا : سلام دوستان. امروز کسی پلاک شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 1 تیر : سلام دوستان امروز هم گذشت شنبه هم تعطیله هفته بعدم خبری نمیشه ولی از دست ایران خودرو خسته شدیم من ک دیگه اعصاب ندارم شمارو نمیدونم انشالله سلامت باشین دوستان خخخخ
محمدمتین ساینادوگانه29اسفند : شرکت سایپا فک کنم هفته ای یه دونه ماشین فاکتورمیکنه.لامصب ها ماشین هایی رو که تکمیل وجه کردن چن ماه پیش؟تحویل مردم بدین..انگاری ماشینها رو گرو گذاشتین پیش خودتون
ساینا دوگانه 27 اسفند : تا20 ام فاکتور شده . ولی حدود 3 هفته اس رو همین تاریخه و فاکتور جدیدی نشده
3 تیر : ردیف قرارداتون چند بود؟
ممد : سلام دوستان پیش فروش که دیروز براشون دعوتنامه صادر شده با توجه به اعلام و تاکید امروز وزارت صمت از واریز هر گونه وجه به حساب ایرانخودرو فعلا خودداری کنن قیمتهای جدید در حال محاسبه و به زودی اعلام خواهند شد قیمتای جدید هم یقینا از قیمتی که ایرانخودرو سر خود اعلام کرده پایین تر هست پس دوستان واریز رو نگه دارین واسه روزای آخر تا ببینیم تکلیف چیه منم خودم پیش فروش تیر هستم انشالله که قیمتا اصلاح میشه
علی اریزو 5 : سلام بله همینطوره بعضی از با من 23 بهمن ثبتنام کردن قبل عید فکنم 25 اسفند فاکتور شدن و به دیون نخوردن. خیلی شیر تو شیر این شرکت.
اپشینال تیر : شما تحویل مردادی حالا زوده براتون هنوز خرداد مونده
وحید : کدوم برنامه فروش بودید؟
وحید : شما رزرو بودید؟ واریزیت کی بوده؟
هادی اریزو : من 28 خرداد هستم یعنی زودتر شما اسم نوشتم دیون دادم شما چه جوری دیون ندادی حتی از 403 دیون گرفتن بعد شما دیون ندادی جوک مگر