میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft) قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند. اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شود. در ساخت این قطعه، از فلز وانادیوم که در برابر هوا به سرعت خنک می شود، استفاده می گردد. 

میل لنگ (Crankshaft)

البته در موتور خودروهای ارزان تر (مثل فورد فوکوس دیزلی)، در جهت کاهش هزینه، از فولاد ارزان تر در ساخت این قطعه استفاده می شود. همچنین قطعه ای به نام یاتاقان (Crankpin) نیز باعث سهولت حرکت شاتون حول محور میل لنگ می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

  قطعه  دیگری به نام فلایویل (Flywheel) به انتهای میل لنگ متصل می گردد و ارتعاشات آن را خنثی کرده و انرژی جنبشی را ذخیره می کند. در سر دیگر میل لنگ، چرخ دنده ای متصل است که معمولاً میل بادامک را به حرکت در می آورد. در جلوی این چرخ دنده، یک پولی (Pulley) قرار دارد که برای به حرکت در آوردن دینام، کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک و واترپمپ مورد استفاده قرار می گیرد. در این تصویر فلایویل با رنگ مشکی و میل لنگ با رنگ قرمز مشخص شده است. 

میل لنگ (Crankshaft)

تعداد لنگ ها در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است. وزنه های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون و نیز باعث روان تر کار کردن موتور و بالاتر رفتن دور موتور می شود. موتورهای هشت سیلندر از آن جهت به شکل خورجینی ساخته می شوند که طول محور میل لنگ در آن ها کوتاه تر بوده و احتمال تاب برداشتن آن در اثر گرمای موتور، کم تر می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

 در انتها 1Car به شما توصیه می کند جهت طولانی تر شدن عمر موتور خودرو، اجازه ندهید درجه حرارت مایع خنک کننده بیش از حد بالا رود و در صورت جوش آوردن خودرو، به هیچ وجه موتور را خاموش نکرده و با ریختن آب بر روی رادیاتور (دقت کنید آب روی موتور و منیفولد نریزد)، درجه حرارت را کاهش داده و بعد با احتیاط درب رادیاتور را باز کره و آب داخل آن را چک کنید. فراموش نکنید در برخی اتومبیل ها (مثل پژو 405)، بعد از اضافه کردن مایع خنک کننده، حتماً باید عمل هواگیری انجام گردد. به یاد داشته باشید که متخصص ترین  مکانیک و مشاور برای نگهداری بهتر از هر اتومبیل، دفترچه راهنمای آن است. امیدواریم با ارائه مقالات فنی، همواره بتوانیم شما را بیش از پیش با اجزای مختلف خودرو آشنا کنیم.


منبع

Wikipedia

برچسب : میل‎لنگ , میل گاردان , دیفرانسیل , میل‎بادامک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

17 نظر

وحیدملاعباسی
0

باسلام دوستان عزیزاکرشمامیدانیدقطرمیل لنگ استانداردسمندlxچندمیلیمترهست من راراهنمایی کنیدمیخواهم ببینم میل لنگ ماشین من لاغرشده یانه اگرشده ان راتعمیراول کنم باتشکرازسروران گرامی
19:59  1399/04/08
پاسخ دادن
کسری
0

موتورم رو با میل لنگ پنجاه جمع کردن یا مشکل ساز میشود ؟
23:15  1397/02/09
پاسخ دادن
محمد
2

علت اینکه موتور های خطی زاویه ای شتاب بیشتری نسبت به موتور های معمولی دارن چیه؟
13:57  1395/01/16
پاسخ دادن
محمد
3

اگر منظور شما کج بودن(زاویه دار) موتور نسبت به زاویه قائم باشه .این به خاط پایین آوردن ارتفاع موتور هستش
به نظر من کج یا قائم بودن موتور به شتاب ارتباطی ندارد.
شتاب ارتباط مسقیمی با وزن ماشین ، آیرودینامیک ماشین و از همه مهمتر گشتاور تولیدی موتور دارد.
21:22  1395/08/05

پژو 405
6

سلام

اینکه تو خیلی از مقالات انقدر تأکید میکنین دفترچه ی خودرو رو بخونین و به نکاتش توجه کنین به درد ما مصرف کننده های ماشین های داخلی نخورده و نمیخوره!

واسه خاطر اینکه من یه ماهه که پژو 405 نو خریدم و دفترچه شو کامل و با دقت خوندم اما نکته ی خاصی راجع به نگهداری و استفاده ی درست توش ننوشته!

درضمن من از لحاظ فنی هیچ معلوماتی راجع به ماشین ندارم و جالب تر اینکه تا حالا هم ماشین نداشتم

تازه تولیدکننده ها بیشتر دوست دارن ماشین داغون بشه تا از طریق فروش لوازم یدکی سود چندده برابری رو هم به جیب بزنن!

متأسفانه مکانیکا هم تعمیرکار نیستن بیشتر تعویض کارن!!!
با همین تعویض کار بودنشون هم نمیدونن دقیقا کدوم قسمت مشکل داره

کاش بیشتر مطالبتون رو با ماشینای داخلی تطابق بدین تا قشر وسیع تری از زحماتتون مستفیض بشن

ممنون
18:13  1394/04/17
پاسخ دادن
علي اميري
0

سلام.من يك پژوGLI دارم امروز دادم موتورشو باز كردن ميكانيك ميگه ميل لنگش 1600 هست وپيستون هاش 2000 راهنماييم كنين ماشينو دست دوم خريدم قبلا هم شتاب كافي نداشت اب كم ميكردروغن كم ميكرد واسه همين دادم باز كردن حالا من چيكار كنم .
22:05  1394/03/03
پاسخ دادن
مسعود
1

با سلام خواهشمند است راهنمای فرمایید که تفاوت میل لنگ 180 درجه با میل لنگ 90 درجه در چیست.وچرا در کمپرسورهای رفت وبرگشتی از آن استفاده میشود. با تشکر
14:13  1393/04/31
پاسخ دادن
علی
1

سلام . در کمپرسورهای پیستونی هرچقدر تعداد پیستونها بیشتر باشد زاویه میلنگ کمتر خواهد شد . یعنی در میلنگ های 90 درجه با گردش 90 درجه ای میلنگ کار انجام خواهد شد و لی در میلنگ های 180 درجه باگردش 180 درجه کار انجام میشود . به عبارت دیگر مقدار شتاب و فشار در خروجی پمپها با میلنگ 90 درجه بیشتر خواهد بود
23:48  1393/05/12

محمد
1

عالی بود دوستان

میشه بگید که اندازه در جه نرمال آوانس وریتاد سوخت و دود چه قدر است
00:35  1393/04/26
پاسخ دادن
مجید
4

دور میلنگ موتور پراید و 206 چند دور بر دقیقه است؟
09:27  1393/04/23
پاسخ دادن
امیر
10

سوال دارم ؟
با افزایش لنگ های میل لنگ شتاب و قدرت موتور چه تغیری میکند؟
17:28  1392/09/20
پاسخ دادن
کاربر: single123
1

بسیار خوب و آموزنده بود و کامل.... اگه میشه pdf مقالات رو هم برای دانلود قراربدین...
با تشکر
23:07  1392/08/21
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به امدادگر:
کاربر گرامی،خاموش کردن موتوری که بیش از حد مجاز گرم شده است می‎تواند آسیب جدی به موتور وارد کند. موردی که شما ذکر کردید استثنا است و کم‎تر اتفاق می‎افتد که ترموستات قفل کند یا سیستم خنک کننده کاملاً خالی از آب باشد. و لی حتی در همین مورد نیز آب ریختن روی رادیاتور می‎تواند به میزان قابل توجهی از درجه حرارت موتور بکاهد. که البته باید پس از پایین آمدن نسبی دما، به سیستم خنک کننده آب افزود.
08:15  1392/03/29
پاسخ دادن
امدادگر
0

باتوجه به تجربیات این حقیربمحض بالارفتن دمای موتورخودرو رامتوقف وخاموش نمایید کاپوت رابالابزنیدتا بتدریج دماافت نمایدآنگاه جهت عیب یابی با امدادگران مجاز تماس بگیرید.آخروقتی بطورمثال ترموستات قفل نمایدیا رادیات آب نداشته باشدروشن نگه داشتن وآب ریختن روی رادیات چه تاثیری دارد؟؟؟؟!!!!
06:51  1392/03/29
پاسخ دادن
sina
2

good
15:06  1392/03/25
پاسخ دادن
شهریار مسافر
6

به سبب رویکرد تکنیکی به میل لنگ در این بخش ، ضمن سپاس ، برخی از کاستی هایی که دیده شد گفته می شود . 1- در صنعت ، فلزی به نام اهن وجود ندارد. فلز بسیار نرم اهن با افزودن کربن تبدیل به فولاد شده و در صنایع گوناگون به کار برده می شود. 2- مبل لنگ ها بیشتر به روش فورج ساخته می شوند. 3- فلایویل برای رفع ارتعاش میل لنگ نیست بلکه برای ذخیره انرژی جنبشی است.
11:31  1392/02/13
پاسخ دادن
کاربر: مسعود غفوری
6

البته در موتور خودروهای ارزان‎تر (مثل پراید)، در جهت کاهش هزینه، فقط از لاک در ساخت این قطعه استفاده می‎شود!
17:56  1392/02/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 27 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : سلام نمایندگی افتخار فونیکس اف ایکس ثبت نام کردم الان دوماهه مدارک بدستم رسیده .تاریخ تحویلم گذشته ،هیچ جواب درستی نمیدن فقط میگن بایدصبرکنی تامجوزصادربشه .این چه وضعشه پول ومیگیرن بعدیچسال مابایدپیاده بریم تاببینیم کی عشقشون میکشه تحویل بدن؟؟چرادادستانی ورودنمیکنه داخل دزدی مدیران خودرو؟
ابیx5 شهریور : 28 اسفند فاکتور شدم هنوز خبری از تحویل نیست برادر ......همه چیز دروغ و نامردیه ....اینا دزد و‌مافیا هستن ........
ارسلان x5 آبان مشکی : برای من سوم اردیبهشت فاکتور شئه رو قسمت بیمه مونده هنو بیمه نشده این قد تاخیر بیمه طبیعیه؟!
مالک : سلام واقعا جای تاسف داره ایران خودرو اعلام کرده از خرداد دگه قرعه کشی هم نمیشه محصولاتش و جوابگوی عرضه و تقاضا هست اونوقت سایپا چندین ماهه اصلا معلوم نیست چیکار میکنه بخدا اگه نمیتونه حواله کنه سر ایرانخودرو حداقل اونا خیلی جلوتر هستند
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمتJ7 ثبت نام 3آبان تاریخ تحویل سیستمی 23بهمن تاریخ شاسی وفاکتور 25اسفند تاریخ پلاک6 اردیبهشت متاسفانه هنوز تحویل ندادن نمایندگی میگه ماشین آماده بارگیری هست منتهی ازدست ما کاری بر نمیاد اگر خودت آشنا داری رایزنی کن که از بم بارگیری بشه برای کرمان آره حتما پس از تحویل کارشناسی میبرم.
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز .بنده 13شهریور واریزاولیه ۳۷۰ پرداخت کردم قرار بود هفته چهارم اسفندماه پیامک تکمیل وجه دوم بیا ولی تاامروز هيچ خبری نیست دوستان کسی پیامک تکمیل وجه اومده این روزا یا پیگیری کردن من امروز با اوپراتور شرکت سایپا تماس داشتم فقط میگن رونوشت واستون پیامک میا الان دوسال واندی دنبال ی شاهین هستیم لطف کنید اگرپیامک یا اطلاعاتی داشتین ممنون میشم اعلام کنید
X5 : سلام ثبت نامی ۱۳ آبان امروز شاسی شد
J7 آبان : سلام خدا را شکر امروز پلاک شد شاسی و بیمه ۲۶ اسفند بود
علیرضا x5 شهریور : سلام بسلامتی مبارک باشه، انشاالله بخوشی سوار بشی و ازش لذت ببرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : منم تحویل 31خردادم هنوز فاکتور نشده
21ابان : سلام دوستان سفید قرمز کسی فاکتور شده لطفا اعلام کنید ممنون
هادی اریزو : خوب الان حرف شما درست قیمت ماشین تو بازار آزاد که کمتر این هست خنده داره زیاد به این حرف ها دل نبند فقط اعصاب خودت خورد میشه
محمد : دروغ میگه تحویل3 خردادام هنوز فاکتور نشده
توحید ارومیه : مینا کاری خاصی لازم نیست انجام بدید.کارت ماشین و برگ سبز میاد به ادرستون.هر وقت هم خودرو رسید به نمایندگی باهاتون تماس میگیرن که تشریف ببری برای تحویل خودرو
حسین : سلام 207 سقف فلز تاچه تاریخی فاکتور شده تحویل16 اردیبهشت هیچ خبری نیست
سینا : طرح عادی فروش فوق العاده
پذیرش 23 مرداد : من پذیرش 23 مرداد دعوت نامه هفته آهر بهمن امروز فاکتور شدم . شماره پذیرش 119315.... چقدر حدودا طول میکشه تا تحویل بدن ؟
سیاووش : سلام، دوستان من یه x22pro برج ده ثبتنام کردم بصورت نقدی و قطعی، چند روز پیش همینجوری یسری زدم نمایندگیی که تو اهواز خرید انجام دادم، بم گفت زمان تحویل بین 20 تا 30 میلیون ازت میخایم ،اول گفت بابت مالیات ولی چون دید در مورد مالیات اطلاعات دارم و شامل مالیات نمیشه یسری داستان سر هم کرد برام، از شمام همچی پولی رو خاستن یا بگن بابت چی هستش
معصومه : من امروز زنگ زدم 096550 . طرف با کمال پررویی میگه هرزمان افزایش قیمت داشته باشیم شامل شما میشه. بعد میگه خسارت دیرکرد دعوتنامه رو بهتون پرداخت می‌کنیم. جالبه میگه توی قرارداد نوشتیم و شما قبول کردین . پس جای اعتراض ندارین. خدا لعنتشون کنه.